Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katkeruus lapsettomia kohtaan tuntuu kummalliselta

Vierailija
31.07.2025 |

Koska ei ketään ole (toivottavasti?) pakotettu vanhemmaksi vasten tahtoaan vaan ihan itse on valittu se rooli. Niin miksi pitää purkaa paha mieli lapsettomiin?

En ole koskaan ymmärtänyt.

Mistä on kyse , ellei katkeruudesta (kadutaan päätöstä kun tehtiin päätös nuoruuden hölmöydessä tms) ?

Kommentit (265)

Vierailija
141/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus omana valintana on rohkea teko, jota joutuu aina selittelemään toisin kuin lasten hankkimista eli valtavirran ja yhteiskunnan normien mukana menemistä. Ehkä siksi? 

Itse olen nyt 43, enkä ole koskaan joutunut selittelemään lapsettomuutta ni. Joskus joku on kysynyt, että onko minulla lapsia, mutta kun olen sanonut, ettei ole, eikä tule, kukaan ei ole enempää udellut. Ei myöskään sukulaiset.

Mutta kaikilta muilta veloilta ilmeisesti kysytään jatkuvasti ja joka paikassa asiasta ja vielä syyllistämään sävyyn.

Minua äitinä ei vähäisintäkään kiinnosta velojen omat valinnat. Ei pilkun viirua.

Vierailija
142/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä täällä näy kovin paljoa aloituksia katkerilta vanhemmilta. Sen sijasn lapsettomst velat huutaa täällä päivät pitkät miten heille ollaan kateellisia. Juu, ei olla.

T. Yhden äiti 

Ei mulle ole kukaan huutanut olevansa kateellinen. Sen sijaan työvuoroja ehdotetaan usein sillä perusteella tietyille ajanjaksoille, kun mulla ei ole lapsia joiden kanssa pitäisi viettää aikaa. Myös loma-aikoja yritetään kovasti vaihtaa, jos satun saamaan hyvän loman juuri parhaaseen aikaan ja joku äiti-ihminen joutuu lomailemaan vaikka elokuussa ja itkee, kun ei voi lähteä lasten kanssa mihinkään koko kesänä. Minusta se kateus kulminoituu näihin elämän pikku ongelmiin, jotka vapaaehtoisesti lapsettomilta ilmeisesti puuttuvat.

Itse pitäisin lomat mielelläni hiljaisempana aikana, mutta se ei ole ammatissani mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta mitä omalle kohdalle käynyt on kun lapseton tulee neuvomaan lapsellista

Tätä tapahtuu paljon ja aina huvittaa se lapsenmielisyys. 

Monesti olisi hyvä, että lapselliset kuuntelisivat lapsettomien ohjeita, tai edes jonkun ohjeita. Maailmassa on liikaa lapsien kaltoinkohtelua. Lapset eivät ansaitse sitä.

Olen kolmen onnellinen äiti. En ymmärrä, mitä neuvoja lapseton tässä asiassa voisi minulle antaa.

Kysyt varmaan neuvolassa, sairaalassa, päiväkodissa, koulussa ym että onhan sinulla lapsi? Ammattilainen voi olla lapseton ja silti keroa tärkeää faktaa. Mahdollisesti jopa tarjota perspektiiviä, mitä vanhempi ei välttämättä itse näe.

Vierailija
144/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs työkaveri aikoinaan töissä kertoi, että ne ihmiset, joilla ei ole lapsia, niin ovat tyhmempiä? Korreloiko se lasten teko ihan älykkyysosamäärän kanssa? Ei ainakaan kyseisen ihmisen kohdalla. 

Vierailija
145/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat jää monesta ihanasta paitsi

Vierailija
146/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä karsinoitua luulottelua. Ei kukaan hanki lapsia somekuvien julkaisun takia. Jos taas ajattelet olevasi uniikki lumihiutale, joka tarvitsee pysyvän hiljaisuuden ja aikansa pelkästään itselleen, miten kummassa voit ylipäänsä elää toisten ihmisten parissa. Lapset eivät ilman muuta ole huutava hirviöitä, ja heidän kanssaan oppii sekä kärsivällisyyttä että sellaisia ongelmanratkaisu taitoja, joista on hyötyä elämässä muutenkin.

Ja jos nyt niin hirveän ainutlaatuinen omaan itseensä keskittymistarpeinen oikeasti on, niin kyllä meidän yhteiskunta sen vielä kestää, kunhan siitä ei sellaista muoti-ilmiötä tulisi kuin nyt näyttää tulleen.

Vierailija
147/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat jää monesta ihanasta paitsi

Kuten myös ne, joilla on lapsia.

Katsos, mitä kukin ihanana pitää...

Vierailija
148/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa...

Vierailija
149/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuuden valitseminen ei ole rohkeutta vaan juuri päin vastoin. Silti siitä pitää pitää hirveetä meteliä, kuinka se on muka juuri oikein.

Rohkeutta on tehdä päätös joka on itselle ja potentiaaliselle lapselle oikein.

On itsekkyyttä synnyttää lapsia maailmaan vasten tahtoa, ja lapset kärsivät, tulee eroperheitä, huostaanottoja jne . Ja minkä tähden? Koska pääsee postaamaan vauvakuvia someen? Koska pääsee ystävättärien kanssa samoihin piireihin? Koska pelkää elää yksin? Koska haluaa ilmaisen lähihoitajan omasta lapsestaan? Kaikki nämä ovat huonoja perusteluja.

Vanha sanonta: "Liian moni haluaa vauvan, liian harva haluaa vanhemmaksi"

Ei kai kukaan täyspäinen, aikuinen nainen synnytä lasta vastoin tahtoaan. 

No nii-in, kuka sanoi että nämä ulkoisten odotusten takia synnyttävät olisi täyspäisiä? Sellaisia kuitenkin löytyy.

Vierailija
150/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä nämä Mksi äidit aina on niin aggressiivisia- keskustelut lähtevät joka kerta velan näppikseltä.

Vierailija
151/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat siitä kummallisia otuksia, että kamalasti tuntuu häiritsevän muiden erilaiset valinnat ja jopa se, ettei ymmärretä että aina ei ole edes mahdollisuutta tehdä niitä valintoja...

Siis niitä, jotka joillekin ovat ihan itsestään selviä.

Vierailija
152/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se elämä stressittömämpää ilman lapsia ja salille pääsisi usiamminki ja kerkeisi somessakin keikistellä enempi, kalliit värjäykset kampaajalla vaikka joka kk ja tekoripset silmissä 24 7 vaan ku teinit haluavat jo merkki kenkää ja vaatetta niin eipä nuo rahat kaikkeen riitä

Vierailija
153/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi se elämä stressittömämpää ilman lapsia ja salille pääsisi usiamminki ja kerkeisi somessakin keikistellä enempi, kalliit värjäykset kampaajalla vaikka joka kk ja tekoripset silmissä 24 7 vaan ku teinit haluavat jo merkki kenkää ja vaatetta niin eipä nuo rahat kaikkeen riitä

Aivan totta, se on stressittömämpää ja pääsee tekemään omia juttujaan. Mikä oli pointtisi?

Vierailija
154/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt mahoja kadehtii ?

Vierailija
155/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ei useimmat tee lapsia, lapset maksaa, omaa aikaa ei enää juuri ole, riippuu tietty onko usiampi lapsi 

Vierailija
156/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä nämä Mksi äidit aina on niin aggressiivisia- keskustelut lähtevät joka kerta velan näppikseltä.

Mikä tahansa internetissä oleva viesti lähtee jonkun näppikseltä. eikä sitä voi kukaan varmaksi tietää kuka kirjoittaa, siksi olisi hyödyllisempää keskittyä itse asiaan mitä viestissä lukee. Jos ilmiöstä on havaintoja niin siitähän on tärkeää keskustella jotta siitä voi ihmiset oppia jotain..

Vierailija
157/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta mitä omalle kohdalle käynyt on kun lapseton tulee neuvomaan lapsellista

Tätä tapahtuu paljon ja aina huvittaa se lapsenmielisyys. 

Monesti olisi hyvä, että lapselliset kuuntelisivat lapsettomien ohjeita, tai edes jonkun ohjeita. Maailmassa on liikaa lapsien kaltoinkohtelua. Lapset eivät ansaitse sitä.

Itse olen saanut lapsettomalta neuvoja, ettei lapselle pitäisi ostaa leluja eikä viedä niin paljon eri paikkoihin, kun niihin kuluu rahaa ja lapsi oppii liian hyvälle. Mitä hyötyä tuollaisesta neuvosta on kenellekään?

Kaikissa tilanteissa on tietysti ääripäät, jotka eivät ole hyväksi kenellekään. Leluja ja menoja en ole kieltämässä keltään, mutta jotkut vanhemmat kyllä ostavat ihan hirveästi kaikkea lapselleen ja se näkyy. Päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa, että joillekin lapsille tekisi hyvää olla saamatta kaikkea mitä he haluavat. Rahan kuluminen ei minua huoleta, mutta se kyllä että lapselle ei kotona sanota riittävästi ei. Pettymyksen kokemus pitää oppia hallitsemaan silloin, kun pettymykset ovat vielä lelujen kokoisia. 

Vierailija
158/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs työkaveri aikoinaan töissä kertoi, että ne ihmiset, joilla ei ole lapsia, niin ovat tyhmempiä? Korreloiko se lasten teko ihan älykkyysosamäärän kanssa? Ei ainakaan kyseisen ihmisen kohdalla. 

Kyllähän pienen lapsiluvun ja korkean ÄO:n välisestä positiivisesta yhteydestä on tutkimuksia, ja ne löydät nopeasti googlettamalla.

Vierailija
159/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla on lapsia on kypsempiä kuin lapsettomat.Vastuunottoa

Vierailija
160/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä karsinoitua luulottelua. Ei kukaan hanki lapsia somekuvien julkaisun takia. Jos taas ajattelet olevasi uniikki lumihiutale, joka tarvitsee pysyvän hiljaisuuden ja aikansa pelkästään itselleen, miten kummassa voit ylipäänsä elää toisten ihmisten parissa. Lapset eivät ilman muuta ole huutava hirviöitä, ja heidän kanssaan oppii sekä kärsivällisyyttä että sellaisia ongelmanratkaisu taitoja, joista on hyötyä elämässä muutenkin.

Ja jos nyt niin hirveän ainutlaatuinen omaan itseensä keskittymistarpeinen oikeasti on, niin kyllä meidän yhteiskunta sen vielä kestää, kunhan siitä ei sellaista muoti-ilmiötä tulisi kuin nyt näyttää tulleen.

Miksi pidät lapsettomia ihmisiä "ainutlaatuisina omaan itseensä keskittymistarpeisina"?

Miksi ajattelet että se on muoti-ilmiö?

Tuo on hyvin rajoittunutta ajattelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän