Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko päivän kun sinulla alkoi kuukautiset? Kerro siitä!

Vierailija
28.09.2017 |

Minkä ikäisenä alkoi, missä olit, kerroitko äidille/isälle/sisaruksille? Mitä ajattelit?

Kommentit (522)

Vierailija
1/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vaikku mielummin unohtaisin.

Olin kuudennella luokalla ja kesken koulupäivän veri tuli housuista läpi tuoliin ja aika rajusti. Luulin ensin pissanneeni housuun. Kun nousin ylös, huomasin tuolissa veriläntin ja niin huomasivat kaikki muutkin. Älykäs puolustukseni oli se, että väitin takana istuvan pojan pistäneen minua harpilla perseeseen :DDD

Vierailija
2/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13-vuotias kun kotona huomasin että alushousut oli likaiset, vaihdoin uudet ja vähän ajan päästä huomasin että taas oli likaiset samalla lailla. Menin äidin luo ja sanoin "äiti, mun menkat taisi alkaa". Äiti sanoi: "Käy pesemässä ja ota kaapista side ja laita housuihin".

Päällimmäisenä tilanteesta on jäänyt mieleen ajatus "Oho. Nytkö ne alko?" :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11 ja juuri nähnyt tv:stä Sininen laguuni -elokuvan. Siinähän toisella päähenkilöistä alkaa autiolla saarella kuukautiset niin, että hän vuotaa verta laguuniin. Vessassa huomasin sitten sitä odotettua vuotoa.

Olin innoissani, ajattelin, että nyt olen nainen! Vähän myös pettynyt vuodon vähäiseen määrään. Kerroin asiasta heti äidille, joka lohdutti, että ehdin kyllä vuotaa koko loppuelämäni. Ja turhan runsaat kuukautiset sitten sainkin eikä kivuiltakaan ole säästetty.

Vierailija
4/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

la 6.3.1982, olin 12v. Täyttämässä 13v sitten toukokuussa.

Saunassa oltiin käyty ja menin illalla vessaan ja huomasin housuissa verta. Huusin äitiä vessaan ja se samalla siinä hieman hätääntyneenä lajitteli pyykkiä ja totesi, että sä voit nyt tulla vaikka raskaaksi. Myöhemmin kun valittelin vatsakipuja ja vuotoa, niin pari vuotta nuorempi veli tokas, että "laita laastari".

=D

Vierailija
5/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo miltei 16 v, joten olin oikeastaan tosi ilahtunut ja helpottunut kun kuukautiset alkoivat, pelkäsin jo jotain olevan vialla. En kertonut kenellekään, häpesin sitä että alkoivat niin myöhään.

Vierailija
6/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 v ja itkin kun alko. Suorastaan järkytyin. Kattelin valokuviakin ja itkin kun niissä kuvissa minulla ei vielä ollut kuukautisia. En tiedä miksi näin vakavasti otin asian. Siitä se sitten kuitenkin lähti.

Vierailija
7/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v, säikähdin pirusti kun huomasin kotona että housuissa on verta (ei ollut vielä kukaan kertonut mitään koko asiasta että näin tulee käymään joku päivä...) ja soitin äidille joka sitten neuvoi että laita side housihin.

Vierailija
8/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista :( En sitten millään.

Ensimmäinen selkeä muisto kuukautisista on ysiluokan syksyltä, jolloin iski ekaa kertaa kauheat vatsakivut niiden yhteydessä. Mutta se ei ollut eka vuotokerta, siitä olen varma.

Vierailija
9/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 11 ja juuri nähnyt tv:stä Sininen laguuni -elokuvan. Siinähän toisella päähenkilöistä alkaa autiolla saarella kuukautiset niin, että hän vuotaa verta laguuniin. Vessassa huomasin sitten sitä odotettua vuotoa.

Olin innoissani, ajattelin, että nyt olen nainen! Vähän myös pettynyt vuodon vähäiseen määrään. Kerroin asiasta heti äidille, joka lohdutti, että ehdin kyllä vuotaa koko loppuelämäni. Ja turhan runsaat kuukautiset sitten sainkin eikä kivuiltakaan ole säästetty.

Olen muuten aina ihmetellyt sitä, että kenellä vuotaa niin, että sen vedessäkin noin huomaa. Itselläkin runsaat olleet, mutta rajansa kaikella =D.

Vierailija
10/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11v ja isäni luona silloin. Housuihin oli tullut verta, aloin itkeä ja huusin isälle että tulee katsomaan. Isä sanoi että ei sitä tarvitse itkeä.

Vierailija
11/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun 13-vuotiaana herättyäni huomasin, että yöllä oli kuukautiset alkaneet ja vuotanut sänkyyn. Itkin sotkun vuoksi, pelkäsin että äiti suuttuu - en tiedä miksi, koska äitini oli aina mitä lempein hahmo eikä ikinä suuttunut mistään. :D Eikä tietysti nytkään, antoi vain siteen ja pisti veriset lakanat pesuun. Muistan senkin, että se oli syyskuu.

Vierailija
12/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkkaan muista, mutta olin yhdeksän. En säikähtänyt, koska äiti oli jo kertonut kuukautisista hyvissäajoin.

En kuitenkaan kehdannut heti kertoa äidillekkään vaan salaa käytin äidin siteitä. Muistan, että siteet oli sellaisia paksuja ja suorakaiteenmuotoisia.

Vierailija
13/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten aina ihmetellyt sitä, että kenellä vuotaa niin, että sen vedessäkin noin huomaa. Itselläkin runsaat olleet, mutta rajansa kaikella =D.

No mulla ainakin huomaa, kerran meressä uidessa alkoi kuukautiset ja kyllä vaan verinen lautta oli ympärillä. Kahtena ensimmäisenä päivänä joudun aina pitämään sekä tamponia että sidettä samanaikaisesti, suurinkin tamponi päästää läpi alle tunnissa.

Vierailija
14/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vaan sen hetken, kun olin vessassa ja paperiin tuli verta pyyhkiessä. Huusin äidille, joka tuli katsomaan mikä hätänä ja näytin sitä veristä paperia. Äiti haki sitten siteitä omasta varastostaan ja tyynnytteli, että ihan normaali juttu se on. Olin 13 vuotta ja oikeastaan helpottunut, koska kavereiden kanssa oli tavallaan "kilpailua", että kellä on jo alkanut. Yhdellä luokkalaisella alkoi jo viidennellä luokalla ja muistan kuinka iso puheenaihe se oli tyttöjen keskuudessa.

Vierailija
15/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona ja ihmettelin kun tuli ruskeeta vuotoa alushousuille. Peseydyin ja vaihdoin ne uusiin ja taas sitä tuli. Luulin että mun peräaukosta vuotaa ripulia ja tihrustin itkua kun pelkäsin niin paljon. Vaihdoin housut varmaan 10 kertaa kunnes äiti ja mun isosisko huomas ja sano että mulla alko kuukautiset ja näytti missä on siteitä. Laitoin sen sit housuihin ja olin ihan nolona kun en tajunnu.

Olin aina kuvitellut että kuukautisveri on punasta ja kirkasta, en ollu koskaan kuullut että se vois olla ruskeeta ja siks en osannut ollenkaan yhdistää noita asioita toisiinsa. Koulussa opettajat vaan painotti kuinka ei tarvii pelästyä kun alkaa vuotaan punasta verta tai paperiin jää punanen tahra. En vielä ihan niin pienenä tiennyt että veri muuttuu ruskeaksi kun se joutuu hapen kanssa tekemisiin pitkäksi aikaa :( Koulussa voitais kyllä ihan niinkin selvästi puhua ettei lapset luule että niiltä vuotaa ulostetta.

Olin muistaakseni 12-vuotias.

Vierailija
16/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkalleen muista ikää, uskoisin että 15-vuotiaana, olin ehtinyt jo odotella. Meillä oli joku tilaisuus juhlasalissa, ja jostain syystä huomasin siellä kesken kaiken, vaaleat housut tietysti jne..

Siinäpä sitten istuskelin ja odottelin että kaikki muut lähtisivät. Onneksi tuolloin olivat ylisuuret neulepuserot muotia, ja niitä saatettiin kietoa vyötärölle, joten kietaisin paitani peitteeksi, ja pyöräilin kotiin toivoen ettei kukaan ollut huomannut.

Äiti oli jo aiemmin kertonut mistä löydän suojia kun tarvitsen.

Vierailija
17/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, muistan päivän hyvinkin tarkkaan. Heinäkuussa v.1995, olin 14 v. Oltiin kesälomareissulla vanhempien ja yhden kaverini kanssa jossain päin Suomea, en muista enää missä. Huomasin huoltoaseman vessassa käydessä verta pyyhkiessä. Laitoin vessapaperia housuihin vaan ja en kertonut asiasta kenellekään kun meidän perheessä oli muuten nihkeä suhtautuminen kuukautisiin vaikka normaali asia ne onkin. Onneksi samana päivänä lähdettiin jo reissusta kotiin ja pärjäsin tuon ajan vessapaperilla kun oli niin niukkaa vuotoa. Sidettä ei ollut mukana. Tiesin kyllä heti, että kyseessä olivat kuukautiset.

Vierailija
18/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuudennella luokalla, taisin huomata verisistä alkkareista. Äitin huusin vessaan joka sanoi jotain että voin käyttää hänen siteitään housuissa suojana ja että kuukautiset alkoi. Ei siitä sen kummemmin puhuttu... Itseä hävetti ihan hirveästi monta vuotta ja aina piilotin siteet mitä mielikuvituksellisin keinoin roskikseen ja pesin veritarhat käsin pikkareista. En tiedä miksi ne hävetti niin paljon.  

Vierailija
19/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Olin 11-vuotias ja vietettiin uudenvuodenaattoa meillä kotona. Paikalla oli muutama sukulainen myös. Vessaan mennessä vaan huomasin että jaahas, nyt ne alkoi. Etsin kaapista siteen ja laitoin paikalleen. Äidille kerroin vasta kun sukulaiset oli lähteneet parin päivän päästä. En olisi jaksanut muiden nähden sitä "voi kauheeta, nytkö ne jo alkoi" -hepulointia. :D

Vierailija
20/522 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkoivat marraskuussa 2002, täytin parin kuukauden päästä 13. Olin elokuvateatterissa (Kinopalatsi) äitini, kaverini, veljeni ja hänen kaverinsa kanssa. Taisi olla Menolippu Mombasaan -leffa. Kävin vessassa ennen leffan alkua ja siellä huomasin mekkojen alkaneen. Hämmensi vähän kun vuoto oli sellaista mustaa limaklönttiä, mutta tajusin mistä oli kyse. Laitoin vessapaperia pikkuhousuihin leffan ajaksi, mutta onneksi tämä eka vuoto oli niukka. Kotona vaihdoin siteeseen ja kerroin kaverilleni tapahtuneesta. En muista kerroinko äidille leffateatterissa vai vasta kotona. Olin aikaisemmin sinä vuonna pelännyt ja odottanut kauhulla, milloin menkat alkaisivat, kun jollain saman luokan tytöillä oli jo alkanut. Jostain syystä asia ahdisti. Sitten olin unohtanut koko jutun vähäksi aikaa, kun ne sitten yllättivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän