Suomessa työskentelee yli 4000 huonopalkkaista piikaa jotka siivoaa, tekee ruokaa ja hoitaa jopa suomalaisten mökkisiivouksia
Joko sulla on oma piika?
Entä jos joku muu pesisi vessani? Viikkaisi pyykit, kitkisi rikkaruohot ja leikkisi lasten kanssa? Tekisi ruuan, pitäisi seuraa iäkkäälle vanhemmalle.
Tuhansissa suomalaiskodeissa näin jo on. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevä ylempi keskiluokka on palkannut siirtolaisen hoitamaan lapsiaan ja kotiaan
Siivousrinkien takia osa kiertää useammassa kodissa. Monelle syy palkata siirtolainen on yksinkertainen: palkka.
He tekevät työtä suomalaista opiskelijaa halvemmalla, Wide kertoo.
Kun aloitin väitöskirjan, heidän vähimmäisansionsa oli 1100 euroa kuukaudessa.
Kommentit (227)
Yhdessä tunturikeskuksessa ei saa siivoojia. Meitä mökkiläisiä on siellä sitten siivoushommissa. On monenalan ihmisiä. Nokian insinööristä, lentokapteeniin jne. Se miten meihin suhtaudutaan, kun ollaan imurin varressa ja moppia heilutellaan, niin on mielenkiintoista. Toisenluokan kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä tämä.
Ylemmän keskiluokan harrastama uuskolonialismi ei välttämättä kestä päivänvaloa.
Tätähän kokoomus haluaa lisää. Lähettivät ihan työministerin veronmaksajien piikkiin Filippiineille ja Vietnamiin houkuttelemaan halpatyöläisiä.
Miksi täällä halutaan väittää, että kyse olisi oikeiston agendasta? Vasemmistohan tätä ajaa yhtä lailla.
Jo 90-luvulla, kun Koivisto esitti inkerinsuomalaisille paluumuuttajille kutsun muuttaa Suomeen kyse oli siitä, että haluttiin halpaa työvoimaa ja Virosta sitä sai. Ei sitä edes peitelty silloin. Ja Koivistokin oli demari.
Ymmärrän toki, ettei em. maahan muuttajien kohtalot ole Suomessa ole kiinnostaneet ketään, kuten media nyt kirjoittaa koko ajan esim. POC-väestä, mutta vähän voisi nyt itseään sivistää lähihistorian osalta jokainen.
Isovanhemmilla oli kotiapulaisia, itse olen miettinyt asiaa.
Jos maksaa kunnon palkkaa ja hoitaa verot ja eläkkeet, mikäs siinä. Työpaikka se on.
Minä en osaa pitää sanaa piika negatiivisena. Isoäitini oli lähtenyt piiaksi nuorena ja hänellä oli tapana puhua nuista ajoista lämpimästi. Sitten kun tapasi isoisäni ja perustivat perheen, sai piikominen jäädä.
Kateus kateus kateus. Se helpottaisi kun tietäisitte ketä nämä 24/7 kotiapulaisen pitäjät ovat. Vinkki, ei niskasia, laineita, eikä edes långströmejä
Virallista minimipalkkaa ei tietääkseni Suomessa ole,eri juttu onko systeemi oikein vai väärin.
Suomessa on 300k vailla työtä. Suomalainen työssäkäyvä tekee 40h viikossa palkkatyötä, jonka päälle kotityöt, remontit, vanhusten avustamisen, elektroniikan asennustyöt ja ohjelmoinnin, autohuollot ja lasten harrastusten Vapaaehtoistyöt. Aikaa ei jää lojua kahviloissa tai käydä hierojalla.
Tämä on ketjusta päätellen useimpien mielestä toivottava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurissa käy arkisin vietnamilainen nainen joka siivoaa, pesee pyykit, ulkoiluttaa koiran, käy kaupassa ja tekee ruoat perheelle.
Tuollainen työ olisi niin hyvä minulle! Miksei noista ilmoiteta missään?
T: työtön yh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan että mulla on lapsia mutta ovat nytkin paljon keskenään kun olen tehnyt pitkiä päiviä myös siivotessa ja lapset olleet keskenään joten olisin käytettävissä 24 h/ vrk jos asun lähellä ilman eri korvauksia. 1000 e kk olisi iso raha meille.
Oletettavasti tukien päälle, vai elättekö jossain teltassa? Jos pärjäät ilman tukia ja olet valmis aikasi noin halvalla myymään, niin valinnanvapaus kai se on sellaiseenkin, mutta valtion pitäisi maksaa tukia, että jotkut pikkuporvarit saa polkuhintaan työläisiä?
Jos ei tili kestä maksaa kunnon palkkaa, niin sitten on siivottava itse.
Ihan työsuhteessa olisin tyytyväinen 1000 e kk nettopalkkaan. Toki saan asumistukea ja lapsilisän ja elatustuen lapsen isältä mutta niillä maksaisin vuokran omavastuun. Nyt meille jää vain n.700 e kk joten 300 e vuokran jälkee enemmän olisi iso raha.
Nyt olen yrittänyt tehdä pätkäsiuviustöitä mutta on sekavaa kun tunnit vaihtelee 5- 20 tuntiin viikossa en ikinä tuedä seuraavan kuun tuloja. Vakituinen palkka olisi tervetullut.
Harmittaa että ilmeisesti otetaan vaan ulkomaalaisia näihin hommiin? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan että mulla on lapsia mutta ovat nytkin paljon keskenään kun olen tehnyt pitkiä päiviä myös siivotessa ja lapset olleet keskenään joten olisin käytettävissä 24 h/ vrk jos asun lähellä ilman eri korvauksia. 1000 e kk olisi iso raha meille.
Oletettavasti tukien päälle, vai elättekö jossain teltassa? Jos pärjäät ilman tukia ja olet valmis aikasi noin halvalla myymään, niin valinnanvapaus kai se on sellaiseenkin, mutta valtion pitäisi maksaa tukia, että jotkut pikkuporvarit saa polkuhintaan työläisiä?
Jos ei tili kestä maksaa kunnon palkkaa, niin sitten on siivottava itse.
Ihan työsuhteessa olisin tyytyväinen 1000 e kk nettopalkkaan. Toki saan asumistukea ja lapsilisän ja elatustuen lapsen isältä mutta niillä maksaisin vuokran omavastuun. Nyt meille jää vain n.700 e kk
Minä en osaa sanoa miksi. Lapsi oli keräämässä mansikkaa kesätöinään pari kesää sitten. Tilan pitäjä oli yllättynyt kun kysyimme paikkaa. Suomalaisnuoria oli omani lisäksi kaksi. Toinen lopetti toisena päivänä, toinen oli aika nuori ja poikani mielestä ei kerännyt yhtään vaan istui sivussa kännykän kanssa. Palkka oli pojan keruutahdilla reilu 600 euroa 12 päivässä, eli nuorellekin aika matala. Lupasin hänelle tuplata palkkansa omasta pussista niin poika keräsi niin nopeaa kuin suinkin pystyi. Kertoi itse että mm eräs ukrainalaisnainen oli silti tuplasti nopeampi kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ketään ei oikeasti kiiinnosta. Sama kuin marja-alalla. Epäkohdat ja riisto on tiedossa mutta mitään ei tapahdu asian suhteen.
Unohtamatta Närpiön tomaattitiloja.
Plutokratia ja luokkayhteiskunta on uusi 2020-luvun normaali.
Mikä mahtaa olla normaali siellä lähtömaissa? Onko se Suomen vika?
Suomessa palkatkin voisi maksaa lähtömaan mukaan samoin kuin esim Arabiemiraateissa ja Saudi-Arabiassa. Filippiiniläiset sairaanhoitajat saavat pienempää palkkaa kuin esimerkiksi suomalaiset tai norjalaiset.
Tunnen yhden jolla on kotiapulainen. Kohtuullisesti rahaa tällä, ja todella mulkku, rumakin. Luultavasti ajaa mersua. Laittaa apulaisen tekemään siivouksen, lastenhoidon jne varmaan 12h/pvä. Apulainen filippiineiltä, joten voi riistää huoletta
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden jolla on kotiapulainen. Kohtuullisesti rahaa tällä, ja todella mulkku, rumakin. Luultavasti ajaa mersua. Laittaa apulaisen tekemään siivouksen, lastenhoidon jne varmaan 12h/pvä. Apulainen filippiineiltä, joten voi riistää huoletta
Luultavastivarmaan
Varman tiedon taso.
Ns. palkka 1500 eur/kk, huone ja ruoka 600 eur 😀, töitä aamusta iltaan ja naurettava tauko keskellä päivää.
Yötöistä PUOLIKAS korvaus.
Omasta huoneesta tehdään vierashuone - yövy ystävällä.
Isä heittää hanskat mihin sattuu ja tiuskii apulaiselle, joka on laittanut ne paikoilleen.
Orjatyötä teettävät suomalaiset: HÄVETKÄÄ! Te olette kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Au pairit ovat juuri näitä, ihan suomalaiset lähtevät piikomaan maailmalle lapsiperheisiin, surkea palkka, ja harvalle sattuu hyvä perhe työskennellä siellä.
Höpö höpö, ei voi verratakaan! Et tiedä mistä puhut.
Ei siinä ole mitään vikaa, että Filippiineiltä tulee kodinhoitajia. Mutta palkan on oltava järkevä ja työajat tarkkaan sovittuja. Pitää mennä työehtosopimuksen mukaan. Kodinhoitajalla on myös oltava työnantajasta erillään oleva asunto, jotta hän voi elää myös yksityistä elämäänsä eikä aina olla saatavilla. Silloin ei ole kyse orjatyöstä eikä piikomisesta.
Jos sen sijaan tuodaan Suomeen ja maksetaan aamusta iltaan tapahtuvasta työstä 900 euroa kuussa ja siitäkin pidätetään puolet asumis- ja ruokakuluina, niin se on ilmaista piikomista.
No ilmeisesti hän elättää ne kaukaiset lapsensa kuitenkin sillä piikatyöllä, tuskin ne ihan pieniä lapsia on . Länsirahalla saa paljon. Niinhän muutkin pakolaiset ainakin aikaisemmin lähettivät avustuksistaan rahaa kotimaahan. Monissa paikoin koko kylä saa ruokaa suomessa asuvien sukulaisten palkoista tai avustuksista.
Ei täällä ole mikään pakko olla piikomassa. Ihan kuin olisi heidät tänne haettu jostain orjiksi sieppaamalla viidakosta.