Suomessa työskentelee yli 4000 huonopalkkaista piikaa jotka siivoaa, tekee ruokaa ja hoitaa jopa suomalaisten mökkisiivouksia
Joko sulla on oma piika?
Entä jos joku muu pesisi vessani? Viikkaisi pyykit, kitkisi rikkaruohot ja leikkisi lasten kanssa? Tekisi ruuan, pitäisi seuraa iäkkäälle vanhemmalle.
Tuhansissa suomalaiskodeissa näin jo on. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevä ylempi keskiluokka on palkannut siirtolaisen hoitamaan lapsiaan ja kotiaan
Siivousrinkien takia osa kiertää useammassa kodissa. Monelle syy palkata siirtolainen on yksinkertainen: palkka.
He tekevät työtä suomalaista opiskelijaa halvemmalla, Wide kertoo.
Kun aloitin väitöskirjan, heidän vähimmäisansionsa oli 1100 euroa kuukaudessa.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti: "Suomalainen opiskelija ei ole käytettävissä silloin, kun avulle on tarvetta. Olisin maksanut 20 e/h (+ sivukulut), jos olisin saanut jonkun avuksi klo 6-8 ja ja klo 14-20 kolme kertaa viikossa. Ei käy, ketään ei kiinnostanut tuollainen työpäivä surkealla palkalla."
Kyllähän englannissakin jokunen vuosi sitten työnantajat yrittivät ajaa läpi lakia, että normaali 8 tunnin työpäivä voisi yrityksen tarpeesta riippuen koostua työnteosta vaikka 9-12, 14-16 ja 18-21, ilman mitään lisäkorvauksia. Onneksi tämä torpattiin. Onko tuossa Vierailijan ehdottamassa järjestelyssä esimerkiksi mietitty, kuinka paljon aikaa kuluu työmatkoihin, vaikka tuntipalkka työstä näyttää sinänsä hyvältä? Itse olen tehnyt tuplavuoroa 7-12 + 21-07, ja siinä sentään sain 15 tunnin palkan ja yölisät siitä hyvästä, että jouduin tekemään vuorokaudessa neljä työmatkaa ja käyttämään siihen neljä tuntia. Yliopistoaikana näin ilmoituksen "opiskelijalle sopivasta" työstä, klo 6-8 aamusiivousta hypermarketissa kaukana asutuksen ulkopuolella - en olisi ehtinyt luennoille ja tentteihin, jotka alkoivat klo 8.15. Itse olisin päässyt töihin pyörällä, mutta esimerkiksi talvipyöräilyä pelkäävän olisi pitänyt kulkea paikalle omalla autolla (jota ei köyhällä opiskelijalla ole), koska julkisia ei tuonne suuntaan mennyt aikaisin aamuviiden jälkeen. Ei aina kannata pistää työstä kieltäytymisen syyksi ihmisen laiskuutta.
Suomi palaamassa 2020-luvulla luokkayhteiskunnaksi: Suomessa työskentelee jo yli 4000 huonopalkkaista piikaa.
Ja ketään ei oikeasti kiiinnosta. Sama kuin marja-alalla. Epäkohdat ja riisto on tiedossa mutta mitään ei tapahdu asian suhteen.
Unohtamatta Närpiön tomaattitiloja.
Plutokratia ja luokkayhteiskunta on uusi 2020-luvun normaali.
Vierailija kirjoitti:
Olen aikoinaan " piikana" ollut eikä siinä mitään moitittavaa ollut. Työpaikka se minulle oli, lapsia hoidin ja siivosin, kun vanhemmat olivat töissä. Todella mukava työ.
Mitä tuo ulinaa taas on!!
Suomalaiset ovat niin tyytymättömiä, vaikka parempi meillä on kuin muualla...
https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/d7f843c6-8469-4319-bd59-dda0a3060…
Ööh, mikä ulina kermaperse? Tee itse koko elämä paskapalkalla työtä jolla eläke tulee jäämään alle Kelan takuueläkkeen (lähelle tonni jo huom. oi voi ei huooonoo) niin pitää olla harvinaisen tyhmä kuka ei osaa nelilaskinta käyttää nykyään miten käy paskatyön "uralla" kunhan vanhenee. Tietysti nuorena "rakkaudesta lajiin" teit ilmaiseksikin jotta saat sanoa että olet oikein töissä- palkka ei vain kestänyt mitään päivänvaloa, jos sitä olikaan.
Joo siis kusetus rikkailta on se vapauden riisto "työllä" josta ei saa ammattilaisen palkkaa, kuten marjanpoiminta ja siivousrinkityöt joissa palkat jää sellaisiksi ettei yksin elävä voi sillä tulla edes toimeen. Että elätä itsesi- huono flaksi jos työ on niin surkea ettei sillä saa vuokraa ja laskujaan enää maksettua. Kokoomus-Suomi tämän oikein himoitsee tuoda Suomeen. Sosiaalituilla ei enää voi elää, eikä matalapalkka-töilläkään. Mennäänkö takaisin kuuskytluvulle jossa Herrasperheen vinttihuoneessa asui köyhät vuokralla käyden hanttihommissaan? Kuulostaa oikein siltä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni itse suostuisi asumaan työnantajan nurkissa ja olemaan käytettävissä 24/7 1100 euron kk-palkalla. Luultavasti tuosta vähennetään vielä asumiskulutkin. Niin, suomalaisista ei juuri kukaan. Siksi perskokkareet näitä tänne haalii henkilökohtaisiksi orjiksi.
Mutta jos ruoka ja asunto on ilmainen, niin tonnin voi saada säästöön. Riippuen onko velkaa matkakuluista. Jos tekee työn hyvin, on luotettava, voi opiskella jotain sivussa. Työehdot pitää olla vapaa-aikoineen, ja lisäpalvelut voi sopia lisäpalkkiosta. Jos ei ole muita mahdollisuuksia niin ei huonoin vaihtoehto joillekin. Tuntipalkkana laskien ei jää kyllä paljonkaan.
Ihmisriisto ei katso vuosisataa. Ahneus, ihmisriisto ja toisten huonompana pitäminen odottavat vain kasvupohjaa luonnevikaiselta hallinnolta.
Vierailija kirjoitti:
Ja ketään ei oikeasti kiiinnosta. Sama kuin marja-alalla. Epäkohdat ja riisto on tiedossa mutta mitään ei tapahdu asian suhteen.
Unohtamatta Närpiön tomaattitiloja.
Plutokratia ja luokkayhteiskunta on uusi 2020-luvun normaali.
Mikä mahtaa olla normaali siellä lähtömaissa? Onko se Suomen vika?
Voi apua! Olisiko parempi että nämä työskentelisivät seksiorjina kotimaassaan?
Mun naapurissa käy arkisin vietnamilainen nainen joka siivoaa, pesee pyykit, ulkoiluttaa koiran, käy kaupassa ja tekee ruoat perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Kansan eriarvoistuminen on johtanut siihen, että 1900-luvun alun paremman herrasväen röhköporsaat ovat tehneet paluun. Kiitos Orpo ja Purra! Kiitos!
Taantumukselliset voimat vievät kehitystä taaksepäin. Voima olkoon kanssamme!
Joskus nuoruudessani tein kotiaputöitä perheessä jossa vanhemmat tekivät kai vaativaa suunnittelutyötä kotona. Kuulin kerran kun nimittivät mua piiaksi. Se vähän pisti korvaan ikävästi. Lisäksi perheen isä yritti naittaa mua veljelleen johonkin kusiseen tuppukylään. Olisin saanut jopa sisävessan siellä palkkioksi. Teki mieli sanoa tunkekaa päänne sinne paskapönttöön.
Qatarin meno alkaa lähestyä oikeistolaistuvaa Suomea. Oma halpatyöläinen kotiorja ja verot eliitillä nollaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en palkkaa suomalaista? Kun löytyisikin joku normaali ihminen. Ei Suomessa tee siivoojan töitä kuin syrjäytyneet nuoret joilla ei ole mitään muuta, ja hekin lyhyen aikaa. Meillä töissä oli hetken nuori nainen siivoamassa, alettiin ihmetellä että roskia ei viedä ja pölyä kertyy. No, kävi ilmi että hän ei uskaltanut tulla kysymään saako siivota, eli ei sitten siivonnut työhuoneita ollenkaan. Nyt on aasialainen rouva ollut pitemmän aikaa, ja kaikki sujuu hienosti.
Minä tunnen paljon suomalaisia ahkeria siivoojia, sussa taitaa olla jotain vikaa kun et sellaisia "löydä", ehkä arvomaailmasi jotenkin vuotaa negatiivisena ympärillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
52: miksi sen olisi pitänyt olla juuri suomalainen opiskelija? Ihmisiä on työttömänä puoli miljoona, sieltä vain valitsemaan ja voit lopettaa samalla pskapuheesi.
Opiskelija varmaan siksi, että edellisessä viestissä ihmeteltiin, miksi ei opiskelija, miksi ulkomaalainen.
Työttömille ei tarjoamani työ kelpaa, ei ole mahdollisuutta etätyöhön, ei voi sitoutua iltoihin, liian pieni palkka, tuet menee, harrastukset olisi työiltoina, koira ei voi olla yksin kotona (eikä sitä saa ottaa töihin mukaan, mikä tuntui muutamalle olevan eläinsuojelurikokseen verrattava kielto) jne.
Meillä on nyt apuna iloinen suomalainen eläkeläinen, jolle aamut tai illat eivät ole ongelma ja joka on luotettava kuin kallio.
Huomasin kuitenkin apua palkatessani, että suomalainen työtön ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on tottunut niin hyviin tukiin, ettei heillä ole mitään halua tehdä töitä.
Älä selitä, oikeistolainen leimaava riistäjän luonteesi päljastui jo.
Vierailija kirjoitti:
Saako noilta ostaa myös seksipalveluita halpaan hintaan siivouksen ohella?
..ja vaimon tietämättä.
Wolt riistää siirtolaisia. Älkää vain tilatko Woltin kautta mitään.
Bolt riistää siirtolaisia. Älkää vain tilatko Boltin kautta taksia.
No en todellakaan tilaa, vaan kävelen tai pyöräilen arkiliikuntana. Kuka maksaa ison osan tuotteen hinnasta jotain kuljetusmaksuja tai käyttää takseja???
Ihmisriisto ei katso vuosisataa. Ahneus, ihmisriisto ja toisten huonompana pitäminen odottavat vain kasvupohjaa luonnevikaiselta hallinnolta.
Kaikki Aasiasta Suomeen tuotava halpakama on tehty ihmistä riistämällä ja silti sä ostat sitä kun se on niin halpaa.
En osta Aasian halpakamaa, vaan siellä tuotettua helvetin kallista merkkitavaraa, mutta vain hyvällä tarjouksella. Merkkifirmoilla olisi varaa maksaa tekijöille kunnolla, koska katteet on huimat. Esim. kaikki merkkilenkkarit Adidas, Reebok, Asics, Nike ym. lähtee halpa-Aasian tehtailta 5 dollaria pari, Euroopassa ja USA:ssa niiden normaalihinnat on tyypillisesti 100-200 euroa. Itse maksan korkeintaan 50 euroa, jos tulee tällainen hyvä tarjous niin ostan.
Kansan eriarvoistuminen on johtanut siihen, että 1900-luvun alun paremman herrasväen röhköporsaat ovat tehneet paluun. Kiitos Orpo ja Purra! Kiitos!
Todellakin 1800-ja 1900 luvun alun säätyyhteiskuntaan ollaan kovaa vauhtia menossa. Monet noiden porsassukujen jälkikasvusta elää edelleen asenteissaan piika/ renki aikaa vaikka monet ovat itse lahjattomia luusereita mutta tyyli herraskainen. Nää on niin luusereita ja näitä on paljon. Onko kauan odotetun revanssin aika piikoineen ja renkaineen ja kunnon simputukset päälle.
Sotesopimuksella se ei taida riittää. Perustunti on 15 ja harvoin tarvitsee pelkästään sillä tehdä, koska pilipalilisiä on niin paljon. Mun suosikkimäni on työvuoron muutoskorvaus, 120 euroa kappale.