Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuulut kirkkoon ja maksat kirkollisveroa

Vierailija
07.08.2025 |

Koetko saavasi mitään vastinetta jäsenmaksullesi?

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ev.lut. kirkon yhteinen sijoitusvarallisuus ilman kirkon omia rakennuksia on noin 2,5 miljardia euroa. Kirkon eläkerahastolla on vajaan 2 miljardin sijoitusvarallisuus ja ev.lut. kirkolla reilu 500 miljoonan sijoitusvarallisuus.

Näille sitten pitää vielä maksaa lisää?

2 miljardia on eläkkeisiin, joita hallinnoi Keva. Kirkkojen, toimitilojen ja asuntojen omistus ja ylläpito maksaa. Nytkin myydään kirkkoja ja muuta omaisuutta, että itse toimintaa voidaan jatkaa. En tiedä, miksi sinulla on tuollainen vimma hyökätä uskontoja kohtaan?

Vierailija
82/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntani diakoni tekee hyvää työtä vanhusten parissa, aikoinaan oli isoäitini tuki ja turva, nykyisin seurakunnan vanhusten kerho  kerää noin 80 kotona asuvaa, suurin osa yksin, kerran kahdessa viikossa toistensa seuraan. Ja kun puhutaan noin 2500 jäsenen seurakunnasta tuo on hienoa. 

Aikoinaan olin vanhusten hoidossa töissä ja näin miten diakonin vierailu oli vanhuksille tärkeää ja vaikutti heidän hengelliseen hyvinvointiinsa olen siitä valmis vieläkin maksamaan. 

Kaikki tämä vaikka en jumaliin uskokaan, toisaalta koen kyllä kirkossa jonkun ihmeellisen rauhan, tosin koen sen myös luonnossa, mutta kirkkorakennukset ovat myös kauniita, ne kannattaa mielestäni säilyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kiukuttelijat ette ole kristittyjä.

Te olette niitä fariseuksia ja markkinapellejä, joita Jeesus veteli ympäri korvia. Ensimmäisen kiven heittäjiä, ohikulkijoita jotka eivät auta lähimmäistä hädässä.

T. Kirkkoon kuulumaton ateisti, joka arvostaa puuseppä Jeesusta ja yrittää seurata hänen jäljissään

Et ole ateisti, jos uskot Jeesukseen

Sudet ja simpanssit, niillä on jonkinlainen taju moraalista: jos joku pennuista ei lopeta puremista ajoissa, muut lauman jäsenet alkavat hyljeksiä sitä.

Vierailija
84/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksanhan minä puheluista sekä netistäkin, joten miksi en maksaisi suorasta yhteydestä yläkertaan?

Kirkon jäsenyys ei pelasta, ei vaikka kävisi kirkossa joka viikko !

Pelastava usko on:

Henk koht, uudestisyntynyt usko Raamatulliseen Jeesukseen, parannus, eläminen Jumalan tahdon mukaisesti.

Mene nyt vammainen vaikka kasvimaalle ruokauhreja kasvattamaan jumalallesi. 

Ateistit ovat julmia. Olen itsekin vammainen, mutta minut hyväksytään kirkossa

Vierailija
85/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te olette niitä fariseuksia ja markkinapellejä, joita Jeesus veteli ympäri korvia. Ensimmäisen kiven heittäjiä, ohikulkijoita jotka eivät auta lähimmäistä hädässä.

T. Kirkkoon kuulumaton ateisti, joka arvostaa puuseppä Jeesusta ja yrittää seurata hänen jäljissään

Sudet ja simpanssit, niillä on jonkinlainen taju moraalista: jos joku pennuista ei lopeta puremista ajoissa, muut lauman jäsenet alkavat hyljeksiä sitä.

Miksi te ateistit hyökkäätte noin?

Vierailija
86/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin uusiin taloihin ei voi muuttaa tupakoivat joten kun rasismi kohdistuu myös tupakoiviin pitää puolet taloista olla tupakoiville . Yhdenvertaisuus nuoret käyttää nuuskaa sähkötupakka ulkomaalaiset huumepiipuja mutta ei ketään voi sortaa ja syrjiä sen takia että tuoman savu haisee. Haisee ne pierutkin ja ruuan käryt.  Kohtuullisuus kaikessa. Lapset ei polta vaikka aikuiset polttaa ne oppii itse sen isona jos kaverit opettaa kuten opettaa sähkötupakat.  Rasistivoohotus pois ja juniin tupakkavaunu kun koiravaunu jo on. 

Vierailija
87/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksanhan minä puheluista sekä netistäkin, joten miksi en maksaisi suorasta yhteydestä yläkertaan?

Kirkon jäsenyys ei pelasta, ei vaikka kävisi kirkossa joka viikko !

Pelastava usko on:

Henk koht, uudestisyntynyt usko Raamatulliseen Jeesukseen, parannus, eläminen Jumalan tahdon mukaisesti.

Mene nyt vammainen vaikka kasvimaalle ruokauhreja kasvattamaan jumalallesi. 

Ateistit ovat julmia. Olen itsekin vammainen, mutta minut hyväksytään kirkossa

Olet helluntailainen vihaat luterilaisia. 

Vierailija
88/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroja maksetaan yleensä muiden hyväksi, sama koskee kirkollisveroja. Arvostan työtä, jota he tekevät köyhien ja  syrjäytyneiden selkä lasten, nuorten ja vanhusten parissa. Se on merkittävää, mutta kirkko ei saa sillä itse kehuskella. Kun yhteiskunta pettää, kirkko on.

Tämä on yksi suuri valhe jonka kuulee tosi usein.

Todellisuudessa diakoniatyöhön käytetään vain noin 10 % kirkon budjetista. Tarkoittaa siis, että 90 % kaikesta siitä rahasta mitä ihmisiltä kerätään menee kaikkeen muuhuin kuin hyväntekeväisyyteen! Kun maksat 100 € kirkollisveroa niin kirkko antaa siitä 9 € hyväntekeväisyyteen ja pitää loput itse. Tälleen kärjistäen sanottuna.

Et oikein taida ymmärtää miten Kirkko toimii. Kirkko on itse se avun ja hoivan tuottaja. 100 % kirkon menoista on kustannuksia tästä

Eikä pidä unohtaa myöskään kirkkojen arkkitehtuuria. Ne ovat kansallisaarteita ja taidetta, joiden arvoa ei Suomessakaan voi mitata rahassa.

"Kirkkoarkkitehtuuri on merkittävä osa kulttuuriperintöä ja taidetta. Kirkot ovat usein arkkitehtuurin mestarinäytteitä, jotka heijastavat aikansa tyyliä ja uskonnollista symboliikkaa. Kirkkojen rakennustyyli vaihtelee eri aikakausina ja maantieteellisillä alueilla, ja ne voivat olla koristeellisia tai pelkistettyjä. Kirkkoarkkitehtuurin arvoa voi arvioida sen historian, taiteellisen arvon, rakennusteknisen osaamisen ja kulttuurisen merkityksen perusteella."

Vierailija
89/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa uskoa esim jumalaan tai jeesukseen ei siitä tarvitse maksaa kirkollisveroa.

Vierailija
90/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan hyvän mielen kun autan kirkollisverollani yhteisössäni vähävaraisia perheitä, lapsia, vanhuksia, yksinäisiä, kirkon lähimmäisavun ja diakoniatyön kautta. Olen itsekin ollut nuorena kirkon tukemassa toiminnassa, partiossa, NMKYssä, kesäleireillä, jne.

TÄMÄ. Minäkin koen kirkollisveron enemmän hyväntekeväisyytenä kuin verona. Länsimainen kulttuurimme ja sivistyksemme perustuu kirkkoon ja sen oppeihin. Kirkko tekee paljon hyvää liittyen lapsiin, vähäosaisiin, parisuhteisiin ja muihin arjen ongelmiin. Miten joku voi nähdä tällaisen negatiivisena?

Ennemmin maksan kirkollisveroa, jonka varmasti tiedän menevän oikeaan kohteeseen, kuin jotain demariveroa, josta ei ole mitään takuuta miten ja mihin se käytetään! 

Vierailija
91/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voi uskoa että on ollut olemassa oikea henkilö jonka perusteella kaikki jeesustarinat on sepitetty uskomatta että takana on ollut mitään korkeampia voimia. Vähän niinkuin sadan vuoden päästä joku voi uskoa että on ollut olemassa Chuck Norris -niminen henkilö ilman että uskoo hänen laskeneen kahdesti äärettömyyteen tai pystyvän juoksemaan cooperin testin kuuteen minuuttiin. 

Vierailija
92/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ev.lut. kirkon yhteinen sijoitusvarallisuus ilman kirkon omia rakennuksia on noin 2,5 miljardia euroa. Kirkon eläkerahastolla on vajaan 2 miljardin sijoitusvarallisuus ja ev.lut. kirkolla reilu 500 miljoonan sijoitusvarallisuus.

2 miljardia on eläkkeisiin, joita hallinnoi Keva. Kirkkojen, toimitilojen ja asuntojen omistus ja ylläpito maksaa. Nytkin myydään kirkkoja ja muuta omaisuutta, että itse toimintaa voidaan jatkaa. En tiedä, miksi sinulla on tuollainen vimma hyökätä uskontoja kohtaan?

Se 2 miljardia on kerätty kirkon työntekijöiltä ja kirkolta palkan sivukuluina. Käytännössä siis sitä kirkollisveroina maksettua rahaa, joka on käytetty palkkakuluihin ja pikkuhiljaa siirtynyt kirkon eläkerahastoon. Tosiasiallisesti siis kirkollisveroilla kerrytettyä varallisuutta.

Ei minulla ole mitään vimmaa hyökätä uskontoja vastaan.Tuon vain esille sen tosiasian, miten varakkaita eri kirkot jo ovat. Toki ev.lut. kirkon varallisuus on mitätön verrattuna esimerkiksi katolliseen kirkkoon ja Vatikaanin varallisuuteen, jota on Italian mafiakytkösten avulla vielä entisestään paisutettu.

Vierailija
93/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kirkkoon kuulumattomat on sitten uskomattoman tyhmiä. Eivät tajua ettei kysymys koskenut heitä. Mutta heillä onkin MINÄ-MINÄ ajattelu vallalla.

Olen maksanut kirkollisveroa. Kunnes totesin, etten saa sille 500 € vuodessa lähes mitään vastinetta. En käy kirkossa, eikä uskonto näyttele merkittävää roolia minun elämässäni muutenkaan. Kuten ei valtaosalla tapakristityistä. En koe tarvitsevani tuollaista pöhöttynyttä organisaatiota yhtään mihinkään.

Vetoja maksetaan aina heikoimpien hyväksi

Kirkollisveroa kyllä, demariveroja ei. Mielummin maksan kirkollisveroa kuin vaikka puoluetukea tai valtion rahansiirtoja yleishyödyttömiin hankkeisiin kehitysmaissa. Kirkon apu tavoittaa oikeasti, valtion avut menevät todennäköisemmin diktaattoreiden kassaan, olkoonkin että ne ovat jollekin Tuomiojalle ja Haloselle mieleisiä diktaattoreita.

Vierailija
94/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen keskustelun tasoa.

Kun otsikossa selvästi ja ymmärrettävästi kysytään, miksi kuulut kirkkoon ja maksat kirkollisveroa, niin ei mene kuin hetki, niin keskustelun valtaavat ei-kirkkoon kuuluvat ja haukkuvat, jos joku kirkkoon kuuluva yrittää tuoda mielipiteensä esille.

Jos ette ymmärrä lukemaan, niin kannattaisi ainakin ymmärtää se, ettei  ymmärrä, eikä osallistua keskusteluun ja tehdä ihan oma aloitus. 

Vierailija
95/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 2 miljardia on kerätty kirkon työntekijöiltä ja kirkolta palkan sivukuluina. Käytännössä siis sitä kirkollisveroina maksettua rahaa, joka on käytetty palkkakuluihin ja pikkuhiljaa siirtynyt kirkon eläkerahastoon. Tosiasiallisesti siis kirkollisveroilla kerrytettyä v

Totta kai ihmisten palkat maksetaan kirkollisverona. Sehän on ainoa alkuperäinen tulonlähde kirkolle.

Vierailija
96/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen keskustelun tasoa.

Kun otsikossa selvästi ja ymmärrettävästi kysytään, miksi kuulut kirkkoon ja maksat kirkollisveroa, niin ei mene kuin hetki, niin keskustelun valtaavat ei-kirkkoon kuuluvat ja haukkuvat, jos joku kirkkoon kuuluva yrittää tuoda mielipiteensä esille.

Jos ette ymmärrä lukemaan, niin kannattaisi ainakin ymmärtää se, ettei  ymmärrä, eikä osallistua keskusteluun ja tehdä ihan oma aloitus. 

Miksi kirkon työntekijöille ei saisi maksaa palkkaa ja työeläkemaksuja? Anna jo olla. Pidät ihmisiä ihan tyhminä

Vierailija
97/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu enkä maksa.

Minulla ei ole aikomustakaan tukea kirkon suomalaisvihamielistä tointaa sekä pappien eltististä ökyelämää.

Hahaha, päivän vitsi! Taidat olla niitä, jotka maksavat ilomielin AY-liikkeen syötyöporsaille suojelurahaa joka ikisestä palkkakuitista, mutta näkee papiston ihan vaan periaatesyystä pahana.

Vertaappa huviksesi AY-pomojen palkkoja papin tai piispan palkkoihin ja sen jälkeen vaikka AY-pomojen kelolinnoja Lapissa seurakuntien leirikeskuksiin. Leirikeskuksissa tapahtuu lastenleirejä ym, mutta Lapin kelolinnat varattu vain pulskille AY-miehille ja demarivaikuttajille, jotka syövät sinkunkin pöydässäsi.

Väitätkö olevasi kristitty? 

Vierailija
98/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kiireinen ihminen, enkä ehdi ajatella uskonasioita, joten mielelläni maksan kirkolle siitä, että hoitavat asian puolestani. Samaan tapaan kuin maksan siivoojalle, jotta minun ei tarvitse siivota. 

Vierailija
99/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu enkä maksa.

Minulla ei ole aikomustakaan tukea kirkon suomalaisvihamielistä tointaa sekä pappien eltististä ökyelämää.

Hahaha, päivän vitsi! Taidat olla niitä, jotka maksavat ilomielin AY-liikkeen syötyöporsaille suojelurahaa joka ikisestä palkkakuitista, mutta näkee papiston ihan vaan periaatesyystä pahana.

Vertaappa huviksesi AY-pomojen palkkoja papin tai piispan palkkoihin ja sen jälkeen vaikka AY-pomojen kelolinnoja Lapissa seurakuntien leirikeskuksiin. Leirikeskuksissa tapahtuu lastenleirejä ym, mutta Lapin kelolinnat varattu vain pulskille AY-miehille ja demarivaikuttajille, jotka syövät sinkunkin pöydässäsi.

Väitätkö olevasi kristitty? 

Tuo oli poliittinen lausunto, etkä voi ateistina tulla sitä arvostelemaan. Sinä sen sijaan arvostelet ihmisten uskoa. AY on politiikkaa, jota on valtion budjetista tuettu. Täysin eri asia. Jätä jo jankkaaminen, kiihkokäännyttäjä

Vierailija
100/193 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistit eivät usko uskonvapauteen, joka on Suomessa laissa määrätty. Jättäkää jo vainoaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä