Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (6931)
Jumala on varmaan samaa mieltä että kaikki ei ole niinkuin pitäisi. Mutta tulee olemaan lopulta tietysti.
Jumalan tieto on toista kun vihollisen antama tieto.
Jos yrität vihjailla, että minun tietoni olisi vihollisen antamaa tietoa, niin et voisi olla kauempana totuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kirje on osoitettu seurakunnalle, eli ihmisille jotka oletuksena ovat kääntyneet kristityiksi ja heillä on Pyhä Henki. Kyllä, Jeesus sanoi pyytäkää niin teille annetaan. Et ilmeisesti ole tuo sama henkilö (vastaamisen sävystä päätellen)
Ei ole niin, että Pyhä Henki joko olisi ihmisessä tai ei olisi. Se on kaikissa ihmisissä, mutta se, kuinka vahvasti se vaikuttaa, vaihtelee. Sillä, onko kristitty vai ei, ei ole merkitystä, jos asia ei mitenkään näy elämässä muuten kuin sillä tasolla, että sanoo olevansa kristitty.
"Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki."
Koetko että ilmennät Pyhän Hengen vaikutusta viesteissäsi, miten täällä vastaat toisille?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin, että Pyhä Henki joko olisi ihmisessä tai ei olisi. Se on kaikissa ihmisissä, mutta se, kuinka vahvasti se vaikuttaa, vaihtelee. Sillä, onko kristitty vai ei, ei ole merkitystä, jos asia ei mitenkään näy elämässä muuten kuin sillä tasolla, että sanoo olevansa kristitty.
Tällaista käsitystä tosiaan on liikkeellä aika lailla nykyään. Kyllähän sitä tietysti voi noinkin uskoa, mutta toivottavasti voit antaa myös vapauden toisille uskoa toisin kuin sinä. Itse saattaisin kuvata Pyhän Hengen tulemista mm. ikäänkuin turvaksi ja lohduksi heille, jotka uskovat Jeesukseen ainoana Vapahtajanaan. Raamattuun tutustuessani ajattelen että tässä on yksi vahva todiste:
Ef 1:13 Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne.
Tämä on siis nyt vain "pieni annos" siitä, mitä Pyhä Henki on Raamatun mukaan niille, jotka uskovat Jeesukseen, tästä voi oppia paljon lisää, ihan siitäkin mitä Jeesus itse opetti.
Pyhä Henki vaikuttaa sydämen oikeaa asennetta, sellainen ei kauheasti välity viesteistäsi. Ehkä olet niin pelokas että sinun pitää suojella itseäsi hyökkäämällä.
Koetko että ilmennät Pyhän Hengen vaikutusta viesteissäsi, miten täällä vastaat toisille?
Minä puhun siitä, minkä tiedän. Jokainen meistä ilmentää ulospäin Pyhän Hengen vaikutusta itsessään siinä määrin kuin sitä on. Siinä taas on eroja, miten herkkiä ihmiset ovat aistimaan tuota vaikutusta muissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Pyhä Henki vaikuttaa sydämen oikeaa asennetta, sellainen ei kauheasti välity viesteistäsi. Ehkä olet niin pelokas että sinun pitää suojella itseäsi hyökkäämällä.
Minä kerron omia näkemyksiäni. Onko se sinun mielestäsi hyökkäystä? Etkö ole tottunut siihen, että muut ihmiset kertovat omia mielipiteitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista käsitystä tosiaan on liikkeellä aika lailla nykyään. Kyllähän sitä tietysti voi noinkin uskoa, mutta toivottavasti voit antaa myös vapauden toisille uskoa toisin kuin sinä. Itse saattaisin kuvata Pyhän Hengen tulemista mm. ikäänkuin turvaksi ja lohduksi heille, jotka uskovat Jeesukseen ainoana Vapahtajanaan. Raamattuun tutustuessani ajattelen että tässä on yksi vahva todiste:
Ef 1:13 Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne.
Tämä on siis nyt
Mihin sinä sitä tarvitset, että minä antaisin sinulle vapauden uskoa toisin? Etkö muuten voi uskoa, mitä itse haluat?
Muuten tiedoksi teille, jotka viittaatte Hengen Hedelmiin, että Paavali esimerkiksi kirjoittaa Raamatussa näin:
6Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. 7Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia. 8Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli hän olkoon kirottu. 9Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10Yritänkö minä tässä vaikuttaa ihmisiin? Tai kukaties Jumalaan? Pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä pyrkisin miellyttämään ihmisiä, en olisi Kristuksen palvelija.
Jeesuksen tulemuksen lähetyessa taivasten valtakunta on oleva 10 morsiusneidon kaltainen. (Matteus 25. luku). Taivasten valtakunta on oleva, ei tämä maailma yleensä. Kaikki 10 odottavat Jeesuksen saapuvan takaisin maan päälle. kaikista sanotaan että he väsyvät odottamaan, sillä paluu viivästyy yön pikkutunneille. He kaikki nukkuvat. Eli maailman meno sen kuin vain pimenee ja hengellinen valvominen ottaa voimille.
Toiset 5 eivät lopulta päässeet hääjuhlaan. Jeesus totesi heille "minä en tunne teitä." Silti he olivat niitä, jotka odottivat, väsyivät ja nukkuivat ja riensivät jopa korjaamaan öljynpuutteensa. "Eivät kaikki jotka sanovat Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan vaan ne jotka tekevät taivaallisen isän tahdon." Tai vielä: "joka ei ole kuuliainen pojalle, se ei ole elämää näkevä." (Joh.3:36). Jeesus tuntee omansa. Ei hän kaikkia tunne jotka häntä kovasti jopa herroittelevat.
Viimeisten aikojen seurakunta jakaantuu. Raamattu kyllä kertoo että seurakunnissa on ihmisiä joita verrataan rikkaviljaan ja niitä jotka ovat oikeaa viljaa. Siellä ne ovat rinnakkain viimeisiin päiviin saakka. Ilmestyskirjan 3. luku kertoo 7 seurakunnasta ja missä hengellisessä tilassa ne ovat. "Sinulla on se nimi että elät, mutta olet kuollut", sanotaan yhdelle seurakunnalle. Ja vielä: "Älkää murehduttako Pyhää Henkeä, jonka Jumala on teihin antanut lunastuksen päivään saakka."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kristillisen kasvatuksen saaneena ja tätä ketjua seuranneena monesti pohdin, että miksi niin moni ihminen suostuu olemaan älyllisesti niin epärehellinen tai on vain niin yksinkertainen ja typerä, ettei ymmärrä kaikkivaltiaan hyvyyden ja toteutuneen maailman epäsuhtaa. Tai sitä, miksi kukaan olisi ikinä ansainnut ikuista kidutusta pelkästään siksi, ettei kykene uskomaan tarinoita, jotka kovasti poikkeavat tutkitusta tiedosta, jonka todenperäisyyden jokainen halukas voi itse tarkistaa.
Sinun käsityksesi tästä asiasta on hyvin pinnallinen. Saattaa johtua siitä se, että sinun on vaikea ymmärtää, mistä siinä on kyse.
Päinvastoin, käsitän asioita yleensäkin erittäin hyvin ja vaivattomasti. Taidat tosin olla se, jolla on jokin psykoosi päällä ja "tietoa" annettu, joten meidän ei maksa vaivaa keskustella, sillä en ole havainnut sinulla siihen juurikaan kykyjä.
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen tulemuksen lähetyessa taivasten valtakunta on oleva 10 morsiusneidon kaltainen. (Matteus 25. luku). Taivasten valtakunta on oleva, ei tämä maailma yleensä. Kaikki 10 odottavat Jeesuksen saapuvan takaisin maan päälle. kaikista sanotaan että he väsyvät odottamaan, sillä paluu viivästyy yön pikkutunneille. He kaikki nukkuvat. Eli maailman meno sen kuin vain pimenee ja hengellinen valvominen ottaa voimille.
