Miksi sanotaan, että nykyisiin eläkkeisiin ei voisi kajota? Kyllähän nykyisiä tukia yms on pienennetty.
Välillä törmää ehdotukseen, että pitäisi puuttua eläkkeisiin. Ei siis tietenkään niihin kaikista pienimpiin, vaan hyviin eläkkeisiin. Sitten tähän aina vastataan, että ei nykyisiä eläkkeitä voi mennä sorkkimaan, mutta nyt voidaan rokottaa seuraavien sukupolvien eläkkeitä pienemmiksi.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet eivät ole menoerä Suomen valtiolle. Tukieläkkeet, kuten kansaeläke, maksetaan valtion kassasta, mutta työeläkkeet maksetaan valtion budjetin ulkopuolelta sijoitusrahastoista.
Kyllä joillekin tuntuu yksinkertaisten asioiden ymmärtäminen olla liian haastava asia.
Nyt maksussa olevista työeläkkeistä maksetaan yli 90% suoraan nyt työssä olevien kuukausittain palkasta pidätettävillä työeläkemaksuilla.
Minä olen maksanut yli 40 vuotta toisten eläkkeitä siinä sivussa, kun olen ollut töissä eikä itketä yhtään. Kyllä vanhan ihmisen pitää saada olla eläkkellä, eikä kituuttaa nälkäkuoleman partaalla ja yrittää vielä jotakin työtä saada, kuten venäjällä, vaikka on ikänsä töitä teh
Miksi siellä eläkevakuutusyhtiöissä siis on kymmeniä miljardeja, jos niistä ei makseta meille eläkkeitä? Jos nyt työssäkäyvät maksaisivat eläkkeet, olisi eläkevakuutusyhtiöiden saldo vuoden lopussa tasan nolla euroa, koska eläkevakuutusmaksuilla maksettaisiin työeläkkeet. Noin ei kuitenkaan ole. Onko ne miljardit siis mihin tarkoitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet eivät ole menoerä Suomen valtiolle. Tukieläkkeet, kuten kansaeläke, maksetaan valtion kassasta, mutta työeläkkeet maksetaan valtion budjetin ulkopuolelta sijoitusrahastoista.
Kyllä joillekin tuntuu yksinkertaisten asioiden ymmärtäminen olla liian haastava asia.
Nyt maksussa olevista työeläkkeistä maksetaan yli 90% suoraan nyt työssä olevien kuukausittain palkasta pidätettävillä työeläkemaksuilla.
Minä olen maksanut yli 40 vuotta toisten eläkkeitä siinä sivussa, kun olen ollut töissä eikä itketä yhtään. Kyllä vanhan ihmisen pitää saada olla eläkkellä, eikä kituuttaa nälkäkuoleman partaalla ja yrittää vielä jotakin työtä saada, kuten venäjällä, vaikka on ikänsä töitä teh
Kiva kun maksat mun eläkkeeni jonka sain 45 vuoden työrupeaman jälkeen.-yksinkertainen eläkeläinen ( eläkeelle pääsin 1.7.2025 )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole työssä käynyt eikä koskaan palkkaa saanut, ei saa eläkettäkään, mutta voi saada tarveharkintaperustaisesti muita tukia.
No kyllä. Nythän on niin että kun toimeentukiloinen saavuttaa eläkeiän, niin hänellä nousee tulot. Ei näin kuuluisi olla.
Loinen on korviesi välissä.
Eikä ole. Meillä juuri on yksi sukulainen, eli tukien varassa, juopotteli vain päivät eikä tarttunut mihinkään töihin, ei edes töitä hakenut että olisi työmarkkinatukea saanut. Sai toimeentulotukea. Nyt tuli eläkeikään ja saa täyden kansaneläkkeen. Toinen sukulainen on ikänsä töitä tehnyt ja saa pientä työeläkettä saman verran. Ei tämä ole oikein.
Mitä tilalle kun ruokaakin pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevan varallisuus eli sijoitusomaisuuden markkina-arvo vuoden 2024 lopussa oli 71,5 miljardia euroa.
Miten perustelette että kevalaisten eläkkeet maksetaan tämänpäivän työntekijöiden veroista ?
Koska rahaa ei voi kassasta käytännössä syödä pois. Eläkeläisten määrä tulee lisääntymään ja todellisten maksajien määrä vähentymään. Pelkkää sijoitustuottoa voi turvallisesti ottaa vain 2-3% mikä on vain pari miljardia mikä ei riitä alkuunkaan.
Eläkkeitä olisi pitänyt jo kauan rahastoida enemmän.
Voidaanko siis kärjistäen sanoa että Keva on tuon omaisuuden varastanut aiemmilta veronmaksajilta ? Miksi puhutaan tulevien eläkkeiden leikkaamisesta ja samalla on kahmittu tuollainen omaisuus tulevien eläkkeiden maksuun ?
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Työtön joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ei saa toimeentulotukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Kun haet toimeentulotukea niin sun pitää näyttää Kelalle koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta, myös puolison ja lasten.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Osa eläkeläisistä saa toimeentulotukea. Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille vain kansaneläke ja loput voi säästää itse. Olisi kaikista reiluin systeemi ja toki eläkemaksut olisi paljon pienemmät niin siitä voisi säästää.
Kansaneläke pitäisi poistaa.
Mitä tilalle vai nälkäänkö sitä saavien olisi kuoltava?
Välttämättä ei mitään tilalle, joillakin toimeentulotuki jatkuisi.
Joillakin? Entä ne muut?
Jos on pärjännyt koko elämänsä ilman työtuloja ja ilman tukia, niin samalla tavalla pärjää eläkeikäisenäkin. Onhan noita varakkaiden sukujen kotirouvia ja raikulipoikia jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Meillä juuri on yksi sukulainen, eli tukien varassa, juopotteli vain päivät eikä tarttunut mihinkään töihin, ei edes töitä hakenut että olisi työmarkkinatukea saanut. Sai toimeentulotukea. Nyt tuli eläkeikään ja saa täyden kansaneläkkeen. Toinen sukulainen on ikänsä töitä tehnyt ja saa pientä työeläkettä saman verr
Mitä tilalle kun ruokaakin pitäisi saada?
Ei tarvitse mitään tilalle. Samalla tavalla kuin tähänkin saakka, voi saada toimeentulotukea - tai yleistuen harkinnanvaraista osaa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ei saa toimeentulotukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Kun haet toimeentulotukea niin sun pitää näyttää Kelalle koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta, myös puolison ja lasten.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Työssäkäyvän puolison kanssa asuva tytön voi saada työeläkettä, jos on ollut töissä ennen työttömäksi joutumistaan. Mutta jos ei ole koskaan töissä ollutkaan, niin jatkaa elämistä samalla tavalla kuin siihenkin asti, eli puolison tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa. Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse. Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Tämän takia juuri meidän rahat on lopussa, ja tämän takia nykyään suositaan mieluummin kotiin vietäviä palveluja. Ei haluta syytää rahaa attendoille ym. hoivayrityksille.
Miksei muka voisi kajota kaikkein pienimpiin eläkkeisiin? Nehän nimenomaan on valtion maksamia, joten niihin kajoaminen toisi myös hyötyä valtiolle.
Minulla on tuttava, joka eli toimeentulotuella ja sai 593,55 €/kk. Ei saanut asumistukea, koska asui omassa mökissään. Hyvin pärjäsi tuolla, onki kalat ja viljeli pihassa perunaa ja vihanneksia, haki metsästä marjoja. Viinaa tislasi itse omiksi ja kaverien tarpeisiin.
Hän täytti nyt kesällä 65 vuotta ja alkoi saada kansaneläkettä ja takuueläkettä, yhteensä 986 €/kk. Alkoi myös saada eläkeläisen asumistukea sähkö- ja vesilaskuihin. Alkoi siis saada tuplasti enemmän tukia vain siksi, että täytti 65 vuotta. Nyt ei enää tarvitse itse tislata viinaa, vaan on varaa ostaa viinaa, joten veroja niistä kyllä kertyy.
Joillakin? Entä ne muut?