Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajuatteko te ylinopeutta ajavat, perässä roikkujat ja ohittelijat että te olette turvallisuusriski liikenteessä?

Vierailija
05.08.2025 |

Teidän takia ihmisiä menehtyy liikenteessä ja teidän takia niitä kolareita syntyy? Jos jokainen noudattaisi liikennesääntöjä ja jokainen ottaisi huomioon muut liikenteessä olijat niin kolareita syntyisi huomattavasti vähemmän.

Rinnastan teidät rattijuoppohin ja huumekuskeihin. 

Kommentit (291)

Vierailija
101/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ymmärtänyt. Kaikilla teillä ei ole vähän väliä mitään pitkiä ja suoria. Ja kun on, voi vastaantuleva liikenne estää ohituksen."

No sitten ei ohiteta. Joko ymmärsit? Lähde aikaisemmin liikenteeseen, jos oman kiireen tunteen vuoksi roikut perässä toivoen hyvää ohituspaikkaa.

Totta kai ohitan. Ei siihen tarvita mitään pitkiä suoria kun ajaa ensin lähelle edelläajavaa. Tämä opetettiin jo autokoulussa.

Nimenomaan lähellä ajamisella missaa ne ohituspaikat kun ei näe sen edellä ajavan perävaloja pidemmälle. Riittävän turvavälin päässä näkyväisyys on parempi ja ohittaminen on sujuvampaa, kun ehdit omalla kaistalla kiihdyttää vauhtia ennen ohitustilanteeseen lähtemistä.

Vastaantulijoiden kaistalle siirtyessä nopeusero ohitettavaan on huomattavasti isompi kuin lähtiessäsi kiihdyttämään heti auton perästä erityisesti jos autossa ei ole humia tehoja, ja vastaantulijan kaistalla ollaan mahdollisimman vähän aikaa. Ohituksen ehtii keskeyttämään vielä juuri ennen kaistan vaihtoa jos vastaan tulee auto.

Jos on vaikka ohituskieltoalue ja välissä pätkä valkoista, niin ennakoiden ohittamalla ehdit hyvin ohi henkilöautosta sallitulla alueella, jos nuolet perässä kiinni kunnes sulkuviiva loppuu niin ohitus menee pitkäksi.

Vierailija
102/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ymmärtänyt. Kaikilla teillä ei ole vähän väliä mitään pitkiä ja suoria. Ja kun on, voi vastaantuleva liikenne estää ohituksen."

No sitten ei ohiteta. Joko ymmärsit? Lähde aikaisemmin liikenteeseen, jos oman kiireen tunteen vuoksi roikut perässä toivoen hyvää ohituspaikkaa.

Totta kai ohitan. Ei siihen tarvita mitään pitkiä suoria kun ajaa ensin lähelle edelläajavaa. Tämä opetettiin jo autokoulussa.

Autokoulussa opetetaan roikkumaan puskurissa ennen ohitusta? Unta olet nähnyt tai käynyt laittoman huonon autokoulun! Riittävä etäisyys, reipas kiihdytys, vilkaisu peiliin ja kuolleeseen kulmaan, vilkku päälle ja ohi. Mikään tuossa ei vaadi perässä roikkumista vaan sehän vaan vaikeuttaa ohittamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän jarrut lukkoon heti, kun joku roikkuu puskurissa. 

Vierailija
104/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alinopeus ei ole sitä että ajaa 5km/h alle suurimman sallitun nopeuden vaan alinopeus on sitä jos ajat vaikka 80 alueella 40. Jos köröttelet 80 alueella 40 ilman mitään järjellistä syytä niin silloin poliisit kyllä puuttuu asiaan mutta jos ajat 80 alueella 75 tai vaikka 70 niin se on ihan normaalia ajoa nopeusrajoitusten mukaan.

Nykyään on hassua kun jotkut puhuu että alinopeus on aina sitä jos ajaa alle suurimman sallitun, heidän mielestä siis täytyy ajaa sitä suurinta sallittua, ei yhtään alle? Yli suurimman ei myöskään saa ajaa koska se on ylinopeutta.

Vierailija
105/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajan 900 kilometriä päivän aikana niin se puoli tuntia suuntaan tai toiseen ei hetkauta pätkääkään. 

Vierailija
106/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden takia just ahdistaa ajaminen. Ajoin just ajokortin; eniten ärsyttänyt ja ahdistanut koko autokoulussa ja ajamisessa ylipäätään juurikin puskurissa roikkujat ja ohittelijat (myös alueilla/teillä, jossa se ei olisi sallittua, tyyliin 40 alueella taajamassa ajavat ohi, jos ajaa vähänkin alle 40 tai mittarin mukaan just sen 40). Miks ylipäänsä lähestulkoon kaikki ajaa ylinopeutta? Ajaisivat rajoitusten mukaan. Esim työmaa-alue ja työmaa siis käynnissä, niin silti tuntuu et olen ns. tukkona, kun ajan rajoituksen mukaan enkä yhtään enempää. Autolla ajo olis kivempaa, kun ei olis muita. Tai sit on kivaa, kun joku ajaa hitaampaa kuin itse tai samaa nopeutta, tai takana oleva pitää turvavälin. Tulee semmonen yhteenkuuluvuuden tunne ja et tykkään siitä ihmisestä :D Oikeasti. Kunnon kansalainen. Liikenneympyrään vauhdilla tulevat ja ajavat ärsyttää myös. 

Jos on joku mutkainen, suht kapea maantie, niin en kyllä millään cruisella ajele; nopeus sahaa, kyllä. Pysy turvallisen matkan päässä takana tai ohita sopivassa, turvallisessa paikassa. Kiitos. 

Vierailija
107/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajan 900 kilometriä päivän aikana niin se puoli tuntia suuntaan tai toiseen ei hetkauta pätkääkään. 

99% autoilijoista ei aja tuollaisia matkoja edes kerta kuukauteen. Useimmiten ne automatkat on työmatkoja ja työmatkoilla muutamasta sekunista minuuttiin hyötyy jos ajaa vähän kovempaa.

Vierailija
108/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden takia just ahdistaa ajaminen. Ajoin just ajokortin; eniten ärsyttänyt ja ahdistanut koko autokoulussa ja ajamisessa ylipäätään juurikin puskurissa roikkujat ja ohittelijat (myös alueilla/teillä, jossa se ei olisi sallittua, tyyliin 40 alueella taajamassa ajavat ohi, jos ajaa vähänkin alle 40 tai mittarin mukaan just sen 40). Miks ylipäänsä lähestulkoon kaikki ajaa ylinopeutta? Ajaisivat rajoitusten mukaan. Esim työmaa-alue ja työmaa siis käynnissä, niin silti tuntuu et olen ns. tukkona, kun ajan rajoituksen mukaan enkä yhtään enempää. Autolla ajo olis kivempaa, kun ei olis muita. Tai sit on kivaa, kun joku ajaa hitaampaa kuin itse tai samaa nopeutta, tai takana oleva pitää turvavälin. Tulee semmonen yhteenkuuluvuuden tunne ja et tykkään siitä ihmisestä :D Oikeasti. Kunnon kansalainen. Liikenneympyrään vauhdilla tulevat ja ajavat ärsyttää myös. 

Jos on joku mutkainen, suht kapea maantie, niin en kyllä millään cruisell

Kyllä se siitä. Pari vuotta kun olet ajellut niin olet itse siellä vasemmalla kaistalla ja kiroat edessä ajavaa joka menee pari kilometriä alle rajoituksen :D

Vierailija
109/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ärsytä mikään muu kuin se, ettei liittymiskaistalla kiihdytetä riittävän lujaa vaan madellaan kuuttakymppiä vaikka pitäisi muutaman sadan metrin päästä jo saavuttaa 120 nopeus muun liikenteen mukaiseksi. Tällöin roikun perseessä ja saatan töötätäkin. Nykypäivänä tälle hidastelulle ei ole mitään järkevää selitystä, kun Ladat on laitettu aikapäivää sitten paaliin.

Vierailija
110/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan väittää, että suurin osa teistä, jotka köröttelette liikenteessä etanan vauhtia, ettekä uskalla ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta, vahtaatte kännykkää puolet matkasta.

Tuo on nimittäin niin nähty liikenteessä. Satasen alueella ajellaan 80, auto seilaa keskiviivan päällä ja välillä pientareella. Sitten kun tuo niin "turvallinen"  kuski ohitetaan, niin sen pärstä on kiinni kännykässä.

Ja kysymys: miksi ajatte kesällä hyvillä keleillä alinopeutta? Kun te samat kuskit ajatte sitten sitä suurinta sallittua nopeutta talvella huonoilla keleillä, silloin kun sitä varovaisuutta tulee noudattaa? Vai onko niin, että ette uskalla ajaa yli 80 kesälläkään ja talvella ette uskalla ajaa ollenkaan?

Vierailija
111/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittarivirhe on ainakin 5km /h. Eli vähän yli nopeusrajoituksen voi aivan hyvin ajaa. 

Raivostuttaa nuo urpot mummot ja papat jotka ajaa 10-20km / h alle rajoitusten ja kerää karmeita jonoja taakseen moottoriteillä. Ne jos ketkä ovat vaaraksi liikenteelle.

Me ajetaan onneksi Teslalla jolla on hyvin helppo ohittaa vaikka kolmekin autoa kerralla.

Vierailija
112/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko ap mittarivirheen? Se sinun "100" on todennäköisesti 94-95km/h

Tajuatko että se on nopeusrajoitusten mukaan ajamista? 100 alueella saa ajaa maksimissaan 100 eli 94-95 on täysin oikea ja laillinen nopeus. 

