Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaa asumiskustannukset toisen omistamassa asunnossa?

Vierailija
31.07.2025 |

Yhteenmuutto edessä, toinen omistaa asunnon ja lyhentää asuntolainaa. Mikä on reilua?

Kommentit (171)

Vierailija
1/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon kokonaisuudesta. 

Vierailija
2/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi itse toisen lainaa. Jos mies haluaa että asun hänen kanssaan, maksakoot :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.

Vierailija
4/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normivuokra.

Vierailija
5/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistan itse asunnon ja avopuolisoni maksaa yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Mikään muu vaihtoehto ei olisi reilu ja tämäkin siinä rajoilla.

Niinpä, sinä kartutat omaisuuttasi ja puoliso maksaa juoksevat kulut.. en suostuisi.

Vierailija
6/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu suhteen laadusta. Minkäänlainen vuokran maksu ei tule kyseeseen, ellei aio maksaa myös veroja. Eli kumppanin maksujen pitää perustua kuluihin. Moni maksaa esim puolet kuluista, poislukien lainaan liittyvät kulut. Silloin yhdessäasuminen on molemmille halvempaa kuin yksin. Mutta pitkässä liitossa olisi parempi ottaa yhteinen laina ja yhteinen koti, jolloin se tuntuisi molemmille reilummalta. 

Vierailija
7/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, sinä kartutat omaisuuttasi ja puoliso maksaa juoksevat kulut.. en suostuisi.

Vastike on kuitenkin todennäköisesti paljon vähemmän kuin mitä itsekseen asuessaan maksaisi vuokraa. Säästyneet rahat voi vaikka sijoittaa ja kerryttää omaa varallisuutta

Vierailija
8/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normivuokra.

Eli haluat maksaa kolmanneksen veroja? Menettää sen hyödyn, mitä todellisten kulujen päälle maksamisesta tulisi. 

Vierailija
9/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitten suostuisit? Laitan asuntoni vuokralle ja puolison kanssa muutetaan yhdessä vuokra-asuntoon? Siinäkin kartutan omaisuuttani ihan yhtä lailla, mutta puolison asumiskulut ovat suuremmat. Mulle ainakin kävisi 100% se, että asun toisen omistamassa asunnossa pelkän yhtiövastikkeen hinnalla. Se olisi hemmetin hyvä diili.

Vierailija
10/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitten suostuisit? Laitan asuntoni vuokralle ja puolison kanssa muutetaan yhdessä vuokra-asuntoon? Siinäkin kartutan omaisuuttani ihan yhtä lailla, mutta puolison asumiskulut ovat suuremmat. Mulle ainakin kävisi 100% se, että asun toisen omistamassa asunnossa pelkän yhtiövastikkeen hinnalla. Se olisi hemmetin hyvä diili.

No riippuu asunnosta, onko kulut suuremmat. Ja missä asutte. On alueita, missä vastike on helposti puolet vuokrasta. 

Vierailija
11/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea niin, että kumpikin hyötyy. Minun hyvälle ystävälle esitettiin puolta yhtiövastikkeesta. Miesystävällä oli upea yksiö, jonka sai vuokralle tonnin kk. Mutta tyttöystävälle hän olisi maksanut vain puolet yhtiövastikkeesta ja puolet sähköstä, oliko 200 e kk. Tyttöystävä sanoi tosi hyvä juttu, muutetaan sun yksiöön, jossa yhtiövastike on alle 200 ja hän antaa poikkikselle sata e kk vuokraa.

Jos asut vuokralla, kartutat asunnon omistajan omaisuutta ja se on ok. 

Vierailija
12/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi loistaa asuntooni. Puolet normivuokrasta.

Vierailija
13/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu asunnosta, onko kulut suuremmat. Ja missä asutte. On alueita, missä vastike on helposti puolet vuokrasta. 

Tässä yhtiövastike on 400 euroa ja vastaava vuokra-asunto on 1200-1400 euroa kuussa. Maksaisit mieluummin 600-700 euroa kuussa kuin 400 ihan vain siksi, että en pääse kartuttamaan omaisuuttani yhtä tehokkaasti? Ei kauhean hyvä perusta parisuhteelle.

Vierailija
14/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastike on kuitenkin todennäköisesti paljon vähemmän kuin mitä itsekseen asuessaan maksaisi vuokraa. Säästyneet rahat voi vaikka sijoittaa ja kerryttää omaa varallisuutta

Mitä sitten? Toinen ei saisi hyötyä yhdessä asumisesta mitään, vain asunnon omistajan pitää hyötyä?

Vierailija
15/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään se että sinä yrität maksattaa toisella kaikki omat kulusi.

Vierailija
16/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi loistaa asuntooni. Puolet normivuokrasta.

Silloin olet itse loinen, jos et maksa tuosta veroja. Kai ymmärrät, ettei vuokranantaja saa sitä normivuokraa puhtaana käteen. Miksi hyötyisit enemmän puolisosta kuin oikeasta alivuokralaisesta?

Vierailija
17/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet sohvalle makaamaan ja korkkaat kaljan. Muija makselee sillä välin t. Mun exät

Vierailija
18/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa asumisesta ja siihen liittyvästä, ruuasta, autosta enkä netistä, reissuista yms.

Vain minä siivoan, teen ruokaa, pyykkään. Teen myös maalaus,tapetointi ja laatoitusjutut.

Kohta remppa on valmis. Siirryn varmaankin puutarhan kimppuun. Tänä vuonna en ehtinyt kuin kasvattamaan kaksi kasvihuonetta täyttävät taimet.

Naimisissa ollaan nykyään. 

Vierailija
19/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa asunnosta, tässä tapauksessa talosta mitään, en edes sähköä tai vettä. Mutta ostan sitten ruokaa, ym. asumiseen liittyvää. Pesuaineita, vessapaperia, sisustusjuttuja ym. Lisäksi hoidan pihajutut ja siivouksen. On meille kummallekin ok näin.

Vierailija
20/171 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies yritti ensin kusettaa multa puolia sähkö-, vesi- ja jätehuoltomaksuista. Tähän en tietenkään suostunut, koska lämmitys, vesi ja jätehuolto sillä pitää yksin asuessaankin olla järjestettynä. Ehdotin, että voin maksaa puolet siitä, mitä niiden kulut kasvaa mun taloon muuttamisen jälkeen, mut tää ei miehelle kelvannut, vaan päätti haluta jatkaa asumista yksin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän