Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (539)

Vierailija
241/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
242/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en ymmärrä. Jos ei pidä lapsista, niin miten on: pitääkö ihmisistä ollenkaan? Pitääkö itsestään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Miksi kaikkien pitäisi hankkia lapsia, vain siksi että sinullakin on? VIHDOINKIN naisilla on vapaus valita haluavatko lapsia vai eivät.

Olen eri mutta julkisuudessa Joelin ja Jannin tapaus on hyvä esimerkki, jossa nainen on avoimesti kertonut ettei tiedä haluaako lapsia. Ei sanaakaan miehen toiveista tai että vaakakupissa olisi painanut haluaako puoliso lapsia. 

Ilmeisesti tulevan elämän suunnittelussa muut asiat ovat tärkeämpiä. Ulospäin vaikuttaa että Janni teki valinnan koska halusi tehdä muunlaisia asioita. Ei voi tietää miten on.

Eikö halunnut perhettä vai eikö halunnut elää puolison kanssa joka on välillä poissa. Vai jotain muuta.

Melko mahdotonta myös tietää onnistuisiko lapsen hankinta heiltä jotka kertovat etteivät halua niitä tai asia ei ole ajankohtainen.

Voiko siis sanoa että naisilla on vapaus valita? Mistä voi päätellä onko kyse oikeasti siitä?

Vierailija
244/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat

Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös 

Kuten tämäkin julkaisu todistaa:

Tutkimus:

Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women 

But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.

https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…

Siitä ei voi vetää johtopäätöstä, että jokainen lapsen hankkinut on onnellisempi ja menestyneempi kuin hankkimaton.

Myös kulttuurierot vaikuttavat.

Vierailija
245/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat

Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös 

Kuten tämäkin julkaisu todistaa:

Tutkimus:

Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women 

But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.

https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…

Päätit sitten luottaa uskonnollista propagandaa suoltavaan sivustoon.

Vierailija
246/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti teitä lapsia hankkineita tuntuu silti hiertävät lapsettomien asiat 😂

Joitakin varmasti hiertää. Itse olen se rajaton tyyppi kuka ajattelee, että lapsettomat eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Mikäli on tyytymätön omiin elämänvalintoihin, tämän saattaa tulkita niin, että yritän jotenkin houkutella muut lapsettomat kanssani ansaan. Tämän tyyppisiin tulkintoihin täällä välillä törmää. Kohdallani asia tarkoittaa juuri sitä mitä tarkoitan. Itselleni lapsiperhe-elämä on ollut ihanaa ja olen iloinen, että olen saanut sen kokea. 

Perheetön erakkoelämä luonnon helmassa on ollut ihanaa ja olen iloinen, että olen saanut sen kokea. Moni ei tiedä mistä on jäänyt paitsi! Huomaatko, lähes mistä tahansa kokemuksesta voi sanoa noin, ei vain perhe-elämästä. Sinäkään et tiedä, mistä

Kyllä, osut juuri asian ytimeen. En tiedäkään ja ydin on siinä, että en väitä, että tietäisin. /rajaton

Vierailija
247/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen tykönäni sitä, että mikään puolue ei kosiskele näitä yksineläjiä äänestäjiksi. Teema loistaa poissaolollaan kaikkien puolueiden ohjelmista ja vaalilauseista.

Poliitikoissa tuntuu olevan niin vähän lapsettomia/veloja, että se varmaan vaikuttaa? 

Onhan politiikassa kaikenlaisia ihmisiä ja poliitikoilla on kaikkeen mielipide valmiina, perusteltu tai perustelematon.

Teuvo Hakkarainen taitaa olla lapseton? Ja Arto Satonen? Varmasti muitakin on. 

Tarja Halonen taas on rohkaissut ihmisiä hankkimaan enemmän kuin yhden lapsen: Kun kotikontu on rakas, ajattelen, että omastakin syntyvyydestä olisi hyvä pitää huolta, kohtuudella. Lapsilukua on helppo rajoittaa, mutta lapsia voi olla vaikea saada. Mielellään pitäisi aloittaa vähän alle kolmikymppisenä, varhemmin kuin itse aloitin. Lapset vievät aikansa, mutta en ole kuullut kenenkään katuvan kahta lasta.

https://www.apu.fi/artikkelit/tarja-halonen-mielellani-olisin-saanut-en…

Vierailija
248/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin varmasti hiertää. Itse olen se rajaton tyyppi kuka ajattelee, että lapsettomat eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Mikäli on tyytymätön omiin elämänvalintoihin, tämän saattaa tulkita niin, että yritän jotenkin houkutella muut lapsettomat kanssani ansaan. Tämän tyyppisiin tulkintoihin täällä välillä törmää. Kohdallani asia tarkoittaa juuri sitä mitä tarkoitan. Itselleni lapsiperhe-elämä on ollut ihanaa ja olen iloinen, että olen saanut sen kokea.

En todellakaan osaa kaivata asiaa, jota en koskaan ole halunnut.

t: vela M58

Vierailija
249/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään? 

Elämä on periaatteessa täysin turhaa ja se päättyy lopulta kuolemaan. Tämän turhan elämän ainoa jotenkin perusteltavissa oleva syy on elämänlahjan antaminen eteenpäin. Sinäkin olet sen saanut vanhemmiltasi. 

Ihminen joka ei anna samaa elämänlahjaa eteenpäin on itsekäs ja laiska hedonisti. 

Jos elämä kerran on täysin turhaa, niin miksi jatkaa sitä lisääntymällä? Ihmisten sukupuuttoon kuoleminen on ainoa hyvä ratkaisu maapallon kannalta.

Aivan. Jos jokainen elämä on turha, niin miksi ylläpitää tätä turhuutta? Aivan järjetöntä.

Lisäksi aina ihmetyttää, että jos näiden

Tämä. Omat vanhempani tekivät kolme lasta joista vain keskimmäinen on lisääntynyt. Nuorin (minä) ja vanhin emme halua lapsia. Jos olisivat tehneet kaksi lasta, olisivat voineet jäädä lapsenlapsettomiksi.

Vierailija
250/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tehdä lapsia tälläiseen maahan koska

-Palkat ovat liian huonoja

-Suomessa on liian kova verotus

-Suomessa on liian kallista

-Suomalaiset on tyhmiä,ilkeitä ja itsekkäitä

-Suomessa valtio holhoaa ja kyttää kansalaisia aivan liikaa

-Suomen nykyaikaiset arvot eivät ole hyvät, jotkut 1950 luvun arvot takaisin

Vierailija
251/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä lapsellisten ihme ajatus tulee että ne joilla ei ole omia lapsia, eivät mitenkään voi ymmärtää lapsihommaa?

Aivan kuin lapsettomat eivät olisi kasvaneet perheessä, aivan kuin heidän sisaruksillaan, sukulaisillaan, kavereillaan ei olisi lapsia..?

Ihmeellinen tämä mystinen lapsiperheen autuus jota kukaan lapseton ei ikimaailmassa voi mitenkään ymmärtää, ei vaikka on niiden lapsiperheiden ympäröimä.

Se ajatus tulee siitä omasta kokemuksesta. Se, että on sisaruksia tai lapsia ystäväperheissä ei tarkoita mitään. Se oman lapsen saamisen kokemus muuttaa koko oman maailman täysin. Sen voi oikeasti ymmärtää vasta, kun se oma lapsi on siinä sylissä. Tämä on fakta. Sen sanominen näyttäytyy ehkä leuhkimisena yms. mutta jokainen jolla on lapsi tietää sen. Se ei ole pikku juttu se lisääntyminen. Se on oikeasti mullistava kokemus, jonka merkittävyyttä on hyvin vaikea ilmaista sellaiselle, joka ei samaa ole käynyt läpi. 

Vierailija
252/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Miksi kaikkien pitäisi hankkia lapsia, vain siksi että sinullakin on? VIHDOINKIN naisilla on vapaus valita haluavatko lapsia vai eivät.

Olen eri mutta julkisuudessa Joelin ja Jannin tapaus on hyvä esimerkki, jossa nainen on avoimesti kertonut ettei tiedä haluaako lapsia. Ei sanaakaan miehen toiveista tai että vaakakupissa olisi painanut haluaako puoliso lapsia. 

Ilmeisesti tulevan elämän suunnittelussa muut asiat ovat tärkeämpiä. Ulospäin vaikuttaa että Janni teki valinnan koska halusi tehdä muunlaisia asioita. Ei voi tietää miten on.

Eikö halunnut perhettä vai eikö halunnut elää puolison kanssa joka on välillä poissa. Vai jotain muuta.

Melko mahdotonta myös tietää onnistuisiko lapsen hankinta heiltä jotka kertovat etteivät halua niitä tai asia ei ole ajankohtainen.

Voiko siis sanoa että naisilla o

Mainitsemasi tapaus on hyvä esimerkki siitä, ettei pitäisi pariutua ihmisen kanssa jolla on noin eriävät näkemykset tulevaisuudesta - noin isossa asiassa. 

Jolle oli tyhmä kun nai naisen, joka ei todnäk halua lapsia. Vaikka Jolle itse haluaa neljä. 

Vierailija
253/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien hankkiminen on yksityisasia.

Lapset syntyvät suojaamattoman yhdynnän seurauksena, kun ehkäisyä ei käytetä tai ehkäisy ei toimi.

Miksi täysin ventovieraat ovat kiinnostuneita siitä, ovatko naiset vastaanottaneet suojaamatonta fallosta?

Eikö se ole aika pervoa ja tunkeilevaa, kun muut eivät voi edes asiasta päättää?

Miten toisten ehkäisy kuuluu mitenkään muille?

Vierailija
254/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään? 

Elämä on periaatteessa täysin turhaa ja se päättyy lopulta kuolemaan. Tämän turhan elämän ainoa jotenkin perusteltavissa oleva syy on elämänlahjan antaminen eteenpäin. Sinäkin olet sen saanut vanhemmiltasi. 

Ihminen joka ei anna samaa elämänlahjaa eteenpäin on itsekäs ja laiska hedonisti. 

Jos elämä kerran on täysin turhaa, niin miksi jatkaa sitä lisääntymällä? Ihmisten sukupuuttoon kuoleminen on ainoa hyvä ratkaisu maapallon kannalta.

Ilman ihmisiä, maapallolla ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
255/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle sopisi näin kolmikymppisenä miehenä hyvin useampikin lapsi, mutta eipä taida onnistua, kun sopivan kumppanin löytäminen on ihan toivotonta tässä maassa.

Vierailija
256/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä lapsellisten ihme ajatus tulee että ne joilla ei ole omia lapsia, eivät mitenkään voi ymmärtää lapsihommaa?

Aivan kuin lapsettomat eivät olisi kasvaneet perheessä, aivan kuin heidän sisaruksillaan, sukulaisillaan, kavereillaan ei olisi lapsia..?

Ihmeellinen tämä mystinen lapsiperheen autuus jota kukaan lapseton ei ikimaailmassa voi mitenkään ymmärtää, ei vaikka on niiden lapsiperheiden ympäröimä.

Se ajatus tulee siitä omasta kokemuksesta. Se, että on sisaruksia tai lapsia ystäväperheissä ei tarkoita mitään. Se oman lapsen saamisen kokemus muuttaa koko oman maailman täysin. Sen voi oikeasti ymmärtää vasta, kun se oma lapsi on siinä sylissä. Tämä on fakta. Sen sanominen näyttäytyy ehkä leuhkimisena yms. mutta jokainen jolla on lapsi tietää sen. Se ei ole pikku juttu se lisääntyminen. Se on oikeasti mullistava kokemus,

En tunnista tuota kokemusta. Minulla on aina ollut elämässäni lapsia, voi johtua siitä. 

Vierailija
257/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä. Jos ei pidä lapsista, niin miten on: pitääkö ihmisistä ollenkaan? Pitääkö itsestään? 

Jos et pidä postimerkkien keräilystä, pidätkö harrastuksista ollenkaan?

Jos et pidä hämähäkeistä, pidätkö eläimistä ollenkaan?

Vierailija
258/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen päälle 40v ja on kaksi lasta. Nyt kun mietin niin olisi kiva jos olisi enemmän. Vaikka vielä voisin lapsen saada niin en usko että enää tässä iässä jaksaisin vauva/pikkulapsiaikaa.

Vierailija
259/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti teitä lapsia hankkineita tuntuu silti hiertävät lapsettomien asiat 😂

Perheetön erakkoelämä luonnon helmassa on ollut ihanaa ja olen iloinen, että olen saanut sen kokea. Moni ei tiedä mistä on jäänyt paitsi! Huomaatko, lähes mistä tahansa kokemuksesta voi sanoa noin, ei vain perhe-elämästä. Sinäkään et tiedä, mistä

No itse olen elänyt tuota erakkoelämää tönössä metsän keskellä. Äärimmäisen tylsäksihän se käy jo viikon jälkeen ja nopeasti alkaa mökkihöperöitymään.

Vierailija
260/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemat velat kyllä tykkäävät lapsista siinä missä muistakin ihmisistä. Jotkut velathan tekee töitäkin lasten ja nuorten parissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän