Tabu: vanhukset eivät ole helppoja autettavia ja heidän itsemääräämisoikeutensa on liian suuri
Vastaan on tullut moneen otteeseen tällaisia tapauksia:
-Osa todella huonokuntoisista vanhuksista kieltäytyy ottamasta vastaan apua esim. kunnalta, vaikka ei itse enää selviä kotona. Sanovat, etteivät halua ulkopuolisten apua. Osa taas sanoo, että lapset kyllä hoitavat, vaikka lapsilta tätä ei kysytä haluavatko/jaksavatko hoitaa. Pahimmillaan osa vanhuksista kaipaa päivittäistä apua, joka on heistä kiireistä. "Miksi töissä oleva tyttäreni ei pääse heti auttamaan, kun telkkarista ei näy kanavat ja tämä on minulle hätätapaus."
-Osa vanhuksista kieltäytyy avusta, jos se ei ole juuri oman mielen mukaista. Ei riitä, että vanhukselle tuotaisiin kotiin ruoka, kun se ei ole juuri mieluista. "Minähän en mistään eineksistä välitä, pitää olla itse tehtyä!" Osa kieltäytyy lähtemästä kotoa ulkopuoliseen hoitopaikkaan, koska haluavat mieluummin olla kotona, vaikka eivät pärjäisi. Hinnan tästä maksavat hoitamaan joutuvat läheiset ja yhteiskunta, jonka rahoilla kotiin on palkattava paljonkin hoitoapua.
-Osa vanhuksista vaatii ihan kohtuuttomia läheisiltä, jotka hyvää hyvyyttään auttavat. Ei riitä, että toinen laittaa tiskikoneen, vaan se pitää täyttää juuri tietyllä tavalla. Ei riitä, että toinen imuroi, vaan se pitää tehdä juuri vanhuksen omalla tavalla. Läheskään kaikki vanhukset eivät ole mitään kilttejä ja kiitollisia avusta. Osa rähisee auttajille, haistattelee hoitajille tai valittaa omaisille.
En tarkoita, että vanhuksia pitää kohdella huonosti, mutta itsemääräämisoikeus on joissakin tilanteissa kohtuuttoman suuri. Vanhus voi kieltäytyä hoidosta ja vastuuttaa läheisiään tai tehdä muuten hoidon todella hankalaksi. Jos vanhus ei itse pärjää arkisissa asioissa, niin ei silloin vanhuksella ole oikeutta sanella, mikä apu kelpaa.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ilmoitti jo, että ei aijo muuttaa asunnostaan mihinkään putkiremontin tieltä. Ok, ei asia kuulu mulle.
Ilmoita isännöitsijälle/taloyhtiön hallitukselle, niin tietävät tilanteen etukäteen.
Miksi siitä muiden mitään pitäisi ilmoitella? Täysivaltaisen ihmisen asioista ,eiköhän ole parasta jättää mummo setvimään asia ihan omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ei halua laitoshoitoon koska rehellisesti ei siellä mitään hoitoa edes anneta..
Olen nähnyt itse...laitoksessa ei edes käy lääkärit ja hoitajat käy vain ruoka aikaan tuomassa ruuan ja katsomassa onko potilas vielä hengissä
Kotonako käy lääkäri? Kotona kaadutaan niin, ettei lopulta päästä edes ylös ja ollaan päiviä kaatuneena siinä maassa, kun itse on kielletty kotihoidon päivittäiset käynnit. Sitten päädytään liikuntakyvyttömänä hoitokotiin, toki ensin sairaalaan.
Turvaranneke käyttöön, älkääkä valittako että se maksaa.
Toinen ei enää osannut käyttää sitä, löytyi irrotettuna jostain lehtinippujen keskeltä. Toinen taas ei halua sitä, koska sähköallergisena (ja harhaluuloisena) epäilee ihan kaikkea.
Normaalit vanhukset olisi hieno asia. Nyt niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja miten itsekeskeisiä ihmiset on nykyään. Monissa maissa ei tule kuuloonkaan, että vanhukset sullotaan laitoksiin vaan heitä autetaan ja hoidetaan koko perheen ja suvun voimin jonkun kotona. Täällä pienikin apu, jonka joutuu vanhuksille antamaan on ihan liikaa ja auta armias, jos vanhuksella sattuu olemaan omia mielipiteitä siitä, miten hän haluaa elää elämänsä viimeiset vuodet. Hävetkää.
