Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisitte paremmin jos ette olisi niin katkeria ja kateellisia.
Itse olen 70 ja silloin tällöin vielä töissä, työura alkoi 1973. Ennen sitä kaikki kesät töissä 15 vuotiaasta lähtien.
Aivan. Silloin tällöin, kun huvittaa. Saat silti eläkkeen. Tulevat eläkeläiset ovat pakolla töissä 70-v. Sinä käyt välillä joitakin tunteja tienaamassa mukaviin eläkeläisaktiviteetteihin saturaisen, me muut käymme töissä, koska maksamme sinunkin eläkkeesi.
"Eläkemenojen kasvu voi johtaa hyvinvointivaltion alasajoon. Kun eläkemaksut tai muu työn verotus nousevat, työntekijöiden palkkaaminen tulee monelle työnantajalle liian kalliiksi. Sen seurauksena nuoret eivät työllisty ja jäävät riippuvaisiksi eläkettä saavista vanhemmistaan. Samalla heikko työllisyystilanne lisää edelleen eläkemaksujen nousupainetta erityisesti Suomen kaltaisessa jakojärjestelmässä, jossa eläkkeet rahoitetaan lähes kokonaan kunkin vuoden työssäkäyvien maksamilla eläkemaksuilla. "
https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Onneksi asunnot on eläkeläisten omistuksessa niin he maksavat remontit.
Luuletko että kaikki ovat tyhjätaskuja?Suurimman osan asunnoista omistaa kyllä muut kuin eläkeläiset.
Kyllä eläkeläiset omistaa suurimman osan Suomen asuntovarallisuudesta.
Asuntovelkaa ei saa edes pätkätöillä, osa-aikatöillä, palkkatukitöillä eikä nolla-sopimuksilla eikä työkokeiluilla.
No kenen vika jos on vuositolkulla työtön?
Suurin osa työttömistä hakee aktiivisesti töitä ja kouluttautuu lisää. Ei se ainakaan heidän vikansa ole, jos he eivät vain kel
Mistä sen tietää, miltä alalta löytyy työpaikkoja enää parin vuoden kuluttua? Maailma muuttuu niin nopeasti. Eihän siitä ole kauankaan, kun kirjoitettiin, että tarvitaan koodareita.
Vierailija kirjoitti:
No, en nyt tiedä. Nyt eläkkeellä olevat piti pitkiä kahvitaukoja ja oli paljon sairaslomilla.
Teollisuus on sinulle näköjään ihan tuntematon. Nykyisistä eläkeläisistä on suuri osa tehnyt kellokorttityötä ja pilli soi taukotilassa. Tai tajottaja kiersi vuoron perään kokaisen laskemassa tauolle.
Ei ollut etätöitä. Ei netissä oltu työtuntien aikana vauvapalstalla. Jotenkin kammottavaa nykyisen " konttoriväen" tietämättömyys työstä.
Voisiko ottaa keskusteluun mukaan, miten näillä sen ajan nuorilla eläkeläisillä tänä päivänä menee. Mitä heille kuuluu, ovatko terveitä ja virkeitä?
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille. Hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien mahdollisuuteen saada palkkatukea ei esitetä muutoksia. "
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohde…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei tiedä 90-luvun lamasta. Kaikki laitettiin eläkkeelle tai "eläkeputkeen" jotna siihen pääsivät. Loput kortistoon.
Meidänkin kaupungista loppui monta tuhatta teollisuustyöpaikkaa ja siinä sivussa työnjohto, toimistoväki , insinöörit yms.
Ei suinkaan siksi että nuoremmille olisi töitä
Tilalle ei ole tullut uusia töitä ja nyt työtön on kotona 595 työmarkkinatuella.
Kumma kyllä mutta 90 prosenttia työikäisistä on löytänyt töitä.
Eläkkeelle siirtyy joka vuosi 1 sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en nyt tiedä. Nyt eläkkeellä olevat piti pitkiä kahvitaukoja ja oli paljon sairaslomilla.
Teollisuus on sinulle näköjään ihan tuntematon. Nykyisistä eläkeläisistä on suuri osa tehnyt kellokorttityötä ja pilli soi taukotilassa. Tai tajottaja kiersi vuoron perään kokaisen laskemassa tauolle.
Ei ollut etätöitä. Ei netissä oltu työtuntien aikana vauvapalstalla. Jotenkin kammottavaa nykyisen " konttoriväen" tietämättömyys työstä.
Ei kyllä kaikissa työpaikoissa ollut noin. Oletko ollut vain yhdessä työpaikassa elämäsi aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 70 ja silloin tällöin vielä töissä, työura alkoi 1973. Ennen sitä kaikki kesät töissä 15 vuotiaasta lähtien.
Aivan. Silloin tällöin, kun huvittaa. Saat silti eläkkeen. Tulevat eläkeläiset ovat pakolla töissä 70-v. Sinä käyt välillä joitakin tunteja tienaamassa mukaviin eläkeläisaktiviteetteihin saturaisen, me muut käymme töissä, koska maksamme sinunkin eläkkeesi.
Minä olen maksanut oman eläkkeeni ja ja muut sosiaaliset maksut.
Ajattelisitte joskus myönteisemmin asioista. Minulla oli koko elämän ajan työpaikka, jos tuntuo pahalta vaihdoin työpaikkaa.
Tein töitä, en sellaista mikä olisi ollut minulle hupia ja huvittavaa, vain koska töitä on tehtävä. Vapaa-aikana palauduin töistä ja taas jaksoin viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 1999 on nyt 26 vuotta. Vanhempasi ovat siis vähintään 81v ikäisiä ja sinullakin kuusikymppisen lähellä. Eläke tilastojen mukaan vanhemmillasi on alla 1800 e/kk brutto, koska valtion/kunnan eläke oli toki pitkä, mutta kapea.
Yli kasikymppisen vanhemman kunnan eläke on kylläkin 4400€/kk.
Siis kunnanjohtaja tms. Miten lapsellusia kirjoittelette eläkejutuista, ei mitään käsitystä vanhasta työelämästä ja taviseläkkeiden summista. Olen jäänyt eläkkeelle 2010 ja nyt 79
Kun on palkkatuella siivoamassa sairaalassa 10 kuukautta niin ei sillä kyllä asuntovelkaa saa. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei tiedä 90-luvun lamasta. Kaikki laitettiin eläkkeelle tai "eläkeputkeen" jotna siihen pääsivät. Loput kortistoon.
Meidänkin kaupungista loppui monta tuhatta teollisuustyöpaikkaa ja siinä sivussa työnjohto, toimistoväki , insinöörit yms.
Ei suinkaan siksi että nuoremmille olisi töitä
Tilalle ei ole tullut uusia töitä ja nyt työtön on kotona 595 työmarkkinatuella.
Kumma kyllä mutta 90 prosenttia työikäisistä on löytänyt töitä.
Eläkkeelle siirtyy joka vuosi 1 sukupolvi.
Vuosiluokka. Ei sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maksanut oman eläkkeeni ja ja muut sosiaaliset maksut.
Ajattelisitte joskus myönteisemmin asioista. Minulla oli koko elämän ajan työpaikka, jos tuntuo pahalta vaihdoin työpaikkaa.
Tein töitä, en sellaista mikä olisi ollut minulle hupia ja huvittavaa, vain koska töitä on tehtävä. Vapaa-aikana pal
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kaikissa työpaikoissa ollut noin. Oletko ollut vain yhdessä työpaikassa elämäsi aikana?
Mieheni omi kolmivuorotyössä kahdesa eri tuotantolaitoksessa, muovia tekemässä ja lasia tekemässä. Itse olen ollut vaneritehtaassa ( kolmivuoro) , paitatehtaalla, metallitehtaassa, 90 -luvulla työpaikka loppui, jaoin sanomalehtiä 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 1999 on nyt 26 vuotta. Vanhempasi ovat siis vähintään 81v ikäisiä ja sinullakin kuusikymppisen lähellä. Eläke tilastojen mukaan vanhemmillasi on alla 1800 e/kk brutto, koska valtion/kunnan eläke oli toki pitkä, mutta kapea.
Yli kasikymppisen vanhemman kunnan eläke on kylläkin 4400€/kk.
Siis kunnanjohtaja tms. Miten lapsellusia kirjoittelette eläkejutuista, ei mitään käsitystä vanhasta työelämästä ja taviseläkkeiden summista. Olen jäänyt eläkkeelle 2010 ja nyt 79
Ihan tavallinen opettaja. Sinä olet tyhmä ja lapsellinen. Ennen eläke kertyi paremmin ja oli superkarttuma. Yllättäen enää ei ole, koska heinäsirkkaparvi jätti taakseen vain poltetun maan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni omi kolmivuorotyössä kahdesa eri tuotantolaitoksessa, muovia tekemässä j
Nykyään ollaan joka vuosi uudessa työpaikassa esim. Valtion virastoissa puhelinpalvelussa. Pitää opetella lakipykälät, säännöt ja tietokonesovellukset. No, tuskin tulee dementiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni omi kolmivuorotyössä kahdesa eri tuotantolaitoksessa, muovia tekemässä j
Wau, oikein kahdessa eri työpaikassa, siinäpä vasta oikea työelämän asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ome tehnyt tuotannollisia töitä näköjään. Et edes työnjohdollisissa. Tokko tiedät mikä on kellokortti, mitä on urakan kellottaminen, miten työpisteeltä ei voi poistua jos ei tulee tauottaja kun koneita ei pysäytetä kuin vian tultua.
"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."
Tulin työelämään 60-luvun alussa. Työturvallisuus on siitä paljon parantunut, tullut ymmärrystä esm lyijyn ym raaka-aineiden käsittelyyn, tullut työterveyshuolto jne.
Ja te kadehditte työkyvyttömyyseläkkeille päässeitä joilla esim lyijypitoisuus aiheutti vaivat ja kuolivat nuorina , työ oli fyysistä, olkapäitä ei silloin vielä vaihdeltu. Ihmiset saivat sydänvikoja ym, raskaasta teollisuystöistä saattoi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle