Yle: Sängyn ostaminen ajoi ulosottoon
Nyt on taas kiinnostavan artikkelin yle tuottanut. Jutussa nainen kertoo että sängyn osamaksu on mennyt maksukehotusten jälkeen ulosottoon. Sängyn hinta noin neljä tonnia (mitäköhän on korkoineen) ja tulot on pienet. Hänen mietteensä asiasta on: Minusta tuntuu monesti, että olen huonompi työntekijä tai huonompi ihminen, koska olen muka sössinyt raha-asiat, vaikka oikeasti tämä ei ole oma vika.
Voiko joku aukaista tällaista ajatusmaailmaa minulle kiitos? Kenen rooli on ottaa vastuu aikuisen ihmisen omasta taloudesta jossei hänen itsensä??
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sänky ostettiin sairauden hoitoa varten. Lukee heti ensimmäisessä lauseessa, jos lukija lukee muutakin kuin otsikot.
Ei ostettu, vaan hän arvioi sen auttavan. Se oli vain hänen oma mutunsa.
Moottoroitu sänky on ihan yleisesti käytössä oleva apuväline CP-vammaisilla hengityksen, unen, kipujen ja liikerataongelmien vuoksi. Varmasti ennen noin isoa hankintaa on mietitty terveydenhuollon kanssa millaiseen tarpeeseen hankitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä Ylen surkeat "köyhät" on tällaisia, jotka loppupeleissä on itse aiheuttaneet ongelmansa.
CP-vamma ei ole itseaiheutettu. Hieno juttu että käy töissä ja hoitaa elinikäistä sairauttaan.
Jos on cp-vamma niin pitäisikö automaattisesti olla myös holhouksessa
Se on sillä tavalla, jotta itse työllä hankittu raha ei kuulu holhouksen piiriin. Se on laki sellainen.
Mikä itse työllä hankittu raha? Eikös ulosotto merkitse, että sitä työllä hankittua rahaa ei ole?
Niin jos olet työelämässä ja saat siitä rahaa palkaksi, niin se tulo ei kuulu holhousviranomaiselle. Ulosotto on erillinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini osti isälle moottori sängyn kun isä halvaantui aivoverenvuodon takia, maksoi euroissa noin 300, äitini käyttää sitä itse nykyään, on siis yli 20 vuotta ollut käytössä. Eli halvemmalla saa hyviä ja kestäviä sänkyjä
Ikävä kuulla isäsi halvaantumisesta.
Yli 20 vuotta sitten aika moni asia maksoi paljon vähemmän kuin nykyään. 300 eurolla saa tänä päivänä vain tavallisen yhden ihmisen halpasängyn, ei moottoroitua.
Näytti olevan noin 600 moottorisängyt, niitä kun ostaa kaksi hintaa tulee noin 1200, eli neljä sänkyä saisi noin 2400 eurolla, vielä tuohon 3600 euroon saisi viidennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella hyvän 180 cm leveän moottorisängyn saa hintaan 1200-1700 euroa. Tuossa on siis maksettu kolminkertainen hinta, miksiköhän?
on halunnut tietyn merkkisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi 3600€ maksavaa sänkyä vaikka olisi varaa.
No kivat sulle. Luultavasti käytät saman summan johonkin itsellesi mieluisaan ja tärkeään, joka on jonkun muun mielestä taas täyttä paskaa.
Voi v..un idiootti! Jokainen ostaa sen mukaan mitä itse kulloinkin tarvitsee. Ei siinä tarvi miettiä, että mitä muut tästä mun ostoksesta ajattelee, koska se tulee mun käyttöön eikä jonkun toisen elämäntilanteen ja tarpeen mukaan.
Et ole vissiin paljon kouluja käynyt, kun looginen päättelykykysi ja argumentaatiosi on tuolla tasolla. Tuokin pariskunta tarvitsi käyttöönsä juuri sen ostamansa sängyn ihan siitä riippumatta, mitä muut heidän ostoksestaan ajattelivat.
Opettele lukemaan! Juuri sitähän tuossa sanoin, että ostetaan omaan käyttöön sitä mitä satutaan tarvitsemaan, eikä mietitä pätkääkään, mitä muut siitä ajattelevat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sänky ostettiin sairauden hoitoa varten. Lukee heti ensimmäisessä lauseessa, jos lukija lukee muutakin kuin otsikot.
Ei ostettu, vaan hän arvioi sen auttavan. Se oli vain hänen oma mutunsa.
Saako Buranaa syödä ilman lääkärin määräystä? Omaa mutuilua sekin. Älä ainakaan työttömänä syö.
Se ei maksa neljää tonnia, eikä sitä todellakaan suositella popsittavaksi omien fiilisten mukaan, vaan aina pyritään etsimään muita luonnollisempia keinoja.
Tyypillisesti cp-vammaisella se kipu on mm. spastisuutta ja lihasjäykkyyttä, mihin auttaa tunnollinen toistuva arkiliikunta parhaiten, terveet elämäntavat (ylipaino pois jne.) Venyttely, uunti ja yleinen aktiivisuus.
Jos nukkuu huonosti, kannattaa vaihtaa nukkumaan erilleen, silloin sen toisen liikkeet yms ei herätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella hyvän 180 cm leveän moottorisängyn saa hintaan 1200-1700 euroa. Tuossa on siis maksettu kolminkertainen hinta, miksiköhän?
on halunnut tietyn merkkisen
Moottorisängyt ikeassa ja hoitosängyt moottoroituna ovat eri asia. Huonekaluliikkeen sängyt eivät ole hoitokäyttöön soveltuvia ja hoitosänkyjen hinta on eri luokkaa.
Onkohan hän edes ollut yhteydessä velkojaan ja yrittänyt sopia maksuaikataulusta, vai antanut maksukehoitusten vaan kerääntyä? Lähes poikkeuksetta maksuaikataulua on mahdollista muuttaa jos vain on rahoittajaam yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se toki ikävää että joku on sairas, mutta silti hänen itse tekemänsä ostokset sekä niiden maksaminen ovat hänen omalla vastuullaan, oli ne sairauden hoitoon tai ei. Ei tästä pääse yli eikä ympäri. Kyseessä oli itse hankittu velka, joten ei ole kenenkään muun syytä että velka meni ulosottoon kun sitä ei maksettu.
Eihän tuo ihminen tiennyt sänkyä ostaessaan jäävänsä työttömäksi. Luuli voivansa maksaa velan.
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa haukkumaan kyseisen sängynostajan että miksi helvetissä niin kallis. No, onhan siinä artikkelissa mainittu miksi, jonka ap jätti sopivasti pois: "moottoroidun sängyn CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi. Myös hänen aviopuolisonsa sairastaa kroonisia sairauksia."
Sopivasti unohtui mainita oleellinen seikka. Itse mietin, onkohan ostanut sängyn ennen ansiosidonnaisen leikkausta. Se selittäisi ainakin osittain, miksi joutui vaikeuksiin.
En ymmärrä, mikä ihmisiä vaivaa eikö ole pitkäjänteisyyttä ja kykyä hoitaa taloutta? Ostan kaiken niin, että minulla on se raha säästettynä ensin. Jos ei ole, minulla ei ole varaa siihen. Piste. Toki asunto ja uusi auto on eri asia, mutta autotkin olen ostanut tähän saakka siten, että vaihtoauton ja erotuksen hinta on ollut tilillä - tosin kallein ostamani auto on ollut noin 30 000 euroa ja erotuksen hinta ollut parikymppiä, mutta se erotus oli kuitenkin ensin säästetty
en jaksa ymmärtää näitä ihmisiä, jotka sössii taloutensa muutaman tonnin takia.. täydellistä osaamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa haukkumaan kyseisen sängynostajan että miksi helvetissä niin kallis. No, onhan siinä artikkelissa mainittu miksi, jonka ap jätti sopivasti pois: "moottoroidun sängyn CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi. Myös hänen aviopuolisonsa sairastaa kroonisia sairauksia."
Sopivasti unohtui mainita oleellinen seikka. Itse mietin, onkohan ostanut sängyn ennen ansiosidonnaisen leikkausta. Se selittäisi ainakin osittain, miksi joutui vaikeuksiin.
Sillä on niin mitätön palkka, ettei tuolla ole mitään merkitystä. Se sänky maksoi kahden kuukauden palkan joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se toki ikävää että joku on sairas, mutta silti hänen itse tekemänsä ostokset sekä niiden maksaminen ovat hänen omalla vastuullaan, oli ne sairauden hoitoon tai ei. Ei tästä pääse yli eikä ympäri. Kyseessä oli itse hankittu velka, joten ei ole kenenkään muun syytä että velka meni ulosottoon kun sitä ei maksettu.
Eihän tuo ihminen tiennyt sänkyä ostaessaan jäävänsä työttömäksi. Luuli voivansa maksaa velan.
Voi hyvä luoja, ympäri mennään yhteen tullaan. Aikuinen ihminen, ottaessaan velkaa, huomioi myös työttömyyden uhan. SEKÄÄN ei ole kenenkään muun vastuulla kuin henkilön itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan hän edes ollut yhteydessä velkojaan ja yrittänyt sopia maksuaikataulusta, vai antanut maksukehoitusten vaan kerääntyä? Lähes poikkeuksetta maksuaikataulua on mahdollista muuttaa jos vain on rahoittajaam yhteydessä.
Jos se on perinnässä, tuskin on ollut kehenkään ollut yhteydessä..
aika moni kuvittelee, ettei velkojat tee asialle mitään, vaan muistuttavat muistuttamisen ilosta ainoastaan jossain vaiheessa se kosahtaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikä ihmisiä vaivaa eikö ole pitkäjänteisyyttä ja kykyä hoitaa taloutta? Ostan kaiken niin, että minulla on se raha säästettynä ensin. Jos ei ole, minulla ei ole varaa siihen. Piste. Toki asunto ja uusi auto on eri asia, mutta autotkin olen ostanut tähän saakka siten, että vaihtoauton ja erotuksen hinta on ollut tilillä - tosin kallein ostamani auto on ollut noin 30 000 euroa ja erotuksen hinta ollut parikymppiä, mutta se erotus oli kuitenkin ensin säästetty
en jaksa ymmärtää näitä ihmisiä, jotka sössii taloutensa muutaman tonnin takia.. täydellistä osaamattomuutta.
Tässä taas yksi, jonka abstraktin ajattelun taidot ovat alakouluikäisen tasolla.
Kai jokainen velkaantuessaan miettii myös sitä mahdollisuutta että jää työttömäksi tai tulot muuten muuttuvat, ja huomioi sen tietoisena riskinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä Ylen surkeat "köyhät" on tällaisia, jotka loppupeleissä on itse aiheuttaneet ongelmansa.
CP-vamma ei ole itseaiheutettu. Hieno juttu että käy töissä ja hoitaa elinikäistä sairauttaan.
Jos on cp-vamma niin pitäisikö automaattisesti olla myös holhouksessa
Se on sillä tavalla, jotta itse työllä hankittu raha ei kuulu holhouksen piiriin. Se on laki sellainen.
Mikä itse työllä hankittu raha? Eikös ulosotto merkitse, että sitä työllä hankittua rahaa ei ole?
Kyllä sitä itse hankittua rahaa on ainakin ennen ollut, mutta kun sitä ei oltu hyödynnetty niin että ei olisi tarvinnut tehdä turhaan velkoja, joista ei sitten vastoin luuloja selviydyttykään, niin siksi on päädytty ulosottoon. Kun olisi eletty edes vähän sinne päin tulojen mukaan, niin ei olisi nyt sitten jotain helvetin riippakiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hellyyttävää. On jo aikuinen ihminen ja uskoo vielä pysyviin työpaikkoihin, joissa voi käydä aina sinne eläkeikään saakka. Uskoo kai yhä joulupukkiinkin. 🎅
Monella työssäkäyvällä on paljon velkoja. Kannattaa varoa, ettei käy samalla tavalla kuin jutun naiselle.
Ansiosidonnaista saa nykyään 2 kuukautta, jonka jälkeen sitä leikataan 20 prosenttia.
Saako Buranaa syödä ilman lääkärin määräystä? Omaa mutuilua sekin. Älä ainakaan työttömänä syö.