Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa työskentelee yli 4000 huonopalkkaista piikaa jotka siivoaa, tekee ruokaa ja hoitaa jopa suomalaisten mökkisiivouksia

Vierailija
05.08.2025 |

Joko sulla on oma piika?

Entä jos joku muu pesisi vessani? Viikkaisi pyykit, kitkisi rikkaruohot ja leikkisi lasten kanssa? Tekisi ruuan, pitäisi seuraa iäkkäälle vanhemmalle.

Tuhansissa suomalaiskodeissa näin jo on. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevä ylempi keskiluokka on palkannut siirtolaisen hoitamaan lapsiaan ja kotiaan

Siivousrinkien takia osa kiertää useammassa kodissa. Monelle syy palkata siirtolainen on yksinkertainen: palkka.

He tekevät työtä suomalaista opiskelijaa halvemmalla, Wide kertoo.

Kun aloitin väitöskirjan, heidän vähimmäisansionsa oli 1100 euroa kuukaudessa.

https://www.hs.fi/feature/art-2000011318473.html

Kommentit (227)

Vierailija
141/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on niin laiskoja.

Vierailija
142/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti on parempi, että Suomessa ei ole kotiapulaisia, vaan että kaikki tekee itse kaikki kotityöt eikä missään nimessä käytä aikaa esimerkiksi firmojen perustamiseen ja liiketoiminnan kasvattamiseen. Sillä tavalla pysymme tässä tasapaksussa taatumassa hamaan tappiin.

Miksei noinkin, mutta miksi nuo suuret unelmat pitäisi mahdollistaa jotain siirtolaisia riistämällä? Minkä takia sen kotiapulaisen pitäisi tehdä uhraus sen "isännän" unelman eteen, eikä sen "isännän"? Eli jos se kotiapulainen on niin suuri apu jne, niin sitten maksavat sen mukaista palkkaa ja karsivat muista menoistaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Netflixustä tosi hyvä tanskalainen sarja Reservatet. Liittyy tähän aihepiiriin. 

Vierailija
144/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Suomalaiset on niin laiskoja.

Kenen nurkissa sinä asut?

Vierailija
145/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen hyvin rikkaan perheen, joka on palkannut filippiiniläisen kotiapulaisen/siivoojan. Tällä on kotimaassaan lapsia, joita ei näe kuin todella harvoin. En pystyisi äitinä, niin kuin rikkaan perheen äiti on, elämään tilanteessa, jossa minun lastani vahtisi äiti, joka ei ikinä näe omia lapsiaan. Mielestäni sydäntäsärkevää. 

Rikkailla Kokkareilla EI ole .

Jos olisi, sekin olisi niiden seurassa kuo.llut. 

Vierailija
146/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen hyvin rikkaan perheen, joka on palkannut filippiiniläisen kotiapulaisen/siivoojan. Tällä on kotimaassaan lapsia, joita ei näe kuin todella harvoin. En pystyisi äitinä, niin kuin rikkaan perheen äiti on, elämään tilanteessa, jossa minun lastani vahtisi äiti, joka ei ikinä näe omia lapsiaan. Mielestäni sydäntäsärkevää. 

Rikkailla Kokkareilla EI ole .

Jos olisi, sekin olisi niiden seurassa kuo.llut. 

Sydäntä, siis. Tämä palsta ei hyväksy näköjään emojeja.

Vierailija
147/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orjuuden voisi palauttaa tai ainakin palveluspakon ja irtolaislain.

Sinulle sitä tiedossa, sopii minulle.

Vierailija
148/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin Espanjaan aikoinani ja työskentelin siellä rikkaan perheen apulaisena vuoden ennenkuin  löysin muuta työtä. Työkaveri joka siivosi oli Romaniasta. Oli paljon samas hommaa tekeviä myös latinomaista.

Nyt olen Suomessa työtön ja mielelläni tekisin samaa työtä taas mutta ei missään  ole mitään työpaikkailmoituksia? Voisin siivota,hoitaa lapsia, tehdä ruokaa jne. 1000 e kk riittäisi hyvin. Niin olin Espanjassakin 10 tunnin päivät ja sain 800 e kk.

Laittakaa ilmoituksia johonkin niin suomalaisetkin tekisivät hommia mielellään.

Vierailija
149/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkan että mulla on lapsia mutta ovat nytkin paljon keskenään kun olen tehnyt pitkiä päiviä myös siivotessa ja lapset olleet keskenään joten olisin käytettävissä 24 h/ vrk jos asun lähellä ilman eri korvauksia. 1000 e kk olisi iso raha meille.

Vierailija
150/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitä miten oikeiston trickle down-efekti toimii

Ei tällä ole mitään tekemistä oikeistolaisuuden kanssa.

Vierailija
151/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mutta, mitä järkeä on maksaa heille palkkaa??? Onhan satoja tuhansia työttömiä aivan joutilaina! Eikö työttömät ymmärrä, että tuollainen työ olisi ilmaista työharjoittelua?? Olisi aina toivo päästä vakituiseen työhönkin, jos osoittautuu osaavaksi tyypiksi, joka ei ole liian ahne.

Ymmärrän sarkasmisi. Valitettavasti uskon myös että on ihmisiä jotka ajattelevat noin tosissaan, tuo olisi askel ja ponnahduslauta eteenpäin, matalalta se on aina aloitettava jne. Jos jäisin työttömäksi en ehkä riemusta hihkuisi kun nyt 54-vuotiaana moiseen hommaan pääsisin pohjalta aloittamaan ja askel askeleelta etenemään.

Vierailija
152/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jatkan että mulla on lapsia mutta ovat nytkin paljon keskenään kun olen tehnyt pitkiä päiviä myös siivotessa ja lapset olleet keskenään joten olisin käytettävissä 24 h/ vrk jos asun lähellä ilman eri korvauksia. 1000 e kk olisi iso raha meille.

Oletettavasti tukien päälle, vai elättekö jossain teltassa? Jos pärjäät ilman tukia ja olet valmis aikasi noin halvalla myymään, niin valinnanvapaus kai se on sellaiseenkin, mutta valtion pitäisi maksaa tukia, että jotkut pikkuporvarit saa polkuhintaan työläisiä? 

Jos ei tili kestä maksaa kunnon palkkaa, niin sitten on siivottava itse. 

Vierailija
153/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni itse suostuisi asumaan työnantajan nurkissa ja olemaan käytettävissä 24/7 1100 euron kk-palkalla. Luultavasti tuosta vähennetään vielä asumiskulutkin. Niin, suomalaisista ei juuri kukaan. Siksi perskokkareet näitä tänne haalii henkilökohtaisiksi orjiksi.

Oikea kysymys on, lähtisitkö itse vuodeksi moiseen viisinkertaisella tai kymmenkertaisella palkalla? Se Suomen palkka on kyllä lähtömaan standardeilla hyvä.

Itse en kehtaa tai halua käyttää moderneja orjia, mutta lähipiirissäni moni käyttää. Tutkijan ehdottamiin tes-palkkoihin ei minun 12000€/kk bruttopalkalla kyetä. Siitä jää netoksi 6000€/kk, jolloin yli 3000€/kk työnantajakulu on liian suuri. Mieluummin pesen vessani itse.

Mietin kyllä tuota, että voisiko siinä kuitenkin tarjota tulijalle jotain arvokasta. Terveydenhuoltoa ehkä? Sitten tajusin, etten pysty maksamaan piialleni yksityistä terveydenhuoltoa, liian kallista. Entä julkinen? Heeeeetkinen, minähän olisin siis hövelisti tarjoamassa verovaroin kustannettua palvelua piialle niinku palkanlisänä? Ei ole oikein se. Pesen siis jatkossakin itse vessani.

Vierailija
154/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin palkata Filippiineiltä työntekijän auttamaan arjessa, mutta kyllä kokisin, että palkka pitää olla sellainen, että toimeen tulee, työajat selkeät sekä loma-ajat + oma asunto esim. autotallimme yhteydessä oleva yksiö ja lisäksi etuihin kuuluisi edestakaiset lennot kesälomalla kotimaahan perheen luokse, koska kotiapulainen palkalla ei sinne lennellä. 

Oletko miljonääri? Jos et ole, niin unohda suunnitelma, ei rahat riitä tuohon kumminkaan.

Vierailija
155/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Au pairit ovat juuri näitä, ihan suomalaiset lähtevät piikomaan maailmalle lapsiperheisiin, surkea palkka,  ja harvalle sattuu hyvä perhe työskennellä siellä.

Au pairit ovat yleensä nuoria jotka haluavat ulkomaille elämyksen ja kokemuksen vuoksi, eivät siksi että on pakko lähteä henkensä pitimiksi vieraaseen maahan ja kulttuuriin kielitaidottomana riistopalkalla.

Au pairin työaika on 25h/viikko. Ainakin Suomessa sitä pitää myös noudattaa. 

Vierailija
156/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan Sarasvuot ja Meret haaveilevat torpista ja ties mistä muusta. 

Kokoomus tosiaan haluaa sääty-yhteiskunnan takaisin.

Vierailija
157/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo jaksamis - ja mielenterveys ongelmista, jos ei jaksa omaa kotia siivota. Työssäkäyvillä on mielenterveys ongelmia. 

Vierailija
158/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa Netflixustä tosi hyvä tanskalainen sarja Reservatet. Liittyy tähän aihepiiriin. 

Epäilen että osa onkin katsonut ja nyt siltä pohjalta innoissaan kirjoittelee. 

Vierailija
159/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

52: miksi sen olisi pitänyt olla juuri suomalainen opiskelija? Ihmisiä on työttömänä puoli miljoona, sieltä vain valitsemaan ja voit lopettaa samalla pskapuheesi.

Opiskelija varmaan siksi, että edellisessä viestissä ihmeteltiin, miksi ei opiskelija, miksi ulkomaalainen.

Työttömille ei tarjoamani työ kelpaa, ei ole mahdollisuutta etätyöhön, ei voi sitoutua iltoihin, liian pieni palkka, tuet menee, harrastukset olisi työiltoina, koira ei voi olla yksin kotona (eikä sitä saa ottaa töihin mukaan, mikä tuntui muutamalle olevan eläinsuojelurikokseen verrattava kielto) jne.

Meillä on nyt apuna iloinen suomalainen eläkeläinen, jolle aamut tai illat eivät ole ongelma ja joka on luotettava kuin kallio. 

Huomasin kuitenkin apua palkatessani, että suomalainen työtön ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on tottunut niin hyviin tukiin, ettei heillä ole 

Mitä jos tekisit kotityöt itse etkä olisi laiska mielenterveys ongelmainen vätys. Kerro töissä, että sulla käy siivooja ja sua pidetään hulluna mielenterveys ongelmaisena. 

Vierailija
160/227 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako noilta ostaa myös seksipalveluita halpaan hintaan siivouksen ohella?