Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko epävakaaseen persoonallisuushäiriöön jonkinlaiset kausivaihtelut?

Vierailija
04.08.2025 |

Eli voiko olla että häiriö on kuukausia lähes huomaamaton, kunnes se sitten sieltä ponkaisee ja saattaa oireilla voimakkaasti kuukausia? Sitten taas rauhoittuu, tai tasaantuu. Ei nyt ihan nornaaliksi, mutta pahimmat ylilyönnit on ikään kuin tauolla.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että joku ehdottaa epävakaan tilalle kaksisuuntaista. Eiväthän ne ole lainkaan samanlaisia. Kommenteista näkee heti muutenkin mitkä kirjoittajat tietävät mistä puhuvat.

Kaikki psyk.diagnoosit ovat päästä keksittyjä eikä niillä ole mitään fysiologisia pohjia, pelkkää tarinankerrontaa, loitsuja. Tuo on ihan julkista tietoa, että siellä missä psykologiaa on "kehitetty" eli jenkeissä es on tehty hyvin epäeettisesti jossain kabinetissa bro-kerhon tarinoimana. Kun diagnoosien kriteereitä on kirjattu ylös, "asiantuntijat" ovat sanoneet kommentteja tyyliin: "ei sinne tuota voi laittaa, sillä minä olen tuollainen!" 

Hölmöläiset, hölmöläiset. 

Terveelliset elintavat. Säännölliset rutiinit. Järkevää ruokaa 2-3 tunnin välein, ei kofeiinia iltapäivän jälkeen, kunnon yöunet, liikunta, ulkoilu, mieltä ja hermostoa kiihottavat somet, pelit,

Sähän oot ihan ulkona!

Vierailija
62/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämähän eivät koskaan itse voi yrittää tehdä mitään sen eteen, että voisivat paremmin ja elämä olisi tasapainoisempaa. Eivät voi yrittää olla ilman alkoholia, eivät voi yrittää syödä säännöllisemmin ja terveellisemmin, eivät voi yrittää liikkua enemmän, eivät voi yrittää hillitä itseään, jos kaikki ei mene oman mielen mukaan. Muiden vaan pitää kärsiä heidän käytöstä töissä, kotona, kaupassa jne. Koska dg antaa syyn heidän käytökselle. 

Olipa typerä yleistys. Et taida olla kovin fiksu.

Sinulla on selvästi huonoja kokemuksia epävakaasta, ilmeisesti puolisosi tai kaverisi on ollut sellainen. Kannattaa kuitenkin muistaa ettei kaikki ole samanlaisia kuin sinä olet nähnyt. Hyvin moni epävakaa käy töissä ja yrittää selvitä elämästään. Ei ne kaikki ole mitään sekopalloja jotka hilluu kuin vähämieliset tai käyttäytyy narsistisesti ja

Tämä on ihan sama, kuin skitsofreenikot sanovat: kun lääkitys on kunnossa, ei se elämään tai muihin ihmisiin vaikuta  

Samaa epävakaat väittävät. He luulevat ettei muut huomaa tai ainakaan kärsi. Kyllä se kuule näkyy ja tuntuu muillekin. Niin isoja ne ongelmat on. Te ette vain tajua sitä itse 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissaanko joku ehdottaa säännöllistä ruokailurytmiä hoidoksi persoonallisuushäiriöön?? 😂😂😂

Lenkille niin lähtee 😄

Vierailija
64/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on tietysti niin, ettei kenenkään tarvitse pelata myöskään epävakaan säännöillä. "

Epävakaa ei ole kovinkaan kaukana ns. ohutnahkaisesta narsistista. Monien tutkijoiden mielestä käytännössä samaa jatkumoa. Sen kun ymmärtää niin näiden kanssa pärjää heti paremmin.

Vierailija
65/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävakaa ei ole kovinkaan kaukana ns. ohutnahkaisesta narsistista. Monien tutkijoiden mielestä käytännössä samaa jatkumoa. Sen kun ymmärtää niin näiden kanssa pärjää heti paremmin.

Tässä asiassa olen samaa mieltä. Olen sen itsekin tajunnut, kuinka lähellä se on sitä, mutta jokainen on silti yksilö.

Vierailija
66/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on silleen lääke, että se poistaa sopivasti otettuna epävakausherkkyyttä.

Vierailija
67/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrit ovat taas kokoontuneet varmaa tietoa siis. 

Vierailija
68/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ihmisillä on haasteita elämässä ja moni joutuu ainakin ajoittain taistelemaan jaksamisensa kanssa opiskelun, työn,  parisuhteen, perheen tai muiden ihmissuhteiden ja haastavien elämäntilanteiden kanssa. Usein kuitenkin nämä dg ihmiset kuvittelevat, että ns. tavallisilla ei ole ongelmia. Kyse on kuitenkin siitä, että nämä "tavalliset" pystyvät paremmilla omilla valinnoillaan (liikunta, ravinto, lepo, meditaatio, kirjat, musiikki, luonto jne) tasapainottamaan oloaan vaikeissa tilanteissa. Ovat oppineet seuraamaan oloaan ja tietävät, että tietyt käyttäytymismuodot (esim päihteet, rytmittömyys, mässäily, sekoilu ihmissuhteissa) eivät tee hyvää mielelle eikä keholle. 

Vierailija
69/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ihmisillä on haasteita elämässä ja moni joutuu ainakin ajoittain taistelemaan jaksamisensa kanssa opiskelun, työn,  parisuhteen, perheen tai muiden ihmissuhteiden ja haastavien elämäntilanteiden kanssa. Usein kuitenkin nämä dg ihmiset kuvittelevat, että ns. tavallisilla ei ole ongelmia. Kyse on kuitenkin siitä, että nämä "tavalliset" pystyvät paremmilla omilla valinnoillaan (liikunta, ravinto, lepo, meditaatio, kirjat, musiikki, luonto jne) tasapainottamaan oloaan vaikeissa tilanteissa. Ovat oppineet seuraamaan oloaan ja tietävät, että tietyt käyttäytymismuodot (esim päihteet, rytmittömyys, mässäily, sekoilu ihmissuhteissa) eivät tee hyvää mielelle eikä keholle. 

Tämä palsta on täpötäynnä teidän "terveiden" ongelmianne. Jätä yksi ketju meille.

Vierailija
70/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsesta asti on eletty kuin pellossa ja huonossa kasvatuksessa, ei voi mitään muuta odottaa kuin persoonallisuushäiriöistä aikuisuutta. 

Vierailija
71/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla hormonit vaikuttaa tosi paljon ns.PMS-oireet. Oletteko tutkineet aaltoileeko oireet hormonikierron mukaan? 

Jokin raja niihin hormoneihin vetoamisella! Pitää osata käyttäytyä vaikka on hormonit! Ihan tarpeeksi nähnyt ja kuullut pms vetoamista, aivan pas kaa!

Vierailija
72/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä haaveilevat diagnooseista ja työkyvyttömyyseläkkeestä ja ovat pahoillaan kun kriteerit ei täyty. 

Vierailija
73/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seurannut erään skitsofreenikon lapsen (on nyt yli 45-V) epävakaata käytöstä, en erota onko narsismia vai muuta. Oireet sen kun pahenee. Sääliksi käy puolisoaan ja vammaista lasta. Lapsikin oppinut pelkäämään äitiään.

Vierailija
74/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomia ja sairaita ihmisiä, joita ei pitäisi päästää töihin ainakaan terveydenhuoltoon, sosiaali- tai opetusaloille. 

Vierailija
75/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämähän eivät koskaan itse voi yrittää tehdä mitään sen eteen, että voisivat paremmin ja elämä olisi tasapainoisempaa. Eivät voi yrittää olla ilman alkoholia, eivät voi yrittää syödä säännöllisemmin ja terveellisemmin, eivät voi yrittää liikkua enemmän, eivät voi yrittää hillitä itseään, jos kaikki ei mene oman mielen mukaan. Muiden vaan pitää kärsiä heidän käytöstä töissä, kotona, kaupassa jne. Koska dg antaa syyn heidän käytökselle. 

