Kuuluuko epävakaaseen persoonallisuushäiriöön jonkinlaiset kausivaihtelut?
Eli voiko olla että häiriö on kuukausia lähes huomaamaton, kunnes se sitten sieltä ponkaisee ja saattaa oireilla voimakkaasti kuukausia? Sitten taas rauhoittuu, tai tasaantuu. Ei nyt ihan nornaaliksi, mutta pahimmat ylilyönnit on ikään kuin tauolla.
Kommentit (124)
Minusta voi. Ulkoiset tekijät vaikuttavat aika paljon mielentilaan. Seesteisempi elämänvaihe tai itselleni jopa niinkin yksinkertainen asia kuin mieluinen vuodenaika tasapainottaa oloa ja pahin oireilu jää usein pois.
Kyllä stressi lisää oireilua ihan selvästi. Minulla on selvästi epävakaan piirteitä, vaikka ei varsinaista diagnoosia olekaan. Viime vuonna oli suht rauhallisessa työssä, jossa joten kuten jopa viihdyin. Palkka oli kuitenkin melko kehno. Sain sitten talvella tarjouksen toisesta työstä, jossa oli paljon parempi palkka, mutta myös stressaavampi työ. Oireilu alkoi todella nopeasti kun menin tänne. Itseasiassa olen itsekin jo huolissani hajoaako minulla kunnolla pää, koska elämä on ihan saatananmoista vuoristorataa. Olen töissä hallinnut itseni vielä joten kuten, mutta muuten oireilu on käynyt todella raskaaksi. Onneks työi on määräikainen, joten en jatka sitä kun sopimus loppuu.
Epävakaa persoonallisuus esiintyy hyvin usein samanaikaisesti muiden psyykkisten vaikeuksien, kuten mieliala-, ahdistus-, päihde- ja syömishäiriöiden kanssa.
En sanoisi, että epävakaa persoonallisuushäiriö on oma erillinen häiriö, vaan siihen liittyy monia ongelmia, usein nimenomaan päihteiden ongelmakäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa persoonallisuus esiintyy hyvin usein samanaikaisesti muiden psyykkisten vaikeuksien, kuten mieliala-, ahdistus-, päihde- ja syömishäiriöiden kanssa.
En sanoisi, että epävakaa persoonallisuushäiriö on oma erillinen häiriö, vaan siihen liittyy monia ongelmia, usein nimenomaan päihteiden ongelmakäyttöä.
Päihteet ovat itsehoitoa, koska muuten olo on melko sietämätön koko ajan. Mieti jos oma mielesi heittelisi välillä "tapan itseni" - "elämä on ihanaa" miljoona kertaa päivässä, noin kärjistettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihteet ovat itsehoitoa, koska muuten olo on melko sietämätön koko ajan. Mieti jos oma mielesi heittelisi välillä "tapan itseni" - "elämä on ihanaa" miljoona kertaa päivässä, noin kärjistettynä.
Olen varovasti samaa mieltä. Olisin varmaan seonnut, ellen olisi käyttänyt ajoittain päihteitä ja esim rauhoittavia. Se ei ole päässyt riippuvuudeksi saakka, mutta kriittisimmillä hetkillä siitä on ollut iso apu. Eihän se ongelmaa poista, mutta lieventää kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Ja usein diagnosoidaankin vain ne masennukset, ahdistukset ja syömishäiriöt, varsinkin jos päihteilyä ei joko ole tai ihminen salaa sen. Epävakaus on erittäin yleistä ja alidiagnosoitua, toisaalta esim. korkean toimintakyvyn autismi diagnosoidaan usein väärin epävakaudeksi.
Mikä taho tämän diagnoosin on antanut. Persoonallisuushäiriödiagnoosin voi antaa vain hyvin perehtynyt ja siihen vahvan koulutuksen saanut asiantuntija. Moni vähemmän perehtynyt jakelee Suomessakin persoonallisuushäiriödiagnooseja.
Tuttavalle yritettiin antaa tätä diagnoosia, vaikka kysessä oli psyykelääkkeen sivuvaikutukset. Hänellä ei ole mitään persoonallisuushäiriötä lähimainkaan.
Kun epävakaa lopettaa alkoholin käytön kokonaan, vieroitusoireiden jälkeen tilanne voi selvästi rauhoittua. Epävakaalla on todella tärkeää pitää elämä tasaisena, koska epävakauden oireet pysyvät lievempinä, kun aivojen välittäjäaineissa ei ole niin suurta vaihtelua, mitä alkoholi aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, itsellä tie meni niin että vasta kun alkoholisoiduin (sitä kesti 14 vuotta) ja pääsin lopulta ok päihdekuntoutuspaikkaan, opin tunnesäätelyä ym. mitä en koskaan oppinut umpisairaassa lapsuudenkodissa. Myöhemmin etsin itse tietoa epävakauden hoidosta, esim. Daniel Foxin videot youtubessa. Terapiankin kävin ja enää 38-vuotiaana en oireile vaikka eihän niitä traumoja ja niistä seurannutta stressiherkkyyttä ikinä pyyhitä täydellisesti mitenkään pois. Parisuhteessa olen nykyään mutta olin sitä ennen 6 vuotta yksin koska keskityin rakentamaan itseäni uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja usein diagnosoidaankin vain ne masennukset, ahdistukset ja syömishäiriöt, varsinkin jos päihteilyä ei joko ole tai ihminen salaa sen. Epävakaus on erittäin yleistä ja alidiagnosoitua, toisaalta esim. korkean toimintakyvyn autismi diagnosoidaan usein väärin epävakaudeksi.
Minä olen tehnyt juuri näin, eli olen salaillut ja kaunistellut päihteiden käyttöäni ja epävakaata oireiluani. Sain ahdistuneisuushäiriön diagnoosin, vaikka minulla on 100 varmasti epävakaa persoonallisuushäiriö. Mutta en halua sitä koska se kummittelee papereissa ja vaikuttaa kaikkeen, ei vähiten terveydenhuollon palveluihin. Kilttinä ja raittiina ahdistuneisuushäiriöisenä saan bentsoreseptini ilman ongelmia. Mitään järkeä ei olisi hakea itselle diagnoosia epävakaasta, koska siihen ei ole sellaista hoitoa johon minulla olisi varaa. Muutenkin asenne epävakaata persoonallisuushäiriötä kohtaan on niin kielteinen terveydenhuollossa että anti olla.
Kyllä, aaltoilu ja esim. vuodenaikojen aiheuttama vaihtelu on yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä taho tämän diagnoosin on antanut. Persoonallisuushäiriödiagnoosin voi antaa vain hyvin perehtynyt ja siihen vahvan koulutuksen saanut asiantuntija. Moni vähemmän perehtynyt jakelee Suomessakin persoonallisuushäiriödiagnooseja.
Tuttavalle yritettiin antaa tätä diagnoosia, vaikka kysessä oli psyykelääkkeen sivuvaikutukset. Hänellä ei ole mitään persoonallisuushäiriötä lähimainkaan.
Ensin sanoo ettei diagnoosia voi antaa muu kuin ammattilainen.
Sitten alkaa diagnosoimaan itse.
Ihan samalla tavalla kuin ns terveelläkin kuuluu. Ei ihminen ole mikään kone joka toimii aina tismalleen samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne hoida, vaan lisäävät ja syventävät ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta voi. Ulkoiset tekijät vaikuttavat aika paljon mielentilaan. Seesteisempi elämänvaihe tai itselleni jopa niinkin yksinkertainen asia kuin mieluinen vuodenaika tasapainottaa oloa ja pahin oireilu jää usein pois.
Minustakin voi. Joskus ovat siedettävämpiä kuin joskus taas täysin sietämättömiä. Jopa keli vaikuttaa, kun sä olet tuulellakäypä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne hoida, vaan lisäävät ja syventävät ongelmia.
Addikti ei vaan tajuu ja narsistilla on oikeus. Ahmiminen on vielä yleisempi ongelma kuin päihteidenkäyttö. Narsismi näkyy usein ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt juuri näin, eli olen salaillut ja kaunistellut päihteiden käyttöäni ja epävakaata oireiluani. Sain ahdistuneisuushäiriön diagnoosin, vaikka minulla on 100 varmasti epävakaa persoonal
Miten ihmeessä ei varaa?
Naisilla hormonit vaikuttaa tosi paljon ns.PMS-oireet. Oletteko tutkineet aaltoileeko oireet hormonikierron mukaan?
Kyse ei siis ole 2-suuntaisesta.