Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhoja sanoja (mitä nykyisin ei ymmärretä) SELITYKSINEEN, kiitos!

Vierailija
03.08.2025 |

Minulla ja varmaan muutamalla muullakin on vaikeaa ymmärtää menneiden sukupolvien käyttämää kieltä. Minä ainakin haluaisin ymmärtää ja siksi nyt kyselenkin täällä. Autetaan toisiamme!

Itsellä vaivaamaan ovat jääneet ainakin nämä:

terhakka (Terhakka tuo Kimmo-poika ratsumies on varmaan oiva...)

ternehinen (... Nukkumatin kanssa kantaa ternehiseen Höyhensaarehen, heijaa!)

lättähattu (Lättähattujen vanhainkoti missä elvis vielä sois, lättähattujen vanhainkoti missä kovis olla vois...)

elvis (elvis has left the building)

On minulla varmasti muitakin, nämä nyt tulivat vain näin yhtäkkiä mieleen.

Kiitos!

Kommentit (625)

Vierailija
261/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerni

on puuvillakankaasta valmistettu pöytäliina, jonka pintaan on lisätty akryylipinnoite, mikä tekee liinasta helposti puhdistettavan. Se on ohuempi ja laskeutuvampi kuin perinteinen vahakangas, ja se muistuttaa enemmän kangasta. Kerni on suosittu valinta, kun halutaan yhdistää pöytäliinan käytännöllisyys ja kaunis ulkonäkö. 

Terni? Ternimaito? Minkälaista maitoa?

Hei poikimisen jälkeen lypsettävää maitoa, ja käytetään myös myös muiden nisäkkäitten ensimmäisestä vastasyntyneelle jälkeläiselle tarkoitettua maitoa.

Äidillä ei ole kuitenkaan ternimaitoa?

Siitä taidetaan ihmisillä puhua kolostrumina. Tiedä vaikka eläinlääketieteessäkin käytettäisiin samaa termiä.

Vierailija
262/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kihveli= lannanluontiin tarkoitettu harvapiikkinen rautainen työväline. Harva siksi että kiinteä lanta ja heinä /oljet/märkä paakkuuntunut puru tarttuivat siihen

Roopa Ankka käänteli kihvelillä myös rahojaan pankissaan :)

Eikö tuo ole talikko? Kihveli on ainakin meidän murteessa se rikkalapiosetin pesäosa, harja ja kihveli.

Meillä se kihveli oli vain tuo lannanluomisväline ei minkään sisävälineen osa taatusti :).

Näin siis Itä-Suomessa. Eli älkää alkako vääntämään. Alue eroista kyse.

No ihan itäsuomalaisena meillä oli minenomaan rikkakihveli, johon lakaistiin roskat lattia

No sitten lienet eri puolelta Itä-Suomea kuin meillä päin. Meillä oli RIKKALAPIO  ja se harja todellakin erikseen kuin kihveli. Kihveli oli navetassa/tallissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerni

on puuvillakankaasta valmistettu pöytäliina, jonka pintaan on lisätty akryylipinnoite, mikä tekee liinasta helposti puhdistettavan. Se on ohuempi ja laskeutuvampi kuin perinteinen vahakangas, ja se muistuttaa enemmän kangasta. Kerni on suosittu valinta, kun halutaan yhdistää pöytäliinan käytännöllisyys ja kaunis ulkonäkö. 

Terni? Ternimaito? Minkälaista maitoa?

Hei poikimisen jälkeen lypsettävää maitoa, ja käytetään myös myös muiden nisäkkäitten ensimmäisestä vastasyntyneelle jälkeläiselle tarkoitettua maitoa.

Äidillä ei ole kuitenkaan ternimaitoa?

Siitä taidet

Enpä ollut ikinä kuullutkaa sanaa kolostruumi. Kiitos.

Vierailija
264/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rötvätä

Se on sellaista tekemistä jossa räiskitään menemään vähän siihen suuntaan ei niin tarkasti.

Itse olen ymmärtänyt, että rötvääminen on enemmänkin tekemättömyyttä, ei tehdä mitään hyödyllistä, vaan oleskellaan vain. 

Omassa murteessa voisi präiskiä, jos tekee nopeasti ja suurpiirteisesti, vihaisella pohjavireellä.

Vierailija
265/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istut eli seisot, kyllä eli ei. Ennen "eli" tarkoitti samaa kuin "tai". 

Juu. Mitä silloin käytettiin elin tilalle? Vai keksittiinkö logiikka vasta myöhemmin? 

Mummoni käytti sanoja eli ja taikka. Ja elikkä.

Kuinka kauan sitten eli tarkoitti samaa kuin tai? Vasta nettikirjoittelun myötä olen tuota nähnyt. Varmaan jossain murteessa. Olen kuitenkin lukenut kirjojakin jo 70 v ja ihan viime vuosina olen tuota kuullut ja nähnyt.🤯

Vierailija
266/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo voirasia näytä siltä, että joku on siellä rämpinyt. Eli verbi on tässä kuvainnollinen ja siis taidetta, jos on itse otettu käyttöön. 

Taidetaan tarkoittaa rääpinyt. Ainakin savolaisäitini käytti tuota.

Vierailija
267/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rötvätä

Se on sellaista tekemistä jossa räiskitään menemään vähän siihen suuntaan ei niin tarkasti.

Itse olen ymmärtänyt, että rötvääminen on enemmänkin tekemättömyyttä, ei tehdä mitään hyödyllistä, vaan oleskellaan vain. 

Omassa murteessa voisi präiskiä, jos tekee nopeasti ja suurpiirteisesti, vihaisella pohjavireellä.

Voi se olla sellaistakin. Ode ei tykännyt vastauksestani vaan sensuroi. Ennen käytettiin käsitteitä aika laajamerkityksisesti.

Vierailija
268/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rötvätä

Voi se olla sellaistakin. Ode ei tykännyt vastauksestani vaan sensuroi. Ennen käytettiin käsitteitä aika laajamerkityksisesti.

Niin sinäKIN vaan oleskellaan eikäTtEHDÄ mitään tarkasti ottaen.

Vierailija
269/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Mitä silloin käytettiin elin tilalle? Vai keksittiinkö logiikka vasta myöhemmin? 

Kaipa ne ovat olleet rinnan jo pidemmän aikaa.

Kyse lienee ainakin jollakin tasolla anglismista. Esimerkiksi nyt televisiossa pyörivän Mies ja alaston ase -trilogian edeltäjä Police Squad! -sarja (Hei me pamputetaan!) koostuu seuraavista osista:

1. A Substantial Gift or The Broken Promise.

2. Ring of Fear or A Dangerous Assignment.

3. Rendezvous at Big Gulch or Terror in the Neighborhood.

4. Revenge and Remorse or The Guilty Alibi.

5. The Butler Did It or A Bird in the Hand.

6. Testimony of Evil or Dead Men Don't Laugh.

Itse kääntäisin tuon or sanalla tai.

Vierailija
270/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa ne ovat olleet rinnan jo pidemmän aikaa.

Kyse lienee ainakin jollakin tasolla anglismista. Esimerkiksi nyt televisiossa pyörivän Mies ja alaston ase -trilogian edeltäjä Police Squad! -sarja (Hei me pamputetaan!) koostuu seuraavista osista:

1. A Substantial Gift or The Broken Promise.

2. Ring of Fear or A Dangerous Assignment.

3. Rendezvous at Big Gulch or Terror in the Neighborhood.

4. Revenge and Remorse or The Guilty Alibi.

5. The Butler Did It or A Bird in the Hand.

6. Testimony of Evil or Dead Men Don't Laugh.

Itse kääntäisin tuon or  sanalla tai.

Piti siis tietenkin olla:

Itse kääntäisin tuon or sanalla eli.

Vierailija
271/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käytetään sanaa nuorukainen naispuolisesta henkilöstä

Nuorukainen tarkoittaa myös naista, se ei tarkoita miestä. Missään siinä sanassa ei viitata mieheen.

Ennen nuorukainen oli naimaton nuori mies ja naispuolinen vastine oli neito tai neitokainen.

Niin se on edelleen, mikään ei ole muuttunut. Nuoremmat ihmiset käyttävät sanaa väärin, koska ovat ymmärtämättömiä.

Vierailija
272/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rämpiä. Käytettiin merkityksessä sotkea, penkoa, käsitellä huolettomasti epäsiististi. 

" Kuka on rämpinyt voirasian?"

Se on rääpinyt, ei rämpinyt. Suolla esim. rämmitään, kun on vaikeakulkuista.

Tiedän kyllä tämän merkityksen. Tämä ilmaisu on Savosta ja varmaan eri alueilla sanoista on hieman erilaisia muotoja. 

Vierailija
273/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kyllä nykyään, etteivät ihmiset, varsinkaan nuoret, lue kirjoja. Moni oudompi sana tulee kaunokirjallisuudesta tutuksi.

Jokin aika sitten tuli tilanne, jossa parikymppinen nainen ei tunnistanut sanaa "toilettepussi". Siis en voinut siinä tilanteessa sanoa meikkipussi, koska kyse oli mieshenkilön pussukasta.

Enpä olisi tunnistanut minäkään, vaikka olen mies ja käyn jo seitsemättäkymmentä.

Toiletten sijaan tunnen uniseksit kosmetiikkalaukun, nesessä(ä)rin, toalettilaukun ja toilettilaukun. H*intti- ja h*omopussit ovat miesoletettujen juttuja.

Entä sitten, kun tavallisessa talossa vieras kysyy naistenhuonetta?

Ensimmäinen ajatukseni oli, että eihän meillä sellaista ole. Sitten välähti, että vessaa hän tarkoitti.

Tai kun amerikkalainen etsii kylpyhuonetta (bathroom), jossa voi olla tai olla olematta vessa. Pitääkö jysyä ensin onko menossa pesulle vai pisulle?

Vierailija
274/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Steve wonder heiluu kokoajan kun se laulaa ?  Koska se ei tiedä missä mikrofoni on .  

Miksi joku ei tiedä, että erisnimet kirjoitetaan aina isolla alkukirjaimella.

Vierailija
275/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöharrastajana opin, että pasma tarkoittaa lankavyyhtiä. Eli "pasmat sekaisin" on tarkoittanut sekaisin mennyttä vyyhtiä?

Rötväys tarkoittaa myös Pohjois-Pohjanmaalla pelkkää oleskelua, eli ei soveltuisi siellä kuvaamaan mitään tekemisen laatua.

Katsoin erään savolaisen asiantuntijan ohjetta moottorisahan ketjun teroituksesta, ja siinä käytettiin termejä "mulukkosee ja letuaa" kun tarkoitetiin vähän lenksallaan lerpattavaa ketjua.

Vierailija
276/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttis

Tarkoittaa tyttöystävää. 

Tyttis ja poikkis ovat karmeimmat ns. uudissanat.

Vierailija
277/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan sitten eli tarkoitti samaa kuin tai? Vasta nettikirjoittelun myötä olen tuota nähnyt. Varmaan jossain murteessa. Olen kuitenkin lukenut kirjojakin jo 70 v ja ihan viime vuosina olen tuota kuullut ja nähnyt.🤯

Murre-eroista on kyse. Omalla lapsuuden kotiseudullani tai ja eli voivat olla merkitykseltään hyvin lähellä toisiaan. Esim. "se on sama teetkö eli et" olisi savossa ihan ymmärrettävä lause.

Vierailija
278/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rötvätä

Rötväillä = olla kuin ellun kanat (asiallisetkin hommat jätetään suorittamatta).

Vierailija
279/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirakko, ratsukko.

-kko tarkoittaa kahta. Eläin ja ihminen.

KarjaKKO? Kenellä nyt vain yhtä lehmää oli? :-O

Tai laatikko...

Vierailija
280/625 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Steve wonder heiluu kokoajan kun se laulaa ?  Koska se ei tiedä missä mikrofoni on .  

Miksi joku ei tiedä, että erisnimet kirjoitetaan aina isolla alkukirjaimella.

Jos sattui olemaan opetushetkellä vaikkapa pulkkamäessä..