Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet maapallon liikakansoittumisesta?

Vierailija
06.08.2025 |

Maapallolla ennustetaan olevan 2060-2080 -luvulla jopa 11 miljardia ihmistä. Jotkut sanovat, että sen jälkeen se lähtee laskuun. Jotkut sanovat, että ei lähde.

Onko tämä mielestäsi ongelma ympäristön tai ilmaston kannalta? Maapallon ylikulutus johtuu myös siitä, että kuluttajien määrä kasvaa.

Onko se ongelma työmarkkinoiden kannalta, koska automaatio vähentää duunarien työpaikkoja, mutta ihmiskunta luo koko ajan miljoonittain lisää halpaa työvoimaa, jolle on yhä vähemmän kysyntää työmarkkinoilla? Millaisen tulevaisuuden vanhemmat ajattelevat heidän lapsillaan olevan?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksi lapsi täällä Suomessa vaikuta konkreettisesti asiaan. Liikakansoitus on kuitenkin lähinnä lokaali ongelma niillä alueilla, jossa liikaa ihmisiä todella asuu liian pienellä aluueella. Suomessa on lääniä vaikka millä mitalla, joten täällä lapset eivät haittaa mitenkään. Jossain muualla haittaisivat ehkä enemmän.

Elätkö tynnyrissä?

Jos esim. Afrikassa tai Aasiassa joku alue muuttuu elinkelvottomaksi, mitä luulet tapahtuvan? Ihmiset taianomaisesti katoavat? Ei, vaan alkaa kansainvaellukset ja sitten saman verran ihmisiä ahtautuu yhä pienemmälle alueelle, mikä edelleen vauhdittaa uuden alueen resurssien loppuun kulumista.

Ei meidän velvollisuus ole auttaa, jos muut pilaavat elinalueensa. Pysykööt siellä

Totta, mutta koko maailma on oikeastaan herännyt tähän ympäristöongelmaan, ja ratkaisuja tarjotaan jatkuvasti tilanteen parantamiseksi. Kaikki eivät vain halua niitä toteuttaa, ja sitten itketään, kun ympäristö menikin pilalle. Ei se ole meidän syy. 

Vierailija
62/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksi lapsi täällä Suomessa vaikuta konkreettisesti asiaan. Liikakansoitus on kuitenkin lähinnä lokaali ongelma niillä alueilla, jossa liikaa ihmisiä todella asuu liian pienellä aluueella. Suomessa on lääniä vaikka millä mitalla, joten täällä lapset eivät haittaa mitenkään. Jossain muualla haittaisivat ehkä enemmän.

Elätkö tynnyrissä?

Jos esim. Afrikassa tai Aasiassa joku alue muuttuu elinkelvottomaksi, mitä luulet tapahtuvan? Ihmiset taianomaisesti katoavat? Ei, vaan alkaa kansainvaellukset ja sitten saman verran ihmisiä ahtautuu yhä pienemmälle alueelle, mikä edelleen vauhdittaa uuden alueen resurssien loppuun kulumista.

Ei meidän velvollisuus ole auttaa, jos muut pilaavat elinalueensa.

Länsimaiset suuryritykset ulkoisti tuotannon ja ympäristöongelmat kehittyviin maihin ja saivat vihreät sertifikaatit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinulla on virheellinen oletus. Oletat, että ihmiset ovat valmiita tekemään omaisuuden likvidoinnin. Suurin osa ei halua. Sen vuoksi sitä indikaattoria on turha käyttää merkkinä mistään."

Oletus ei ole virheellinen, rationaalinen ihminen likvidoi kaiken jos uskoo tietävänsä että jokin hyödyke on äärettömän arvokas.

Jos sanon sinulle että myymällä nyt kämppäsi, autosi ja vaatteet päältäsi ja ostamalla minun kehittämän härpäkkeen joka on kymmenen vuoden kuluttua triljoonien eurojen arvoinen, olet irrationaalinen jos et tuota myy.

Tietenkään minun tekemäni härpäke ei ole äärettömän niukka, mutta sinä tiedät että jokin resurssi tai luonnonvara puolestaan on. Eikä se edes ole kaikki tai ei mitään, luovut jostain ja ostat jotain raaka-ainetta tai resurssia, sehän on mittaamattoman arvokas.

Mutta kiitos että todistit pointtini, olet siis irrationaalinen toimija eikä sinua sen vuoksi tule kuunnella missään asiassa. 

Vierailija
64/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se mikään mielipideasia ole että liikakansoitus on ympäristölle katastrofi.

Itse jätän lapset tekemättä. En osaa olla niin itsekäs että lisääntyisin maapallolla joka nitisee jo liitoksissaan.

Mutta tuskin muuten luovut matkailusta ja elämästä nauttimisesta? Eli itsekästä

En luovu mutta olen vähentänyt. Lapsen tekemättä jättäminen on suurin mahdollinen ekoteko. En kanna koko maailman taakkaa harteillani kuitenkaan.

Eli et ole luopunut.

Olet siis itsekäs paskiainen.

Vierailija
65/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut asiasta huolestunut jo 50 vuotta. Kun katsoo maapalloa avaruudesta lähes koko planeetta (meriä lukuunottamatta) on valosaasteen peitossa ja kasvillisuutta on todella vähän, kaupungit leviävät kymmenien kilometriä alueelle ja nielevät kaiken vihreän ympäristöstä niin että kuumuus lisääntyy. Sitten on vielä aavikkoalueet, mitkä laajenevat koko ajan. 

50 vuodessa ei siis ole tapahtunut mitään muutosta, sinä olet edelleenkin "huolissasi" ja maapallo pyörii radallaan.

Toivottavasti jännität vielä toiset 50 vuotta, katsotaan oliko neuroosillesi missään vaiheessa mitään tarvetta.

Vierailija
66/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Liikakansoitus on ongelma kulutuksen, ei pinta-alan takia. Ja täällä pohjoismaissa me osataan kyllä kuluttaa kuin kuninkaat.

Vierailija
67/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elätkö tynnyrissä?

Mikä alua Afrikassa tai Aasiassa on muuttunut tai muuttumassa elinkelvottomaksi? Jokapaikassa tuolla väkiluku vain kasvaa, eli tuntuu varsin elinkelpoista olevan.

Vierailija
68/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se mikään mielipideasia ole että liikakansoitus on ympäristölle katastrofi.

Itse jätän lapset tekemättä. En osaa olla niin itsekäs että lisääntyisin maapallolla joka nitisee jo liitoksissaan.

En luovu mutta olen vähentänyt. Lapsen tekemättä jättäminen on suurin mahdollinen ekoteko. En kanna koko maailman taakkaa harteillani kuitenkaan.

Eli olet itsekäs kuitenkin. Kunhan itse nautit

Totta kai. Lapsetkin tehdään koska halutaan. En minä aio koko elämääni pilata siksi että muut saavat pullautella pil luistaan lisää roskastajia joiden kanssa vielä matkustelevatkin yltäkylläisesti. 

Vierailija
69/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut lisäämättä maailman liikakansoitusta. 👍

Ja varmasti luovuit myös matkailusta ynnä muista saastuttavista asioista?

Mikä tuo käsitys on, että kaikki lapsettomat matkustelisivat hullun lailla? Itse en ole lentänyt vuosikausiin.

Eli olet siis lennellyt.

Vierailija
70/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pronatalistit haluvat että maailman väkiluku kasvaa loputtomasti, vaikka 100 miljardiin. Ihan sama vaikka se tarkoittaa että suurin osa lapsista syntyy epätoivottuna, kurjiin oloihin, ja lapsia odottaa aikuisena massatyöttömyys, ja ihmiset taistelevat päästäkseen töihin tehtaaseen ruokapalkalla. Yhtä työpaikkaa kohden on 10000 työnhakijaa.

Oltaisiinkin niin onnekkaita että meitä olisi 100 miljardia. Meillä olisi silloin taloudellinen paine asuttaa yläilmakehää asumuksilla ja saisimme vielä enemmän ihmisiä kehittämässä keksintöjä.

En keksi mitään syytä vihervasemmistolaisten ihmis- ja teknologiavihalle. Te olette syy miksi emme asuta avaruutta.

Vierailija
71/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan on. Ihmiset vaan on niin jumittuneita näkemään nykyisen elintason kautta asiat. Totta kai kansoitus näyttää liialliselta yhtä aikaa tällaisen järkyttävän kuluttamisen maksimoinnin kanssa, mutta jos ihmisten elinolosuhteet olis toisin, eikä yritysten voitot määrittelis sitä millä tavalla olis normaalia elellä, niin silloin "liikakansoituskaan" ei olis ympäristölle katastrofi. 

Itse ajattelen, että kansan määrä voi olla se mikä on, mutta kulutustottumukset on aivan vinksallaan rahan takia, ja se on se ongelmakohta, jonka korjaaminen olis ympäristön kannalta paljon kestävämpää, kuin vaan kuluttajien vähenemisestä fantasiointi.

Mikä kulutustottumuksesi on vinksallaan? Minun kulutustottumukseni ovat täysin kohdallaan.

Vierailija
72/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskikset käskee lisääntymään kuin puput. Järkevät ihmiset pyrkii lisääntymään vähän.

Vierailija
73/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan lapsen tekemättä jättäminen on suurin ympäristöteko.

Saa lennellä valtavat määrät lentoja sekä ajella yksityisautolla miljoonia kilometrejä ennen kuin vastaava kulutus on tullut täyteen vrt. lapsen saamiseen.

Vierailija
74/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpön. Liikakansoitus on ongelma kulutuksen, ei pinta-alan takia. Ja täällä pohjoismaissa me osataan kyllä kuluttaa kuin kuninkaat.

Mitä kulutat liikaa?

Vierailija
75/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole luopunut.

Olen luopunut siitä suurimmasta mahdollisesta ympäristökuormituksesta eli lisääntymisestä.

Mitä sinä olet tehnyt?

Vierailija
76/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys laskee luonnollisesti kun elintaso nousee. Afrikassakin tilanne parantuu jatkuvasti kun tytöt muttavat kylistä kaupunkeihin opiskelemaan. Ei länsimaalaisille ole mitään syytä sanoa että älkää tehkö lapsia, niitä syntyy muutenkin jo vähän. 

Ympäristöongelmat taas tulee suurten yritysten itsekkyydestä ja ahneudesta. Uskon että tulevaisuudessa näihin löydetään ratkaisuja. 

Kolmas maailmansota osi hyvä juttu.

Vierailija
77/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mälliä naikkosen einaliin nii ei tuu palleroita🤤

Vierailija
78/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskikset käskee lisääntymään kuin puput. Järkevät ihmiset pyrkii lisääntymään vähän.

Olen vain tyytyväinen että kaltaisesi tiedevastaiset vihervasemmistolaiset neuroottiset holodomorista haaveilevat apokalyptiset kahelit ette lisäänny.

Vierailija
79/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole luopunut.

Olen luopunut siitä suurimmasta mahdollisesta ympäristökuormituksesta eli lisääntymisestä.

Mitä sinä olet tehnyt?

Hiilijalanjälkeni on nettonegatiivinen. Paljonko sinun on?

Vierailija
80/124 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sinun lapsesi pääsee vapaasti kirmailemaan Bangladeshissa tms. valmistetussa kesämekossa, samalla kun sinä klikkailet Intiassa valmistetulla puhelimellasi Kiina krääsää temusta hörppien kolumbialaista kahvia Kiinalaisesta muumimukista. Mutta eihän noiden muiden maiden ongelmat sinua ja lastasi koske yhtään mitenkään, ehei.

*Maat vain esimerkkejä