Saa ajaa vaikka viittäkymppiä, mutta ei voi olettaa, että kaikki muutkin jäävät perääsi ajamaan sitä viittäkymppiä. T. Eri

Joo, mutta minä ainakin olen huomannut että jos ajan 100 alueella vähän ylikin, niin ohi pitää päästä. Onneksi poliiseilla on tehovalvontaa ja uusia peltipoliiseja on tullut tienvarsiin.

Vierailija
113/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle autokoulussa opetettiin että ihan ensin pitää miettiä onko pakko ohittaa, tätä kysymystä kannattaisi monen miettiä eli miksi ohittaa se edellä ajava auto?

Minulle opetettiin myös autokoulussa se että liikenteessä pitää ottaa muut huomioon ja jos on hermostunut niin silloin ei kannattaisi edes ajaa autoa. 

Muistelen myös että opettaja kertoi meille että kiire on aina omaa syytä, automatkalle pitää varata riittävästi aikaa jotta ei tule kiirettä.

Vierailija
114/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua ärsytä mikään muu kuin se, ettei liittymiskaistalla kiihdytetä riittävän lujaa vaan madellaan kuuttakymppiä vaikka pitäisi muutaman sadan metrin päästä jo saavuttaa 120 nopeus muun liikenteen mukaiseksi. Tällöin roikun perseessä ja saatan töötätäkin. Nykypäivänä tälle hidastelulle ei ole mitään järkevää selitystä, kun Ladat on laitettu aikapäivää sitten paaliin.

No joku parikymmentä vuotta vanha skoda 1,9sdi koneella, neljä henkilöä ja matkatavarat kyydissä ja ilmastointi päällä, ylämäkeen olevalla kiihdytyskaistalla ei kyllä paljon paremmaksi pistä. Ei mitään toivoakaan saavuttaa 120 nopeuksia ennen kuin kaista loppuu ja sitten kun siellä ajetaan vielä mahdollisesti todellisuudessa 130-140km/h.

Paljon on liikenteessä kalustoa joka ei liiku niin kuin uudet hybridit joissa on ihan järjetön kiihtyvyys sähkömoottoreista otettavan lisäpotkun ansiosta perinteisiin polttomoottoriautoihin nähden vaikka kone itsessään olisi joku 1.2 litrainen bensamylly.

Vierailija
115/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se siitä. Pari vuotta kun olet ajellut niin olet itse siellä vasemmalla kaistalla ja kiroat edessä ajavaa joka menee pari kilometriä alle rajoituksen :D"

Eikö tää ole aika iso asennevamma jos ottaa päähän noin pieni asia? Mitä väliä sillä on jos toinen ajaa 118km/h vs sinä 120km/h? 

Vierailija
116/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 90-luvulla oli hyvä meininki usealla kuskilla. Hiljaa ajavat näyttivät vilkulla ohitusmerkin, että nyt voi ohittaa.

Nykyään tätä ei näe ollenkaan. Eihän niitä vilkkuja  käytetä muutenkaan. Liekö niitä  ollenkaan tietyissä automerkeissä...

Vierailija
117/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko että se on nopeusrajoitusten mukaan ajamista? 100 alueella saa ajaa maksimissaan 100 eli 94-95 on täysin oikea ja laillinen nopeus. 

Saa ajaa vaikka viittäkymppiä, mutta ei voi olettaa, että kaikki muutkin jäävät perääsi ajamaan sitä viittäkymppiä. T. Eri

Joo, mutta minä ainakin olen huomannut että jos ajan 100 alueella vähän ylikin, niin ohi pitää päästä. Onneksi poliiseilla on tehovalvontaa ja uusia peltipoliiseja on tullut tienvarsiin.

Miten se on sinulta pois että joku ajaa ohi jos menee lujempaa? Aja itse kovempaa niin ei mene.

Vierailija
118/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on sinulta pois että joku ajaa ohi jos menee lujempaa? Aja itse kovempaa niin ei mene.

Ihmiset haluaa että liikenteessä ei satu kolareita ja että kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä. Se on ihan fakfa että ylinopeus ja ohittaminen on suurimmat turvallisuusriskit liikenteessä. 

Äläkä syyllistä alinopeutta ajavia, he ajavat liikennesääntöjen mukaan eli eivät aja yli sen mitä nopeusrajoitus liikennemerkit kertovat.

T.Eri

Vierailija
119/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaa-aasua! Komisario Pepponen!

Vierailija
120/291 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 90-luvulla oli hyvä meininki usealla kuskilla. Hiljaa ajavat näyttivät vilkulla ohitusmerkin, että nyt voi ohittaa.

Nykyään tätä ei näe ollenkaan. Eihän niitä vilkkuja  käytetä muutenkaan. Liekö niitä  ollenkaan tietyissä automerkeissä...

Jos näyttää vilkulla että saa ohittaa niin aika syyllisyyden tunne siitä jää jos se ohittaja ajaa kolarin.