Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajista on tullut portinvartijoita, joilla on käsissään elämän avaimet.

Vierailija
06.08.2025 |

Pahimmillaan hoitajan kuulustelu on este saada hoitoa ajoissa.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011405407.html

Kommentit (265)

Vierailija
101/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuoltolaki edellyttää tehtäväksi hoidontarpeen arviota, jonka suorittaa terveydenhuollon ammattilainen ja pääsääntöisesti sairaanhoitaja. Mutta ei välttämättä tarkoita että olisivat asiantuntijoita alalla vaan enemmänkin asiaa tuntevia. Mitä kokeneempi hoitaja on vastassa sitä varmemmin pääsee eteenpäin. Harmillista, että usein on juuri valmistuneita hoitureita puhelimeen laitettu, joille ei vielä ole kertynyt työn tuomaa kokemusta sairauksista ja ihmisten oireiden tulkitsemisesta, laaja näkemystä. Näin se vaan on elävässä elämässä. Parhaansa varmasti yrittävät tehdä tiukoissa ohjeistuksissa.

Parhaansa tekevät ettei hoitoon pääse. 

Minulle on sattunut lähihoitaja, joka sanoi, että älä nyt tänne ainakaan tule, kun tuohan voi

Ihan oikein sanoi. Olisit ollut vain etäkontaktissa. Ei mitään järkeä mennä tuossa tilassa. 

Ei ollut vaihtoehtona etäkontaktia. Olisin mieluusti ollutkin etäkontaktissa, jos olisi ollut se vaihtoehto. 

Vierailija
102/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni suurimman osa terveysasemien puhelinhoitajien ammattitaito ei riitä tekemään arvioita. Tämän sanon hoitajakollegana ja sen perusteella, mitä ne hoitajat selittää potilaille. Jos edes Käypä hoito -suositusten pääkohdat tiedettäisiin, mutta ei. Lisäkoulutusta heille pitäis saada. Toki myös lisää hoitajia, ettei nykyisillä ois niin kova paine.

Maailmalla hta:n tekee yleensä kliinisen asiantuntijan tasoinen sairaanhoitaja, jolla on maisteritason koulutus. Niitä on Suomessa todella vähän.

Vaikka Suomessa ollaan ylpeitä hoitajien ammattitaidosta ja hoitajat tekevvät paljon, niin on aivan tosi, että ei se ammattitaito aina ole kovin korkealla tasolla. Puhelimessa pitäisi olla paljon osaamista, eli nykyistä parempi koulutus juuri siihen työhön ja mielellään myös kunnon kokemuskin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin varata ajan tk-lääkärille, hoitaja tilasin syytä .... sanoin että juttelen lääkärille asiasta, aikaa ei tippunut. Mikä valta näillä terveyskeskuksen portinvartijoilla on ohitse lääkärien. 

No tottakai täytyy syy tietää miksi sinne hakeutuu. Vastaanottoajat on lyhyitä ja jos vasta siinä tilanteessa lääkäri alkaa selvittämään potilaan tulon syytä menee kallista hoitoaikaa hukkaan, eikä asia sitten välttämättä sillä yhdellä käynnillä edes selviä. Kyllä se lääkäri hieman perehtyy potilaan asiaan ennenkuin se kutsu huoneeseen tulee. Lisäksi tapauksesta riippuen, se tk-lääkäri ei edes välttämättä ole se mille potilas ohjataan kun sitä hoidon tarvetta selvitetään vaikka sinä itse niin ajattelisit.

Lääkäri perehtyy potilaan asiaan? Silti joka kerta tiedustellaan käynnin syytä ja joudut selittämään perinpohjin kaiken. Epäilen, että lukevat yhtään mitään. On ihan sama mitä sille portinvartijalle selostat, joudut selostamaan saman lääkärille uudestaan.

Vierailija
104/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja sijaan portinvartijana pitäisi olla lääkäri, joka äkkiä katsoo, tarviiko potilas ajan vai ei.

No ei, koska silloin tarvittaisi kaksi lääkäriä. Ei sellaista missään ole. Maailmalla on ihan normaali käytäntö, että sairaanhoitaja tekee esitutkimukset, ottaa näytteet ja kuvat. Sitten vasta mennään lääkärille. Mutta se ero on, että tuollaista työtä tekevä sairaanhoitaja on maisteritason koulutuksen saanut, ja tarvittaessa voi antibiootit ja buranat määrätä. 

Vierailija
105/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vähemmän olisi lääkärissä käyntejä, liikkua joka pvä, ei tupakkaa, ei alkoholia, ei huumeita, syödä terveellisesti, ylipaino huitsinnevadaan, nukkua tarpeeksi

Vierailija
106/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen labraan, kolesteroli arvon mittaus, oon aloittanut kolesteroli lääkityksen kesäkuun alussa.

Vierailija
107/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yksityisvastaanotolle pääsee ilman hoitajan kuulusteluita.

En tiedä miten muualla mutta Hgissä pääsee 65 v etiäpäin yksityislääkärille ,28 €.

Vierailija
108/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin varata ajan tk-lääkärille, hoitaja tilasin syytä .... sanoin että juttelen lääkärille asiasta, aikaa ei tippunut. Mikä valta näillä terveyskeskuksen portinvartijoilla on ohitse lääkärien. 

No tottakai täytyy syy tietää miksi sinne hakeutuu. Vastaanottoajat on lyhyitä ja jos vasta siinä tilanteessa lääkäri alkaa selvittämään potilaan tulon syytä menee kallista hoitoaikaa hukkaan, eikä asia sitten välttämättä sillä yhdellä käynnillä edes selviä. Kyllä se lääkäri hieman perehtyy potilaan asiaan ennenkuin se kutsu huoneeseen tulee. Lisäksi tapauksesta riippuen, se tk-lääkäri ei edes välttämättä ole se mille potilas ohjataan kun sitä hoidon tarvetta selvitetään vaikka sinä itse niin ajattelisit.

Lääkäri perehtyy potilaan asiaan? Silti joka kerta tiedustellaan käynnin syytä ja joudut selittämään perinpohjin kaiken. Epäilen, että lukevat yhtään mitään. On ihan sama mitä sille portinvartijalle selostat, joudut selostamaan saman lääkärille uudestaan.

Olen eri. Minua häiritsee tuo sinun sairaanhoitajaa vähättelevä asenne. Et suostu selittämään asiaasi sairaanhoitajalle, kuten kuuluisi. Nimittelet tärkeässä roolissa omaa työtään tekevää sairaanhoitajaa portinvartijaksi. Häpeä. 

Vierailija
109/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja sijaan portinvartijana pitäisi olla lääkäri, joka äkkiä katsoo, tarviiko potilas ajan vai ei.

No ei, koska silloin tarvittaisi kaksi lääkäriä. Ei sellaista missään ole. Maailmalla on ihan normaali käytäntö, että sairaanhoitaja tekee esitutkimukset, ottaa näytteet ja kuvat. Sitten vasta mennään lääkärille. Mutta se ero on, että tuollaista työtä tekevä sairaanhoitaja on maisteritason koulutuksen saanut, ja tarvittaessa voi antibiootit ja buranat määrätä. 

Suomessa sairaanhoitaja AMK

Vierailija
110/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina nuo naiset ovat nauttineet kun estävät miesten hoitoonpääsyn, varastavat kuolevilta lapsilta kipulääkkeet tai ihan vain piikittävät insuliinia kehen tahansa.

Niin, se on ällistyttävää, että lähihoitajakoulutukseen ei ole käytännössä mitää seulaa, ja läärikoulutukseen on niin perkeleellinen. Kun nämä sitten oikeassa elämässä tekevät jopa samoja töitä osittain.

Lähihoitajia ei kyllä pitäisi laittaa päivystykseen hoidontarpeen arviointia tekemään. Lähihoitajan koulutus ei anna siihen työhön riittävästi osaamista. Siihen pitäisi saada kokenut sairaanhoitaja, tai mieluiten jokin kliininen asiantuntija. 

Vierailija
111/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on säästöjä, niin kannattaa valita yksityinen lääkärikäynti. Julkinen puoli on köyhien harventamista varten suunniteltu.

Portinvartijan kokemuksesta riippuu kuinka potilaalle käy. Viime vuosina lääkäriin pääsy on tehty niin vaikeaksi että harva ihan vähästä terveyskeskukseen ottaa yhteyttä. Kauan sitten oli mahdollista sanoa potilaalle että tule uudestaan jos vaiva ei mene ohitse. Nykyisin kaikki potilaat pitää tutkia alusta loppuun eli koko ajan enemmän verikokeita ja kuvantamista sekä lähetettä. Eri asia tietenkin jos tarvitaa sairauslomatodistusta flunssan vuoksi.

Potilaat eivät aina ymmärrä että lääkäri ei ole erehtymätön ja sitä eivät ole myöskään hoitajat. Jos tuntuu että oikeasti on saatava hoitoa niin ei pidä jäädä kotiin vaan pitää tunkea itsensä päivystykseen tai yksityiselle jotta asia otetaan vakavasti. Jos haluaa rahaa säästää niin sitten jää hoidotta ja voi mennä terveys tai henki. Virheitä sattuu jokaiselle joten toisen mielipiteen saaminen voi olla ihan järkevää.

Takavuosilta muistan potlastapauksen jossa ensihoito kävi kohteessa mutta ei kuljettanut sairaalaan mutta annettiin kehotus hakeutua omatoimisesti päivystykseen. Potilas ei näin tehnyt ja kuoli keuhkoveritulppaan joidenkin päivien sisällä. Joku aika sitten oli nuori potilas jolla oli vatsakipuja melkein vuoden ennen kuin hänet otettiin vakavasti ja kuvattin. Löytyi sitten ilmeisesti Frantzin tuumori joka leikattiin.

Vierailija
112/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama täällä, ensin hoitaja kuulustelee mitä tehdään ja sitten lääkärin juttusille pääsee viikkojen päästä :D Lääkäri sitten sanoo että ota lääkettä ja tule uudestaan jos vaiva ei poistu. No siitä sitten uudestaan hoitajan puheille ja lääkärin puheille. 

Vierailija
113/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun läheinen kuoli muutama tunti siitä, kun hoidontarvetta arvioiva sairaanhoitaja ei suostunut ottamaan hoitoon, kielsi tulemasta.

Nyt tutkivat, onko tapahtunut virhe, mutta vaikka se todettaisiin, ei seurauksia varmaankaan tule eikä se kuollutta herätä henkiin.

Ja ei ole ensimmäinen vastaava tapaus täälläpäin, pitää osata vaatia pääsyä tai mennä yksityisen kautta, mistä sitten lähetteellä on jo kiire, omalle lapselle kävi näin, yksityisellä todettiin levinnyt streptokokki, joka vaati rajut antibiootit, tk:ssa hoitaja sanoi puhelimessa että ei oo mitään eikä suostunut lääkäriaikaa antamaan vaikka kuinka pyysin ja selitin oireiden rajuutta.

Vierailija
114/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on säästöjä, niin kannattaa valita yksityinen lääkärikäynti. Julkinen puoli on köyhien harventamista varten suunniteltu.

Valitettavasti minulla ainakin on todella huonoja kokemuksia yksityisestä lääkärikäynnistä. Yhtä mitätöivä suhtautuminen on ollut vaivoihin. Kerrankin menin yksityiselle, kun voimakas päänsärky oli jatkunut jo pari viikkoa. Lääkäri keskeytti kertomukseni, käski venytellä ja ottaa buranaa. Käynti kesti viitisen minuuttia ja maksoi melkein 100 euroa.

Saman olisin saanut ilmaiseksi Omaolosta.

Se päänsärkykohtaus meni onneksi ohi itsestään lopulta, tosin se on tullut monta kertaa uudelleen takaisin. Ei se varmaan sitten mitään tappavaa ole, koska tuosta on jo viitisen vuotta. Ehkä jotain erilaista migreeniä? Vähän toisenlainen migreeni minulla onkin ollut jo teini-iästä asti.

Pointtini on, että on aika lailla arpapeliä, saako köyhä yksityiseltäkään mitään apua. Varaa kun ei ole ravata viidellä eri yksityisellä lääkärillä, jotta lopulta löytyisi yksi, joka antaisi puhua loppuun.

Vierailija
115/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä teillä olisi ehdotus portinvartijan tilalle? Millainen kaaos siitä syntyisikään, jos jokainen vaan voisi itse määritellä oman hoidontarpeensa. Sanomattakin on selvää, että jokainen odottaisi pääsevänsä ihan heti samantien hoitoon. 

No miksi muissa maissa ei ole portinvartijaa? Ei näissä maissa mitään kaaosta ole. Vain Suomessa on tämä potilaan torjunta järjestelmä.

Siksi että Suomessa on koko Euroopan mittakaavassa jotakuinkin vähiten lääkäreitä per capita. Ihan siis määrällisesti. Jonkun logiikalla on halvempaa pitää hoitajia pyörittämässä tätä potilasmassaa kuin palkata riittävästi lääkäreitä 

Vierailija
116/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa portinvartijasysteemi toimi paljon paremmin, kun joka kylässä oli sairaanhoitajan vastaanotto. Sairaanhoitaja oppi tuntemaan potilaat ja pystyi varmasti helpommin arvioimaan, kuka on luulosairas, kenen vaivat ovat kroonisia ja kenellä on jotain akuuttia hätää. Sairaanhoitaja antoi sitten ajan lääkärille, joka tuli samalle pienelle terveysasemalle pitämään vastaanottoa muistaakseni kerran viikossa, ja hänkin oppi tuntemaan potilaat.

Eikö voitaisi oikeasti palata takaisin jonkinlaiseen omalääkärisysteemiin? En mitenkään usko, että se meidänkään alueen pieni vastaanotto (joka sijaitsi halvassa kerrostalohuoneistossa) kalliimmaksi tuli kuin nykyinen systeemi. Pikemminkin päällekkäisyyksiä ja jatkuvia päivystykseen-kotiin-päivystykseen-kotiin-kierteitä syntyy siitä, että joka kerta on eri ihmiset hoitamassa. Ja potilashistoriaan ei ole aikaa tutustua kuin nopealla vilkaisulla.

Vierailija
117/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä julkista terveydenhuoltoa koska en voi sietää näsävisaat sairaanhoitajat. Tiedän kyllä itse, jos tarvitsen ajan lääkärille. En ole pikkulapsi.

Vierailija
118/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko nyt luulette että hoitaja on itse valinnut sen hoidon tarpeen arvion tekemisen? Hyvin harvoin. Siihen  on vaan ajauduttu ja jos työvuorolistaan on merkitty puhelinvuoro niin miten kieltäydyt työnantajan määräyksestä? Minäkin tekisin huomenna mieluummin potilastyötä kuin istun kahdeksan tuntia puhelimessa. Ja etenkin kuuntelemassa potilaiden haukkumisia, nimittelyä ym.kun en pysty aikaa antamaan kun ei niitä aikoja lääkärille vaan ole. Ei ole minun vika mutta minä ne huudot saan päälleni.

Vierailija
119/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko nyt luulette että hoitaja on itse valinnut sen hoidon tarpeen arvion tekemisen? Hyvin harvoin. Siihen  on vaan ajauduttu ja jos työvuorolistaan on merkitty puhelinvuoro niin miten kieltäydyt työnantajan määräyksestä? Minäkin tekisin huomenna mieluummin potilastyötä kuin istun kahdeksan tuntia puhelimessa. Ja etenkin kuuntelemassa potilaiden haukkumisia, nimittelyä ym.kun en pysty aikaa antamaan kun ei niitä aikoja lääkärille vaan ole. Ei ole minun vika mutta minä ne huudot saan päälleni.

Ei kai kukaan tässä ketjussa luule, että hoitajat itse intoa piukassa menevät "portinvartijoiksi"? Kaikki järkevät ihmiset tajuavat, että vika on systeemissä.

Vierailija
120/265 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä edes ole puhelinpalvelua jos aikoja ei ole?

Onko kukaan ikinä kysynyt tätä esimieheltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi