Tätini ja vanhempani jäivät 90-luvulla kevyestä työstä eläkkeelle 55-vuotiaana ja 58-vuotiaina
Koska haluttiin että riittää työtä nuoremmille. Arvio menikin täysin pieleen. Tuo oli todellinen emämoka mutta eipä tuostakaan kukaan joutunut vastuuseen.
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekivätkö töitä kesät, ja vapaa-ajat, illat, viikonloput ympäri vuoden
alkaen 15 vuotta?
Hankkivat (maksulliset) koulukirjat lukioon ja muotivaatteet, meikit, LP-levyt ym ym.
Isäni aloitti työnteon 13 vuotiaana. Tunnen useamman täältä kotkasta jotka hyppäsivät laivaan 15 vuotiaina ja lähtivät merille.
Meidän poika se on kohta kolmekymppinen eikä ole tehnyt päivääkään töitä. Ilmaista koulunpenkkiä vaan kuluttaa.
Tatuointeja ottaa ja vähän väliä täytyy pitää opiskelijabileitä...
Riittääköhän miljoonakaan siihen mitä tuollainen yhteiskunnalle maksaa.
No, jos työttömyystukia maksetaan 4 miljardia ja eläkkeitä 39,1 miljardia.
Hallitus tarvitsee puolustusmenoihin 10 miljardia ja eläkeläisten verotusta ja kiinteistöveroa ollaan nostamassa.
Kiinteistöveroa ollaan 3 kertaistamassa. Mökeistä yli puolet on eläkeläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaas kun saavutatte sen 55 vuoden iän ja jokapaikkaa kolottaa ja vähän väliä tulee uusia vaivoja joihin ette tule saamaan edes sairuslomaa.
Siinävaiheessa luovuttaisitte mieluusti työpaikan nuoremmille.
Nykyisin eläkeikä lasketaankin 'töistä hautaan' menetelmällä joten eläkkeet jää joko saamatta tai sit hoivalaitos kiittää ja kuittaa ne kaikki.
Minä olen 65 ja iloisesti töissä.
Työurani aloitin 51 vuotta sitten.
Älä valehtele. Sinun ikäisellä ei voinut alkaa työelämä 14-vuotiaana. Vai lasketko nyt jotain kesätöitä yms?
1974 onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 tuttua jäi tasan 10 vuotta sitten opettajan työstä eläkkeelle, eli 60 vuotiaana.
Toki piti suostua hieman pienempään eläkkeeseen, mutta ei se ero kovin suuri ollut ja tuossa iässä esimerkiksi 5 vuotta on valtava ero monella, vaikkapa kunnon ja terveyden suhteen ja pystyy tekemään laajemmin asioita ja nauttimaan vapaasta laadukkaammin.
Opettajilla oli tosiaan tämä mahdollisuus jos oli aloittanut virassaan ennen tiettyä päivää vuonna 1993 niin saattoi valita itselleen eläkeiän joka on 60 vuotta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että nuorimmat tätä etuutta nauttimaan pääsevät ovat syntyneet noin vuonna 1968.
Olet väärässä. Olen syntynyt 1968 ja eläkeikäni on 65,6 vuotta. Vuosi 1989 oli se rajapyykki eli jos oli virassa opettajana silloin, sai valita 60 v eläkepyykin. Se piti sii
"Henkilöt, joilla on ammatillinen eläkeikä, ovat aloittaneet työskentelyn julkisella sektorilla ennen heinäkuuta 1989. Tuolloin tietyissä ammateissa ja työtehtävissä vanhuuseläkeikä oli 5362 vuotta, vaikka yleinen eläkeikä oli 63 vuotta.
Esimerkiksi erityisluokanopettaja saattoi päästä eläkkeelle 55-vuotiaana ja peruskoulun opettaja 60-vuotiaana. Miehistöön kuuluvan poliisin eläkeikä oli 58 vuotta."
Taloussanomat 2022
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin vanhempani ovat olleet kohta 30 vuotta eläkkeellä.
Ei mikään järjestelmä kestä tällaista joutilaiden vuosikymmenten elättämistä ja lomailua.
Boomereiden kestää, mutta milleniaalien ei. Nämä on kuulkaa arvokysymyksiä ja boomeri on eläkkeensä itse ansainnut!
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Onneksi asunnot on eläkeläisten omistuksessa niin he maksavat remontit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 tuttua jäi tasan 10 vuotta sitten opettajan työstä eläkkeelle, eli 60 vuotiaana.
Toki piti suostua hieman pienempään eläkkeeseen, mutta ei se ero kovin suuri ollut ja tuossa iässä esimerkiksi 5 vuotta on valtava ero monella, vaikkapa kunnon ja terveyden suhteen ja pystyy tekemään laajemmin asioita ja nauttimaan vapaasta laadukkaammin.
Opettajilla oli tosiaan tämä mahdollisuus jos oli aloittanut virassaan ennen tiettyä päivää vuonna 1993 niin saattoi valita itselleen eläkeiän joka on 60 vuotta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että nuorimmat tätä etuutta nauttimaan pääsevät ovat syntyneet noin vuonna 1968.
Olet väärässä. Olen syntynyt 1968 ja eläkeikäni on 65,6 vuotta. Vuosi 1989 oli se rajapyykki eli jos oli virassa opettajan
Se piti hoksata itse ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin vanhempani ovat olleet kohta 30 vuotta eläkkeellä.
Ei mikään järjestelmä kestä tällaista joutilaiden vuosikymmenten elättämistä ja lomailua.
Boomereiden kestää, mutta milleniaalien ei. Nämä on kuulkaa arvokysymyksiä ja boomeri on eläkkeensä itse ansainnut!
Kyllä ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten.
Mun kaikki isovanhemmat tais jäädä ennen kuuttakymppiä eläkkeelle ja tämä siis nimenomaan 90-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei tiedä 90-luvun lamasta. Kaikki laitettiin eläkkeelle tai "eläkeputkeen" jotna siihen pääsivät. Loput kortistoon.
Meidänkin kaupungista loppui monta tuhatta teollisuustyöpaikkaa ja siinä sivussa työnjohto, toimistoväki , insinöörit yms.
Ei suinkaan siksi että nuoremmille olisi töitä
Tilalle ei ole tullut uusia töitä ja nyt työtön on kotona 595 työmarkkinatuella.
Kumma kyllä mutta 90 prosenttia työikäisistä on löytänyt töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei tiedä 90-luvun lamasta. Kaikki laitettiin eläkkeelle tai "eläkeputkeen" jotna siihen pääsivät. Loput kortistoon.
Meidänkin kaupungista loppui monta tuhatta teollisuustyöpaikkaa ja siinä sivussa työnjohto, toimistoväki , insinöörit yms.
Tilalle ei ole tullut uusia töitä ja nyt työtön on kotona 595 työmarkkinatuella.
Ei ole. Työttömyystukia saa 600 000.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. Onneksi asunnot on eläkeläisten omistuksessa niin he maksavat remontit.
Luuletko että kaikki ovat tyhjätaskuja?Suurimman osan asunnoista omistaa kyllä muut kuin eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaikki isovanhemmat tais jäädä ennen kuuttakymppiä eläkkeelle ja tämä siis nimenomaan 90-luvun alussa.
Lisään vielä tähän että heistä 2/4 eli yli 90-vuotiaaksi, yksi 88 ja yksi kuoli ennen kahdeksaakymppiä. Oma arvioitu eläkeikäni taitaa olla päälle 70 v. Eipä taida olla 30 vuoden eläkettä tiedossa minulle.
"Helsingissä oli huhtikuun lopussa 47096 työtöntä."
https://kaupunkitieto.hel.fi/fi/talous/tyomarkkinat/tyottomyys
Vierailija kirjoitti:
Yhä edelleen on valtion viroissa henkilöitä jotka tulevat pääsemään eläkkeelle nuorina. Sotilaat ovat tietysti ihan oma lukunsa mutta esimerkiksi poliisissa on vielä jonkin verran henkilöitä joiden eläkeikä on 58 ja opettajissa on heitä jotka pääsevät eläkkeelle 60-vuotiaana. 80-luvulla tosiaan esimerkiksi sairaanhoitajat pääsivät eläkkeelle 55-vuotiaana.
Ei ole enää töissä niitä opettajia, jotka pääsevät 60-v eläkkeelle. Viimeiset jäivät pois pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että kaikki ovat tyhjätaskuja?Suurimman osan asunnoista omistaa kyllä muut kuin eläkeläiset.
Kyllä eläkeläiset omistaa suurimman osan Suomen asuntovarallisuudesta.
Asuntovelkaa ei saa edes pätkätöillä, osa-aikatöillä, palkkatukitöillä eikä nolla-sopimuksilla eikä työkokeiluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaas kun saavutatte sen 55 vuoden iän ja jokapaikkaa kolottaa ja vähän väliä tulee uusia vaivoja joihin ette tule saamaan edes sairuslomaa.
Siinävaiheessa luovuttaisitte mieluusti työpaikan nuoremmille.
Nykyisin eläkeikä lasketaankin 'töistä hautaan' menetelmällä joten eläkkeet jää joko saamatta tai sit hoivalaitos kiittää ja kuittaa ne kaikki.
Minä olen 65 ja iloisesti töissä.
Työurani aloitin 51 vuotta sitten.
Älä valehtele. Sinun ikäisellä ei voinut alkaa työelämä 14-vuotiaana. Vai lasketko nyt jotain kesätöitä yms?
Kyllä se voi. Isäni kuoli ja oli pakko saada rahaa.
Kyllä jo 1950-luvulla ja 1960-luvun alussa syntyneistä suurin osa kävi ammattikoulun, vaikka olisivatkin jääneet kansakouluun. Sitä vanhemmilla ikäluokilla ehkä olikin yleisempää jättää opinnot kansakouluun.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Työttömyystukia saa 600 0
Et ole laskutaitoinen.Jos työttömyys on 10 prosenttia niin 90 prosenttia ei ole työttömänä.
Siis alin mahdollinen eläkeikä?
minä olen synytynyt 1960 ja minun tavoite-eläkeikäni on 65 v ja 10 kk.