Toiset 5 eivät lopulta päässeet hääjuhlaan. Jeesus totesi heille "minä en tunne teitä." Silti he olivat niitä, jotka odottivat, väsyivät ja nukkuivat ja riensivät jopa korjaamaan öljynpuutteensa. "Eivät kaikki jotka sanovat Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan vaan ne jotka tekevät taivaallisen isän tahdon." Tai vielä: "joka ei ole kuuliainen pojalle, se ei ole elämää näkevä." (Joh.3:36). Jeesus tuntee omansa. Ei hän kaikkia tunne jotka häntä kovasti jopa herroittelevat.
Viimeisten aikojen seurakunta jaka
Raamatusta:
Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kristillisen kasvatuksen saaneena ja tätä ketjua seuranneena monesti pohdin, että miksi niin moni ihminen suostuu olemaan älyllisesti niin epärehellinen tai on vain niin yksinkertainen ja typerä, ettei ymmärrä kaikkivaltiaan hyvyyden ja toteutuneen maailman epäsuhtaa. Tai sitä, miksi kukaan olisi ikinä ansainnut ikuista kidutusta pelkästään siksi, ettei kykene uskomaan tarinoita, jotka kovasti poikkeavat tutkitusta tiedosta, jonka todenperäisyyden jokainen halukas voi itse tarkistaa.
Sinun käsityksesi tästä asiasta on hyvin pinnallinen. Saattaa johtua siitä se, että sinun on vaikea ymmärtää, mistä siinä on kyse.Päinvastoin, käsitän asioita yleensäkin erittäin hyvin ja vaivattomasti. Taidat tosin olla se, jolla on jokin psykoosi päällä ja "tietoa" annettu, joten meidän ei
Ei vaikuta siltä, että käsittäisit asioita erittäin hyvin. Nimittäin minulla ei ole psykoosia. Sitä paitsi psykoosit ovat yleensä lyhytkestoisia. Minä olen ollut tällainen jo vuosia. Sinä aikana olen elänyt tavallista elämää ihan normaalisti. Todellisuudentajuni ei ole hämärtynyt tai vääristynyt. Olen täysin todellisuudessa kiinni. Itseasiassa olen todellisuudessa kiinni sellaisella tavalla, jonka sinä et edes käsitä olevan mahdollista. Tietysti ymmärrän, etten kuulosta siltä, ja siksi en tästä asiasta puhukaan. Aloin kirjoittamaan tähän ketjuun, koska tunsin myötätuntoa niitä kohtaan, jotka etsivät ja kyselevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! "Kärsimyksen ongelma" on iso keskustelu, ja moni kokee samalla tavalla kuin sinä. Omaa uskoani kuitenkin vahvisti muutama löyty: Mm. Frank Turek sanoi, että juuri tämä
Oletan kirjoitustaitosi vuoksi sinun olevan kykenevä ajattelemaan, joten jäljelle jää pakonomainen halu uskoa, joka sinut saa tuollaiseen älylliseen epärehellisyyteen vajoamaan. Yllä oleva on sinun kannaltasi valitettavasti puhdasta huttua, enkä vilpittömästi voi käsittää, miten voit tuon ja yleensäkin koko uskonnon omaksua.
Suuri osa pahasta ei liity mitenkään ihmisen tekoihin, esimerkkinä taudit, katastrofit, luonnon julmuus jne. Vapaata tahtoa ei ole olemassakaan, vaikka sitä uskovat pakolla koettavat rummuttaa, koska sen puute tukkiii heidän aukkojen Jumalaa hyvin tehokkaasti. Jo pelkästään kehon tila ja oma hormonitoiminta määrittää tahtoamme ja ajatuksia aivan valtavasti ja vie heti kättelyssä mahdollisuuden tahdon vapauteen. Mutta ne ulkopuoliset havainnot ne vasta vaikuttavatkin, ja niiden perusteella tehdyt johtopäätökset. Olen aina ajatellut, että asia on hyvin simppeli, mutta kaiketi keskimääräisen ihmisen älykkyys todella on niin alhainen, ettei näinkään helppoa asiaa kyetä oivaltamaan.
Et varmastikaan suostu tätä tekemään, mutta jos sinua yhtään kiinnostaa perustaa elämäsi totuuden varaan satujen sijasta, pohdippa itsekin hetki, mikä kaikki voi ihmisen ajatteluun, tahtoon ja toimintaan vaikuttaa. Ja että voiko ihminen uskoa sellaiseen, mikä ei hänen havaintojensa perusteella ole totta. Noinhan siis vapaan tahdon kannattajat väittävät, vaikka kukaan ei oikeasti voi uskoa olevansa puoleksi lintu ja puoleksi kala, minkä pitäisi olla mahdollista, jos uskossa olisi kyse vain tahdosta. Raamatun tarinoista moni kumoutuu ihan vaan sillä, että vaivautuu menemään itse katsomaan ja jopa testaamaan, pitääkö tietyt asiat esimerkiksi ihmisen evoluutiosta eri lajeineen paikkaansa. Sijaa muulle jää vaan sellaisille, jotka eivät suostu peloissaan menemään itse asiasta selvää ottamaan, vaikka se on mahdollista.
Tai Nooan arkki, joka on vähääkään asioista ja luonnontieteestä ymmärtävälle täysin mieletön. Vastaansanomattomasti, ja taas tavalla, jonka jokainen voi halutessaan itse tarkastaa, jos yhtään viitsii nähdä vaivaa. Sen sijaan, että ottaa vastaan vain pelkkiä väitteitä uskontonsa auktoriteeteilta ja roikkuu niissä väkisin kiinni.
Mieli on ihmeellinen, ja kaikki lohdutukset ja muut mystiset kokemukset menevät aidon tuntuisina läpi, mutta eikö sinua lainkaan ihmetytä, että kaikenlaisia hengellisiä kokemuksia ja varmuutta omasta uskostaan ja Jumalista löytyy kaikista uskonnoista, vaikka ne ovat keskenään ihan erilaisia ja monin osin ristiriitaisia? Kuvitteletko kaikkien muiden oikeasti valehtelevan, ja vain sinun uskontosi edustajien olevan rehellisiä? Tai että kaikille muille kyseessä on paha henki ja teille vain hyvä, vaikka he sanovat aivan samaa teistä?
En lakkaa hämmästelemättä, en tosiaan. Yksi keskeinen hämmästelyn kohde on suunnaton halu pitää uskonnosta väkisin kiinni, eikä sitä kai pelon vuoksi uskalleta kyseenalaistaa, vaikka koko ajan on silmien edessä todisteet, ettei se ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun käsityksesi tästä asiasta on hyvin pinnallinen. Saattaa johtua siitä se, että sinun on vaikea ymmärtää, mistä siinä on kyse.Päinvastoin, käsitän asioita yleensäkin erittäin hyvin ja vaivattomasti. Taidat tosin olla se, jolla on jokin psyk
Ei vaikuta siltä, että käsittäisit asioita erittäin hyvin. Nimittäin minulla ei ole psykoosia. Sitä paitsi psykoosit ovat yleensä lyhytkestoisia. Minä olen ollut tällainen jo vuosia. Sinä aikana olen elänyt tavallista elämää ihan normaalisti. Todellisuudentajuni ei ole hämärtynyt tai vääristynyt. Olen täysin todellisuudessa kiinni. Itseasiassa olen todellisuudessa kiinni sellaisella tavalla, jonka sinä et edes käsitä olevan mahdollista. Tietysti ymmärrän, etten kuulosta siltä, ja siksi en tästä asiasta puhukaan. Aloin kirjoittamaan tähän ketjuun, koska tunsin myötätuntoa niitä kohtaan, jotka etsivät ja kyselevät.
Mielenkiintoinen tapa osoittaa myötätuntoa sinulla, kun käytät päiväsi ketjussa roikkuen ja itsestäsi kaiken aikaa kertoillen. Tietenkään et ala avaamaan asiaa enempää, koska se on aivan takuulla helppo osoittaa valheeksi tai aistiharhaksi, ja sitä pelkäät.
Minullekin on annettu valtava määrä tietoa, joka kumoaa kristinuskon. Sitä ei ole antanut mikään yliluonnollinen taho, vaan muut ihmiset ja omat havainnot. Ja kaikki se tieto on mahdollista kokeilla ja oikeaksi todistaa. Sen lisäksi on vielä enemmän todennäköisyyksiä, joita ei voi sanoa tiedoksi, mutta jotka voi melkoisella varmuudella olettaa olevan pääasiallisesti oikein, vaikka kaikki ei selvää olekaan vielä.
Mielenkiintoinen tapa osoittaa myötätuntoa sinulla, kun käytät päiväsi ketjussa roikkuen ja itsestäsi kaiken aikaa kertoillen. Tietenkään et ala avaamaan asiaa enempää, koska se on aivan takuulla helppo osoittaa valheeksi tai aistiharhaksi, ja sitä pelkäät.
Kirjoitin, että tunsin myötätuntoa. En kirjoittanut, että halusin osoittaa myötätuntoa. Keskustelu olisi mielekkäämpää, jos lukisit kommenttini huolellisemmin.
Jo pelkästään kehon tila ja oma hormonitoiminta määrittää tahtoamme ja ajatuksia aivan valtavasti ja vie heti kättelyssä mahdollisuuden tahdon vapauteen.
No se suhtautuminen ja ymmärrys siitä ettei koko ajan tarvitse haluta jotakin itse.
Kyllä se toiminta tasoittuu ja on helpompi kokea elävänsä vapaana omasta vapaasta tahdosta käsin.
Älä siis käytännössä halua mitään, ainakaan ilman todellista tunnetta siitä haluamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on annettu valtava määrä tietoa, joka kumoaa kristinuskon. Sitä ei ole antanut mikään yliluonnollinen taho, vaan muut ihmiset ja omat havainnot. Ja kaikki se tieto on mahdollista kokeilla ja oikeaksi todistaa. Sen lisäksi on vielä enemmän todennäköisyyksiä, joita ei voi sanoa tiedoksi, mutta jotka voi melkoisella varmuudella olettaa olevan pääasiallisesti oikein, vaikka kaikki ei selvää olekaan vielä.
Materialistinen maailmankuva on vaihtoehto sokealle uskolle. Noiden vaihtoehtojen lisäksi on olemassa muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkästään kehon tila ja oma hormonitoiminta määrittää tahtoamme ja ajatuksia aivan valtavasti ja vie heti kättelyssä mahdollisuuden tahdon vapauteen.
No se suhtautuminen ja ymmärrys siitä ettei koko ajan tarvitse haluta jotakin itse.
Kyllä se toiminta tasoittuu ja on helpompi kokea elävänsä vapaana omasta vapaasta tahdosta käsin.
Älä siis käytännössä halua mitään, ainakaan ilman todellista tunnetta siitä haluamisesta.
Tästä kommentista jäi punainen lanka puuttumaan.
Pyhä Henki eli Totuuden Henki on se vaikutus, joka saa ihmisen valitsemaan Hengen Lihan sijaan eli enemmän Jumalan tahdon mukaisen vaihtoehdon eli eettisesti ja moraalisesti korkeimman vaihtoehdon. Onnistuminen Jumalan tahdon noudattamisessa saa aikaan elämässä niitä asioita, mitä Raamatussa kuvataan. Se ei ole kuitenkaan seurausta siitä, että olisi pyytänyt Pyhää Henkeä, vaan pääasiallisesti siitä, että on valinnut jatkuvasti sen, että antaa Hengen ohjata elämäänsä. Tämä asia ei ole joko tai, vaan vaiheittainen.