Kenenkään ei tarvitse kuunnella raivoamista siitä,että imuroi väärin tai että ei voi kesken työpäivän lähteä katsomaan,miksi tv e näy.
Vanhuus ei ole valttikortti huonoon käytökseen. Näiden raivoajien pitäisi hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ilmoitti jo, että ei aijo muuttaa asunnostaan mihinkään putkiremontin tieltä. Ok, ei asia kuulu mulle.
Ilmoita isännöitsijälle/taloyhtiön hallitukselle, niin tietävät tilanteen etukäteen.
Miksi siitä muiden mitään pitäisi ilmoitella? Täysivaltaisen ihmisen asioista ,eiköhän ole parasta jättää mummo setvimään asia ihan omatoimisesti.
Jos ohjeistus on, että pitää muuttaa remontin ajaksi pois, niin toki ilmoitatte että siellä on joku höyrypää estämässä remonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset ei halua laitoshoitoon koska rehellisesti ei siellä mitään hoitoa edes anneta..
Olen nähnyt itse...laitoksessa ei edes käy lääkärit ja hoitajat käy vain ruoka aikaan tuomassa ruuan ja katsomassa onko potilas vielä hengissä
Kotonako käy lääkäri? Kotona kaadutaan niin, ettei lopulta päästä edes ylös ja ollaan päiviä kaatuneena siinä maassa, kun itse on kielletty kotihoidon päivittäiset käynnit. Sitten päädytään liikuntakyvyttömänä hoitokotiin, toki ensin sairaalaan.
Turvaranneke käyttöön, älkääkä valittako että se maksaa.
Toinen ei enää osannut käyttää sitä, löytyi irrotettuna jostain lehtinippujen keskeltä. Toinen taas ei halua sitä, koska säh
Niin, kaikni boomerit on hankalia ja ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvaranneke voisi olla tällaisissa tapauksissa kätevä. Äidilläni oli sellainen. Ei hän sitä tarvinnut onneksi kuin kerran. Apu tuli kohtuullisessa ajassa, ja homma toimi kaikin puolin hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvaranneke voisi olla tällaisissa tapauksissa kätevä. Äidilläni oli sellainen. Ei hän sitä tarvinnut onneksi kuin kerran. Apu tuli kohtuullisessa ajassa, ja homma toimi kaikin puolin hienosti.
Kuten jo kerroin, niin kumpikaan ei kyennyt niitä käyttämään. Kotona pidetään ihmisiä ihan käsittämättömässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkiremontin aikana voi ihan hyvin asua jos kykenee käymään tarvittaessa muutaman päivän taloyhtiön vessassa ja saunassa suihkussa. En tiedä ketään kuka olisi muuttanut jonnekin
Meillä meni sekä vesi- että viemäriputket uusintaan. Lisäksi kylpyhuoneet uusittiin kaikissa huoneistoissa. Meteli oli kova ja talo oli tyhjillään useamman kuukauden. Ei siellä pystynyt asumaan.
Kyll me asuttiin putkiremontin aikaan. Ja asuttiin myös oman kylpyhuoneen remontin aikaan. 3 viikkoa hurisi kuivauskone, saatiin käyttää taloyhtiön saunaa ja vessaa. ( tietysti oli yöämpäri.)
Tyttärelle tehtiin sama kuin teille, koiransa oli meillä sen aikaa. Töissähän hän päivät.
Hirveän äänettömiä on remontit nykyisin, mun kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja miten itsekeskeisiä ihmiset on nykyään. Monissa maissa ei tule kuuloonkaan, että vanhukset sullotaan laitoksiin vaan heitä autetaan ja hoidetaan koko perheen ja suvun voimin jonkun kotona. Täällä pienikin apu, jonka joutuu vanhuksille antamaan on ihan liikaa ja auta armias, jos vanhuksella sattuu olemaan omia mielipiteitä siitä, miten hän haluaa elää elämänsä viimeiset vuodet. Hävetkää.
Kenenkään ei tarvitse kuunnella raivoamista siitä,että imuroi väärin tai että ei voi kesken työpäivän lähteä katsomaan,miksi tv e näy.
Vanhuus ei ole valttikortti huonoon käytökseen. Näiden raivoajien pitäisi hävetä.
Eri. Muistisairaudet oireilevat huonona käytöksenä, agressiivisuutena jopa väkivaltaisuutena. Ei sellainen ihminen osaa eikä hänen tarvitsekaan hävetä. Hän on ehkä diiagnosoimaton muistisairas. Ei hän käytä vanhuutta valttikorttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon ettei raivoaja tai telkkarin kanssa apua tarvitseva ole terve. Jos sinä hallitset itsesi ja mielesi ymmärrät sen. Vai nuorempi painos vanhuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkiremontin aikana voi ihan hyvin asua jos kykenee käymään tarvittaessa muutaman päivän taloyhtiön vessassa ja saunassa suihkussa. En tiedä ketään kuka olisi muuttanut jonnekin
Meillä meni sekä vesi- että viemäriputket uusintaan. Lisäksi kylpyhuoneet uusittiin kaikissa huoneistoissa. Meteli oli kova ja talo oli tyhjillään useamman kuukauden. Ei siellä pystynyt asumaan.
Kyl
Äänettömiä? Kyllä siellä porattiin ja ryskättiin ihan huolella, koska vanha kylppäri purettiin kokonaan. Uusia putkia myös vedettiin rakenteisiin, ei tehty pelkkiä sukituksia. Lisänä pitkät vesikatkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon ettei raivoaja tai telkkarin kanssa apua tarvitseva ole terve. Jos sinä hallitset itsesi ja mie
Ihmisellä on rajansa, eikä kaikkea tarvitse sietää. Nämä raivoajat ovat olleet usein raivoisia kontrollifriikkejä jo ennen vanhuuttakin.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon ettei raivoaja tai telkkarin kanssa apua tarvitseva ole
Tunnistatko sukuviat itsessäsi? Oletko varma jos olet menettänyt kyvyn elää itsenäisesti, muistisairauden alkua, hillitset itsesi eli sairautesi ja olet herttainen mumelo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla pitää olla itsemääräämisoikeus ihan loppuun saakka.
Jos muuta vaatii, on täysi fasse.
Niillä aikuisilla lapsillakin on itsemääräämisoikeus, tuntuu unohtuvat näiltä muita määräileviltä vanhuksilta.
Eivät dementikot enää ymmärrä mitä vaativat muilta. Viekää tutkimuksiin todennäköisten muistisairauksien toteamiseksi. Hoito sitten sen mukaan, vaikka eipä enää nykysuomessa tarve kohtaa hoidonsaantia. Eletään kymmeniä vuosia vanhemmiksi kuin entisinä aikoina, joten aivoja rappeuttavia sairauksia on enemmän, kun on satasta läheneviä vanhuksiakin entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhukset eivät ole tuollaisia. Osa on hyvinkin kiitollisia avusta. Jos oma vanhempasi on tuollainen, katsopa peiliin. Sieltä katsoo se seuraava vaikea vanhus.
Ei se ole mikään selviö, että kusipään lapsesta tulee samanlainen. Voi käydä päinvastoin, että lapsesta tulee liiankin mukautuva. Itse kun on oppinut pienestä pitäen miellyttämään ja tanssahtelemaan vanhemman tarpeiden tahtiin, niin oman identiteetin ja tahdon rakentuminen on jäänyt puolitiehen ja minusta on muovautunut muiden miellyttäjä. Niin käy monelle muullekin luonnehäiriöisen lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon ettei raivoaja tai telkkarin kanssa apua tarvitseva ole
Sukuvika kun ei suksi luista. Toinen sairas ja oma osaamattomuus, jaksamattomuus, toinen raivoava, mariseva marttyyri
Vierailija kirjoitti:
Häpeä itse. Onko oikein, että hankala ja/tai sairas ihminen kyykyttää lähimpiään, tai vastaavasti on toisten armoilla? Siirretään yleisen mielipiteen nimissä nurkasta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Älkää alkako mitään itsemääräämisestä valittamaan, se on vanhuksen ja kaikkien oikeus, jos ei nillä määräämisillään aiheuta vanhinkoa kenellekään.
Jokainen saa omilla rahoillaan tehdä mitä haluaa.
Tietysti jos on tarve edunvalvonnasta, niin silloin yhteys sosiaalilautakuntaan. Sukulaisilla ei selalisia oikeuksia ole. Onneksi.
Maailmassa on aika monta vanhusta, jotka nyt käyttävät sitä oikeuttaan muiden yli. Ja siitä koituu vahinkoa. Toimivalta pois liian iäkkäiltä, heti.
silti se hoito kotiin on paljon halvempaa kuin laitoshoito
Niillä aikuisilla lapsillakin on itsemääräämisoikeus, tuntuu unohtuvat näiltä muita määräileviltä vanhuksilta.