Yle: Sängyn ostaminen ajoi ulosottoon
Nyt on taas kiinnostavan artikkelin yle tuottanut. Jutussa nainen kertoo että sängyn osamaksu on mennyt maksukehotusten jälkeen ulosottoon. Sängyn hinta noin neljä tonnia (mitäköhän on korkoineen) ja tulot on pienet. Hänen mietteensä asiasta on: Minusta tuntuu monesti, että olen huonompi työntekijä tai huonompi ihminen, koska olen muka sössinyt raha-asiat, vaikka oikeasti tämä ei ole oma vika.
Voiko joku aukaista tällaista ajatusmaailmaa minulle kiitos? Kenen rooli on ottaa vastuu aikuisen ihmisen omasta taloudesta jossei hänen itsensä??
Kommentit (334)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini osti isälle moottori sängyn kun isä halvaantui aivoverenvuodon takia, maksoi euroissa noin 300, äitini käyttää sitä itse nykyään, on siis yli 20 vuotta ollut käytössä. Eli halvemmalla saa hyviä ja kestäviä sänkyjä
Ikävä kuulla isäsi halvaantumisesta.
Yli 20 vuotta sitten aika moni asia maksoi paljon vähemmän kuin nykyään. 300 eurolla saa tänä päivänä vain tavallisen yhden ihmisen halpasängyn, ei moottoroitua.
Yli 20 vuotta sitten 300 € tai olikohan mummonmarkkaa niin oli arvokkaampi summa kun tänäpäivänä.
Tänäpäivänä ei mootorisänky lähe edes Ikealta tolla summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostitko säkin asuntosi, autosi tmv. ilman velkaa?
Asunto on ainoa, johon olen ottanut velkaa, mutta siihenkin säästin sen verran että velkaa ei jäisi myymisen jälkeen jäljelle vaikka sen arvo laskisi ja jäisin työttömäksi niin että on pakko muuttaa. Autoon pätee ihan sama kuin sänkyyn, ensin säästetään ja sitten ostetaan sen tasoinen johon rahat riittää.Otit velkaa. Väärin tehty. Olisi pitänyt ostaa sellainen asunto, johon pelkät säästöt riittävät. Ja jos sellaista ei olisi löytynyt, niin sitten olisi pitänyt vaan asua vuokralla.
Mikäköhän sinun tekosyysi oli, että piti velaksi ostaa kymmenien tai pahimmillaan satojen tuhansien eurojen luksustuote? Ilmankin pärjää.
Velanotto on ok, kunhan osaa arvioida maksukykynsä ja varautua yllättäviin tilanteisiin, kuten tyött
Hyvin he ne asiat on saaneet hoidettua pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Sänkyjä saa 500 eurolla ihan uusia. Miten voi mennä ulosottoon sänkyn ostaminen. Ostiko se kultaisen sänkyn vai minkä. Olen itse nukkunut joskus patjalla 2 vuotta koska säästin rahaa sänkyyn ja muihin juttuihin. En koskaan osta osamaksulla mitään koska voi tulla yllätyksiä ja välttelen juuri sitä ettei joudu ulosottoon. Ei 3600 euron sänky ole yhtään parempi kuin 500 euron sänky. Olen siitä aivan varma.
No v..tu. Vasta siinä vaiheessa pistetään 4 tonnia sänkyyn kiinni, kun ollaan siinä yhteiskunnallisessa asemassa, että kultaa roikkuu kaulassa, ranteissa ja sormissa. Toki nykyäänhän monilla se rahan arvo on niin vääristynyt, että se neljän tonnin sänky pitäisi olla ruokakassin hakijallakin. Ja sänky ostetaan kertamaksulla, eikä velaksi piiiiiitkällä laina-ajalla.
Vaikka ihminen ei ymmärtäisi hölkäsen pöläystä sijoittamisesta ja rahan tekemisestä, niin silti se voi oppia säästämään rahaa tulevien hankintojen ja yllätysten varalle. Ei se mahdottomia vaadi. 20 euroa sivuun kerran viikossa, niin vuoden päästä koossa on reilu tonni. Kyllä sillä uuden sängyn saa ja vähän muutakin, jos ne vähimmäisvaatimukset ei mitään suuruudenhulluja ole, kuten pitää olla monen tonnin sänky. Ihminen on sekaisin, jos se elää yli varojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävättärelläni on vikaa keuhkoissa. Vähänkin jos vilustuu niin hengitys heikkenee entisestään.
Hällä on kanssa sänky missä pystyy nostaa selkäosan, vähä niiku sairaalan sängyt. On tyytyväinen tähän.
Varmasti artikkelin naiselle on hyväksi tämä erikoissänky vaikka kalliiksi tulikin. CP vamma, lisäksi partnerilla kroonisia sairauksia.
Eikö ole mitää tukirahoja j m s näissä tapauksissa mitä hakea?
Eipä heitetä sitä ensimmäistä kiveä.
Sängyn yläpään saa nostettua ylös ihan sillä, että laittaa esimerkiksi tietosanakirjoja vain sen yläpään jalkojen alle.
On myös olemassa ns. kolmiotyynyjä, joilla saa näppärästi itsensä puoli-istuvaan asentoon.
Sellaiset voi tehdä itsekin vaahtomuovipatjoista.
t. astmaatikon äiti
Ystävättäreni keuhkovika ei johdu astmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini osti isälle moottori sängyn kun isä halvaantui aivoverenvuodon takia, maksoi euroissa noin 300, äitini käyttää sitä itse nykyään, on siis yli 20 vuotta ollut käytössä. Eli halvemmalla saa hyviä ja kestäviä sänkyjä
Ikävä kuulla isäsi halvaantumisesta.
Yli 20 vuotta sitten aika moni asia maksoi paljon vähemmän kuin nykyään. 300 eurolla saa tänä päivänä vain tavallisen yhden ihmisen halpasängyn, ei moottoroitua.
Yli 20 vuotta sitten 300 € tai olikohan mummonmarkkaa niin oli arvokkaampi summa kun tänäpäivänä.
Tänäpäivänä ei mootorisänky lähe edes Ikealta tolla summalla.
Ikea on nostanut hintojaan 50-100%, on kallis nykyään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto on ainoa, johon olen ottanut velkaa, mutta siihenkin säästin sen verran että velkaa ei jäisi myymisen jälkeen jäljelle vaikka sen arvo laskisi ja jäisin työttömäksi niin että on pakko muuttaa. Autoon pätee ihan sama kuin sänkyyn, ensin säästetään ja sitten ostetaan sen tasoinen johon rahat riittää.Otit velkaa. Väärin tehty. Olisi pitänyt ostaa sellainen asunto, johon pelkät säästöt riittävät. Ja jos sellaista ei olisi löytynyt, niin sitten olisi pitänyt vaan asua vuokralla.
Mikäköhän sinun tekosyysi oli, että piti velaksi ostaa kymmenien tai pahimmillaan satojen tuhansien eurojen luksustuote? Ilmankin pärjää.
Velanotto on ok, kunhan osaa arvioida maksukykynsä
Okei, sanotaan että ko henkilö on ottanut laskelmoidusti riskin hankkia kallis apuväline. Hän on hankkinut sen ymmärtäen että maksut riippuvat työllisyydestä, ja ymmärtänyt että jos työt loppuu, niin maksuja ei voi suorittaa.
Kenen syy on että maksut jäivät töiden loputtua suorittamatta ja menivät ulosottoon:
A) kyseisen henkilön joka otti tietoisen riskin
B) jonkun muun, kenen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velanotto on ok, kunhan osaa arvioida maksukykynsä
Koska sukulaiset auttaa, ei itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex oli samanlainen. Mikään ei koskaan ollut oma vika, hän oli aina olosuhteiden uhri. Mm. kun sai yliopeudesta sakot (ei hänen vikansa, koska oli kiire), myöhästyi lennolta (ei hänen vikansa koska nukkui pommiin ja koneen olisi pitänyt odottaa), unohti asiakastapaamisen (jonkun olisi pitänyt muistuttaa!!😠).
Uskomaton ajatuksenjuoksu, ei voi muuta sanoa.
Ollaanko luettu sama juttu, eihän tässä nyt suhtauduttu ihan näinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä eroa siinä, että ostaa jotain joka todennäköisesti nostaa ajan myötä jälleenmyyntiar
Sä et ymmärrä eroa siinä, että vammainen henkilö ostaa velaksi itselleen ja kroonisesti sairaalle puolisolleen muutaman tonnin apuvälineen, joka mahdollistaa hänelle esimerkiksi työssäkäynnin vs. ostaa velaksi satojen tonnien luksustuotteen, jota ei tarvitsisi oikeasti mihinkään, vaan joka on lähinnä väline omaisuutensa kasvattamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon voi aina myydä, jos ei selviä lyhennyksistä. Samoin auton.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi 3600€ maksavaa sänkyä vaikka olisi varaa.
No kivat sulle. Luultavasti käytät saman summan johonkin itsellesi mieluisaan ja tärkeään, joka on jonkun muun mielestä taas täyttä paskaa.
Voi v..un idiootti! Jokainen ostaa sen mukaan mitä itse kulloinkin tarvitsee. Ei siinä tarvi miettiä, että mitä muut tästä mun ostoksesta ajattelee, koska se tulee mun käyttöön eikä jonkun toisen elämäntilanteen ja tarpeen mukaan.
Sä et ymmärrä eroa siinä, että vammainen henkilö ostaa velaksi itselleen ja kroonisesti sairaalle puolisolleen muutaman tonnin apuvälineen, joka mahdollistaa hänelle esimerkiksi työssäkäynnin vs. ostaa velaksi satojen tonnien luksustuotteen, jota ei tarvitsisi oikeasti mihinkään, vaan joka on lähinnä väline omaisuutensa kasvattamiseen?
No väitän kyllä, että katto pään päällä on hyvin paljon vähemmän luksustuote kuin mikään apuväline, ihan vamman asteesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tatuoitu ja lävistetty, ei yllätä yhtään.
Mahtaa olla perusvaatimus tuollaisille yhdenvertaisuusihmisille ettei vahingossa epäillä toisenlaiseksi?
Eikä ainakaan ole nälkään kuolemassa, on aika hyvässä lihassa.
Nuoret, jotka ovat päätyneet ikuiseen velkavankeuteen, ei kannata tehdä Suomessa töitä. Jos työhaluja kuitenkin löytyy,niin muutto toiseen maahan on ainut ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi 3600€ maksavaa sänkyä vaikka olisi varaa.
No kivat sulle. Luultavasti käytät saman summan johonkin itsellesi mieluisaan ja tärkeään, joka on jonkun muun mielestä taas täyttä paskaa.
Voi v..un idiootti! Jokainen ostaa sen mukaan mitä itse kulloinkin tarvitsee. Ei siinä tarvi miettiä, että mitä muut tästä mun ostoksesta ajattelee, koska se tulee mun käyttöön eikä jonkun toisen elämäntilanteen ja tarpeen mukaan.
Et ole vissiin paljon kouluja käynyt, kun looginen päättelykykysi ja argumentaatiosi on tuolla tasolla. Tuokin pariskunta tarvitsi käyttöönsä juuri sen ostamansa sängyn ihan siitä riippumatta, mitä muut heidän ostoksestaan ajattelivat.
Onneksi tuollaisia DEI-konsultteja ei enää tarvita. Valtion rahat menee järkevämpiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
No väitän kyllä, että katto pään päällä on hyvin paljon vähemmän luksustuote kuin mikään apuväline, ihan vamman asteesta riippumatta.
Katon saa päänsä päälle vuokrallakin. Omistusasunto ei todellakaan ole mikään elinehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä Ylen surkeat "köyhät" on tällaisia, jotka loppupeleissä on itse aiheuttaneet ongelmansa.
CP-vamma ei ole itseaiheutettu. Hieno juttu että käy töissä ja hoitaa elinikäistä sairauttaan.
Jos on cp-vamma niin pitäisikö automaattisesti olla myös holhouksessa
Se on sillä tavalla, jotta itse työllä hankittu raha ei kuulu holhouksen piiriin. Se on laki sellainen.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon voi aina myydä, jos ei selviä lyhennyksistä. Samoin auton.
Niin voi sängynkin. Mutta siinä tapauksessa tämä jutun nainen olisi ehkä jäänyt kotiin makaamaan tukien varaan työkyvyttömänä. Olisiko se ollut sinun mielestäsi parempi?
Itse näen taas asian niin, että kroonisesti vakavasti sairas huolehti siitä että pysyisi työelämässä mahdollisimman pitkään hankkimalla apuvälineen joka lieventää sairauden oireita. Tekisin itse saman. Hienoa että hän on edelleen töissä ja sai velan maksettua. Toivottavasti tuosta oppi kuitenkin sen verran, että jatkaa säästämistä.