Milloin leikataan virkamiesten lomista? Töissä vain 10 kk ja 2 kk lomilla.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä Kansalaisaloite tästäkin asiasta. Moni tulee kyllä se allekirjoittamaan
Kansalaisaloitteet ovat hyödyttömiä. Jos edes päätyvät käsittelyyn, ne nuijitaan kumoon ensimmäisessä asiaa käsittelevässä kokouksessa.
Tämä on niin nähty.
Esim kellojen siirto jota taas kohta tehdään. Mitään hyötyä ei kansalaisaloitteesta ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olen julkisella ja koska virkavuosia on edelleen alle 15, saan vuosilomaa 30 päivää.
Yksityisellä on viikko vähemmän. Eli turha valittaa, pitkät lomat on sullakin.
23 päivää vuosilomaa? Onko tosiaan?
Vierailija kirjoitti:
Samoin esimerkiksi pappien lomasäännöt ovat huomattavasti paremmat kuin normaaleilla kansalaisilla. Eliitillä on eliitin edut.
Oletko ehkä Huomannut, että papit on yleensä viikonloppuisin töissä. Millos ne häät ja hautajaiset pidetään tai jumalanpalvelukset? Kyllä se syö heidän perhe- ja seura,- harrastuselämää. Yleensä viettää aikaa läheisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, olen julkisella ja koska virkavuosia on edelleen alle 15, saan vuosilomaa 30 päivää.
25 arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 arkipäivää eli 5 viikkoa. Sulla on 30 arkipäivää eli 6 viikkoa.
Kyllä, tosiaan on näin. Ja ne päivät ei lisäänny vaikka olisi 20 vuotta uraa takana.
Kertoo paljon julkisen puolen sivistyksestä ettet edes tätä tiedä.
Minulla on 43 lomapäivää. 38 + 5 ves vapaata.
tarhantäti
Ei mene tämä lobbaus nyt läpi, kuka oikeasti haluaa Suomeen Japanin tai USAn mallin työelämästä? Elämä ei ole työtä varten, keksin monta muuta asiaa joista haluan tulla täältä lähtiessä muistettavan kuin se, mitä ja miten paljon tein töitä. Pidetään kiinni siitä, että suomalaiset saa nauttia lyhyestä kesästä sen aikaa kuin sitä kestää. Ei kenenkään työ oikeasti ole niin korvaamatonta ja jos on, niin sitten se näkyy jo palkassakin eikä rivivirkamiehellä näin todellakaan ole.
Olen yksityisellä työnantajalla ja minulla on 7 viikkoa vuodessa lomaa, ja pari ylimääräistä vapaapäivää. Lisäksi päivätyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pariinkin otteeseen ollut tuollaisissa julkisrahoitteisissa organisaatioissa töissä, missä ihmisillä on näitä 7vko vuosilomia. Siis todellakaan siellä ei muutenkaan tehdä kovin tehokkaasti töitä. Ensinnäkin kaikki pitää tiukasti työajoista kiinni (haha, olen siis myös ollut yksityisellä suurimman osan työurastani, ja siellä ei tulisi kuuloonkaan katsella niin tarkkaan kelloa, ja töitä tehdään iltaisin ja viikonloppuisin myös ilman, että sitä mihinkään kirjataan). Kun kello tulee neljä, kaikilta tippuu hanskat (kuvaannollisesti, puhun asiantuntijoista ja päälliköistä lähinnä, korkeakoulutettuja suurin osa).
Itse en kummassakaan jaksanut kovin pitkään olla. Kaikki asiat hoitui niin verkkaisesti, keksittiin vain lisää byrokratiaa byrokratian päälle siten, ettei mikään lopulta edennyt yhtään mihinkään. Hirveästi kehuttiin, että kuinka olen niin nopea hommissani, vaikk
Minusta siinä, että tehdään töitä iltaisin ja viikonloppuisin kirjaamatta niitä mihinkään, ei ole mitään hienoa tai ihailtavaa. Oli töissä missä firmassa tahansa, niin tehdyistä tunneista tulee saada korvaus.
Pointti on siinä, että saat jo sen kuukausipalkan siitä, että katsot, että asiat etenee. Jos tulee sunnuntaina mieleen, että se yksi asia muuten piti laittaa eteenpäin, avaat koneen ja laitat sen eteenpäin. Ei minua haittaa pätkääkään toimia näin. Miksi työhön pitäisi suhtautua niin negatiivisesti, että siitä menisi sunnuntai pilalle? Päin vastoin, tulee vain hyvä fiilis, että nyt on tuokin hoidettu. Mitä väliä sillä on, onko sunnuntai vai maanantai? Jos siis puhutaan asiantuntija- tai päällikkötason töistä, joita voi tehdä mistä vain.
Julkisella on ihmeellistä kellon tuijottelua myös hommissa, joissa ajalla ja paikalla ei ole mitään merkitystä asioiden etenemisen kannalta.
Jep, mielestäni virkamiehiltä pitäisi tämä etu vihdoinkin poistaa. Kuvitelkaapa, että olet Kelan virkailija, Poliisin passinvääntäjä tai vaikkapa AVIn tarkastaja. Asiat hoituisivat paljon pienemmällä miehityksellä tai vaihtoehtoisesti paljon nopeammin, kun jokaista työntekijää kohden tulisi yksi viikko lisää työpanosta.
Erityisen persiöstä oleva epäkohta on varhaiskasvatus. Pytinki kesällä 6-7 viikkoa kiinni ja jouluna 2-3 viikkoa. Eipä ole yksityisen sektorin työntekijällä tuollaisia lomia ja lapsethan siinä sitten kärsii kun perhe joutuu joko pitämään lomat eri aikoihin tai vaihtoehtoisesti istuttamaan lapsen telkkarin eteen että saa työt tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Samoin esimerkiksi pappien lomasäännöt ovat huomattavasti paremmat kuin normaaleilla kansalaisilla. Eliitillä on eliitin edut.
Eivätkä lomanmääräytymiseen liittyvät seikat ole lainkaan ainoa papistoa koskeva etuoikeus.
Pappis-sääty on lähes ainoa ryhmä, johon Suomessa nyt suoritettavat leikkaukset eivät ole kohdistuneet lainkaan.
Kirkon jäsenmäärä vähenee dramaattisesti vuosittain pappien lukumäärän säilyessä ennallaan tai jopa jossain seurakunnissa kasvaessa.
Mihin nämä turhakkeet saavat "työaikansa" käytettyä? Seminaareihin? Kylpylälomiin? Ulkomaanmatkohin? Tyky-päiviin? Teattereihin? Ravintolaruokailuihin yms. näennäispuuhasteluun?
Papit todellankin nauttivat todellisista ylimmän eliitin eduista verrattuna normaaleihin tavallisiin ihmisiin.
Onko virkaMIEHILLÄ pitemmät lomat kuin virkaNAISILLA?
Minulla valtion virassa on 30 lomapäivää eli viisi kokonaista viikkoa. Jos ehtisin olla töissä pitempään, tulisi ehkä muutama lisäpäivä, mutta ei niitä saisi millään riittämään 2 kuukaudeksi.
Ei minulla ollut kunnassakaan sen pitempiä vuosilomia. KVES:n mukaan lauantaitkin laskettiin lomapäiviksi, mutta laskukaava oli erilainen kuin perus 2 tai 2,5 päivää/ työssäolokuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Onko virkaMIEHILLÄ pitemmät lomat kuin virkaNAISILLA?
Minulla valtion virassa on 30 lomapäivää eli viisi kokonaista viikkoa. Jos ehtisin olla töissä pitempään, tulisi ehkä muutama lisäpäivä, mutta ei niitä saisi millään riittämään 2 kuukaudeksi.
Ei minulla ollut kunnassakaan sen pitempiä vuosilomia. KVES:n mukaan lauantaitkin laskettiin lomapäiviksi, mutta laskukaava oli erilainen kuin perus 2 tai 2,5 päivää/ työssäolokuukausi.
30 lomapäivää on julkisella kylläkin 6 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen työntekijät jättivät aikoinaan palkankorotukset ottamatta neuvottelemalla ne vapaaksi. Nyt kun kateus on kasvanut niin voidaan toki muuntaa saadut vapaat palkankorotuksiksi ja luopua vähän paremmista lomaeduista. Eli asia on korjattavissa varsin helposti???
Julkinen on nykyään palkkajohtaja. Sulla on vanhaa tietoa.
Ei ole ainakaan tietotekniikan puolella. Yksityisellä paremmat palkat ja edut. Lomat kompensoi eroa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mielestäni virkamiehiltä pitäisi tämä etu vihdoinkin poistaa. Kuvitelkaapa, että olet Kelan virkailija, Poliisin passinvääntäjä tai vaikkapa AVIn tarkastaja. Asiat hoituisivat paljon pienemmällä miehityksellä tai vaihtoehtoisesti paljon nopeammin, kun jokaista työntekijää kohden tulisi yksi viikko lisää työpanosta.
Erityisen persiöstä oleva epäkohta on varhaiskasvatus. Pytinki kesällä 6-7 viikkoa kiinni ja jouluna 2-3 viikkoa. Eipä ole yksityisen sektorin työntekijällä tuollaisia lomia ja lapsethan siinä sitten kärsii kun perhe joutuu joko pitämään lomat eri aikoihin tai vaihtoehtoisesti istuttamaan lapsen telkkarin eteen että saa työt tehtyä.
Opettajista ja varsinkin pienistä koululaisista puhumattakaan, kun lapsille ei ole järjestettynä minkäänlaista aktiviteettia julkipuolelta 10 viikon jaksolla kesäaikaan + 2 vko joulun aikaan + 1 vko syysloma ja 1 vko talviloma. Huhhuh. Siinäpä yksityisen puolen vanhemmilla pohdittavaa, että mitä sille 7v (eka luokan aika ja jälkeisenä kesänä loppuvuodesta syntyneet edelleen 7v) muksulle tekee 14 vko aikana, kun kahdella vanhemmalla on yhteensä vuosilomaa 10vko ja olisihan se hyvä, että perheessä voisi jonkun lomaviikon pitää yhdessäkin.
Telkkaria, padia, puhelinta. Jee, jee.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene tämä lobbaus nyt läpi, kuka oikeasti haluaa Suomeen Japanin tai USAn mallin työelämästä? Elämä ei ole työtä varten, keksin monta muuta asiaa joista haluan tulla täältä lähtiessä muistettavan kuin se, mitä ja miten paljon tein töitä. Pidetään kiinni siitä, että suomalaiset saa nauttia lyhyestä kesästä sen aikaa kuin sitä kestää. Ei kenenkään työ oikeasti ole niin korvaamatonta ja jos on, niin sitten se näkyy jo palkassakin eikä rivivirkamiehellä näin todellakaan ole.
Mutkun sinä maksat enemmän ja enemmän veroja että joku toinen saa lomailla niillä verorahoilla. Itse et saa samanlaisia lomia. Ei ole oikein.
Siitä vaan sitten paikallisesti sopimaan pitemmät lomat.
Siinä vaiheessa kun surkeita palkkoja nostetaan.
Siis persuthan tämä leikkausasian takana ovat? Näin olen ymmärtänyt. PS on hallituspuolue ja voi tehdä esityksen laista joka määrittelee julkisen sektorin enimmäispalkkatason? No mutta miksi PS ei ole toiminut asian suhteen mitenkään? Hallitus säätää lait joten ihmettelen miksi ja mitä kyseinen puolue odottelee....Miksi puolueen johto vaikenee asiasta joka tuntuu olevan kannattajille niin kovin tärkeä että siitä on täällä kymmeniä aloituksia?? Ei vain ole pelko siitä että kannatus laskee populistisella puolueella???
Tarvitsetko sinä jonkun johtamaan sinua 247? Mä voin kyllä tulla.