Kuuluuko epävakaaseen persoonallisuushäiriöön jonkinlaiset kausivaihtelut?
Eli voiko olla että häiriö on kuukausia lähes huomaamaton, kunnes se sitten sieltä ponkaisee ja saattaa oireilla voimakkaasti kuukausia? Sitten taas rauhoittuu, tai tasaantuu. Ei nyt ihan nornaaliksi, mutta pahimmat ylilyönnit on ikään kuin tauolla.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla hormonit vaikuttaa tosi paljon ns.PMS-oireet. Oletteko tutkineet aaltoileeko oireet hormonikierron mukaan?
Jokin raja niihin hormoneihin vetoamisella! Pitää osata käyttäytyä vaikka on hormonit! Ihan tarpeeksi nähnyt ja kuullut pms vetoamista, aivan pas kaa!
Hah, kyllä ne vaikuttaa käytökseen. Nepsy-naisilla on vielä usein ongelmia hormonien kanssa.
Sitten ei tarvi ihmetellä jos läheiset kaikkoaa. Itse sain siivottua yhden sekopään juuri elämästäni. Vetosi aina pms-oireisiin ja vanhempansa kuolemaan kun käyttäytyi huonosti. On kuulkaa paljon kevyempi olo. Meillä ei tarvitse enää pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Olen väsynyt palstan toksisuuteen.
En enää halua
osallistua aktiivisesti tähän foorumiin.
Reilun vuoden kestänyt pikantti lisä,
jonka voin suosiolla hyllyttää.
On lukemattomia tervehenkisempiä
foorumeita, ja vista kielitaitoiselle on
laaja. Olen kiitollinen muutamista
kommenteista ja aloituksista, jotka
ovat jollain tavalla koskettaneet tai
rikastuttaneet minua.
Sinä jätit nainen lähtemättömän jäljen. Teit sen todella tyylikkäästi. Ei toista vastaavaa mieleen muistu.
Epävakaan ihmisen läheisten elämä on kamalaa, etenkin jos pitää asua samassa asunnossa. Lomalle en myöskään epävakaan kanssa lähtisi. Koskaan ei tiedä, millainen päivä on tulossa, jaksaako tyyppi tehdä mitään vai ei ja aikooko nostattaa fiilistä alkolla ja seuraavana päivänä olla taas alakulossa. Raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa persoonallisuus esiintyy hyvin usein samanaikaisesti muiden psyykkisten vaikeuksien, kuten mieliala-, ahdistus-, päihde- ja syömishäiriöiden kanssa.
En sanoisi, että epävakaa persoonallisuushäiriö on oma erillinen häiriö, vaan siihen liittyy monia ongelmia, usein nimenomaan päihteiden ongelmakäyttöä.
Päihteet ovat itsehoitoa, koska muuten olo on melko sietämätön koko ajan. Mieti jos oma mielesi heittelisi välillä "tapan itseni" - "elämä on ihanaa" miljoona kertaa päivässä, noin kärjistettynä.
Alkoholilla ei pysty tuota ongelmaa hoitamaan mitenkään. Mieti nyt mitä se tekee vaikka aivojen dopamiinintuotannolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten epävakaa käyttäytyy?
Kiihtyy nopeasti, vaipuu epätoivoon pienestäkin, menee euforiaan.
Maaniset ja depressiiviset ajanjaksot seuraavat toisiaan noilla.
Sitten jos narsisimia mukana samassa paketissa niin voi olla äärimmäisen väkivaltainen henkisesti läheisilleen.
Käyttää huumoriin puettua ivallisuutta ja vihaa välineenään.
Uhriutuu helposti saadessaan täysin aiheesta olevaa kritiikkiä kohdatessaan käytöksestään. Hyökkää silloin kritisoijien kimppuun. Käyttää somea maalittamisen välineenään.
Vierailija kirjoitti:
Omilla elämänvalinnoilla voi pitää paremmin hallinnassa. Parisuhteeseen ei kannata ryhtyä eikä jälkeläisiä hankkia. Ei myöskään lemmikkejä, koska epävakaus haittaa kykyä sitoutua ja huolehtia myös eläimistä. Noilla pääsee jo pitkälle siinä, ettei oma dg aiheuta lisää ongelmia.
No itsellä ei pelkoa että ryhtyisi parisuhteeseen sen verran huonot ovat mahdollisuudet löytää sellaista naista joka hyväksyy kun kuulee että olen persoonallisuushäiriön takia sairaseläkkeellä.
M 37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei ole mikään epävakaa tai vakaa. Se on ihminen.
Kyllä on. Viestistäsi päätellen et tiedä asiasta mitään, tai olet itse epävakaa
Tietää että on epävakaa mutta ei halua sitä myöntää.
Haluaisi että kaikki vaikenisivat koko aiheesta.
Huomiohakuinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Hah, kyllä ne vaikuttaa käytökseen. Nepsy-naisilla on vielä usein ongelmia hormonien kanssa.
Ei.
On. Esim. adhd-naisilla on enemmän testoa kuin muilla. Tutkitusti.
Vierailija kirjoitti:
Nämähän eivät koskaan itse voi yrittää tehdä mitään sen eteen, että voisivat paremmin ja elämä olisi tasapainoisempaa. Eivät voi yrittää olla ilman alkoholia, eivät voi yrittää syödä säännöllisemmin ja terveellisemmin, eivät voi yrittää liikkua enemmän, eivät voi yrittää hillitä itseään, jos kaikki ei mene oman mielen mukaan. Muiden vaan pitää kärsiä heidän käytöstä töissä, kotona, kaupassa jne. Koska dg antaa syyn heidän käytökselle.
Nyt meni kyllä metsään tuo yleistäminen. Aika moni epävakainen elää ja voi elää normaalia elämää ja oireet pysyy kurissa ja elää sen häiriön kanssa niin, ettei se juuri oireile. Tottakai on paljon ihmisiä, jotka eivät hoida itseään tai sitoudu hoitoon.
Pitkäjänteisyyteen eivät elämässään kykene millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että epävakaata on eri tasoista. Kaikki ei ole mitään sekopäisiä kilareita, jotka kirkuu ja huutaa ja sekoilee, vaan osa käy töissä ja oireilee sisälle päin. Elämä on todellista tuskaa, koska ulkopuoliset ei tiedä, mutta vaatimukset on samat kuin muillakin. Siksi sitä alkaa etsiä keinoja selvitä tästä vaatimuksesta ja usein se tarkoittaa päihteitä.
Hyvin kuvailtu ja niin totta. Itse olen juuri tuollainen, eli ulkoapäin näyttää siltä, että olen normaali ja terve, käyn töissä ja käyttäydyn aina asiallisesti. Sisälläni on sitten ihan toisin, edes aviopuoliso ei tiedä kuinka huonosti todella voin.
Miten pystyt jopa puolisolta peittämään? Miten purat huonoa oloa?
Mielenkiintoinen ketju, tosin ap:n kysymykseen kausivaihtelusta ei monikaan ole vastannut. Tämä kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju, tosin ap:n kysymykseen kausivaihtelusta ei monikaan ole vastannut. Tämä kiinnostaisi.
Muilta sivustoilta voit kysyä mutta varaudu maalittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla hormonit vaikuttaa tosi paljon ns.PMS-oireet. Oletteko tutkineet aaltoileeko oireet hormonikierron mukaan?
Jokin raja niihin hormoneihin vetoamisella! Pitää osata käyttäytyä vaikka on hormonit! Ihan tarpeeksi nähnyt ja kuullut pms vetoamista, aivan pas kaa!
Sitten ei tarvi ihmetellä jos läheiset kaikkoaa. Itse sain siivottua yhden sekopään juuri elämästäni. Vetosi aina pms-oireisiin ja vanhempansa kuolemaan kun käyttäytyi huonosti. On kuulkaa paljon kevyempi olo. Meillä ei tarvitse enää pelätä.
Varmasti hänelläkin, kun ei tule joka päivä spermamyrkytetyksi, vongatuksi, eikä altistu miehen väkivaltaisille energioille. Eli kiitos että vapautit hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämähän eivät koskaan itse voi yrittää tehdä mitään sen eteen, että voisivat paremmin ja elämä olisi tasapainoisempaa. Eivät voi yrittää olla ilman alkoholia, eivät voi yrittää syödä säännöllisemmin ja terveellisemmin, eivät voi yrittää liikkua enemmän, eivät voi yrittää hillitä itseään, jos kaikki ei mene oman mielen mukaan. Muiden vaan pitää kärsiä heidän käytöstä töissä, kotona, kaupassa jne. Koska dg antaa syyn heidän käytökselle.
Nyt meni kyllä metsään tuo yleistäminen. Aika moni epävakainen elää ja voi elää normaalia elämää ja oireet pysyy kurissa ja elää sen häiriön kanssa niin, ettei se juuri oireile. Tottakai on paljon ihmisiä, jotka eivät hoida itseään tai sitoudu hoitoon.
Jotkut jopa julkisesti kehuskelevat sillä etteivät sitoudu lääkärin suosittelmiin hoitohin.
Ja jälki läheisille sitten sen mukaista.
Miehelläni on tuo. Oli kyllä tuollaista vaihtelua ennen lääkitystä ja terapiaa.
Voitko ap avata tilannettasi vähän enemmän? Niin ehkä joku saattaisi vastata kysymykseesi paremmin.
Kertoisitteko, miten tätä tutkitaan. Lapseni ei pääse opiskelijaterveydenhuoltoon. Saako mistään terapiaa ja onko siitä hyötyäkään? Hän on selkeästi narsistinen, ja siihen liittyy masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia, kyky sietään vastoinkäymisiä on heikko. Masennuslääke pahentaisi narsismia nettisivujen mukaan. Olisiko jotain asiallisia vinkkejä?
No mitätahansa ketjua kun lukee, niin mielenterveysongelmaiset siellä on äänessä.