Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
Ihmettelen, kun aina sanotaan, että 90-luvulla eläkkeelle jääneet saivat ison eläkkeen. Minusta sukulainen, joka oli tehnyt työuransa kaupungin duunarina sai kyllä aika pienen eläkkeen. Mutta hän pärjäsi sillä, kun raha riitti välttämättömiin kuluihin. Ei matkustellut ja eli muutenkin säästäväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis meidän eläkejärjestelmämme mukaan se eläkkeelle jäävä on työntantajansa kanssa säästänyt ne eläkerahat, joita on myös sijoitettu koko ajan ennen eläkeikää.
Ei työeläke tule jostain Kelan kassasta, mikä näyttää olevan todella yleinen harhaluulo nykyään.
Ja itsekin olen sitä mieltä, että nuoria on liikaa peloteltu eläkejärjestelmän romahtamisella ja isketty heille päälle korkeat eläkeiät.
Olisi parempi, jos lähellä eläkeikää oleville tulisi mahdollisuus päästä eläkkeelle aikaisemmin. Etenkin koskisi niitä jotka ovat pitkäaikaistyöttömiä ja/tai niitä, joilla on terveyssyistä vaikeaa tehdä kokopäivätyötä. Tämän varhaiseläkkeen ikäraja voisi olla siinä 57-58 -vuoden korvilla ja summa voisi olla jokin prosenttiosuus tulevasta työeläkkeestä. Vähän sama kuin nykyinen OVE mutta vähän korkeampi, että sillä tulisi to
Noiden alojen eläkeyhtiö Keva toimii aivan kuten muutkin eläkevakuutusyhtiöt.. etkö tosiaan tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Onneksi asunnot on eläkeläisten omistuksessa niin he maksavat remontit.
Luuletko että kaikki ovat tyhjätaskuja?Suurimman osan asunnoista omistaa kyllä muut kuin eläkeläiset.
Kyllä eläkeläiset omistaa suurimman osan Suomen asuntovarallisuudesta.
Asuntovelkaa ei saa edes pätkätöillä, osa-aikatöillä, palkkatukitöillä eikä nolla-sopimuksilla eikä työkokeiluilla.
No kenen vika jos on vuositolkulla työtön?
Suurin osa työttömistä hakee aktiivisesti töitä ja kouluttautuu lisää. Ei se ainakaan heidän vikansa ole, jos he eivät vain kelpaa, vaikka mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisitte paremmin jos ette olisi niin katkeria ja kateellisia.
Itse olen 70 ja silloin tällöin vielä töissä, työura alkoi 1973. Ennen sitä kaikki kesät töissä 15 vuotiaasta lähtien.
Jos työtön tekee töitä 300 eurolla niin leikataan 150 euroa pois 595 työmarkkinatuesta. Hallitus poisti suojaosan.
Oikein tekikin..Se johtui kikkailusta Ei viitsitty tehdä enempää kuin 300 e ettei tuet pienenee,Suojaosaa ei ollut aikaisemminkaan eikä ollut tälläistä ihme kitinää .
Suojaosa. Mikä se on. Oliko minun nuoruudessa 70 luvulla jotain pummina elävien suojaosia Hhehhh...
Äitini meni huonosti palkattuun paskaduuniin PUHELUNVÄLITTÄJÄKSI 17-vuotiaana ja jäi valtion hommista varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana. On nyt ollut eläkkeellä 30 vuotta ja valittaa että on tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret pitää saada töihin ennen 18 vuoden ikää ja maksamaan eläkemaksuja.
Ilmainen opiskelu pitää lopettaa ja TÖIHIN !
Alle 25-vuotias ei saa työttömyyskorvausta, jos ei ole tutkintoa eikä hae opiskelemaan eli saa työttömyyskorvausta, mutta keväällä pitää hakea yhteishaussa opiskelemaan ja jos pääsee niin mennä. Ylioppilas tutkinto ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Onneksi asunnot on eläkeläisten omistuksessa niin he maksavat remontit.
Luuletko että kaikki ovat tyhjätaskuja?Suurimman osan asunnoista omistaa kyllä muut kuin eläkeläiset.
Asuntovelkaa ei saa edes pätkätöillä, osa-aikatöillä, palkkatukitöillä eikä nolla-sopimuksilla eikä työkokeiluilla.
Kaupunki ei palkannut 700 eläkkeel
Aina voi kouluttautua vaikka siivoojaksi,takuulla on töitä.Kaikki nuoretkin täälläpäin asuvat omissa asunnoissa ja ovat saaneet lainaa kun on työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret pitää saada töihin ennen 18 vuoden ikää ja maksamaan eläkemaksuja.
Ilmainen opiskelu pitää lopettaa ja TÖIHIN !
Moniko yritys haluaa kouluttamattoman työntekijän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisitte paremmin jos ette olisi niin katkeria ja kateellisia.
Itse olen 70 ja silloin tällöin vielä töissä, työura alkoi 1973. Ennen sitä kaikki kesät töissä 15 vuotiaasta lähtien.
Jos työtön tekee töitä 300 eurolla niin leikataan 150 euroa pois 595 työmarkkinatuesta. Hallitus poisti suojaosan.
Oikein tekikin..Se johtui kikkailusta Ei viitsitty tehdä enempää kuin 300 e ettei tuet pienenee,Suojaosaa ei ollut aikaisemminkaan eikä ollut tälläistä ihme kitinää .
Suojaosa. Mikä se on. Oliko minun nuoruudessa 70 luvulla jotain pummina elävien suojaosia Hhehhh...
Suojaosa oli sellainen, että sai tienata 300 euroa 595 työmarkkinatuen lisäksi.
Saat sinäkin nyt eläkkeellä eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään joka työpaikkaan on satoja työnhakijoita. Hyvinvointialueelle pääsee siivoojaksi palkkatuella, 10 kuukautta ja sitten uusi työtön tilalle.
Tehdään eläkeläisille samoin kuin työttömille, että niinä kuukausina kun tekee töitä ei saa ollenkaan eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran tullut kuunneltua noita työn sankari-boomereita, mm. omaa äitiäni. Työtä on painettu niska limassa pidempään kuin kukaan koskaan mutta jostain syystä ollaan takuueläkkeen varassa.
No ensinnäkin, moni ehti olla töissä 8 vuotta, ennen kuin eläke alkoi karttumaan. Ja koska puhe on naispuolisesta ihmisestä, on hän joutunut olemaan töistä pois lasten syntymisten vuoksi ja ennen se monesti tiesi työpaikan menetystä, kun jäit äityslomalle, eikä sitä uutta työtä välttämättä niin äkkiä löytynyt. Ja jos olet ollut työttömää tai huoopalkkaisessa työssä, kuten naiset usein, ei sitä eläkettä ole kerynyt kuin sen tonnin verran.
Mutta enemmä ihmettelen sitä, että joku on äidillee katkera ja katelinen, jos tämä saa takuueläkettä. Itse kyllä soin äidilleni sen pienen eläkeen jota hän sai hoidettuaan meidät 12 lasta ja
Minäkin ihmettelen, miten joku voi kadehtia vanhempiensa eläkettä. Kyllähän sitä lapsenakin näki, miten paljon vanhemmat tekivät töitä palkkansa eteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä aion jäädä pois työelämästä 55-vuotiaana, koska mielestäni 30 vuotta työelämää on ihan riittävästi kelle tahansa. Elän tämän 10 vuoden väliajan ennen eläkettä sijoituksilla, ja velaton asunto auttaa pitämään asuinkulut pienenä. Jossain vaiheessa myyn asunnonkin pois ja käytän nekin rahat itseeni, ja muutan vuokralle.
Siis 30 vuotta ei ole mitään. Olen ollut nyt 37 vuotta töissä, mun äiti oli 58 vuotta töissä. Jos omilla rahoilla elelet niin ihan ok, mutta ei ole ok elellä muiden rahoilla. Jos teet vain 30 v töitä niin se ei korvaa sun elämistä vaan muut elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä hakee aktiivisesti töitä ja kouluttautuu lisää. Ei se ainakaan heidän vikansa ole, jos he eivät vain kelpaa, vaikka mitä tekevät.
Kyllä on.Jos ei pari-kolme vuotta sittenkään onnistunut pääsemään töihin kouluttautumisesta huolimatta niin on kouluttauduttu väärille aloille.Silloin jopa maksettiin,jos joku tiesi sopivan työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää että mikä tässä on ongelma jos eläkkeelle jäädessään on elämää jäljellä semmoiset 30-40 vuotta?
Keneltä tuo olisi muka pois? Ja auta armias jos eläköityvä on kaiken lisäksi vielä jokseenkin fyysisesti terve, niin tämä tuntuu olevan se oikein paha juttu.
Se, että muut maksaa vuosikymmenten lomasi, et ole itse maksanut siitä kuin noin seitsemän vuotta työeläkemaksuillasi. Ja korkeat työeläkemaksut on nuoremmalta pois muusta kulutuksesta. Hoidon rajaukset pitää ottaa lakiin, siihen on syynsä miksei ennen eletty satavuotiaiksi kuin muutama harva.
Sinä et maksa yhtään mitään muutA kuin olet eläkevakuutettu ja saat aikanaan eläkneen.
Työnantajat ovat ne eläkerahojen maksajat. Ennen telliä oli isoilla firmoilla eläkekassat kun työnantajat halusivat huolehtia tekijöistään.
Teille jokaiselle nalkuttajalle on edullisempaa kuitenkin tel-järjestelmä kuin että vanhukset eläisivät tosiaan kelan rahoilla. Tosin fiksummat tietävät että työnantajat maksavat sosiaaliturvamaksuA maksamistaan bruttopalkoistA.
No, en nyt tiedä. Nyt eläkkeellä olevat piti pitkiä kahvitaukoja ja oli paljon sairaslomilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaikki isovanhemmat tais jäädä ennen kuuttakymppiä eläkkeelle ja tämä siis nimenomaan 90-luvun alussa.
Jäivätkö eläkkeelle vai olivatko pitkäaikaistyöttömiä? Tiedätkö varmasti?
Tuolloinhan oli paljon niitä, jotka jäivät työttömiksi ja eivät enää koskaan palanneet töihin, joitakin työllistämistöitä lukuunottamatta.
Omat veljeni ovat tuosta hyviä esimerkkejä. Kumpikin oli 90-luvun lamaan asti vakituisissa töissä teollisuudessa. Kummallakin oli huono pohjakoulutus, toisella vain kansakoulu ja toisella ammattikoulu kansakoulun lisäksi. Eipä tuollaiset miehet ( ja naiset ) enää mitään töitä saaneet uudessa Nokia-Suomessa.
Kummankin eläke jäi siksi todella matalaksi, koska siihen työelämän loppuun tulivat nuo pitkäaikaistyöttömyysjaksot. Toinen veljeni teki vielä henkilökohtaisen konkurssin, meni vasaran alle itse rakennettu omakotitalo ja tavarat. Joten en nyt kovasti heitä kadehtisi.
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa eli puolet pois + lapsikorotukset.