Höpö höpö. Minä en esimerkiksi edes tapaa ketään kun voin huonommin. Sitä voi kestää kuukausia. Alkoholia en ole käyttänyt 20 vuoteen ja koiran kanssa kävelen neljä kertaa vuorokaudessa - aivan sama mikä on keli. Silti kärsin syvästi, ja suurimmaksi osaksi haluan vain kuolla. Rukoukseni on jo vuosia ollut ihmettelevä *jumala, miksi et ota minua täältä po

Sanoisin, että omalla kohdalla kyse ei ole siitä, että haluaisi kuolla, ei vaan oikein jaksaisi elääkään. Itse nimittäin pelkään kuolemaa, mutta välillä on vaan niin kauheaa, että toivoo, että kuitenkin sitten vaan kuolisi pois. Hirveän vaikeaa selittää.

Vierailija
76/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin että JOKAINEN JOKA MENEE PSYKIATRILLE tai on jonkun uskonnon painostamana mennyt sinne SAA NOIN 10 ERILAISTA DIAGNOOSIA riippuen vielä lääkärin sukupuolesta kuin uskonnosta.   Elikkä voitte tehdä testin varaatte ajan PSYKIATRILLE ( onneksi Ullanlinnan lääkäri on nyt itse hoidossa) ja valitatte siellä että puoliso uhkailee on vaikeaa itkettää masentaa ahdistaa huimaa ei saa nukuttua sydän hakkaa pelottaa , niin katsokaa mitä tapahtuu 20 minuutin vastaan otolla !!!     Ihmettä tapahtuu 20 minuutissa !  

Vierailija
77/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten epävakaa käyttäytyy? 

Vierailija
78/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrinen psykosairaanhoitaja voi oikeasti todellisesti olla itse noita . Meditaatio ja okkultismi koulutettu reikihoitaja energia hoitaja ja selvänäkijä.   Et ikäänkuin hyppää ojasta allikkoon. 

Vierailija
79/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on gynegologit leikkivät tavalliset mieslääkärit eri uskonnoista terveysasemilla. Tästä ei puhuta . Kierukka voi laittaa ja ottaa kuin gynegologista näytettä myös mies opiskelija hoitaja.  Eikä mitään puhu koska on ulkomaalainen eikä osaa. Uskontolahkoissa voi joku käydä kimppuun työssä kuin lääkärillä kuin kaupassa. Kuin jopa ehkäisyasiassa.  Tähän on tultu. 

Vierailija
80/124 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut päihteetön nyt 13 vuotta. Olen vakaassa avioliitossa, elän hyvinkin säntillisesti koska mulla on migreeniherkkä pää. Herään joka aamu klo 7 ja olen sängyssä klo 22. Luen kirjoja, kuuntelen musiikkia. Olen aktiivinen urheilija ja meillä syödään terveellisesti, koska olen kyllä huomannut sen vaikuttavan hyvinvointiini.

Mutta silti olen epävakaa. Kaikilla se ei näyttäydy sekoiluna ihmissuhteissa vaan se voi kääntyä myös sisäänpäin. Minä olen näitä jälkimmäisiä -nykyään. Opiskelijana mulla oli ihan selkeä päihdeongelma ja varsinkin miessuhteet oli täysin käsittämätöntä sekoilua.

Mielialat vaihtelee nykyäänkin aivan holtittomasti. Varsinkin käsitys itsestä on todella häilyväinen. Eräässä hetkessä voi ajatella olevani tosi hyvä työssäni tai kiva äiti ja puoliso, mutta joku pienikin asia voi suistaa minut ajattelemaan, että saan varmasti potkut tai on vaikea uskoa, että edes lapseni voisivat pitää minusta. Minun on todella vaikea säilyttää hoitokontakteja vaikka on todella laaja työterveys. Itsestä huolehtiminen on vaikeaa myös. Saatan kyllä syödä terveellisesti, otan lääkkeeni ja urheilen, mutta esimerkiksi en välttämättä halua käydä vessassa kun on hätä tai juo vaikka olisi jano. Toisaalta siedän jotain kremppoja loputtomiin. Välillä ahmin, mutta toisessa hetkessä tuntuu etten pysty juomaan vettäkään. Urheilussakin on piirteitä, että liikun niin paljon, että se tuottaa tuskaa jotta sitä sisäistä tuskaa ei tunne.

Mutta kaikki tämä minulla kääntyy sisäänpäin. Olen ennemminkin hiljainen ja rauhallinen jos minua katsoo ulkopuolelta. Sisäinen kaaos ei näy ulos.