Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko pyrkiä työpaikkaan, jossa sinua haastattelee tekoäly?

Vierailija
30.07.2025 |

Tätä on jo olemassa ja tulevaisuudessa näin tulee olemaan yhä enemmmän. Tekoäly haastattelee hakijat ja poimii sieltä lopuksi mielestään parhaat.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kyseinen firma varmaan muutenkin antaisi mun työpaikan kohta tekoälylle. 

Vierailija
42/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaako AI kaikki tarvittavat suhde- eli hyvä veli -kytkökset rekryissään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tekoälyllä ole mitään kykyä analysoida ihmisen persoonaa ja yleistä luonnetta. Jos ajatellaan, että menen vaikkapa ensimmäistä kertaa jonkun uuden henkilön kanssa treffeille, niin jo heti ensimmäisen minuutin aikana teen hänestä johtopäätökset vielä enemmän sen olemuksen ja eleiden perusteella kuin sen, mitä hän puhuu sen minuutin aikana. Hänen ensimmäisen minuutin olemus jo käytännössä ratkaisee sen, että onko hänellä mahdollisuuksia toisiin treffeihin.

et arvaa, kuinka väärässä olet

Arvaan, että en ole kovinkaan väärässä. Tekoäly tarvitsisi tunneälykkyyden, jotta se pystyisi noihin edellä mainittuihin arviointeihin. Ei se riitä, että ohjelmoidaan seuraamaan jotain äänenpainoja, kulmakarvojen kohotusta, tai pupillin satunnaista kokoa.

Vierailija
44/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teköäly tai ulkoinen rekrytoija on täysin turha välikäsi, josta on vain haittaa ja kustannuksia  sekä työntekijän että työnantajan kannalta. Informaatio suodattuu ja vääristyy molempiin suuntiin. Parhailla premium autokorjaamoillakin on siirrytty jo kauan sitten ns. omamekaniikkopalveluun, jossa ei ole työnjohtajaa välissä sotkemassa asioita. 

Vierailija
45/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tekoälyllä ole mitään kykyä analysoida ihmisen persoonaa ja yleistä luonnetta. Jos ajatellaan, että menen vaikkapa ensimmäistä kertaa jonkun uuden henkilön kanssa treffeille, niin jo heti ensimmäisen minuutin aikana teen hänestä johtopäätökset vielä enemmän sen olemuksen ja eleiden perusteella kuin sen, mitä hän puhuu sen minuutin aikana. Hänen ensimmäisen minuutin olemus jo käytännössä ratkaisee sen, että onko hänellä mahdollisuuksia toisiin treffeihin.

...ja koska telepaatteja ei ole olemassa, eikä selvänäkijöitäkään, se ensivaikutelma mennee usein päin honkia johtuen vaikkapa vaikuttuvan rajoittuneisuudesta esim.

Vierailija
46/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tekoälyllä leikkaa ja on osaamista kuin HR-asiantuntijalla (tirsk).

Vierailija
47/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan menisi, jos ei olisi ihan pakko. Tuntisin itseni kiusaantuneeksi, sillä minun pitäisi valehdella haastattelussa silloin huomattavasti. Minun vahvuuteni haastatteluissa on aina ollut olemukseni, persoonani ja keskustelutaitoni, jolla olen päässyt pitkälle, vaikka en olisi cv:n puolesta ollut välttämättä se paras. Minä olen persoona, joka halutaan töihin. Tekoäly arvioi käytännössä vain sitä, mitä vastaat ammatillisesti. Tekoäly ei pysty arvioimaan henkilön persoonaa, koska on vain kylmästi kone. Siksi lipevät paskanpuhujat pärjää noissa todennäköisesti parhaiten.

Tää kommentti kiteyttää hyvin sen mikä nykyisessä työhönotossa ja työelämässä on vialla. Ai että vihaan näitä "mahtavia persoonia" ja paskanpuhujia työpaikoilla, jotka ei oikeasti osaa mitään ja muut joutuu jatkuvasti hoitamaan töitä heidän puolestaan, kun heillä on kiire paistella siinä (omasta mielestään) upeassa persoonassaan.

Vierailija
48/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaasti poliittisista nimityksistä tulisi hulvattomia AI:ta käyttämällä... 

Vierailija
49/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni. Sehän takaisi hakijoiden yhdenvertaisen kohtelun ilman haastattelijan ennakkoluuloja.

Vierailija
50/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mutta silloin työnhakija ei saa pysty muodostamaan minkäänlaista kuvaa työnantajasta ja sen persoonasta tai yrityksestä yleensä. Hakijan kannalta huono juttu.

Selkeää jatkumoa työpaikkailmoituksiin, joissa rekryfirma etsii "asiakaspalvelijaa Espoon alueelle". Ei mitään tarkempaa osoitetta, eikä työn kuvausta. Sitten pitäisi mukamas hakemuksessa kertoa, kuinka haluaa juuri siihen anonyymiin firmaan töihin. 

Vierailija
51/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi videohaastattelu, niin en haluaisi että se tallennetaan.

Vierailija
52/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja koska telepaatteja ei ole olemassa, eikä selvänäkijöitäkään, se ensivaikutelma mennee usein päin honkia johtuen vaikkapa vaikuttuvan rajoittuneisuudesta esim.

Ja sinä olet varma, että tekoäly toimii ihan itsenäisesti eikä ole tuollaisen rajoittuneen ihmisen koodaama?

Vierailija
53/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ohjelmointi on tasoa 0 tai 1 niin ei innosta. 

Vierailija
54/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni. Sehän takaisi hakijoiden yhdenvertaisen kohtelun ilman haastattelijan ennakkoluuloja.

Kuinka tyhmä pitää olla, jos luulee, ettei ihminen ole määritellyt kysymyksiä ja niiden tulkintaa omien ennakkoluulojensa pohjalta?

Vierailija
55/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan menisi, jos ei olisi ihan pakko. Tuntisin itseni kiusaantuneeksi, sillä minun pitäisi valehdella haastattelussa silloin huomattavasti. Minun vahvuuteni haastatteluissa on aina ollut olemukseni, persoonani ja keskustelutaitoni, jolla olen päässyt pitkälle, vaikka en olisi cv:n puolesta ollut välttämättä se paras. Minä olen persoona, joka halutaan töihin. Tekoäly arvioi käytännössä vain sitä, mitä vastaat ammatillisesti. Tekoäly ei pysty arvioimaan henkilön persoonaa, koska on vain kylmästi kone. Siksi lipevät paskanpuhujat pärjää noissa todennäköisesti parhaiten.

Tää kommentti kiteyttää hyvin sen mikä nykyisessä työhönotossa ja työelämässä on vialla. Ai että vihaan näitä "mahtavia persoonia" ja paskanpuhujia työpaikoilla, jotka ei oikeasti osaa mitään ja muut joutuu jatkuvasti hoitamaan töitä heidän puolestaan, kun heillä on kiire paistella siinä (omasta mielestään) upeassa persoonassaan.

Tämä on niin totta mitä kirjoitit. Tosin tuo lainaamasi teksti johon kommentoit, ei liittynyt tähän asiaan silti mitenkään. Voi olla myös hyvä ammattitaito, vaikka onkin myös sosiaalisesti lahjakas. Se ei tarkoita sitä, että jos joku on henkilöä x ammatillisesti parempi, että se toinenkaan olisi huono. Vaikka Teemu Selänne oli parempi ammattikiekkoilija kuin Saku koivu, niin tuskin kukaan siltikään pitää Saku Koivua surkeana jääkiekkoilijana.

Vierailija
56/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmä pitää olla, jos luulee, ettei ihminen ole määritellyt kysymyksiä ja niiden tulkintaa omien ennakkoluulojensa pohjalta?

Kaikki tunnepohjaiset arviot saa karsittua pois. "Toi muistuttaa mun entistä naapuria Pirjoa, joten tulee huonot vibat" jne.

Vierailija
57/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et arvaa, kuinka väärässä olet

Arvaan, että en ole kovinkaan väärässä. Tekoäly tarvitsisi tunneälykkyyden, jotta se pystyisi noihin edellä mainittuihin arviointeihin. Ei se riitä, että ohjelmoidaan seuraamaan jotain äänenpainoja, kulmakarvojen kohotusta, tai pupillin satunnaista kokoa.

Hyvä vaan jos päästään eroon rekrytoijista, jotka noita arvostavat. Itse olen rekrytoinut kohtuullisen monta ihmistä, enkä todellakaan ole tehnyt päästöstä ulkoisen olemuksen yms. perusteella. 

Vierailija
58/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tunnepohjaiset arviot saa karsittua pois. "Toi muistuttaa mun entistä naapuria Pirjoa, joten tulee huonot vibat" jne.

Mutta tekeekö niin? Et voi tietää. 

Vierailija
59/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tekeekö niin? Et voi tietää. 

Lisään tähän vielä, että jos ei kestä Pirjoa, niin tuskin kestää sitä Pirjoa muistuttavaa Liisaakaan sitten kun on tekoälyn avulla palkannut hänet. Lopputulos plus miinus nolla (tai oikeastaan miinusmerkkinen Liisalle). 

Vierailija
60/63 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hakeakin. Tai siis en minä henkilökohtaisesti, vaan ohjaamani AI-hahmo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä