Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan.
Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
"Eläkemenojen kasvu voi johtaa hyvinvointivaltion alasajoon. Kun eläkemaksut tai muu työn verotus nousevat, työntekijöiden palkkaaminen tulee monelle työnantajalle liian kalliiksi. Sen seurauksena nuoret eivät työllisty ja jäävät riippuvaisiksi eläkettä saavista vanhemmistaan. Samalla heikko työllisyystilanne lisää edelleen eläkemaksujen nousupainetta erityisesti Suomen kaltaisessa jakojärjestelmässä, jossa eläkkeet rahoitetaan lähes kokonaan kunkin vuoden työssäkäyvien maksamilla eläkemaksuilla. "
https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…
Niin. Systeemi romahtaa jossain vaiheessa! Itse ennustan, että suurin osa tulevista eläkkeistä joudutaan itse säästämään esim.sijoittamalla ja jos sijoitukset menevät perseelleen, se on voi voi. Valtio takaa jokaiselle esim. 500 e pohjaeläkkeen.
Aiemmin ei ollut eläkkeitä, vaan mummot ja vaarit elivät syytingillä nuorten loukoissa. Jossakin kopissa ja ruokaa saivat koirankupista, jos saivat. Luovuttivat tilan ja kohtelu oli julmaa😢
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Jos sairastuu niin voidaan jatkossa irtisanoa. Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen.
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Eläkeiät alemmaksi ja töitä nuoremmille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en nyt tiedä. Nyt eläkkeellä olevat piti pitkiä kahvitaukoja ja oli paljon sairaslomilla.
Teollisuus on sinulle näköjään ihan tuntematon. Nykyisistä eläkeläisistä on suuri osa tehnyt kellokorttityötä ja pilli soi taukotilassa. Tai tajottaja kiersi vuoron perään kokaisen laskemassa tauolle.
Ei ollut etätöitä. Ei netissä oltu työtuntien aikana vauvapalstalla. Jotenkin kammottavaa nykyisen " konttoriväen" tietämättömyys työstä.
Ei kyllä kaikissa työpaikoissa ollut noin. Oletko ollut vain yhdessä työpaikassa elämäsi aikana?
Mieheni omi kolmivuorotyössä k
Kyllä. 48 vuotta.. teeppä sama, tietäisit mitä työnteko on kun kone käy jotain vuosihuoltoa lukuunottamatta. Tietäisit miten työelämä on muuttunut 60-luvusta lähtien , ihan sitä työturvallisuutta myöten , sosiaalitiloja, työterveyshuoltoa jne
Meinaat ettei 48 vuodessa opi tietämään työelämästä mitään? Itsellä 43 vuotta koska äitiyslomat ja työttömyys vähensivät työvuosia.
Meille on kerrottu,että kerätty eläkepotti on 200 miljardia. Onko tuo summa olemassa vai osaksi hassattu, on mysteeri.
Nykyään leimataan puhelimella tai tietokoneella töihin ja sitten ruokatauolle ja ruokatauolta, kun palataan töihin sekä työpäivän päätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaas kun saavutatte sen 55 vuoden iän ja jokapaikkaa kolottaa ja vähän väliä tulee uusia vaivoja joihin ette tule saamaan edes sairuslomaa.
Siinävaiheessa luovuttaisitte mieluusti työpaikan nuoremmille.
Nykyisin eläkeikä lasketaankin 'töistä hautaan' menetelmällä joten eläkkeet jää joko saamatta tai sit hoivalaitos kiittää ja kuittaa ne kaikki.
Minä olen 65 ja iloisesti töissä.
Työurani aloitin 51 vuotta sitten.
Älä valehtele. Sinun ikäisellä ei voinut alkaa työelämä 14-vuotiaana. Vai lasketko nyt jotain kesätöitä yms?
Kyllähän tuo voi paikkansa pitää. Loppuiko kansakoulu tietyllä ikäluokalla jo kahdeksan kouluvuoden jälkeen?
Pikkuveljeni (syntynyt 1964) aloitti työuransa alkukesästä 1980 suoraan peruskoulun loputtua 15-vuotiaana ja samalla tiellä on edelleen. Nyt on takana keskeytymätöntä työuraa jo yli 45 vuotta ja ei tietoakaan, että vielä pääsisi eläkkeelle, vaikka kroppa kulumisesta jo 'ilmoitteleekin'. Ikää tulee ensi kuussa 62 vuotta. Työterveyslääkärikin oli lähinnä hymähtänyt hyväntahtoisesti, kun veljeni oli eläkkeelle jäämisestä maininnut. Pitäisi olla kropastaan aivan 'romu' , jotta nykypäivänä eläkkeelle ennen aikojaan pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Meille on kerrottu,että kerätty eläkepotti on 200 miljardia. Onko tuo summa olemassa vai osaksi hassattu, on mysteeri.
Ei se kauan riitä, kun "Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Vierailija kirjoitti:
Tulin työelämään 60-luvun alussa. Työturvallisuus on siitä paljon parantunut, tullut ymmärrystä esm lyijyn ym raaka-aineiden käsittelyyn, tullut työterveyshuolto jne.
Ja te kadehditte työkyvyttömyyseläkkeille päässeitä joilla esim lyijypitoisuus aiheutti vaivat ja kuolivat nuorina , työ oli fyysistä, olkapäitä ei silloin vielä vaihdeltu. Ihmiset saivat sydänvikoja ym, raskaasta teollisuystöistä saattoi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle
80-luvulla työkyvyttömyyseläkkeelle pääsi todella helposti verrattuna nykyaikaan. Tänä päivänä monet silloin eläkkeeseen johtaneet vaivat laitetaan kuntoutukseen ja työntekijä palautetaan työelämään joko entiseen tai johonkin toiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä ajettiin moni viiiskymppinen eläkkeelle. Se oli ihan painostusta. Ja moni oli jo aika raakku. Muistan kun menin ensimmäisiin duunipaikkoihin niin ne viiskymppiset oli ryppykasoja ja röökipirkkoja.
Ennen työ ja elämä ylipäätään oli selvästi fyysisempää kuin nykyään. Vielä ysärillä moni viisikymppinen oli fyysisesti jo aivan "finaalissa". Siihen vielä päälle lama joka mitä ilmeisemmin oli vieläpä tahallisesti luotu. Tosin tuolloin sitä ei käytännössä kukaan vielä tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."
Eläkerahastoissa on sen verran paljon rahaa että ne riittävät seitsemäksi vuodeksi kaikkiin eläkkeisiin vaikka maksutuloja ei tulisi ollenkaan. Se on kuitenkin ihan selvää että eivät ne kokonaan tule katoamaan vaikka ehkä vähenevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en nyt tiedä. Nyt eläkkeellä olevat piti pitkiä kahvitaukoja ja oli paljon sairaslomilla.
Teollisuus on sinulle näköjään ihan tuntematon. Nykyisistä eläkeläisistä on suuri osa tehnyt kellokorttityötä ja pilli soi taukotilassa. Tai tajottaja kiersi vuoron perään kokaisen laskemassa tauolle.
Ei ollut etätöitä. Ei netissä oltu työtuntien aikana vauvapalstalla. Jotenkin kammottavaa nykyisen " konttoriväen" tietämättömyys työstä.
Ei kyllä kaikissa työpaikoissa ollut noin. Oletko ollut vain yhdessä työpaikassa elämäsi aikana?
Nykyisin työura kestää 50 vuotta, pullamössösukupolvella aika boomereilla kesti vähemmän. Miten muuten pärjäsit tuollaisella kirjoitustaidolla työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit, mutta kerron oman kokemukseni. Olin sairaalassa sh:na yli 40 vuotta, tein epäsäännöllistä kolmivuorotyötä yli 10 vuotta. Eläkkeelle jäin 66 vuoden vanhana. Ja todellakaan ei keskussairaalassa pidetty pitkiä kahvitaukoja vaan aivan tessin mukaiset kahvi- ja ruokatauot. Usein oli vain niin, ettei sinne syömään tahtonut ehtiä, koska kyllä sairaaloissa oli tuolloinkin kiirettä. Sairaslomilla olin todella harvoin ( olin ja olen edelleen onneksi terve), kolme lastakin ehdin tehdä, mutta äitiysloma oli vanhimman lapseni kohdalla vain 3 kuukautta, onneksi seuraavien lasten kohdalla äitiysloma oli jo pitempi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään leimataan puhelimella tai tietokoneella töihin ja sitten ruokatauolle ja ruokatauolta, kun palataan töihin sekä työpäivän päätteeksi.
4 kertaa päivän aikana leimataan. Ruokatauosta ei saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodesta 1999 on nyt 26 vuotta. Vanhempasi ovat siis vähintään 81v ikäisiä ja sinullakin kuusikymppisen lähellä. Eläke tilastojen mukaan vanhemmillasi on alla 1800 e/kk brutto, koska valtion/kunnan eläke oli toki pitkä, mutta kapea.
Yli kasikymppisen vanhemman kunnan eläke on kylläkin 4400€/kk.
Siis kunnanjohtaja tms. Miten lapsellusia kirjoittelette eläkejutuista, ei mitään käsitystä vanhasta työelämästä ja taviseläkkeiden summista. Olen jäänyt eläkkeelle 2010 ja nyt 79
Ihan tavallinen opettaja. Sinä olet tyhmä ja lapsellinen. Ennen eläke kertyi paremmin ja oli superkarttuma. Yllättäen enää ei ole, koska heinäsirkkaparvi jätti taakseen vain poltetun maan.
Eli saisi isompaa eläkettä kuin työuranaan palkkaa. Oli sit ainakii rehtori. Ja monta sivuvirkaa. Superkarttuma edellytti siis työuraa 68-vuotiaaksi opettamassa. Hieveä ajatus. Miten jaksaa muuttua ajan mukana vai tappeli joka opsia ja uutta asiaa vastaan?
Mutra kuten sanottu siis nykyisten canhusten työelämä on sulke ihan vierasta siis, sitä ei tehty kouluissa ja konttoreissa solmio kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit, mutta kerron oman kokemukseni. Olin sairaalassa sh:na yli 40 vuotta, tein epäsäännöllistä kolmi
Kyllä on pidetty, varsinkin synnärillä pitkät tauot ja naistentautien puolella.
Synnärillä äiti hakee ruoat itse ja vaihtaa lakanat itse ja hoitaa vauvan itse nykyään.
Tiedän, minulla on ollut kellokortti. Nyt leimataan puhelimella.