Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (7219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin Raamatun opit homoseksin tai naispappeuden kieltämisestä tuntuvat olevan sitä punaista lankaa, perusteena koska ne lukevat Raamatussa.
Tässäkö siis onkin kysymys siitä, että on "hyvä yrittää tulkita Raamattua itse. Oma ymmärrys kehittyy siinä. Raamattu on monitasoinen."
Eli sieltä voi valikoida mieleiset kohdat ja sivuuttaa huomiotta loput kohdista.
Ihmisellä on vapaa tahto, joten hän voi valita mieleiset kohdat ja sivuuttaa muut. Ihmisellä on myös vastuu siitä, mitä valitsee, eli valinnoilla on seuraukset.
Mistä voin päätellä, mitkä ovat seuraukset, jos miehenä harrastan seksiä 'miehenpuolen kanssa' (3 Moos 18:22) tai toisaalta kasvatan pitkät hiukset (1 Kor 11)?
Ovatko nämä sitä punaista lankaa, joita noudattamalla on hyvät seuraukset vai ova
Seuraukset ovat Jumalan asia, etkä voi tietää etukäteen, mitä ne ovat. Jos et tiedä, mitä tehdä, voit aloittaa kymmenen käskyn noudattamisesta ja sivuuttaa muut asiat. Jos onnistut siinä, ymmärryksesi lisääntyy ja pystyt paremmin arvioimaan sitä, mitä sinun kannattaisi tehdä seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin Raamatun opit homoseksin tai naispappeuden kieltämisestä tuntuvat olevan sitä punaista lankaa, perusteena koska ne lukevat Raamatussa.
Tässäkö siis onkin kysymys siitä, että on "hyvä yrittää tulkita Raamattua itse. Oma ymmärrys kehittyy siinä. Raamattu on monitasoinen."
Eli sieltä voi valikoida mieleiset kohdat ja sivuuttaa huomiotta loput kohdista.
Ihmisellä on vapaa tahto, joten hän voi valita mieleiset kohdat ja sivuuttaa muut. Ihmisellä on myös vastuu siitä, mitä valitsee, eli valinnoilla on seuraukset.
Eihän mistään vapaasta tahdosta ole pienintäkään todistetta, päinvastoin. Ihminen on geneettisen perimänsä, elinympäristönsä ja elämänsä tapahtumien muovaama, ja tekee päätöksiä näiden muovaamissa puitteissa.
Jos koet, ettet pysty käyttämään vapaata tahtoa, kannattaa meditoida (huolellisesti valitulla tekniikalla). Meditaatio auttaa sinua tulemaan tietoisemmaksi toiminnastasi.
Vierailija kirjoitti:
En mä halua kulkea kohti tuollaista Jumalaa ja sen tarjoamaa iankaikkista elämää, koska vain joku paha tuomitsisi ihmisiä ikuiseen kidutukseen, ei mikään hyvä. Ja en halua palvoa pahaa, en halua itselleni pelastusta sillä kustannuksella, että täytyisi kääntyä pahuuden puolelle. Jumalan täytyisi edustaa hyvää, että voisin olla sen Jumalan puolella.
Sinulla on vapaa tahto ja voit tehdä, mitä haluat.
Ei ole mitään vapaata tahtoa. Sellainen on niiden keksintöä, jotka haluaa tuomita vähäosaiset. Aateliset ja rikkaat sai rauhassa tuomita nälkäänsä varastavat kuolemaan, koska varastaminen johtui vain näiden vapaasta tahdosta valita väärin, eikä esim. nälästä ja köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
^
Sielun jälleensyntymä on kyllä Kristinuskon mukaan harhaoppia.
Ei se minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän mistään vapaasta tahdosta ole pienintäkään todistetta, päinvastoin. Ihminen on geneettisen perimänsä, elinympäristönsä ja elämänsä tapahtumien muovaama, ja tekee päätöksiä näiden muovaa
Jos koet, ettet pysty käyttämään vapaata tahtoa, kannattaa meditoida (huolellisesti valitulla tekniikalla). Meditaatio auttaa sinua tulemaan tietoisemmaksi toiminnastasi.
Höpsö. Jokaisella meistä on illuusio vapaasta tahdosta, eli tietenkin minä koen ihan niin kuin kaikki muutkin käyttäväni vapaata tahtoa. Se ei kuitenkaan ole totta, ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei se minua haittaa.
Tässä ketjussa kai on kyse Kristinuskosta, ei sun henkilökohtaisista uskomuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä halua kulkea kohti tuollaista Jumalaa ja sen tarjoamaa iankaikkista elämää, koska vain joku paha tuomitsisi ihmisiä ikuiseen kidutukseen, ei mikään hyvä. Ja en halua palvoa pahaa, en halua itselleni pelastusta sillä kustannuksella, että täytyisi kääntyä pahuuden puolelle. Jumalan täytyisi edustaa hyvää, että voisin olla sen Jumalan puolella.
Ei ole mitään vapaata tahtoa. Sellainen on niiden keksintöä, jotka haluaa tuomita vähäosaiset. Aateliset ja rikkaat sai rauhassa tuomita nälkäänsä varastavat kuolemaan, koska varastaminen johtui vain näiden vapaasta tahdosta valita väärin, eikä esim. nälästä ja köyhyydestä.
Kaikki käsitteet voi tahallaan ymmärtää väärin, jos haluaa.
Höpsö. Jokaisella meistä on illuusio vapaasta tahdosta, eli tietenkin minä koen ihan niin kuin kaikki muutkin käyttäväni vapaata tahtoa. Se ei kuitenkaan ole totta, ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.
Voit kokeilla, pystytkö noudattamaan kymmentä käskyä. Jos se onnistuu, tilanteesi on ihan hyvä. Jos se ei onnistu, niin meditaation avulla voi tulla tietoisemmaksi omasta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei se minua haittaa.
Tässä ketjussa kai on kyse Kristinuskosta, ei sun henkilökohtaisista uskomuksista?
Voithan vastata kysymyksiin sen opin perusteella, mitä itse kannatat. Kuka tahansa voi kirjoittaa ketjuun mitä tahansa palstan sensuurin rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei se minua haittaa.
Voithan vastata kysymyksiin sen opin perusteella, mitä itse kannatat. Kuka tahansa voi kirjoittaa ketjuun mitä tahansa palstan sensuurin rajoissa.
Jatkan tätä kommenttia vielä sen verran, että voit myös kysyä katoliselta kirkolta tästä asiasta. Saatat yllättyä siitä, miten he suhtautuvat asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Voit kokeilla, pystytkö noudattamaan kymmentä käskyä. Jos se onnistuu, tilanteesi on ihan hyvä. Jos se ei onnistu, niin meditaation avulla voi tulla tietoisemmaksi omasta toiminnasta.
Olen hyvinkin tietoinen oman mieleni toiminnasta. Se ei liity vapaan tahdon käsitteeseen tai olemassaoloon millään tavoin. Et taida ymmärtää, mistä puhun.
Miksi ihmeessä kokeilisin noudattaa kymmentä käskyä? Sanoin jo pitävänä Raamatun Jumalaa pahana. En halua palvoa pahuutta. Noudatan jo "Älä tapa" käskyä muiden kuin punkkien kohdalla (hyttysiäkään en tapa), ja vihaamattomuutta ja rakastamista ja myötätuntoa noudatan, pahaa en tahdo ikinä kellekään. Mulle riittää nämä kyllä ohjenuorina, en kaipaa kymmentä käskyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei se minua haittaa.
En tietenkään vastaa oman oppini perusteella, jos kysytään kristinuskosta, vaan silloin vastaan kristinuskon virallisen linjan mukaan.
En tietenkään vastaa oman oppini perusteella, jos kysytään kristinuskosta, vaan silloin vastaan kristinuskon virallisen linjan mukaan.
Selvä. Voithan kommentoida ketjuun kristinuskon virallisen linjan mukaisesti. Olisi lisäksi kiva selvennys, jos kirjoittaisit myös kommenttiin sen, että kommentti kuvastaa kristinuskon virallista linjaa. Minä olen kertonut omia näkemyksiäni ja olen myös kertonut sen. En ole perehtynyt mihinkään oppiin, enkä tiedä niistä sen enempää kuin mitä muistan koulun uskonnonopetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei se minua haittaa.
Voithan vastata kysymyksiin sen opin perusteella, mitä itse kannatat. Kuka tahansa voi kirjoittaa ketjuun mitä tahansa palstan sensuurin rajoissa.En tietenkään vastaa oman oppini perusteella, jos kysytään kristinuskosta, vaan silloin vastaan kristinuskon virallisen linjan mukaan.
Mikä ihme on tämä "kristinuskon virallisen linjan mukaan"?
Jokaisella kirkkokunnalla ja kristillisellä lahkolla on oma virallinen linjansa. Näissä on huomattavia eroja.
Ettet vain vastaisi oman subjektiivisen, henkilökohtaisen linjasi mukaan, jonka sydämessäsi kuvittelet olevan se koko kaksituhatvuotisen kristinuskon maailmanlaajuinen virallinen linja.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista lukea yhtäaikaa puhuttavan kymmenestä käskystä ja jostain meditaatiosta. Tämä on synkretististä uskoa kuten kreolien katolisen uskon ja voodoon sekoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista lukea yhtäaikaa puhuttavan kymmenestä käskystä ja jostain meditaatiosta. Tämä on synkretististä uskoa kuten kreolien katolisen uskon ja voodoon sekoitus.
Minä puhun Totuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun Totuudesta.
Tuen sinua, oli asiallinen ja rehellinen kommentti. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun Totuudesta.
Jatkan tätä kommenttia vielä siten, että minä en sano, että koetelkaa mitä minä sanon. Tuolla tavalla puhuu sellainen ihminen, joka ei tiedä, mistä puhuu. Minä sanon Jeesusta lainaten näin: Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun Totuudesta.Tuen sinua, oli asiallinen ja rehellinen kommentti. Sivusta.
Kiitos.