Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Sängyn ostaminen ajoi ulosottoon

Vierailija
03.08.2025 |

https://yle.fi/a/74-20172631

Nyt on taas kiinnostavan artikkelin yle tuottanut. Jutussa nainen kertoo että sängyn osamaksu on mennyt maksukehotusten jälkeen ulosottoon. Sängyn hinta noin neljä tonnia (mitäköhän on korkoineen) ja tulot on pienet. Hänen mietteensä asiasta on: Minusta tuntuu monesti, että olen huonompi työntekijä tai huonompi ihminen, koska olen muka sössinyt raha-asiat, vaikka oikeasti tämä ei ole oma vika.

Voiko joku aukaista tällaista ajatusmaailmaa minulle kiitos? Kenen rooli on ottaa vastuu aikuisen ihmisen omasta taloudesta jossei hänen itsensä??

Kommentit (334)

Vierailija
321/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin ostanut kaikkea osamaksulla mutta oma syy se, nyt velat maksettu mut pitkä tie se oli! Yhteiskuntaa minäkin syytin vaikka itse sitä velkaa otin mm pikavippejä. 

Vierailija
322/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itsekin ostanut kaikkea osamaksulla mutta oma syy se, nyt velat maksettu mut pitkä tie se oli! Yhteiskuntaa minäkin syytin vaikka itse sitä velkaa otin mm pikavippejä. 

Sehän tuossa jutussa juuri ärsyttikin, jokainen nyt tekee virheitä ja vääriä arviointeja, mutta onhan siinä otettu tietoinen riski kun ostaa jotain kallista osamaksulla. Silloin on naurettavaa kirjoittaa lehteen miten on joutunut johonkin tilanteeseen ihan täysin ilman omaa syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on taas ihan aiheen vierestä. Pointtihan on se, että laskun maksaminen olisi onnistunut aivan hyvin ennen ulosottoa, kun se kerran onnistui nopeassa tahdissa ulosoton jälkeenkin. Siitä tuli henkilölle prioriteetti vasta ulosoton jälkeen. Täytyy olla vähän jotain vikaa, jos ei ymmärrä, että maksamaton lasku menee perintään ja ulosottoon.

Vierailija
324/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina nämä Ylen surkeat "köyhät" on tällaisia, jotka loppupeleissä on itse aiheuttaneet ongelmansa.

CP-vamma ei ole itseaiheutettu. Hieno juttu että käy töissä ja hoitaa elinikäistä sairauttaan. 

Mut yli varojen eläminen on itseaiheutettu juttu, sekä lainat ja pikavipit.

Vierailija
325/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ostako mitään

Vierailija
326/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä, jotka jättää laskut maksamatta, jos ei ole muka rahaa. 

Tavallisille ihmisille laskujen ja vuokran maksu on järjestyksessä nro yksi. Toinen vaihtoehto on olla velkojaan yhteydessä heti ja pyytää eräpäivään siirtoa, kun huomaa, että rahat eivät riitä laskun maksuun. 

Ihminen tosiaan elää vedellä ja kaurapuurolla pitkään. Tämä pariskunta ei näytä siltä, että olisi koskaan ollut vähällä ruualla. Tämä oli ilkeästi sanottu, mutta katsokaapa gasalaisia. Elossa ovat, vaikka eivät ole syöneet.

Vierailija
327/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin että tässä on käsillä ihka oikea

*rumpujen pärinää*

Maksuhäiriöpatja 🤣

Vierailija
328/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun henkilö sopi nopeamman maksusuunnitelman ulosottojen hoitamiseen ettei uo-velkaa kuitattu palkasta, jottei leimaantuisi työpaikalla. Sitten hän antoi nimellään ja kuvallaan asiasta haastattelun.

Nyt otti logiikka osumaa ihan tosissaan, vaikka sinänsä hän hoiti asian tosi hienosti.

Ihmettelin samaa. Jotta ei menisi työnantajan tietoon, ja sitten kuuluttaa siitä lehdessä kaikille. Oliko korkeakoulutettukin vielä? En olisi siitä nenärenkaasta ja tatskoista heti arvannut:):)

Minkä ikäinen olet? Itse olen 32v, jutun henkilö oli 31v. Minun silmään hän näyttää aivan korkeakoulutetulta, eli hieman pyöreyttä, lävistys ja tatuointeja. Monilla on, toki tiedekunnasta/alasta vähän riippuu et mitä. Esim. pumpatut huulet, tekoripset, blondatut tukat ja pienemmät tatuoinnit yleisempää kauppiksessa, kun taas pyöreys, isommat tatuoinnit ja nenärenkaat viittais enempi esim. valtsikkaan.

Vierailija
329/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutun henkilö sopi nopeamman maksusuunnitelman ulosottojen hoitamiseen ettei uo-velkaa kuitattu palkasta, jottei leimaantuisi työpaikalla. Sitten hän antoi nimellään ja kuvallaan asiasta haastattelun.

Nyt otti logiikka osumaa ihan tosissaan, vaikka sinänsä hän hoiti asian tosi hienosti.

Ihmettelin samaa. Jotta ei menisi työnantajan tietoon, ja sitten kuuluttaa siitä lehdessä kaikille. Oliko korkeakoulutettukin vielä? En olisi siitä nenärenkaasta ja tatskoista heti arvannut:):)

Minkä ikäinen olet? Itse olen 32v, jutun henkilö oli 31v. Minun silmään hän näyttää aivan korkeakoulutetulta, eli hieman pyöreyttä, lävistys ja tatuointeja. Monilla on, toki tiedekunnasta/alasta vähän riippuu et mitä. Esim. pumpatut huulet, tekoripset, blondatut tukat ja pienemmät tatuoinnit yleisempää kauppiksessa, k

Lisäys: toki siis itselläni on sellainenkin kaveri, joka on käynyt kauppiksen ja on isot tatuoinnit. Eli ei nämä aivan yksi yhteen mene, mutta eroja on.

Vierailija
330/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on kuin Sotkan mainoksesta.

Osta uusi sijauspatja, haemme samalla vanhan pois

Vierailija
331/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietiskelin jutun luettuani. On elämänhallinnassa ja vastuunkannossa aika isoja haasteita, jos ei osaa talouttaan suunnitella tuon paremmin.

Ensinnäkin perheessä on enemmän eläimiä, kuin mihin heillä olisi realistisesti varaa. Joutuvat lainaamaan rahaa eläinten ruokkimiseen ja maksamaan jollain erämaksulla eläinlääkärikulut. Mitäs jos joku eläimistä sairastuu niin, että tarvitsee vaikka jatkuvaa hoitoa? Elävät myös kädestä suuhun ja tuossa tilanteessa ei ole mitään järkeä lähteä mitään tonnien sänkyjä ostamaan. Rahat isompiin hankintoihin säästetään ennakkoon, niin ei jouduta ulosottoon.

Toisekseen, hankaluuksia voi tulla itse kullekin vastaan ja niihin pitää varautua ETUKÄTEEN. Käsittääkseni tällä naisellakin oli jotain terveyshaasteita, joten miten tuon poppoon käy, jos nainen vaikka joutuu pidemmälle sairauslomalle? Eivät ole varautuneet asiaan mitenkään. Itse olen suunnitellut talouteni niin, että pärjään kutakuinkin ok:sti kyllä myös työttömyysjakson. Pidempään jatkuva työttömyys edellyttäisi sitten omaisuuden realisointia, mutta kuitenkin.

Ehkä heillä on kehityksellistäkin haastetta tai sitten ei ole kotoa annettu kummoisia eväitä taloudenpitoon.

Vierailija
332/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu on taas ihan aiheen vierestä. Pointtihan on se, että laskun maksaminen olisi onnistunut aivan hyvin ennen ulosottoa, kun se kerran onnistui nopeassa tahdissa ulosoton jälkeenkin. Siitä tuli henkilölle prioriteetti vasta ulosoton jälkeen. Täytyy olla vähän jotain vikaa, jos ei ymmärrä, että maksamaton lasku menee perintään ja ulosottoon.

Selvästi. Asiasta tuli useita varoituksia ja silti tuli tälle tyypille järkytyksenä, että ne laskut oikeasti menee sinne ulosottoon.

Vierailija
333/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syytit yhteiskuntaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Etkö pystynyt ottamaan vastuuta omista huonoista valinnoista?

Vierailija
334/334 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näillä aina on useita eläimiä?

Ovat empatiakykyisiä, haluavat pitää huolta heikommistaan. Asioita, joista sinulla ei ole ymmärrystä, eikä varsinkaan kokemusta.

Jos kuvittelee ruokkivansa eläimen empatialla, niin silloin ei kyllä ole empaattinen. Empaattinen ihminen ei ota eläintä johon hänellä ei ole varaa. 

Ei tietenkään kuvittele. Edelleenkin, rahaa on voinut olla silloin, kun eläimet on otettu.

Ethän säkään hanki tai ole hankkinut lapsia?

Luitko jutun? Ei tuolla sellaista työhistoriaa ollut, että olis koskaan ollut varaa eläimiin. 

Ei se ollutkaan pointti vaan se, että eivät osaa suunnitella rahankäyttöä. Jos sulla on 2000 euroa rahaa käytettävissä kuukaudessa, niin ei menoja suunnittella siten, että se 2000 riittää just kattamaan ne menot.

Pitää olla puskuria ja rahaa pitää jäädä säästöönkin. Työttömyys voi sattua kenen tahansa kohdalle, mutta siihen voi varautua ennakkoon, eikä haaskata joka penniä silloin, kun tuloja on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä