Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

163-senttinen nainen on lyhyt nainen, sanoo MeNaiset

Vierailija
02.08.2025 |

Ei juma että kihahti ja teki pahaa kun luin tämän jutun "lyhyistä" suomalaisnaisista odottaen jotain mihin voisin samaistua 152 cm pitkänä naisena.

"Lyhyet suomalaisnaiset kertovat, kuinka pituus vaikuttaa pukeutumiseen 158-senttinen Iiris lyhentää housut helpolla kikalla"

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011393126.html

Naisten keskipituus on sanottu jutussa, 164 ja risat, ja haastateltavien joukossa on yksi 163-senttinen joka on siis hurjat 1 senttiä keskipituutta lyhyempi. Sentin, ai kauheaa! Naisella on varmasti ollut niin rankkaa kun on niin hirveän lyhyt. Miten tällainen nainen pärjää vaateostoksilla ja pääseekö tuolla pituudella edes töihin kun pituus ei riitä mallin hommiin? Ja tämä joukon pisin voivottelee kun on taputeltu päähän kun on ollut niin pikkuinen. Pari lyhintä ovat sentään jo muutaman sentin keskimittaa lyhyempi.

Haastattelija saisi kyllä hävetä otantaansa sillä itse en ilkeäisi ottaa mukaan ketään joka ylittää 160 senttiä. Keskipituus on nimenomaan keskipituus monesta eri pituudesta, ei mikään alaraja minkä ylitys tekee naisesta "normaalin" pituisen. Jos haluaa puhua lyhyistä naisista, heitto keskiarvoon pitää olla reilusti enemmän. Jos MN tekisi jutun pitkistä naisista, niin tuskin siellä haastateltavien joukossa olisi 166-senttisiä naisia, vai olisiko muka?

Kunpa vielä joku päivä saisi lukea jutun oikeasti lyhyistä ei laihoista naisista, näiden vaateratkaisuista kun vaatteita ei voi ostaa lastenosastolta, ja yleensäkin lyhyyden tuomista haasteista. Terveisin v*tuuntunut 152-senttinen jonka paino ei ala nelosella ja jonka ystäväpiiristä löytyy 148-senttinen. Jos olisin 163 cm pitkä ja itkisin lyhyyttä jossain iltapäivälehdessä niin kyllähän minut pitäisi ohjata terapeutille, sillä onhan tuo jo jonkinlainen kehonkuvahäiriö jos eroa keskiarvoon on reilu sentti eikä esim. 20 ja silti identifioituu lyhyeksi naiseksi. Oikeasti lyhytkasvuisten silmissä tuo on varmasti vieläkin irvokkaampaa.

Tuleekohan seuraavaksi lyhyiden miesten ahdistusjuttu, haastateltavat 178-senttisiä joilla on vaikeaa kaiken kanssa kun ei ylety kunnolla mihinkään? S- ja L-kokoiset ihmiset kertovat jokapäiväisistä haasteista kun keskikoon eli M-koon vaatteet eivät istu oikein?

Kommentit (233)

Vierailija
21/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 162 cm ja periaatteessa koen olevani melko lyhyt, mutta ajatus oli sama tuota juttua lukiessani. Siis eihän 2 cm keskipituutta lyhyempi voi olla lyhyt. Tunnen myös itseäni lyhyempiä ihmisiä, ja heidän seurassaan koen olevani jopa melko pitkä. 

Vierailija
22/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten pituudet Suomessa:

alle 155 cm: hyvin lyhyt

155-160 cm: normaalin lyhyt

161-164 cm: alle keskipituinen

165-170 cm: keskipituinen

171-174 cm: yli keskipituinen

175-180 cm: normaalin pitkä

yli 180 cm: hyvin pitkä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille lyhyys ei vaan ole mikään ongelma kuten se miehille on.

Ei kai se miehillekään ole jos siitä ei itse sellaista tee. On paljon menestyneitä lyhyitäkin miehiä joilla naisia riittää, ihan Suomessakin.

Hyvin moni nainen vaan vaati mieheltä pituutta, vaikkei se miehelle itselleen olisi ongelma.

Vierailija
24/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

163 cm nainen on lyhyehkö, joten kaipa tuota voi kutsua lyhyeksi, miksi ei. Itse olen 176.5 cm miehenä lyhyehkö ja joskus pidän itseäni keskipituisena, joskus lyhyenä, ja objektiivisesti olen jotain näiden väliltä

Vierailija
25/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni on kaunista, Me Naiset taitaa olla SS kolossejaaan metsästämässä  Saksassa heillä riittää kookkautta ja rotevuutta Harteista nilkkoihin:)

Vierailija
26/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pahasti kilahdit jutusta, oletkohan sittenkin terapian tarpeessa?

Siitä olen kyllä samaa mieltä, ettei joku 163cm pituus aiheuta isompia vaikeuksia löytää vaatteita tai muutakaan harmia. Vaikuttaa siltä, että täytyy vaan päästä valittamaan jostain. 

Anna kolahtaa ja kilahtaa. Ei oo vakavaa.

Onhan nuo jutut teennäisiä.

Vierailija
27/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se lyhyt. Keskimittaa lyhentävät huomattavasti vanhukset, joiden keskimitta on alle 160cm.

Äitini on 162cm ja minua 10 cm lyhyempi. On kyllä todella pieni.

Vähän outo raivoamisen aihe - sama, kun 170cm raivoaisi siitä, että häntä sanotaan pitkäksi koska on myös paljon naisia jotka ovat 175-180cm pitkiä 

Vierailija
28/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 164 cm ja koen itseni kyllä lyhyeksi. Etenkin nuoret naiset on nykyään järjestään vähintään 170-senttisiä.

Vierailija
29/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

163 cm on lyhyehkö naiseksi. En ymmärrä, miksi tämä ketään naista ärsyttäisi? Moni mies pitää juuri tuosta pituudesta, eikä naisia nyt muutenkaan arvostella pituuden mukaan ellei ehkä sitten ole super pitkä. Toki silloinkin ottajia löytyy. Pituus, etenkin sen puute, on paljon merkittävämpi tekijä siinä, miten mieheen suhtaudutaan niin naisten kuin toisten miesten osalta. 

Vierailija
30/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Oon 169cm pitkä ja suurin osa naisista joiden kanssa olen arjess tekemisissä on minua lyhyenpiä. Omat siskot on saman pituisia, mutta äiti päätä lyhempi. Kyllä naiselle aiheuttaa enemmän ongelmia olla pitkä, kuin lyhyt.

Vierailija
31/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se, todella lyhyt.

Mutta ihminen hänkin on. Oletko unohtanut sen?

Minä olen 160-senttisen ja tunnen itseni jättiläiseksi 150-senttisen miniäni rinnalla.

Alle 190cm miehet ja alle 170cm naiset eivät ole ihmisiä, vaan kääpiöitä.

Vierailija
32/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
33/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin 152cm pitkä. Miksi itket täällä pituuttasi koska olet ihan normaali pituinen vielä ,AP

Etkö ole tietoinen, että on naisia jotka ovat 120cm pitkiä?

Vierailija
34/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon pituisten naisten on käytännössä mahdotonta pitää itseään hoikkana tai edes normaalivartaloisena täytettyään 15. 

Vierailija
35/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se, todella lyhyt.

Mutta ihminen hänkin on. Oletko unohtanut sen?

Minä olen 160-senttisen ja tunnen itseni jättiläiseksi 150-senttisen miniäni rinnalla.

Alle 190cm miehet ja alle 170cm naiset eivät ole ihmisiä, vaan kääpiöitä.

Eli noin 50% naisista ei ole ihmisiä, ja miehistä vain, sanotaan, noin 10-15% on ihmisiä? 

Vierailija
36/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Oon 169cm pitkä ja suurin osa naisista joiden kanssa olen arjess tekemisissä on minua lyhyenpiä. Omat siskot on saman pituisia, mutta äiti päätä lyhempi. Kyllä naiselle aiheuttaa enemmän ongelmia olla pitkä, kuin lyhyt.

Koko maailma ja laitteisto on suunniteltu keskiveropituiselle miehelle, eli noin 175-180cm. Puhut ihan paskaa, että mukamas naiselle aiheuttaisi ongelmia olla pitkä kuin lyhyt. Kyllä pidempänä on helpompi olla

Vierailija
37/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo persjalkainen läski. 

Vierailija
38/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon pituisten naisten on käytännössä mahdotonta pitää itseään hoikkana tai edes normaalivartaloisena täytettyään 15. 

Miksi on mahdotonta?

Vierailija
39/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se miehillekään ole jos siitä ei itse sellaista tee. On paljon menestyneitä lyhyitäkin miehiä joilla naisia riittää, ihan Suomessakin.

Hyvin moni nainen vaan vaati mieheltä pituutta, vaikkei se miehelle itselleen olisi ongelma.

Ja paitsi moni nainen noin tekee (fiskuimmat osaavat kyllä pitää suunsa kiinni, vaikka ajattelsivatkin), niin vähintään yhtä ikävää on ollut lyhyenä (alle 167cm centtisenä miehenä) kuulla niitä sivalluksia ja muka hauskoja kommentteja joilla on viitattu pituuteeni muilta miehiltä.  

Se millainen on ulkoisilta piirteiltäään se unelmien kumppani tai yleisemmin ideaali mies tai nainen on loppu viimein muuttunut aika vähän viimeisen muutaman tuhannen vuoden aikana. Voin joko hirttäytyä tähän asiaan tai sitten voin yrittää keskittyä tekemään jotain muuta, kun en kuulu niihin palstalaisiin, jotka ovat valinneet ja päättäneet kaiken muun ohella oman pituutensa(kin) 

Vierailija
40/233 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alle 160 senttinen, mutta todella persjalkainen.

Tutkin joskus vaatteiden kokotaulukkoja ja totesin, että jalkojeni pituus vastaa sopusuhtaisen 140 cm pitkän (lapsen) jalkoja. (Lapsen, koska eihän tällaista pituutta ole aikuisten mitoituksissa ollenkaan.) Muuten lantion ja vartalon muoto on toki aikuisen naisen, ei lapsen.

Muuten ei ole ongelmia pituuden kanssa, mutta edes lähelle sopivia housuja on turha etsiä. Juuri nyt on jalassa harvoja lyhentämättä sopivat housut, eli caprit, jotka kuuluisi olla puolisääreen, mutta itsellä ne siis vain  vähän laahaavat maata.

Muita ongelmia on, että kaikkia autoja en pysty mukavasti ajamaan, kun jalat eivät yllä polkimille kurottamatta. Yhdestä autosta en myöskään nähnyt takapeilistä ulos, kun pää korkealla mutta edessä oli ilmeisesti valmistajalle sellainen yhdistelmä, että ei oltu otettu huomioon. Raskaana pelkäsin, että joudun jäämään pois töistä etuajassa, jos en mahdu ratin ja penkin väliin. (Juuri ja juuri mahduin, mutta vasta jälkikäteen olen tajunnut, että vatsa 0,5 cm ratista ei ole enää lapselle turvallista. Onneksi ei käynyt mitään.)

Mikään tuoli on harvoin ergonominen, kun kantapäät eivät koskaan yllä lattiaan. Samoin polkupyörät ovat hankalia.

Sen sijaan Hoplopeissa pääsi lujaa lasten perässä, kun mahtui konttaamaan lujaa putkissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi