Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katkeruus lapsettomia kohtaan tuntuu kummalliselta

Vierailija
31.07.2025 |

Koska ei ketään ole (toivottavasti?) pakotettu vanhemmaksi vasten tahtoaan vaan ihan itse on valittu se rooli. Niin miksi pitää purkaa paha mieli lapsettomiin?

En ole koskaan ymmärtänyt.

Mistä on kyse , ellei katkeruudesta (kadutaan päätöstä kun tehtiin päätös nuoruuden hölmöydessä tms) ?

Kommentit (265)

Vierailija
161/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi se elämä stressittömämpää ilman lapsia ja salille pääsisi usiamminki ja kerkeisi somessakin keikistellä enempi, kalliit värjäykset kampaajalla vaikka joka kk ja tekoripset silmissä 24 7 vaan ku teinit haluavat jo merkki kenkää ja vaatetta niin eipä nuo rahat kaikkeen riitä

Kuvitteletko että tällainen +30v nainen enää käyttäytyisi niin kuin nykypäivän teinit? Provohan tuo on, mutta kertonee silti jotain kirjoittajan ajatusmaailmasta.

Vierailija
162/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa voisi kysyä toisinpäin, miksi lapsettomat purkavat pahaa oloaan niihin joilla on lapsia? Onko kyse samanlaisesta katkeruudesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne joilla on lapsia on kypsempiä kuin lapsettomat.Vastuunottoa

No heh heh olitpas hauska. Mutta pysytään faktoissa.

Maailmassa on WHO:n mukaan 60% lapsista tai 400 miljoonia lasta joutuu kohtamaan fyysistä ja psyynkistä kaltoinkohdellaan kotona. Mitä vastuunottoa se on? Nämä ovat kauheita lukuja.

Lapsettomat kantavat paljon vastuuta työpaikoilla, luottamisasemissa, muiden lapsia hoivaamassa yms. Joskus voisi sanoa kiitos.

Vierailija
164/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa voisi kysyä toisinpäin, miksi lapsettomat purkavat pahaa oloaan niihin joilla on lapsia? Onko kyse samanlaisesta katkeruudesta?

Itselläni mahtaa tuossa tilanteesa ärsytyksen syy olla vanhemmissa, jotka eivät katso lastensa perään tai kasvata lapsiaan käyttäytymään julkisilla paikoilla sopivalla tavalla. 

Vierailija
165/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät lapsenpusaajat edes mieti miksi tekevät lapsia, kunhan tekevät "kuten kuuluu". 

"Lapsenpusaajat"- tökeröä kielenkäyttöä. Kyllä kaikki tuntemani lapselliset ovat omalla kohdallaan harkinneet tarkkaan oman tahtonsa. Miksi kukaan hommaisi lapsia siksi, että se vaan pitää, "kuten kuuluu"? Velat jostain syystä puolustelevat omaa kantaansa kiihkeästi ja usein rumasti solvaten lapsellisia. Miksi he tekevät näin, kun he ovat onnellia omasta valinnastaan? Ei minulla äitinä ole mitään tarvettaa "puolustella" kenellekään omaa valintaani.

En ole tuon aiemman kommentin kirjoittaja, mutta ihmiset hommaa lapsia "koska pitää" koska se on se miten heidät on kasvatettu. Ihan oikeasti. Minä olen itse lapseton, mutta meidän suvussa on tällainen kasvatus ollut. Mummo ihan avoimesti on kertonut, että hän meni na

Eli mummosi on jutellut sinulle ja sinä olet kääntänyt hänen sanansa vela-kielelle, huoh. Vähän vaikea uskoa, että kokonainen sukusi olisi ollut kaikki veloja, jos eläisivät nyt. Ennen haluttiin lapsia, niin kuin tänäkin päivänä. Se on luonnollinen biologinen tarve. Ainoastaan nykyään nuoret naiset kuvittelevat, että lapsen haluaminen on jotenkin poikkeavaa. Miksi ihmeessä se olisi? Miten ihmislaji olisi selvinnyt näin kauan, jos joku vela-ideologia olisi muuta kuin ohi menevä muoti-ilmiö? 

Vierailija
166/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei sitten taida olla somea

Vierailija
167/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta mitä omalle kohdalle käynyt on kun lapseton tulee neuvomaan lapsellista

Tätä tapahtuu paljon ja aina huvittaa se lapsenmielisyys. 

Monesti olisi hyvä, että lapselliset kuuntelisivat lapsettomien ohjeita, tai edes jonkun ohjeita. Maailmassa on liikaa lapsien kaltoinkohtelua. Lapset eivät ansaitse sitä.

Sekin on eri asia, että onko lapsettomalla ihmisellä jotenkin muuten tietotaitoa lapsiin liittyen, vai onko vaan joku muuten vaan veemäinen Pirkko. Monesti niistä neuvoista paistaa myös se, ettei oikeasti esim. tunneta sitä lasta yhtään. Kunhan vaan tullaan huutelemaan, että teeppä noin. Lapsiin ei ole mitään yksi sopii kaikille-kasvatusmallia. Ammattilainen useimmiten tajuaa tämän ja neuvot onkin fiksuja. Pirkko Pätijä taas toistaa jotain omaa mielipidettään tai muuta jonka on joskus jostain kuullut.

Toisekseen. Aika moni tällainen perustyyppi on lapsen itse saatuaan myöntänyt, että ei kyllä ollut mitään hajua asioista ennen sitä. Ja sittenkin heillä on se kokemus vain omasta lapsesta eikä kaikista maailman lapsista. Kenenkään ei pitäisi neuvoa ketään, ellei erikseen neuvoa pyydetä.

Vierailija
168/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sen katkeuuden huomannut siinä että jos lapsettomana valitan väsymystä, niin perheelliset alkaa heti vähätellä sitä koska minulla ei ole lapsia.

"Mikä sinua nyt väsyttäisi kun töiden jälkeen voit mennä vaikka nukkumaan? Toista se on meillä perheellisillä"

Kun sitten vastaan että perhe on ollut ihan teidän oma valinta, niin alkaa mykkäkoulu.

Vierailija
169/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet yli 30v äidit haluavat näyttää hyvältä ei se teiniksi tee jos ripset on ja salilla käy ja haluaa huomiota varsinkin jos sinkku

Vierailija
170/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#166 haluaisi pakottaa ihmiset synnyttämään vasten tahtoa, lapset syntyisivät rikkinäisiin perheisiin, lisää eroja, lisää huostaanottoja?

Sitäkö oikeasti haluat?

Ennen lapsia tuli kun ei ollut modernia ehkäisyä. Nyt on. Nyt on valinnan mahdollisuus. Haluaisitko viedä senkin pois?

Vierailija
171/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan adoptiota

Vierailija
172/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mummosi on jutellut sinulle ja sinä olet kääntänyt hänen sanansa vela-kielelle, huoh. Vähän vaikea uskoa, että kokonainen sukusi olisi ollut kaikki veloja, jos eläisivät nyt. Ennen haluttiin lapsia, niin kuin tänäkin päivänä. Se on luonnollinen biologinen tarve. Ainoastaan nykyään nuoret naiset kuvittelevat, että lapsen haluaminen on jotenkin poikkeavaa. Miksi ihmeessä se olisi? Miten ihmislaji olisi selvinnyt näin kauan, jos joku vela-ideologia olisi muuta kuin ohi menevä muoti-ilmiö? 

-------- LAINAUS PÄÄTTYY 

no nxida ne vaan haluavat. Halua ja k....

Vierailija
173/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sen katkeuuden huomannut siinä että jos lapsettomana valitan väsymystä, niin perheelliset alkaa heti vähätellä sitä koska minulla ei ole lapsia.

"Mikä sinua nyt väsyttäisi kun töiden jälkeen voit mennä vaikka nukkumaan? Toista se on meillä perheellisillä"

Kun sitten vastaan että perhe on ollut ihan teidän oma valinta, niin alkaa mykkäkoulu.

Kysyin jo aiemmin, mutta pakko kysyä vielä uudestaan. Missä tällaisia aikuisia ihmisiä kohtaa, jotka aloittavat "mykkäkoulun" jutellessa? Onko nämä sun työkavereita, ystäviä vai keitä? En ole tavannut tällaisia ihmisiä sitten teiniaikojeni ja kaikenlaisessa seurassa ole ollut. Oletko varma, ettet nyt keksinyt tuota keskustelua ihan itse?

Vierailija
174/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut elävät niin tiukasti yhteiskunnan normien mukaan, etteivät siedä jos joku kehtaa tehdä eri tavalla. Se saa heidät kyseenalaistamaan omaa elämäänsä, mikä on monelle aika negatiivinen tunne. Ihmiselle taitaa loppujen lopuksi olla aika alkukantaista, että pyritään kaikin mahdollisin keinoin todistamaan muille, että omat valinnat olivat juuri niitä oikeita.

Eikö sinulla omaa tahtoa? Seuraat muiden valintoja ja hermoilet teetkö oikein? Todistelet jotain muille?

Hanki nyt se itsetunto.

Opettele lukemaan? Puhuin yleisesti niistä, jotka arvostelevat toisten valintoja, koska itse ovat selkeästi epävarmoja omista valinnoistaan. Kun on tyytyväinen elämäänsä, niin en usko että on tarvetta kyseenalaistaa sitä, miksi joku teki lapsia tai joku ei. Valitettavasti on aika yleistä, ettei ihminen ole tyyt

Tämäkin aloitus on tehty pönkittämään lähinnä velojen itsetuntoa. Ihan omituinen ajatuskuvio kateellisiudesta aikana jolloin ihan kaikki ehkäisy on saatavilla. 

Vierailija
175/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletetaan että lapseton on itsekäs? Lapseton voi olla hyvin lämmin muita kohtaan vaikkei halua omia lapsia. Mahdollisesti voi olla töissä missä autetaan muita tai tehdä vapaaehtoistyötä muiden ihmisten, tai eläinten, hyväksi. Tietysti näitä voi tehdä myös perheellinen, mutta enemmän veloille sanotaan että he ovat itsekkäitä.

Vierailija
176/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta mitä omalle kohdalle käynyt on kun lapseton tulee neuvomaan lapsellista

Tätä tapahtuu paljon ja aina huvittaa se lapsenmielisyys. 

Monesti olisi hyvä, että lapselliset kuuntelisivat lapsettomien ohjeita, tai edes jonkun ohjeita. Maailmassa on liikaa lapsien kaltoinkohtelua. Lapset eivät ansaitse sitä.

Sekin on eri asia, että onko lapsettomalla ihmisellä jotenkin muuten tietotaitoa lapsiin liittyen, vai onko vaan joku muuten vaan veemäinen Pirkko. Monesti niistä neuvoista paistaa myös se, ettei oikeasti esim. tunneta sitä lasta yhtään. Kunhan vaan tullaan huutelemaan, että teeppä noin. Lapsiin ei ole mitään yksi sopii kaikille-kasvatusmallia. Ammattilainen useimmiten tajuaa tämän ja neuvot onkin fiksuja. Pirkko Pätijä ta

Tämä. Itse olen saanut lapsettomalta kaverilta toimivia neuvoja lapsen huonoon syömiseen. Ja toiselta lapsettomalta neuvoja, että pakotat sen vaan syömään tai et anna kuin yhtä ruokaa kunnes suostuu syömään jotain tietty mistä ei tykkää. Kaikkien lapsettomien neuvoja ei voi pistää samaan laariin. 

Vierailija
177/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin jo aiemmin, mutta pakko kysyä vielä uudestaan. Missä tällaisia aikuisia ihmisiä kohtaa, jotka aloittavat "mykkäkoulun" jutellessa? Onko nämä sun työkavereita, ystäviä vai keitä? En ole tavannut tällaisia ihmisiä sitten teiniaikojeni ja kaikenlaisessa seurassa ole ollut. Oletko varma, ettet nyt keksinyt tuota keskustelua ihan itse?

Ihan työpaikan kahvihuoneessa. Ei sieltä enää vastausta tule kun sanoo että omista valinnoistaan ei pitäisi valittaa tai ainakaan alkaa keulia niillä jos toinen valittelee väsymystä.

Vierailija
178/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saanut lapsen vähän keskivertoa nuorempana (ihan aikuisena, lähempänä kolmeakymppiä) ja eniten siitä valinnasta on saanut kuulla yllättäen minua muutamaa vuotta vanhemmilta mammoilta. Vela-kavereiden kanssa on yhteys säilynyt eikä ole kenelläkään ole tarvetta urputtaa toisten elämästä.

Vierailija
179/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus omana valintana on rohkea teko, jota joutuu aina selittelemään toisin kuin lasten hankkimista eli valtavirran ja yhteiskunnan normien mukana menemistä. Ehkä siksi? 

Itse olen nyt 43, enkä ole koskaan joutunut selittelemään lapsettomuutta ni. Joskus joku on kysynyt, että onko minulla lapsia, mutta kun olen sanonut, ettei ole, eikä tule, kukaan ei ole enempää udellut. Ei myöskään sukulaiset.

Mutta kaikilta muilta veloilta ilmeisesti kysytään jatkuvasti ja joka paikassa asiasta ja vielä syyllistämään sävyyn.

Minua äitinä ei vähäisintäkään kiinnosta velojen omat valinnat. Ei pilkun viirua.

Tuskin kiinnostaa ketään muutakaan.

Vierailija
180/265 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se lapsiarki on niin ihanaa ja maailman ihmeellisin asia, niin miksi juuri äidit ovat täällä hyökkääviä ja aggressiivisia..

Tarkoitatko miksi he ärsyyntyvät, kun vela väittää äitien kadehtivan heitä? 

Valheelliset väitteet yleensä ärsyttävät. Samoin vels ärsyyntyy, kun hänen väitetään kadehtivan lapsiperheitä.