Hoitajista on tullut portinvartijoita, joilla on käsissään elämän avaimet.
Pahimmillaan hoitajan kuulustelu on este saada hoitoa ajoissa.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Ihanko nyt luulette että hoitaja on itse valinnut sen hoidon tarpeen arvion tekemisen? Hyvin harvoin. Siihen on vaan ajauduttu ja jos työvuorolistaan on merkitty puhelinvuoro niin miten kieltäydyt työnantajan määräyksestä? Minäkin tekisin huomenna mieluummin potilastyötä kuin istun kahdeksan tuntia puhelimessa. Ja etenkin kuuntelemassa potilaiden haukkumisia, nimittelyä ym.kun en pysty aikaa antamaan kun ei niitä aikoja lääkärille vaan ole. Ei ole minun vika mutta minä ne huudot saan päälleni.
Mä pyrin olemaan aina asiallinen ja kohtelias hoitajalle, mutta kyllä mun arvostus on aikalailla vähentynyt, kun ei uskota ja ainoa vastaus on että älä tule, ota buranaa, ihan sama mikä oire tai vaikka olisi lapsi tosi sairas.
Siellä on kyllä helmiäkin joukossa, varmaan juurikin kokeneempia hoitajia, jotka oikeasti osaa puhelimessa neuvoa miten ja mitä asioita seurataan ja missä vaiheessa on tultava näytille ehdottomasti.
En ajattele että yksittäinen hoitaja voi muuta tehdä kun hoitaa hommansa mahdollisimman hyvin, mutta osa on niin ylimielisiä puhelimessa, että ei edes kuuntele asiaa loppuun, saati neuvo mitään vaikka ei aikaakaan ole antaa ja en tiedä inhoavatko työtään vai eivätkö vaan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on niin vähän, että on pakko laittaa hoitaja portinvartijaksi. Muuten vähät lääkäriajat menevät niille jotka äänekkäimmin vaativat, ja oikeasti hoitoa tarvitsevat jäävät ilman.
Tilanteeseen olisi helppo ratkaisu: lääkiksen aloituspaikkojen lisääminen. Tasokkaita hakijoita riittää kyllä.
Riittää vaan niille ei muka riitä rahaa.
Kumminkin eduskunnan joulurahaan riittää 40 miljoonaa euroa?!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on niin vähän, että on pakko laittaa hoitaja portinvartijaksi. Muuten vähät lääkäriajat menevät niille jotka äänekkäimmin vaativat, ja oikeasti hoitoa tarvitsevat jäävät ilman.
Tilanteeseen olisi helppo ratkaisu: lääkiksen aloituspaikkojen lisääminen. Tasokkaita hakijoita riittää kyllä.
Riittää vaan niille ei muka riitä rahaa.
Kumminkin eduskunnan joulurahaan riittää 40 miljoonaa euroa?!?!
Katsokaa vaikka purran leikkauslista: Eduskunnan joulurahan leikkaus, säästö 40 MILJOONAA euroa.
Kaikista uskomattomin tapaus portinvartijan kanssa oli, kun tarjottiin aikaa 3 kk päähän. Mulla oli tosi ikäviä oireita. Olin ihan itku kurkussa siinä ja satuin mainitsemaan, miten pääsin aikoinaan työterveyden piirissä lääkärille samana päivänä, jos aamulla soitti. Portinvartija sanoi mulle, ei ole mahdollista! Eli niillä on joku moodi vissiin päällä kiistää ja estää kaikki.
Yli vuosi sitten pyrin terveyskeskuksen lääkäriin tiettyjen oireiden pohjalta, koska pelkäsin diagnoosia X.
En päässyt, koska tuntematon hoitsu puhelimessa tiesi asiani paremmin. Sama toistui tänä kesänä kahdesti (pakko oli heitä vaivata, kun oireita tuli lisää).
No, vihdoin sain tutkituksi huoleni yksityistä tietä. Yleislääkäri, erikoislääkäri, laboratorio ja röngen. Varmistui, että olin ollut oikeassa oireitteni suhteen.
Maksoi kaikkineen yli 690 €. No, eipä hätää, kyllä tässä henkiin jäädään tämän vaivan suhteen, kun hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Löytyy poikkeuksiakin. Peräpukama lääke reseptiä ei enää saanut uusittua omakannan eikä apteekin kautta joten soitin TK Hon. Selitin asiani hoitajalle. Hoitsu alkoi vain vänkäämään ettei uusiminen onnistu vaan minun on tultava vastaanotolle lääkärin uudelleen arviointiin. Sanoin etten halua siihen tutkimukseen tulla vaan tarvin vain sen reseptin. Aikani tingattuani hoitsu sanoi että laittaa lääkärille uusimispyynnön mutta sanoi että lääkäri tuskin sitä uusii vaan minun pitää tulla vastaanotolle. No kuinkas ollakaan lääkäri uusi sen kuitenkin.
Jos olet mies hoitaja halusi varmaan ihan kiusasta laittaa sinut nöyrryyttävään tutkimukseen. Hoitajalla varmaan alapää kostu ja kasvoille tuli vahingon iloinen hymy kun kuvitteli sinut ilman housuja pyllistämässä lääkärille kivuliaassa tutkimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko nyt luulette että hoitaja on itse valinnut sen hoidon tarpeen arvion tekemisen? Hyvin harvoin. Siihen on vaan ajauduttu ja jos työvuorolistaan on merkitty puhelinvuoro niin miten kieltäydyt työnantajan määräyksestä? Minäkin tekisin huomenna mieluummin potilastyötä kuin istun kahdeksan tuntia puhelimessa. Ja etenkin kuuntelemassa potilaiden haukkumisia, nimittelyä ym.kun en pysty aikaa antamaan kun ei niitä aikoja lääkärille vaan ole. Ei ole minun vika mutta minä ne huudot saan päälleni.
Mä pyrin olemaan aina asiallinen ja kohtelias hoitajalle, mutta kyllä mun arvostus on aikalailla vähentynyt, kun ei uskota ja ainoa vastaus on että älä tule, ota buranaa, ihan sama mikä oire tai vaikka olisi lapsi tosi sairas.
Siellä on kyllä helmiäkin joukossa, varmaan juurikin kokeneempia hoitajia, jotka oikeasti osaa puhelimessa neuvoa miten ja mitä asioita seurataan ja
Niin siinä on hoitajakin hankalassa paikassa. Yleensä kukaan ei ajattele, että hoitajakin on ihminen. Siellä on omat lapset elätettävänä, laskut maksettavana ja omat sairaudet hoidettavana. Ei siinä valita olla tekemättä mitään. Jos työksi osoitetaan tuo ja ehdot maaritetään niin se on tehtävä, tai sitten jäätävä karenssilla kotiin. Nykyään on tiukat kriteerit ja nämä mainitsemasi helmet on todellisuudessa niitä jotka pilaa koko työyhteisön ja systeemin miellyttämisen halullaan. Ongelmat ei näy, ja koko keskustelu velloo vaan epäolennaisessa hyvä vs. paha hoitaja. Hoitaja ei hymyillyt. Tällaista. Kun syyt on jossain ihan muualla.
Vierailija kirjoitti:
Menen labraan, kolesteroli arvon mittaus, oon aloittanut kolesteroli lääkityksen kesäkuun alussa.
Miksi kuormitat tahallaan? Jollain kolesterolilla? Mene vuoden päästä ja noudata siihen asti ohjeita, jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista uskomattomin tapaus portinvartijan kanssa oli, kun tarjottiin aikaa 3 kk päähän. Mulla oli tosi ikäviä oireita. Olin ihan itku kurkussa siinä ja satuin mainitsemaan, miten pääsin aikoinaan työterveyden piirissä lääkärille samana päivänä, jos aamulla soitti. Portinvartija sanoi mulle, ei ole mahdollista! Eli niillä on joku moodi vissiin päällä kiistää ja estää kaikki.
Tunnekuohu nyt tokikaan ei voi vaikuttaa. Mitä ihmettä ajattelit? Mä itken vähän niin saan hoitoa? Kolme vuotiaan moodi jäänyt päälle.
Vakava, etenevä, parantumaton.Vierailija kirjoitti:
Sairastan vakavaa, etenevää, parastumatonta kroonista pitkäaikaissairautta, jonka olen "perintönä" saanut. Viimeksi olen lääkärin nähnyt syksyllä 2023 ja lääkärin kanssa puhelimessa puhunut joulun alla 2024. Asiat hoidetaan hoitajavälitteisesti Kannan kautta tai tekstiviestillä. Virheitä on kirjauksissa jne, mutta hengissä vielä.
Vakava etenevä ja parantumaton. Lääkäreiden tapaamiset olisi turhia. Rajaukset lienee kunnossa. Kysymys kivuttomasta lopusta hoituu ilman kontaktia lääkäriin, ja lääkäri voi määrätä kaikki mahdolliset lääkkeet ilman rajoja. Mitä ihmeen tutkittavaa lääkärillä olisi, kun olet käytännössä palliatiivinen potilas?
Lääkärien työajasta taitaa mennä iso osa Apotti-tietojärjestemän kanssa säätämiseen. Tosiaankin muissa Euroopan maissa lekurit ottavat vastaan yli 20 potilasta päivässä, täällä vaivaiset 6. Jokseenkin tehotonta. Hoitajat myös ovat Apotin loputtomien kysymyspatteristojen armoilla. Ellei kahlaa koko settiä huolella, homma sakkaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin varata ajan tk-lääkärille, hoitaja tilasin syytä .... sanoin että juttelen lääkärille asiasta, aikaa ei tippunut. Mikä valta näillä terveyskeskuksen portinvartijoilla on ohitse lääkärien.
No tottakai täytyy syy tietää miksi sinne hakeutuu. Vastaanottoajat on lyhyitä ja jos vasta siinä tilanteessa lääkäri alkaa selvittämään potilaan tulon syytä menee kallista hoitoaikaa hukkaan, eikä asia sitten välttämättä sillä yhdellä käynnillä edes selviä. Kyllä se lääkäri hieman perehtyy potilaan asiaan ennenkuin se kutsu huoneeseen tulee. Lisäksi tapauksesta riippuen, se tk-lääkäri ei edes välttämättä ole se mille potilas ohjataan kun sitä hoidon tarvetta selvitetään vaikka sinä itse niin ajattelisit.
Lääkäri perehtyy potila
"Olen eri. Minua häiritsee tuo sinun sairaanhoitajaa vähättelevä asenne. Et suostu selittämään asiaasi sairaanhoitajalle, kuten kuuluisi. Nimittelet tärkeässä roolissa omaa työtään tekevää sairaanhoitajaa portinvartijaksi. Häpeä."
Minä selitin asiani kolmelle eri puhelinhoitajalle viime ja tänä vuonna.
Ensimmäinen sanoi, ettei minulla ole sitä diagnoosia, jota itse epäilin ja joka lopulta nyt varmistui yksityistä tietä.
Jokainen noista asiantuntevista hoitsuista käski syödä särkylääkettä, vaikka sanoin, ettei ole särkyä. Buranaa jokainen käski syödä, vaikka sanoin, etteivät munuaiseni kestä buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kyllä helmiäkin joukossa, varmaan juurikin kokeneempia hoitajia, jotka oikeasti osaa pu
"Niin siinä on hoitajakin hankalassa paikassa. Yleensä kukaan ei ajattele, että hoitajakin on ihminen. Siellä on omat lapset elätettävänä, laskut maksettavana ja omat sairaudet hoidettavana. Ei siinä valita olla tekemättä mitään. Jos työksi osoitetaan tuo ja ehdot maaritetään niin se on tehtävä, tai sitten jäätävä karenssilla kotiin. Nykyään on tiukat kriteerit ja nämä mainitsemasi helmet on todellisuudessa niitä jotka pilaa koko työyhteisön ja systeemin miellyttämisen halullaan. Ongelmat ei näy, ja koko keskustelu velloo vaan epäolennaisessa hyvä vs. paha hoitaja. Hoitaja ei hymyillyt. Tällaista. Kun syyt on jossain ihan muualla."
Ketä lääkärinhoitoa tarvitsevaa sairasta kiinnostaa puhelinrobotin yksityiselämä.
Miettikääpäs kuinka hauskaa on käsitellä hätäkeskuksen välittämiä.kiireettömiä tehtäviä puhelimessa kun potilaat sanovat jo TILANNEENSA ambulanssin... Siitä.se.riemu repeää kun saavat kuullaa ettei ole ainakaan ihan heti tulossa...
No sitä mä aina kiroilen, että mikä avain oli avainnipussa mikäkin. Tossa on ulko-avain, tossa kellarin avain, tossa elämän avain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäreitä ole liian vähän, ne ovat vain väärässä paikassa eli yksityisillä. Sinne pääsee netistä ajan tilaamalla vaikka heti. Huom. Ei köyhille.
Tämä kieroutuneisuus täytyisi saada poikki ja lääkäreitä terveyskeskuksiin.
äänestäkää fiksummin ensi kerralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni suurimman osa terveysasemien puhelinhoitajien ammattitaito ei riitä tekemään arvioita. Tämän sanon hoitajakollegana ja sen perusteella, mitä ne hoitajat selittää potilaille. Jos edes Käypä hoito -suositusten pääkohdat tiedettäisiin, mutta ei. Lisäkoulutusta heille pitäis saada. Toki myös lisää hoitajia, ettei nykyisillä ois niin kova paine.
Maailmalla hta:n tekee yleensä kliinisen asiantuntijan tasoinen sairaanhoitaja, jolla on maisteritason koulutus. Niitä on Suomessa todella vähän.
Vaikka Suomessa ollaan ylpeitä hoitajien ammattitaidosta ja hoitajat tekevvät paljon, niin on aivan tosi, että ei se ammattitaito aina ole kovin korkealla tasolla. Puhelimessa pitäisi olla paljon osaamista, eli nykyistä parempi koulutus juuri siihen työhön ja mielellään myös kunnon kokemuskin.
Mitäs tämä koulutus pitäisi sisällään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nuo naiset ovat nauttineet kun estävät miesten hoitoonpääsyn, varastavat kuolevilta lapsilta kipulääkkeet tai ihan vain piikittävät insuliinia kehen tahansa.
Niin, se on ällistyttävää, että lähihoitajakoulutukseen ei ole käytännössä mitää seulaa, ja läärikoulutukseen on niin perkeleellinen. Kun nämä sitten oikeassa elämässä tekevät jopa samoja töitä osittain.
Lähihoitajia ei kyllä pitäisi laittaa päivystykseen hoidontarpeen arviointia tekemään. Lähihoitajan koulutus ei anna siihen työhön riittävästi osaamista. Siihen pitäisi saada kokenut sairaanhoitaja, tai mieluiten jokin kliininen asiantuntija.
Kliininen asiantuntija - erikoistunut palliatiiviseen hoitotyöhön.
(Esimerkiksi). Onko sulla mitään käsitystä mikä on kliininen asiantuntija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on säästöjä, niin kannattaa valita yksityinen lääkärikäynti. Julkinen puoli on köyhien harventamista varten suunniteltu.
Portinvartijan kokemuksesta riippuu kuinka potilaalle käy. Viime vuosina lääkäriin pääsy on tehty niin vaikeaksi että harva ihan vähästä terveyskeskukseen ottaa yhteyttä. Kauan sitten oli mahdollista sanoa potilaalle että tule uudestaan jos vaiva ei mene ohitse. Nykyisin kaikki potilaat pitää tutkia alusta loppuun eli koko ajan enemmän verikokeita ja kuvantamista sekä lähetettä. Eri asia tietenkin jos tarvitaa sairauslomatodistusta flunssan vuoksi.
Potilaat eivät aina ymmärrä että lääkäri ei ole erehtymätön ja sitä eivät ole myöskään hoitajat. Jos tuntuu että oikeasti on saatava hoitoa niin ei pidä jäädä kotiin vaan pitää tunkea itsensä päivystykseen tai yksityiselle jotta asia otetaan vakavasti. Jos haluaa rahaa säästää
Mikä täm homman pointti oli? Ihmisellä itsellään on ensisijaisesti vadtuu omasta terveydestään. Jos on kehotettu o.alla kyydilöä/taksilla menemään eilä.näin tee niin ihan itseään saa syyttää.
Luuletko, että me muut käyttäisimme jos taskut ois täynnä rahaa! Työttömänä pitää vähän miettiä mihin sitä rahaa käyttää. Yksityiseltä et alle sadan euron per käynti pääse. Lisäksi olettaisin jotain hoitoa saavani, kerran olen veroja tähän maahan vuosia maksanut.