Tabu: vanhukset eivät ole helppoja autettavia ja heidän itsemääräämisoikeutensa on liian suuri
Vastaan on tullut moneen otteeseen tällaisia tapauksia:
-Osa todella huonokuntoisista vanhuksista kieltäytyy ottamasta vastaan apua esim. kunnalta, vaikka ei itse enää selviä kotona. Sanovat, etteivät halua ulkopuolisten apua. Osa taas sanoo, että lapset kyllä hoitavat, vaikka lapsilta tätä ei kysytä haluavatko/jaksavatko hoitaa. Pahimmillaan osa vanhuksista kaipaa päivittäistä apua, joka on heistä kiireistä. "Miksi töissä oleva tyttäreni ei pääse heti auttamaan, kun telkkarista ei näy kanavat ja tämä on minulle hätätapaus."
-Osa vanhuksista kieltäytyy avusta, jos se ei ole juuri oman mielen mukaista. Ei riitä, että vanhukselle tuotaisiin kotiin ruoka, kun se ei ole juuri mieluista. "Minähän en mistään eineksistä välitä, pitää olla itse tehtyä!" Osa kieltäytyy lähtemästä kotoa ulkopuoliseen hoitopaikkaan, koska haluavat mieluummin olla kotona, vaikka eivät pärjäisi. Hinnan tästä maksavat hoitamaan joutuvat läheiset ja yhteiskunta, jonka rahoilla kotiin on palkattava paljonkin hoitoapua.
-Osa vanhuksista vaatii ihan kohtuuttomia läheisiltä, jotka hyvää hyvyyttään auttavat. Ei riitä, että toinen laittaa tiskikoneen, vaan se pitää täyttää juuri tietyllä tavalla. Ei riitä, että toinen imuroi, vaan se pitää tehdä juuri vanhuksen omalla tavalla. Läheskään kaikki vanhukset eivät ole mitään kilttejä ja kiitollisia avusta. Osa rähisee auttajille, haistattelee hoitajille tai valittaa omaisille.
En tarkoita, että vanhuksia pitää kohdella huonosti, mutta itsemääräämisoikeus on joissakin tilanteissa kohtuuttoman suuri. Vanhus voi kieltäytyä hoidosta ja vastuuttaa läheisiään tai tehdä muuten hoidon todella hankalaksi. Jos vanhus ei itse pärjää arkisissa asioissa, niin ei silloin vanhuksella ole oikeutta sanella, mikä apu kelpaa.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vanhus voi palkata henkilön, joka täyttää tiskikoneen just niinkuin haluaa ja imuroi myös.
Rasittavinta on, jos se autettava vanhus asuu omakotitalossa ja suku saa juosta leikkaamassa nurmikkoa, putsaamassa rännejä ja kolaamassa lunta.
Juu me ei olla lähdetty tuohon ollenkaan. Ollaan sanottu, että nyt teidän pitää luopua tietyistä vaatimuksista pihan suhteen ja kestää se, että se villiintyy. Esim. en nypi pihasta rikkaruohoja, en haravoi, en nypi kuivia kukkia jne. Lumityöt tilataan ulkopuoliselta, ja ollaan sanottu että sitten kun eivät jaksa enää puita hakea, pistäkööt patterit päälle. Haluavat nyt itsekin onneksi muuttaa kerrostaloon, mutta jos me oltaisiin lähdetty siihen, että hoidetaan piha heidän puolestaan, tuskin tuntisivat tarvetta muuttaa mihinkään. Me tosin oltaisiin siinä vaiheessa vielä uupuneempia kuin nyt.
Vanhukset ei halua laitoshoitoon koska rehellisesti ei siellä mitään hoitoa edes anneta..
Olen nähnyt itse...laitoksessa ei edes käy lääkärit ja hoitajat käy vain ruoka aikaan tuomassa ruuan ja katsomassa onko potilas vielä hengissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävää, kun ajattelee, että jos asia sattuu omalle kohdalle. Jokainen haluaa viimeiseen saakka elää omanlaistaan elämää. Jos järki pelaa, niin sitä vaikeampaa on ottaa vastaan ulkopuolista, sanelupolitiikalla toteutettua apua.
Ei ole. En milloinkaan haluaisi olla karmea taakka ja vaiva omille lapsilleni. Minut saa ja pitää kärrätä halvimpaan mahdolliseen hoitokotiin heti jos en ketään enää tunnista enkä itse osaa esim vessassa käydä enkä toimia. Elävät eläkööt oman elämänsä.
Toivottavasti näin ei koskaan käy ja dementiasairauksiin keksittäisiin hoito.
Mun äiti sanoi nuorempana juuri noin, mutta nyt kun ikää on 75, hän on alkanut puhumaan ettei häntä saa laittaa mihinkään hoitokotiin ellei ole jo niin pahasti dementikko ettei mistään ymmärrä enää kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vuosia aina jänkätään ja jankataan tätä samaa. Usein hoitsut jänkkäävät itse. Kunnat ja valtio tekee liian jäykät lait joista ei voi poiketa, esimerkiksi ruokaa voisi olla vanhuksilla kaapissa valmiina ja juomia. Ja voi lämmittää. Tai mennään kauppaan hakemaan. Ei se niin vaikeaa ole. Samoin suihkuun voi mennä toiveen mukaan. Ei muut voi määräillä vanhusten aikatauluja ja elämää, he haluavat nykyään oman elämän ja on toiveet. Hyvä mieli on tärkeää ja toiveikkuus. Ymmärtäkää enemmän lapsia, aikuisia ja vanhuksia. Se on oikeaa sosiaalisuutta että neuvotellaan, ymmärretään.
Siis mitä apua vanhus tarvitsee, jos voi mennä itse kauppaan ja lämmittää ruokansa itse. Ja menee suihkuun itse. Jos apua tarvii, niin ei sitä välttämättä saa itse haluamaansa kellonaikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ilmoitti jo, että ei aijo muuttaa asunnostaan mihinkään putkiremontin tieltä. Ok, ei asia kuulu mulle.
Ilmoita isännöitsijälle/taloyhtiön hallitukselle, niin tietävät tilanteen etukäteen.
Putkiremontin aikana voi ihan hyvin asua jos kykenee käymään tarvittaessa muutaman päivän taloyhtiön vessassa ja saunassa suihkussa. En tiedä ketään kuka olisi muuttanut jonnekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidille ei kelpaa, että toisin kauppaostokset hänelle samalla kun tulen käymään. Hänen pitää itse päästä valitsemaan ne täsmälleen samat tuotteet, mitä aina ostaa. Aikaa palaa ihan tuhottomasti edestakaisin ajeluun ja siellä kaupassa köpöttelyyn. Kivempi olis vaikka kahvitella, mut ei.
Anna hänen mennä taksilla kauppaan, ikävä riistää itsemääräämisoikeus, ja taksilla takaisin.
Ei suostu, sehän maksaa!
Maksa ne taksit niin ei pala sinun kallista aikaa !
Tilillä makaa satatonnia, hänellä olisi itselläänkin varaa
Tuo on sitten sinun valinta !
Kyllä vanhusten hoito tehdään liian vaikeasti, jos se on vanhuksillekin liian vaikeaa. Pitäisi olla ihan helppoa, kiva elämä ja kaikilla hyvä olla. Hyvää mieltä, ei pahaa mieltä. Jokainen tietää että lakien ja eri tahojen ei pitäisi vaikeuttaa asioita, vaan helpottaa. Ja joustaa. Vanhus ei ole muiden palvelija, se on toisinpäin siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus voi palkata henkilön, joka täyttää tiskikoneen just niinkuin haluaa ja imuroi myös.
Rasittavinta on, jos se autettava vanhus asuu omakotitalossa ja suku saa juosta leikkaamassa nurmikkoa, putsaamassa rännejä ja kolaamassa lunta.
Siihenkin hommaan saa apua esim. mökkitalkkarilta. Voi palkata tiettyyn hommaan tai jossain maalla on ka 4H-kerohoja. Jos suku tai vanhus raaskii tilata, kun pelkää perintörahojen menetystä.
Meidän maalla asuva sukulainen alkoi itsekin tilata mökkitalkkarin hommiin, ja oli tyytyväinen. Omaisten kanssa sitten jää aikaa vaikka vain jutella ja kahvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidille ei kelpaa, että toisin kauppaostokset hänelle samalla kun tulen käymään. Hänen pitää itse päästä valitsemaan ne täsmälleen samat tuotteet, mitä aina ostaa. Aikaa palaa ihan tuhottomasti edestakaisin ajeluun ja siellä kaupassa köpöttelyyn. Kivempi olis vaikka kahvitella, mut ei.
Anna hänen mennä taksilla kauppaan, ikävä riistää itsemääräämisoikeus, ja taksilla takaisin.
Ei suostu, sehän maksaa!
Maksa ne taksit niin ei pala sinun kallista aikaa !
Tilillä makaa satatonnia, hänellä olisi itselläänkin varaa
Tuo on sitten sinun valinta !
si
Kaikilla pitää olla itsemääräämisoikeus ihan loppuun saakka.
Jos muuta vaatii, on täysi fasse.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ei halua laitoshoitoon koska rehellisesti ei siellä mitään hoitoa edes anneta..
Olen nähnyt itse...laitoksessa ei edes käy lääkärit ja hoitajat käy vain ruoka aikaan tuomassa ruuan ja katsomassa onko potilas vielä hengissä
Kotonako käy lääkäri? Kotona kaadutaan niin, ettei lopulta päästä edes ylös ja ollaan päiviä kaatuneena siinä maassa, kun itse on kielletty kotihoidon päivittäiset käynnit. Sitten päädytään liikuntakyvyttömänä hoitokotiin, toki ensin sairaalaan.
Vanhuksia voisi kunnioittaa. Ei tehdä syntipukkia joka asiaan. Jos systeemi ei tunnista iäkkäiden tarpeita ja toiveita, kukas sen tekee. Nykyaika vaatii positiivisia muutoksia. Ammattitaidon puute ei ole myös iäkkään vika tai säästöt.
Meillä oli karmea urakka, johon mieheltä olisi mennyt yksinään koko kesä. Löysin kylältä ja mökkitalkkarin, joka palkattiin kaveriksi miehelle ja viikossa saivat kahdestaan sen homman tehtyä.
Siitä palkasta taisi silloin saada jotain verohelpotustakin. Silloin oli kampanjana, että ei tehtäisi niin paljon pimeitä töisä, kuin maalla on yleensä ollut tapana.
Mun vanhukset on täysin mahdottomia autettavia. Kaikki pitäisi tehdä just eikä melkein. Viimeisin oli, että ajattelin piristää kotiaan muutamalla kausivalolla ja kukilla ja kunnon siivouksella. Väärin tehty. Koristeet revittiin alas ja siivouksenkin tein väärin. En tee toiste. Ruokakin on pahaa.
Suurin osa vanhuksista on aivan tavallisia ja normaaleja ihmisiä. Mutta kuten kaikissa ikäluokissa niin heissäkin on mu***ja jotka eivät osaa tai kykene ymmärtämään omaa tilannettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotonako käy lääkäri? Kotona kaadutaan niin, ettei lopulta päästä edes ylös ja ollaan päiviä kaatuneena siinä maassa, kun itse on kielletty kotihoidon päivittäiset käynnit. Sitten päädytään liikuntakyvyttömänä hoitokotiin, toki ensin sairaalaan.
Turvaranneke käyttöön, älkääkä valittako että se maksaa.
Kehun itseäni. 80. Koska olen täyspäinen lapset eivät tyrkytä minulle mitään "hoitoja." Ostan apua mitä tarvitsen, mökillä mökkitalkkarilta. Palvelubussi hakee kotiovelta ja tuo julkisen liikenteen hinnalla. Sillä pääsee pyörätuolilla tai rollaattorin kanssa. Tietysti ei niin joustava kuin taksi mutta tarvittaessa raaskin ajaa taksilla.
En vielä ole keksinyt miksi tekisin lapsistani marisevat marttyyrit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ilmoitti jo, että ei aijo muuttaa asunnostaan mihinkään putkiremontin tieltä. Ok, ei asia kuulu mulle.
Ilmoita isännöitsijälle/taloyhtiön hallitukselle, niin tietävät tilanteen etukäteen.
Putkiremontin aikana voi ihan hyvin asua jos kykenee käymään tarvittaessa muutaman päivän taloyhtiön vessassa ja saunassa suihkussa. En tiedä ketään kuka olisi muuttanut jonnekin
Meillä meni sekä vesi- että viemäriputket uusintaan. Lisäksi kylpyhuoneet uusittiin kaikissa huoneistoissa. Meteli oli kova ja talo oli tyhjillään useamman kuukauden. Ei siellä pystynyt asumaan.
Älkää alkako mitään itsemääräämisestä valittamaan, se on vanhuksen ja kaikkien oikeus, jos ei nillä määräämisillään aiheuta vanhinkoa kenellekään.
Jokainen saa omilla rahoillaan tehdä mitä haluaa.
Tietysti jos on tarve edunvalvonnasta, niin silloin yhteys sosiaalilautakuntaan. Sukulaisilla ei selalisia oikeuksia ole. Onneksi.
Miksi vuosia aina jänkätään ja jankataan tätä samaa. Usein hoitsut jänkkäävät itse. Kunnat ja valtio tekee liian jäykät lait joista ei voi poiketa, esimerkiksi ruokaa voisi olla vanhuksilla kaapissa valmiina ja juomia. Ja voi lämmittää. Tai mennään kauppaan hakemaan. Ei se niin vaikeaa ole. Samoin suihkuun voi mennä toiveen mukaan. Ei muut voi määräillä vanhusten aikatauluja ja elämää, he haluavat nykyään oman elämän ja on toiveet. Hyvä mieli on tärkeää ja toiveikkuus. Ymmärtäkää enemmän lapsia, aikuisia ja vanhuksia. Se on oikeaa sosiaalisuutta että neuvotellaan, ymmärretään.