Hoitajista on tullut portinvartijoita, joilla on käsissään elämän avaimet.
Pahimmillaan hoitajan kuulustelu on este saada hoitoa ajoissa.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Löytyy poikkeuksiakin. Peräpukama lääke reseptiä ei enää saanut uusittua omakannan eikä apteekin kautta joten soitin TK Hon. Selitin asiani hoitajalle. Hoitsu alkoi vain vänkäämään ettei uusiminen onnistu vaan minun on tultava vastaanotolle lääkärin uudelleen arviointiin. Sanoin etten halua siihen tutkimukseen tulla vaan tarvin vain sen reseptin. Aikani tingattuani hoitsu sanoi että laittaa lääkärille uusimispyynnön mutta sanoi että lääkäri tuskin sitä uusii vaan minun pitää tulla vastaanotolle. No kuinkas ollakaan lääkäri uusi sen kuitenkin.
Apteekki olisi voinut sen laittaa uusittavaksi, aivan turha vääntää hoitajan kanssa.
No mikä teillä olisi ehdotus portinvartijan tilalle? Millainen kaaos siitä syntyisikään, jos jokainen vaan voisi itse määritellä oman hoidontarpeensa. Sanomattakin on selvää, että jokainen odottaisi pääsevänsä ihan heti samantien hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on niin vähän, että on pakko laittaa hoitaja portinvartijaksi. Muuten vähät lääkäriajat menevät niille jotka äänekkäimmin vaativat, ja oikeasti hoitoa tarvitsevat jäävät ilman.
Tilanteeseen olisi helppo ratkaisu: lääkiksen aloituspaikkojen lisääminen. Tasokkaita hakijoita riittää kyllä.
Ei se noinkaan ole. Vain Suomessa on tuo portinvartija systeemi. En jaksa uskoa, että Suomi olisi oikeassa tässä..Suomessa tk-lääkäri näkee 6 potilasta päivässä kun muissa länsimaissa vastaava luku noin 20.
Perheenjäsen sairastui ja vointi oli huolestuttava. Soitin päivystykseen, että mitä tehdä. "Hoidon tarpeen kartoitusta" tekevä hoitaja vastasi, ettei kannata tulla, katsokaa sitten maanantaina, onko vielä sairas. Nyt on torstai. Menimme kuitenkin sinne päivystykseen, ottivat hänet heti sisään sairaalaa, kun tilansa oli niin vakava. Se hoitaja puhelimessa yritti estää menemästä, mitenköhän olisi käynyt, jos oltaisiin uskottu.
Kaiken lisäksi pitää tilata lääkäri viidelle eri vaivalle eli 5 kertaa, kun voisi sillä yhdellä kertaa hoitaa ne kaikki vaivat. Tätä en jaksa ymmärtää, mitä hiton säästö tuo saa aikaan.
Huono saattonen henkilö tarvii ehkä 5 kertaa kelataksin mennen tullen, kun yhdellä käynnillä olis tarvittu vain yksi kerta. Tähän lisäksi mahd. 5 kertaa labrassa ja silloinkin joka kerta kelataksit, osaako kukaan kertoa, paljonko säästyy rahaa? Huoh.
Omalääkärimallilla tyyliin Tanska tuota ei tapahtuisi, mutta muistetaan olla hiljaa, koska aina, kun ehdotetaan hyviä ratkaisuja ilmestyy mediaan asian tuntioita kuten joku THL:n hörhö tai sotejohtaja vastustamaan voimakkaasti omalääkärijärjestelmää. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/1360bb9a-55fe-4777-8d9a-644bab329a…
Miksi muuten Mika Salmista ei ole näkynyt pitkään aikaan ajamassa mitään agendaa, jolla suomalaisten kansanterveys heikentyy entisestään? Mitä on tapahtunut tuolle miehelle, joka oli aina väärässä mutta siitä huolimatta aina mediassa?
Vierailija kirjoitti:
No mikä teillä olisi ehdotus portinvartijan tilalle? Millainen kaaos siitä syntyisikään, jos jokainen vaan voisi itse määritellä oman hoidontarpeensa. Sanomattakin on selvää, että jokainen odottaisi pääsevänsä ihan heti samantien hoitoon.
No miksi muissa maissa ei ole portinvartijaa? Ei näissä maissa mitään kaaosta ole. Vain Suomessa on tämä potilaan torjunta järjestelmä.
Menny aivan järkyttäväksi huutelevat puhelimeen mitä tänne soitat ja sanovat ei tuollaisen vaivan takia lääkäri aikoja anneta.
Soitin kipeän polveni takia lääkäriaikaa terkkariin. Hoitaja sanoi röntgenkatseellaan linjojen läpi, että vaivani johtuvat lonkasta.
Menin yksityiselle, sain heti piikin polveen ja sillä lähti kipu.
Vierailija kirjoitti:
Soitin kipeän polveni takia lääkäriaikaa terkkariin. Hoitaja sanoi röntgenkatseellaan linjojen läpi, että vaivani johtuvat lonkasta.
Menin yksityiselle, sain heti piikin polveen ja sillä lähti kipu.
Kai teit asiasta valituksen ja vaadit siitä myös virallista valituskelpoista päätöstä diaarinumerolla, jos kaikki jaksaisivat joka kerrasta valittaa huomaisivat että homma ei toimi ja jokainen sotealueen byrokraatti selvittelisi noita, sairaanhoitajat antaisivat vain lausuntoja valituksiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin eilen helsinkiläisen terveyskeskuksen ajanvaraukseen, alle kahden tunnin tuli takaisinsoitto. Asia vireille ja tänään sain tiedoksi ajan lääkärillereilun, viikon päähän. Olen eläkeläinen. Sain mitä parhainta palvelua.
Sitten heräsit.
Helsingissä asiat ovat paremmin kuin muualla Suomessa. Kun 700 000 ihmistä asuu suht pienellä alueella, heidän hoitoonsa tarkoitetut rahat voi käyttää tehokkaasti. Ei tarvitse ylläpitää kalliita palveluita jossain syrjäkylillä tai houkutella lääkäreitä töihin 20 000e kuukausipalkalla. Lisäksi Helsingin väestörakenne on hyvä, kun taas monella muulla alueella asuu lähinnä vain vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa normaaleista ihmisistä välttelee viimeiseen asti lääkäriin menoa, eli yleensä jos edes soittaa aikaa on joku todellinen huoli. Terveydenhuollon estomekanismit on taas rakennettu sitä pientä vanhusjoukkoa vastaan joka hakee jotain keskustelukotnaktia terveydenhuollosta, ja ennemmin pitäisi löytää mielenterveyden hoitoa tai joku hoitokoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps, mutta lääketiede on korruptoitunut muutenkin jo kaaaaaaauan sitten. Eli avaimet elämään löytyvät ihan muualta.
Terveellisistä elintavoista aloitetaan, eli RAVINNOSTA, unesta, liikunnasta.
Hah taas yksi tallukka kuvittelee, että hyvillä elintavoilla ei sarastu vakavasti. Suurin osa perinnöllisistä sairauksista tulee vaikka tekisi mitä ja tietoa ei välttämättä ole suvun sairauksista, ne kun hyppäävät sukupolvien yli ja ristiin.
Ne perinnölliset sairaudet näyttävät hyppivän ristiin siksi, että elinympäristö ja ennen kaikkea elintavat määrittävät, mitkä geenit uinuvat, ja mitkä ovat aktiivisina. Epigenetiikka on todistanut, että vaikka ihmisellä olisikin jokin geeni, tyyliin lihavuudelle altistava, hän kuitenkin viime kädessä ihan itse päättää, aktivoituuko se vai ei. Ja kyllä, lapsuuden huonoissa oloissa aktivoituneet geenit voivat "sammua", jos ymmärtää ja viitsii aikuisiällä tehdä parempia valintoja.
Joten se genetiikka ei ollutkaan sellainen vapaudut vastuusta -kortti kuin monet edelleen tuntuvat kuvittelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on niin vähän, että on pakko laittaa hoitaja portinvartijaksi. Muuten vähät lääkäriajat menevät niille jotka äänekkäimmin vaativat, ja oikeasti hoitoa tarvitsevat jäävät ilman.
Tilanteeseen olisi helppo ratkaisu: lääkiksen aloituspaikkojen lisääminen. Tasokkaita hakijoita riittää kyllä.
Ei se noinkaan ole. Vain Suomessa on tuo portinvartija systeemi. En jaksa uskoa, että Suomi olisi oikeassa tässä..Suomessa tk-lääkäri näkee 6 potilasta päivässä kun muissa länsimaissa vastaava luku noin 20.
Just näin. Ja sitten kun nämä ulkomaalaiset tulevat tänne sairaalan tai terveysaseman päivystykseen, etenkin näin kesäaikaan, niin usein syynä on esim.ihan tavallinen flunssa. Tulevat koska kertovat usein että näin tekevät kotonaankin. Ihan turhaa.
Periaatteessa ihan ok kunhan pysyy asiallisena tuo kuulustelu. Jotkuthan menee sinne yskän ja nuhan takia. Tsblun kuumetta takana päivänä vasta.
Esim. joillain päivystyksistä kun on ollut sääntönä että asiakas soittaa ensin ja kartoitetaa tilanne, niin onko siinä oikeasti säästöjä tai tehokkuutta mukana? Samat kuulustelut tehdään kai siinä infossakin ja jos aivan älytön käynti, voidaanhan siinäkin sanoa, että ei tarvetta päivystykseen?
Eihän niitä tietoja edes kovin tarkkaan kirjata siinä soittaessa, joten joudut ensin kertomaan oireet puhelimessa, sitten tiskillä ja vielä lääkärille tai jodkusjipa ensin hoitajalle ja koska lääköri e lukutaitoinen mitä kirjattu juuri, niin vielä lääkärille heti perään. .
Vaikka tiedän että ei kukaan voi sanoa: Älä tule päivystykseen enkä epäile ertä olisi päivystys asia , olen soittanut silti, vaikka hieman älytöntä se on.
Kun kyselin käytäntöä, sainkin oudon vastauksen: No täällä voi olla vähön ruuhkaa, että jos haluaa tietää kannattaako mennä päivystykseen vai odottaa? Lerran etäs topakasti neuvoi ertä kyllä on päivystys asia joo. Vastasin että en mä höpsö sen takia soittele, mutta kun on kuulemma soitettava ensin. Jos vaikka muuten tulee turha keikka ja käännytetään ovelta?
Ihan sekopäistä meininkiä. Huvittavin oli kun kerroin oireet (siis silmäoireet) niin vanhan kuuloinen sh joka ei ehkä enää skarppi kyseli niitä n. kolmeen kertaan. Jouduin jo kysymään että etkö siis kirjannut niitä? Kun olin lopettamassa puhelua tokaisi vielä: Meidän täytyy jutella.
Taisin lopettaa puhelun, mutta olin järkyttynyt siitä, kuinka sekopäistä jengiä siellä HUS:issa oikein on? Joillekin se on ilmeisesti jokin näytelmäkerho? Mutta jos jollain vaikka ihan oikeasti jokin silmävaiva pahoilla oireilla, niin mielestäni jotkut sairast näytelmät ei oikein sovi tuohon?Kuulostaa jopa rikolliselta jos tarkoituksella pelleillään ja näytellään terveydenhuollossa? Ei mahdollista Suomessa? Mitä luulet?
Ööö näytelmät HUS;in tiloissa esiintyen lääkärinä ovat vakavia rikoksua? Ja jos oikeaa haittaa aiheuttavia vaivoja näkisin toiminnan kuvottavan vastenmielisenä?
Tähän vielä lisättyvänä se että hoitajat on pääsääntöisesti naisia ja tunnetusti naiset vihaa miehiä niin miehenä alkaa olemaan käytännössä mahdotonta päästä lääkäriin
Vierailija kirjoitti:
Sehän tarkoittaisi että tulisi enemmän lääkäreitä joka tarkoittaisi että tulisi kilpailua palkoista joka tarkoittaisi että lääkäreiden palkat laskisi niin kaikki lääkärit ja lääkäriliiton tekee kaikkensa että lääkäreitä ei kouluteta enempää. Onhan tuota puhuttu jo -90 luvulta lähtien mutta aina lääkäriliiton torppaa asian mahdottomana
Olen jo 4 kertaa kertonut vaivani hoitajalle. Jokainen on kirjannut ne ylös tietoihin. Joudun silti aina kertomaan vaivani uudestaan ja uudestaan, vaikka eka hoitaja jo sanoi, että pitää varata lääkäri. Konsultoi lääkäriä myös. Nyt on aika sitten syyskuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy poikkeuksiakin. Peräpukama lääke reseptiä ei enää saanut uusittua omakannan eikä apteekin kautta joten soitin TK Hon. Selitin asiani hoitajalle. Hoitsu alkoi vain vänkäämään ettei uusiminen onnistu vaan minun on tultava vastaanotolle lääkärin uudelleen arviointiin. Sanoin etten halua siihen tutkimukseen tulla vaan tarvin vain sen reseptin. Aikani tingattuani hoitsu sanoi että laittaa lääkärille uusimispyynnön mutta sanoi että lääkäri tuskin sitä uusii vaan minun pitää tulla vastaanotolle. No kuinkas ollakaan lääkäri uusi sen kuitenkin.
Apteekki olisi voinut sen laittaa uusittavaksi, aivan turha vääntää hoitajan kanssa.
Kuten jo mainitsin apteekin kautta uusiminen ei onnistunut. Farmaseutti käski kääntyä TK n puoleen. En osaa itse sanoa onko reseptillä joku aika milloin se menee umpeen niin ettei uusiminen apteekin kautta onnistu.
Kyllä yksityisvastaanotolle pääsee ilman hoitajan kuulusteluita.