Yle: Sängyn ostaminen ajoi ulosottoon
Nyt on taas kiinnostavan artikkelin yle tuottanut. Jutussa nainen kertoo että sängyn osamaksu on mennyt maksukehotusten jälkeen ulosottoon. Sängyn hinta noin neljä tonnia (mitäköhän on korkoineen) ja tulot on pienet. Hänen mietteensä asiasta on: Minusta tuntuu monesti, että olen huonompi työntekijä tai huonompi ihminen, koska olen muka sössinyt raha-asiat, vaikka oikeasti tämä ei ole oma vika.
Voiko joku aukaista tällaista ajatusmaailmaa minulle kiitos? Kenen rooli on ottaa vastuu aikuisen ihmisen omasta taloudesta jossei hänen itsensä??
Kommentit (334)
Taitaa moottorisängyn arvo romahtaa heti ostaessa enemmän kuin auton. Asia joka kannattaa huomioida ostaessa velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hankin selkäkivun takia uuden työtuolin. Pitääkö palauttaa kauppaan, kun maailmassa on halvempiakin tuoleja ja kipuihin voi popsia lääkkeitä.
Jos sinulla ei ollut varaa tuoliin, olisit voinut ostaa vaikka käytettynä.
Moni ajautuu ulosottoon esimerkiksi sairaalalaskujen takia. Eikä sitä sairaalan päätymistä voi aina itse valita. Sinne viedään, jos vaikka jäät auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella hyvän 180 cm leveän moottorisängyn saa hintaan 1200-1700 euroa. Tuossa on siis maksettu kolminkertainen hinta, miksiköhän?
on halunnut tietyn merkkisen
Ei pidä ostaa mersua, jos varat riittää vain ladaan.
Vierailija kirjoitti:
Hankin selkäkivun takia uuden työtuolin. Pitääkö palauttaa kauppaan, kun maailmassa on halvempiakin tuoleja ja kipuihin voi popsia lääkkeitä.
Jos sinulla on siihen varaa, niin ei tietenkään. Mutta jos olet sen takia ylivelkaantunut niin varmaan pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Aina nämä Ylen surkeat "köyhät" on tällaisia, jotka loppupeleissä on itse aiheuttaneet ongelmansa.
Ja vielä tulevat mediaan, eikö todellakaan ymmärretä syiden ja seurausten lakia?
Työttömyyden uhkaa ei pidä vain huomioida, vaan pitää ajatella niin, että työttömänä sitä ollaan taas kohta kuitenkin, joten ei muuta kuin kaikki tileistä liikenevä raha patjan alle piiloon ja jättää velkojen teon heille, joilla siihen riskiin on varaa. On sitten mistä maksaa, kun jotain rupeaa tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopealla googlauksella hyvän 180 cm leveän moottorisängyn saa hintaan 1200-1700 euroa. Tuossa on siis maksettu kolminkertainen hinta, miksiköhän?
Kerrohan vielä, lievittävätkö nuo löytämäsi sängyt juuri tämän henkilön sekä hänen puolisonsa kipuja?
Kerro itse, miksi eivät lievittäisi?
V i t t u että olet tyhmä. 😆 Jos lievittäisivät, niin eivätköhän he olisi sellaisen ostaneet. Vai onko sulla itaelläsi tapana ostaa velaksi yhtä hyviä tuotteita kalliimmalla, minkä vuoksi et ymmärrä, miten typerä kysymyksesi on? En ihmettelisi.
Vai olisiklhan kuitenkin tyhmempää ostaa yli varojensa kalis sänky, vaikka halvemmallakin olisi pärjännyt?
Sängyn ostaminen ei ajanut ulosottoon vaan maksamattomat laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on halunnut tietyn merkkisen
Ei pidä ostaa mersua, jos varat riittää vain ladaan.
Ja jos on vaikka halvaantunut jaloista, ja tarttis töissä käydäkseen autoa, jossa kaasu ja jarru toimii käsillä, mutta sellaseen ei oo varaa kuin velaksi, niin mieluummin
A. Jää työttömäksi tukien varaan.
B. Ostaa ihan ronskisti vaan semmosen normi auton polkimilla, mihin rahat riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan vielä, lievittävätkö nuo löytämäsi sängyt juuri tämän henkilön sekä hänen puolisonsa kipuja?
V i t t u että olet tyhmä. 😆 Jos lievittäisivät, niin eivätköhän he olisi sellaisen ostaneet. Vai onko sulla itaelläsi tapana ostaa velaksi yhtä hyviä tuotteita kalliimmalla, minkä vuoksi et ymmärrä, miten typerä kysymyksesi on? En ihmettelisi.
Vai olisiklhan kuitenkin tyhmempää ostaa yli varojensa kalis sänky, vaikka halvemmallakin olisi pärjännyt?
Oletko jompi kumpi tämän pariskunnan osapuolista, vai millä oikeudella kehtaat väittää, että he olisivat pärjänneet halvemmallakin sängyllä?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa moottorisängyn arvo romahtaa heti ostaessa enemmän kuin auton. Asia joka kannattaa huomioida ostaessa velaksi.
Yks kaveri oli aikoinaan ostanut yli 9000 markan maantiefillarin velaksi. Maksoiko se siitä sen ekan erän, mikä oli jotain toista sataa silloista markkaa ja loput jätti maksamatta, että jää tileistä enemmän itselle. Jossain kohtaa tämä pyörä kauppias tuli kaverin luo kylään ja otti fillarin puheeksi. Sanoi, että jos ei ala maksaminen kiinnostelee, niin mä vien tän pyörän sulta ja laitan sen myyntiin. Sulla tän arvo on kaksisataa, mutta kun tää on vielä siistissä kunnossa, niin laitan tän myyntiin vajaalla 9 tonnilla. Kaveri siinä parkas, että mitä! Onks mulla 200 markan fillari, josta on 9000 markkaa velkaa?! Kauppias siihen, että nii nii ja otti pyörän kantoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai olisiklhan kuitenkin tyhmempää ostaa yli varojensa kalis sänky,
Oletko jompi kumpi tämän pariskunnan osapuolista, vai millä oikeudella kehtaat väittää, että he olisivat pärjänneet halvemmallakin sängyllä?
Sillä oikeudella, että onhan tuo ihan sairaan kallis sänky. Ihan hyvän auton saa jo tuolla hinnalla. Ja jos rouva tulee julkiseen mediaan kitisemään ulosottoa sängyn takia, niin se oikeuttaa kyllä kysymään, miksi noin ylihintainen sänky.
"Eläimen asianmukainen ylläpitäminen maksaa moninkertaisesti enemmän kuin eläimen hankinata. Laskennallisesti koiran omistaminen tulee maksamaan 670-1960 euroa vuodessa ja hevosen pito 3600-14 400 euroa vuodessa. Kissan asianmukainen pitämisen hinnaksi kertyy yli 1000 €/v"
https://www.elaintieto.fi/blogi/muistilista-lemmikinottajan-avuksi/
Eli, olisi luopunut noista menoeristä niin mitään ongelmaa ei olisi syntynyt.
Kaffebulla kirjoitti:
Neljän tonnin sänky? Huh huh. Mahtaa olla makoisat unet.
Mulla on seitsemän tonnin sänky ja nukun silti joskus huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Sängyn ostaminen ei ajanut ulosottoon vaan maksamattomat laskut.
Ja luoti ei tapa, vaan sormi joka liipaisinta painaa.
"Sillä oikeudella, että onhan tuo ihan sairaan kallis sänky. Ihan hyvän auton saa jo tuolla hinnalla. Ja jos rouva tulee julkiseen mediaan kitisemään ulosottoa sängyn takia, niin se oikeuttaa kyllä kysymään, miksi noin ylihintainen sänky."
Se sairaan kallis sänky on apuväline eikä ihan mikä tahansa luksussänky.
Millä oikeudella sinä kyseenalaistat vammaisen ihmisen apuvälinehankinnan?
Vai eikö vammaisella ja sairaalla ihmisellä ole mielestäsi oikeutta tarvitsemaansa apuvälineeseen, jos sen joutuu ostamaan velaksi?
Tarjoatko sähköpyörätuoliakin tarvitsevalle tavallista pyörätuolia, koska "se on ihan riittävän hyvä sulle", tai vaihtoehtoisesti käsket jäämään sänkyyn makaamaan, jos sähköpyörätuoli pitäisi ostaa velaksi?
"Ku tän sähköpyörätuolin hinnalla sais jo ihan hyvän auton, niin et sä semmosta tarvii."
Miten sinä tiedät vammaisen ihmisen tarpeet ja kivut ulkopuolisena paremmin kuin hän itse?
No kaikki on hyvin. Kyseinen henkilö on työssä ja ulosotto on päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
"Sillä oikeudella, että onhan tuo ihan sairaan kallis sänky. Ihan hyvän auton saa jo tuolla hinnalla. Ja jos rouva tulee julkiseen mediaan kitisemään ulosottoa sängyn takia, niin se oikeuttaa kyllä kysymään, miksi noin ylihintainen sänky."
Se sairaan kallis sänky on apuväline eikä ihan mikä tahansa luksussänky.
Millä oikeudella sinä kyseenalaistat vammaisen ihmisen apuvälinehankinnan?
Vai eikö vammaisella ja sairaalla ihmisellä ole mielestäsi oikeutta tarvitsemaansa apuvälineeseen, jos sen joutuu ostamaan velaksi?
Tarjoatko sähköpyörätuoliakin tarvitsevalle tavallista pyörätuolia, koska "se on ihan riittävän hyvä sulle", tai vaihtoehtoisesti k
Ei kukaan paheksu velaksi ostamista (mikä tietysti on taloudellisesti vähemmän järkevää kuin säästäminen) vaan velan maksamatta jättämistä eli sängyn varastamista. Se ei ole oikein. Vammaisten apuvälineitä pitää olla saatavilla, ja varmaan kannattaa neuvotella kuntoutusohjaajan tai jonkun muun kanssa sairaalalla. Ihan sairaalasänkyjäkin jotkut ovat saaneet kotiin oikeaan tarpeeseen.
Mutta ei ole ikinä oikein vain viedä jotain kaupasta maksamatta. Yrittäjä ei ole vastuussa toisten ihmisten terveydestä.
Ei kuulosta siltä että olisi. Yllättyi kun maksu menikin ulosottoon muistutusten jälkeen. Miten ihmeessä tuo voi yllättää?
Vaikka olin saanut monta tiedoksiantoa, että lasku on luultavasti etenemässä ulosottoon, niin kun se tuli, oli todella epäonnistunut olo ihmisenä.