Suomessa työskentelee yli 4000 huonopalkkaista piikaa jotka siivoaa, tekee ruokaa ja hoitaa jopa suomalaisten mökkisiivouksia
Joko sulla on oma piika?
Entä jos joku muu pesisi vessani? Viikkaisi pyykit, kitkisi rikkaruohot ja leikkisi lasten kanssa? Tekisi ruuan, pitäisi seuraa iäkkäälle vanhemmalle.
Tuhansissa suomalaiskodeissa näin jo on. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevä ylempi keskiluokka on palkannut siirtolaisen hoitamaan lapsiaan ja kotiaan
Siivousrinkien takia osa kiertää useammassa kodissa. Monelle syy palkata siirtolainen on yksinkertainen: palkka.
He tekevät työtä suomalaista opiskelijaa halvemmalla, Wide kertoo.
Kun aloitin väitöskirjan, heidän vähimmäisansionsa oli 1100 euroa kuukaudessa.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Kertoo jaksamis - ja mielenterveys ongelmista, jos ei jaksa omaa kotia siivota. Työssäkäyvillä on mielenterveys ongelmia.
Tai ihan terveysongelmista. Minä en pysty kumartelemaan niinkuin vessan siivoamisessa täytyy tehdä. Meillä käy siivooja pesemässä ne vessat.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen hyvin rikkaan perheen, joka on palkannut filippiiniläisen kotiapulaisen/siivoojan. Tällä on kotimaassaan lapsia, joita ei näe kuin todella harvoin. En pystyisi äitinä, niin kuin rikkaan perheen äiti on, elämään tilanteessa, jossa minun lastani vahtisi äiti, joka ei ikinä näe omia lapsiaan. Mielestäni sydäntäsärkevää.
Perhe on mukarikas, ei hyvin rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo jaksamis - ja mielenterveys ongelmista, jos ei jaksa omaa kotia siivota. Työssäkäyvillä on mielenterveys ongelmia.
Tai ihan terveysongelmista. Minä en pysty kumartelemaan niinkuin vessan siivoamisessa täytyy tehdä. Meillä käy siivooja pesemässä ne vessat.
Ja kehtaatte arvostella muita, vaikka ette tee kotitöitänne. On sitä muillakin sairauksia ja itse siivotaan.
Pitää tehdä lasu noista perheistä missä äiti ei siivoa itse. Paha jaksamis ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en palkkaa suomalaista? Kun löytyisikin joku normaali ihminen. Ei Suomessa tee siivoojan töitä kuin syrjäytyneet nuoret joilla ei ole mitään muuta, ja hekin lyhyen aikaa. Meillä töissä oli hetken nuori nainen siivoamassa, alettiin ihmetellä että roskia ei viedä ja pölyä kertyy. No, kävi ilmi että hän ei uskaltanut tulla kysymään saako siivota, eli ei sitten siivonnut työhuoneita ollenkaan. Nyt on aasialainen rouva ollut pitemmän aikaa, ja kaikki sujuu hienosti.
Me normaalit suomalaiset ammattilaiset ollaan aika pitkälti julkisen sektorin leivissä. Sotella on parhaat työehtosopimukset ja lisät (valtion jälkeen, mutta sieltä ei jäädä kuin eläkkeelle), pystyy maksamaan lainat ja elelemään ihan normaalielämää. Kotisiivoukseen harva lähtee tes-syistä, ja se on myös paljon raskaampaa.
Julkisella tämäkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en palkkaa suomalaista? Kun löytyisikin joku normaali ihminen. Ei Suomessa tee siivoojan töitä kuin syrjäytyneet nuoret joilla ei ole mitään muuta, ja hekin lyhyen aikaa. Meillä töissä oli hetken nuori nainen siivoamassa, alettiin ihmetellä että roskia ei viedä ja pölyä kertyy. No, kävi ilmi että hän ei uskaltanut tulla kysymään saako siivota, eli ei sitten siivonnut työhuoneita ollenkaan. Nyt on aasialainen rouva ollut pitemmän aikaa, ja kaikki sujuu hienosti.
Me normaalit suomalaiset ammattilaiset ollaan aika pitkälti julkisen sektorin leivissä. Sotella on parhaat työehtosopimukset ja lisät (valtion jälkeen, mutta sieltä ei jäädä kuin eläkkeelle), pystyy maksamaan lainat ja elelemään ihan normaalielämää. Kotisiivoukseen harva lähtee tes-syistä, ja se on myös paljon raskaampaa.
Ju
Todellakin kun kunta-alalla on noin 500e parempi kk palkka.
Mitä vikaa tässä on? ihmisillä joilla on rahaa tekevät usein näitä päätöksiä. Köyhempiä ketuttaa sillä eivät itse pääse tekemään samaa. Näin se on.
Suomessakin on ollut piikoja koko ajan ja huonolla kohtelulla monet. Käytettävissä aina ja myös sairaana. Hoitanut kodin ja lapset ja paljon muuta siinä sivussa. Perheenäidit tai -isät. Tämä on tullut tilalle kun eivät enää anna itseään käyttää hyväkseen. Myös yh- tilastot ja sinkkutilastot kertovat hyväksikäyttökulttuurista ja siihen tulleesta muutoksesta. Ihmiset arvostavat ja kunnioittavat itseään aiempaa useammin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni itse suostuisi asumaan työnantajan nurkissa ja olemaan käytettävissä 24/7 1100 euron kk-palkalla. Luultavasti tuosta vähennetään vielä asumiskulutkin. Niin, suomalaisista ei juuri kukaan. Siksi perskokkareet näitä tänne haalii henkilökohtaisiksi orjiksi.
Eikö juuri tehty laki, että asennevammaiset saa irtisanoa. 2026 tuo on normi joka firmassa.
Minusta tuo palkka kuulostaa hyvältä siististä sisätyöstä jos siihen kuuluu asuminenkin, todennäköisesti sisältää sähkön, veden vakuutuksen ja netinkin. Mahdollisesti myös ruoka ja pesuaineet.
No nuo filippiiniläisnaiset saattavat olla seksuaalisen hyväksikäytön ja toisaalta katolisuuden uhreja, missä nainen alistetaan miehen r aiskausten, manipulaation ja siitosvimman uhriksi. Mistä sitä tietää, kaipaako hän edes itse näitä lapsiaan, ties vaikka olisi onnellinen ettei kukaan enää siitä häneen ä päriä.
Jotkut kapitalistit argumentoivat kiinabisneksiäänkin sillä, että heillä on työnantajina jonkinlainen velvollisuus elättää ihmisiä. Siis se näkevät riiston ja kiristyksen hyväntekeväisyytenä.
Kapitalistinen järjestelmä perustuu siihen, että kusipäät hoardaavat maailman resurssit ja kiristävät toisia tekemään heille luonnottomia ja vastentahtoisia asioita saadakseen osansa. Jotkut alistetaan orjatyöhön, toiset jopa s eksiorjuuteen. Pahimmat mulkut eivät edes maksa vaan tekevät tämän alistamisen väkivallalla.
Ironisesti vielä kun on kapitalistisen "hyväntekeväisyyden" kohteena oppii tähän malliin itsekin ja kasvaa pahimmillaan itsekin pikku orjapiiskuriksi.
Itse näen nykyisten tietojeni valossa, että on parempi jopa kuolla kun alkaa antamaan persettä kapitalisteille. Ja tietojeni mukaan he myös tulevat maksamaan erittäin kovan hinnan asemansa kasvattamisesta toisia r aiskaamalla ja riistämällä.
Matukoilta rahahanat kiinni niin eiköhän ala työ maistumaan, niin piikana tai minä vain. Vai lähtisikö vikkelään jonnekin muualle, vaikka Ruotsiin. Kumpikin vaihtoehto hyviä ja win-win suomalaisen veronmaksajan kannalta
Vierailija kirjoitti:
Saako noilta ostaa myös seksipalveluita halpaan hintaan siivouksen ohella?
Miehet taitavat olla maailman syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen hyvin rikkaan perheen, joka on palkannut filippiiniläisen kotiapulaisen/siivoojan. Tällä on kotimaassaan lapsia, joita ei näe kuin todella harvoin. En pystyisi äitinä, niin kuin rikkaan perheen äiti on, elämään tilanteessa, jossa minun lastani vahtisi äiti, joka ei ikinä näe omia lapsiaan. Mielestäni sydäntäsärkevää.
Eli sun mielestä kukaan ei saisi palkata äiti-ihmistä. Eikö tämä ole aika syrjivää?
Lisäksi mitä sä luulet että se nainen tekisi jos kukaan ei palkkaa häntä kotiapulaiseksi? Luultavasti joutuisi myymään kadulla pyllyään. Se on sun eMpAtiaLLe ookoo?
Pakko miehen on palkata siivooja, jos vaimo on laiska paska.