Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (6931)

Vierailija
6781/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa "mielenkiintoinen" tämä ketjun häntä: eipäs, juupas, eipäs, juupas. Epäilemättä Raamatusta löytyy vastaus.

Vierailija
6782/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tänään on se suuri päivä, jolloin Räsäsen Päivi eroaa kirkosta?

-winner-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6783/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen tapa osoittaa myötätuntoa sinulla, kun käytät päiväsi ketjussa roikkuen ja itsestäsi kaiken aikaa kertoillen. Tietenkään et ala avaamaan asiaa enempää, koska se on aivan takuulla helppo osoittaa valheeksi tai aistiharhaksi, ja sitä pelkäät.

Kirjoitin, että tunsin myötätuntoa. En kirjoittanut, että halusin osoittaa myötätuntoa. Keskustelu olisi mielekkäämpää, jos lukisit kommenttini huolellisemmin.

Jos kirjoitat siksi, että tunnet myötätuntoa, osoitat sitä. 

Kokeillaanpa nyt niitä sinun tietojasi ja niiden lähdettä. Aikaan ja viitseliäisyyteen ei kannata ainakaan vedota, sillä molempia olet mielinmäärin ketjuun tuhlannut. Eikö sinun jopa kannattaisi tietojasi avata, sillä nythän on kyse elämän ja kuoleman kysymyksistä, joihin väität omaavasi varmaa tietoa. Jumalasihan haluaa tulla tunnetuksi, joten palvele häntä ja tuo tietosi lähteineen julki. Jos onnistut vakuuttamaan meidät, saatat ihmisen pelastamisen lisäksi myös jatkossa välttyä sinuun kohdistuvalta epäluulolta, eikä itsekorostuksesi enää ehkä haittaisi ketään, kun sille olisi perusteet.

Vierailija
6784/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään kehon tila ja oma hormonitoiminta määrittää tahtoamme ja ajatuksia aivan valtavasti ja vie heti kättelyssä mahdollisuuden tahdon vapauteen. 

No se suhtautuminen ja ymmärrys siitä ettei koko ajan tarvitse haluta jotakin itse.

Kyllä se toiminta tasoittuu ja on helpompi kokea elävänsä vapaana omasta vapaasta tahdosta käsin.

Älä siis käytännössä halua mitään, ainakaan ilman todellista tunnetta siitä haluamisesta. 

Tästä kommentista jäi punainen lanka puuttumaan.

En ole nyt opettajalla tuulella, on aika ajatella hieman itsekin, sen jälkeen on mahdollisuuksia oppia taas lisää.

Vierailija
6785/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo pelkästään kehon tila ja oma hormonitoiminta määrittää tahtoamme ja ajatuksia aivan valtavasti ja vie heti kättelyssä mahdollisuuden tahdon vapauteen. 

No se suhtautuminen ja ymmärrys siitä ettei koko ajan tarvitse haluta jotakin itse.

Kyllä se toiminta tasoittuu ja on helpompi kokea elävänsä vapaana omasta vapaasta tahdosta käsin.

Älä siis käytännössä halua mitään, ainakaan ilman todellista tunnetta siitä haluamisesta. 

En ole nyt opettajalla tuulella, on aika ajatella hieman itsekin, sen jälkeen on mahdollisuuksia oppia taas lisää.

Opettavalla tuulella. Korjaus 

Vierailija
6786/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei elä elämäänsä vapaasti tahtoen. Jo syntymässä tietyt asiat määrittävät hyvin paljon siitä, mitä tulet elämässäsi tahtomaan, eikä kenelläkään ole niihin mitään valtaa. Se, että kykenemme itse ajattelemaan ja muodostamaan päätöksiä, ei tarkoita sitä, etteikö kaikki päätökset ole vaikutettuja tavalla tai toisella, eikä missään tapauksessa kaikesta irrallisena. Uskonnon kohdalla yksi "vapaan tahdon" osoitus on se, kuinka keskimäärin ihminen omaksuu sen uskonnon, jonka vaikutuspiiriin syntyy.

Vierailija
6787/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei elä elämäänsä vapaasti tahtoen. Jo syntymässä tietyt asiat määrittävät hyvin paljon siitä, mitä tulet elämässäsi tahtomaan, eikä kenelläkään ole niihin mitään valtaa. Se, että kykenemme itse ajattelemaan ja muodostamaan päätöksiä, ei tarkoita sitä, etteikö kaikki päätökset ole vaikutettuja tavalla tai toisella, eikä missään tap

Voimme jatkaa keskustelua kun ymmärrät minuakin. En jaksa alkaa jankuttamaan kanssasi, en saa siitä mitään.

Vierailija
6788/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä tietenkään. Pohdiskele nyt kuitenkin, missä vaiheessa elämää ihmiset valitsevat esimerkiksi seksuaalisuuden haluineen ja keihin ne kohdistuvat. Tai ominaisuudet, jotka ohjaavat valintoja ammatista tai muuten mielenkiinnonkohteista. Valitsepa vapaasti nyt vaikka viisi asiaa, jotka eivät tähän saakka ole kiinnostaneet sinua lainkaan, mutta joista totta kai voit halutessasi kiinnostua, onhan tahtosi vapaa.

Vierailija
6789/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä keino todistaa vapaa tahto itselleen, on kääntyä iltapäivän ajaksi islamiin. Illalla voi vaihtaa takaisin. Tuohan onnistuu, jos usko on vapaan tahdon alaista. Kannattaa nyt toki ihan elämyksen vuoksi kokeilla, miltä tuntuu uskoa vilpittömästi Allahiin. Siitä olisi kyllä hyötyäkin, sillä oppisitte ymmärtämään islaminuskoisia paremmin.

Vierailija
6790/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei elä elämäänsä vapaasti tahtoen. Jo syntymässä tietyt asiat määrittävät hyvin paljon siitä, mitä tulet elämässäsi tahtomaan, eikä kenelläkään ole niihin mitään valtaa. Se, että kykenemme itse ajattelemaan ja muodostamaan päätöksiä, ei tarkoita sitä, etteikö kaikki päätökset ole va

Voimme jatkaa keskustelua kun ymmärrät minuakin. En jaksa alkaa jankuttamaan kanssasi, en saa siitä mitään.

Emme ole edes aloittaneet, sillä et ole minulle vastannut mihinkään kysymykseen vielä tässä ketjussa, vaikka joihinkin olet kommentoinut.

Vierailija
6791/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä tietenkään. Pohdiskele nyt kuitenk

Niin, jonkun runoa mukaillen "vapaa on vain umpihanki". Uskovaisten kanssa ei kannata keskutella, he eivät anna periksi ja jakavat mieluummin käärmeitä kuin kaloja.

Vierailija
6792/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä tietenkään. Pohdiskele nyt kuitenk

Enpä tietenkään? Ja kuka teille on näihin kysymyksiin eniten vastannut? Kenelle sinä nyt yrität puhua? Arvostaisitko joskus edes hieman muita, edes sen verran että hyväksyisit vastauksen ja suhtautuisit siihen asiallisesti tilanteeseen sopivalla tavalla? Kiitos.

Vierailija
6793/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei elä elämäänsä vapaasti tahtoen. Jo syntymässä tietyt asiat määrittävät hyvin paljon siitä, mitä tulet elämässäsi tahtomaan, eikä kenelläkään ole niihin mitään valtaa. Se, että kykenemme itse ajattelemaan ja muodostamaan päätöksiä, ei

Olen näkijä, aivan varmasti olen vastannut.

Vierailija
6794/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvä keino todistaa vapaa tahto itselleen, on kääntyä iltapäivän ajaksi islamiin. Illalla voi vaihtaa takaisin. Tuohan onnistuu, jos usko on vapaan tahdon alaista. Kannattaa nyt toki ihan elämyksen vuoksi kokeilla, miltä tuntuu uskoa vilpittömästi Allahiin. Siitä olisi kyllä hyötyäkin, sillä oppisitte ymmärtämään islaminuskoisia paremmin.

Ymmärrän ilman tuota kokeilua. Mutta en aio sanoa sitä tiettyä lausetta kolme kertaa.

-eri-

Vierailija
6795/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole uskovainen mutta pystyn keskustelemaan. Älkää tehkö liian suppeita olettamuksia.

Vierailija
6796/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tietenkään? Ja kuka teille on näihin kysymyksiin eniten vastannut? Kenelle sinä nyt yrität puhua? Arvostaisitko joskus edes hieman muita, edes sen verran että hyväksyisit vastauksen ja suhtautuisit siihen asiallisesti tilanteeseen sopivalla tavalla? Kiitos.

Minulle et ole vastannut kertaakaan, vaikka olet toki minulle kirjoittanut. Jos kysyn, ovatko omenat kypsiä, ei vastaus, jos kertoo omenan olevan yleensä joko vihreä tai punainen.

Vierailija
6797/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskosta mietityttää lähinnä nyt tuo suunnaton itsekkyys.

Vierailija
6798/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjoitat siksi, että tunnet myötätuntoa, osoitat sitä. 

Kokeillaanpa nyt niitä sinun tietojasi ja niiden lähdettä. Aikaan ja viitseliäisyyteen ei kannata ainakaan vedota, sillä molempia olet mielinmäärin ketjuun tuhlannut. Eikö sinun jopa kannattaisi tietojasi avata, sillä nythän on kyse elämän ja kuoleman kysymyksistä, joihin väität omaavasi varmaa tietoa. Jumalasihan haluaa tulla tunnetuksi, joten palvele häntä ja tuo tietosi lähteineen julki. Jos onnistut vakuuttamaan meidät, saatat ihmisen pelastamisen lisäksi myös jatkossa välttyä sinuun kohdistuvalta epäluulolta, eikä itsekorostuksesi enää ehkä haittaisi ketään, kun sille olisi perusteet.

Oletko ollut paljon tekemisissä ihmisten kanssa? Onko sinusta todella niin, että jos ihminen esimerkiksi tuntee vihaa, hän aina osoittaa sen? Sinun mielestäsikö ihmisten todelliset motiivit ovat aina selvästi havaittavissa? Tiedoksi, että on sekä mahdollista se, että ihmiset peittävät todelliset tunteensa että se, että muut ihmiset tulkitsevat väärin. 

Kyllä, kyse on kaikkein tärkeimmästä asiasta ihmisen elämän kannalta. Olen sanonut, ettei minulla ole mitään lähdettä. Kirjoitan oman ymmärrykseni perusteella. Ei minua kiinnosta vakuuttaa ketään. Jos olen toiminut sen mukaisesti, mikä minun käsitykseni mukaan on oikein, minun ei tarvitse huolehtia siitä, mitä muut siitä ajattelevat tai sen jälkeen tekevät. Voi sinua, jos et ymmärrä, ettei muiden ihmisten hyväksyntää kannata tavoitella.

Vierailija
6799/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kristillisen kasvatuksen saaneena ja tätä ketjua seuranneena monesti pohdin, että miksi niin moni ihminen suostuu olemaan älyllisesti niin epärehellinen tai on vain niin yksinkertainen ja typerä, ettei ymmärrä kaikkivaltiaan hyvyyden ja toteutuneen maailman epäsuhtaa. Tai sitä, miksi kukaan olisi ikinä ansainnut ikuista kidutusta pelkästään siksi, ettei kykene uskomaan tarinoita, jotka kovasti poikkeavat tutkitusta tiedosta, jonka todenperäisyyden jokainen halukas voi itse tarkistaa.

Sinun käsityksesi tästä asiasta on hyvin pinnallinen. Saattaa johtua siitä se, että sinun on vaikea ymmärtää, mistä siinä on kyse. 

Päinvastoin, käsitän asioita yleensäkin erittäin hyvin ja vaivattomasti. Taidat tosin olla se, jolla on jokin psyk

Koitapa keskittyä vastaamaan tässä ketjussa vain kysymyksiin, niin kuin väität. I dare you. Suurin osa kommenteistasi on ihan muuta eikä vastaa mihinkään kysymykseen, ainoastaan negatiivista tai hyökkäävää tyhjän lätinää ja nimenomaan hyökkäät vastaajia kohtaan. Kysymys seisoo vastaamatta sivutolkulla, mutta vasta kun joku siihen vastaa, hyökkäät veripääpsykoosissasi tämän vastaajan kimppuun ja paskot tämän päälle.

T eri

Vierailija
6800/6931 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jonkun runoa mukaillen "vapaa on vain umpihanki". Uskovaisten kanssa ei kannata keskutella, he eivät anna periksi ja jakavat mieluummin käärmeitä kuin kaloja.

Noinhan se on, mutta kyllä minä edes kerran haluaisin uskovaisen perustelevan sitä vapaata tahtoa vastaan asetettuja argumentteja, jos ne eivät mielestään ole oikeassa. Jos ei pysty kääntymään iltapäiväksi vilpittömästi Islamiin, uskovainen ymmärtää jo siitä, ettei vapaa tahto pidä paikkaansa, mutta jostakin ihmeellisestä syystä sulkee ajatuksen mielestään ja pian taas tunkittaa, että ihmisellä on vapaa tahto. Miten voi olla oikeustoimikelpoinen tuollaisilla käyttäytymismalleilla?