Kokemuksia leipurin työstä? Tuhoaako terveyden tai onko kivaa?
Olen kyllästynyt toimistotyöhöni ja ajattelin hakeutua leipuriksi joko oppisopimuksen kautta tai ammattikouluun. Onko kenelläkään kokemuksia leipurin hommista tai alalle vaihtamisesta aikuisena?
Kommentit (48)
Näihin töihin usein kuuluu myös sellaista mitä ei ehkä heti osaisi ajatella. Keittiön ja lattioiden pesu, viemärikaivojen puhdistaminen ja sellaista. Kiire on usein kova ja hyvää fyysistä kuntoa tarvitaan
En ole alalla, mutta itse yllätyin kun selvisi, miten aikaisin leipuritkin saattavat mennä töihin. Olen ehkä tyhmä, mutta en jotenkin ollut ajatellut mihin aikaan leivotaan.
Tämä on taas yksi niistä jutuista, jotka ovat paljon hauskempia harrastuksena.
Vierailija kirjoitti:
En ole alalla, mutta itse yllätyin kun selvisi, miten aikaisin leipuritkin saattavat mennä töihin. Olen ehkä tyhmä, mutta en jotenkin ollut ajatellut mihin aikaan leivotaan.
Tottahan se on. Jotta saadaan tuore leipä kauppaan heti aamulla, täytyy se leipoa jo hyvissä ajoin yöllä. Prosessiin kun kuuluu pelkän leivonnan lisäksi vielä leivän nostatus, paisto, jäähdytys, pakkaus, kauppojen tilausten keräily ja tuotteiden kuljetus leipomolta kauppoihin 😊🍞
Kokeilet nyt helteillä (ilppi pois päältä jos sellainen on) vapaapäivinä vääntää vaikka 8h leipää, tauot lakisääteiset. Ja ei lusmuilua, sulla on koko ajan kova kiire tehdä sitä leipää. Tekemisen lomassa käyt nostelemassa ja siirtelemässä vaikka täysiä vesiämpäreitä välillä. Tuosta saisit edes jonkinlaista osviittaa 😁
Onko leipurin homma usein vuorotyötä vai löytyykö helposti pelkkää aamuvuoroa? Sillä ei ole väliä, jos aamuvuorot sijoittuvat välille yö-kello 16, mutta olisi kiva olla lasten kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onko leipurin homma usein vuorotyötä vai löytyykö helposti pelkkää aamuvuoroa? Sillä ei ole väliä, jos aamuvuorot sijoittuvat välille yö-kello 16, mutta olisi kiva olla lasten kanssa kotona.
Uskoisin, että yö/aamuvuorot on leipomoissa yleisimpiä. Riippuu ihan siitä, minkälaiseen toimintaan kyseisen leipomon tuotanto perustuu. Leipomoissa voidaan esim. suoraleipoa tai kylmiöleipoa. Suoraleivonta tapahtuu yleensä yöaikaan ja kylmiöleivontaa voidaan tehdä päivän ja/ tai illan aikana. Suoraleivonnassa tuote menee nimensämukaisesti suoraan leivonnan jälkeen nostatukseen ja paistoon ja kylmiöleivonnassa leivonnaisia säilytetään ennaltamääritetty aika kylmiössä ennen nostatusta ja paistoa.
Altistus pölylle, liikuntaelinvaivoille, ylipainolle, vuorotyölle. Muuten raskasta perusduunia.
Miksi altistuu ylipainolle, kun koko ajan liikkuu? Tuleeko aina maisteltua kuormasta? 🤪
Sit kannattaa huomioida, että leipuri on ihan eri asia kuin leipomotyöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas yksi niistä jutuista, jotka ovat paljon hauskempia harrastuksena.
Hyvin sanottu. Ei sopinut mihinkään normaaliin elämään, että työvuoro alkoi klo 2 yöllä. Ahdisti, että leipomot usein ovat ikkunattomia halleja, joissa toistetaan mekaanisesti samoja asioita vailla ihmiskontakteja. Tein koko päivän pullaa ja leipää, ja nukkuessani näin unta, että tein pullaa ja leipää.
Sain jauhoista jonkinlaisen ihosairauden ja käteni vuosivat verta ja nousivat kutiseville näpyille. Jätin alan.
Älä mene F töihin. Siellä on jatkuvasti vaihtuva porukka, pisteestä viis, koska johto on osaamatonta ja tuijottaa vain dataa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea löytyy. Myymäläleipomoissa hyvä mahis aikaisiin vuoroihin.
Vierailija kirjoitti:
Ai miten se on ihan eri asia? Tämän minäkin haluan kuulla. 😂
Vierailija kirjoitti:
Näihin töihin usein kuuluu myös sellaista mitä ei ehkä heti osaisi ajatella. Keittiön ja lattioiden pesu, viemärikaivojen puhdistaminen ja sellaista. Kiire on usein kova ja hyvää fyysistä kuntoa tarvitaan
Ohiksena sanoisin, nuorena luulin että ravintolan keittiössä työskennellään tunti päivässä tehden jotain hienoa, Andy McCoy tulee käymään ja juodaan pullot Jallua mieheen. Lopuksi julkkiskokki Harri Syrjänen käy siivoamassa jäljet sekä pyyhkimässä pöydät - olin kuvitelmineni väärässä, mutta päivääkään en ole ammatinvaihtoa katunut.
T: 20 vuotta ravitsemisalaa takana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten se on ihan eri asia? Tämän minäkin haluan kuulla. 😂
Vi##u että olet tyhmä.
Typerää tulla väittämään jotain, mitä ei pysty perustelemaan. 🙂
No, perustellaan: Leipuri leipoo, leipomotyöntekijä vahtii koneita.
Vierailija kirjoitti:
Altistus pölylle, liikuntaelinvaivoille, ylipainolle, vuorotyölle. Muuten raskasta perusduunia.
Vinkki vitonen: leipurin ei ole mikään pakko syödä kaikkea, mitä hän leipoo. Silloin ei myöskään "altistu" ylipainolle.
Jos rakastaa leipomista, tämä on unelma- ammatti. Ja minähän rakastan. Aamuvuorot ihania, jää sitten loppupäivä vapaaksi. Aikaisin menen nukkumaan mutta sepä ei haittaa. Leipomalla voi käyttää myös luovuuttaan ja keksiä uusia juttuja tai soveltaa jotain vanhaa uudelleen.
Olen ollut leipomotyöntekijä pian 9 vuotta ja pääsääntöisesti olen ollut tyytyväinen. Ajauduin alalle ilman koulutusta.
No näitä seikkoja, jotka voivat vaikuttaa terveyteen negatiivisesti. Vuorotyö, pölyt, fyysisyys, lämpövaihtelut..
Eli useimmiten leipomotyö toki on vuorotyötä, itse olen työskennellyt kolmessa vuorossa. Yövuorot voi olla raskaita, tosin leipomoalalla korvauskin on oikein mukavat 100% yötunneilta.
Olen nähnyt näiden vuosien aikana usemmankin työtoverin sairastuvan jauhopölyn vuoksi. Yksi joutui jäämään kokonaan alalta pois saatuaan altistuksesta niin pahan allergian. Toki tätä voi välttää käyttämällä töissä kunnon suojaimia, mutta väittäisin että harva jaksaa niitä vuodesta toiseen joka päivä käyttää.
Yleensä leipomotyö on edelleen hyvin fyysistä, joskin koneellistuminen vaikuttaa osaltaan myös tähän. Ole valmis siihen, että työssä ollaan jalkojen päällä koko päivä ja työ voi vaatia paljon toistuvia nostoja ja/tai kumartumisia. Joten jos jo nyt vaikka selkä prakaa, niin se ei välttämättä tule kestämään fyysistä työskentelyä. Tai ehkä fyysisyys juurikin auttaa siihen, kuka tietää 😄 Usein työssä käytetään myös isoja ja väärinkäytettynä jopa vaarallisia teollisuuskoneita, toki näiden käyttö koulutettuna ei ole muuta työtä ihmeellisempää.
Lämpövaihteluita voi tulla työn laadusta vaihdellen vastaan päivittäin. Nostatukset, paistot, kylmiöt jne. Vähäpätöisen oloinen seikka ehkä, mutta ei sovi kaikille. Esim näillä keleillä työskennellään liki 30 asteen lämmössä ilmastoinnista huolimatta. Siinä ei parikaan litraa juomaa työpäivän aikana riitä.. 😅
Mutta jokuhan siinä on, miksi tätä on miltein 9 vuotta tullut tehtyä. Itse pidän työn fyysisyydestä, pysyn hyvässä kunnossa vaikka en urheile vapaa-ajallani. Pidän myös siitä, miten työssä pääsee näkemään oman käden jäljen jokaisen vuoron aikana. En ole hirveän sosiaalinen ihminen, joten minulle sopii työskentely samojen ihmisten kanssa päivästä toiseen. Mitään asiakaskontakteja tms tässä työssä ei luonnollisesti juurikaan ole. Vuorotyökin on ollut meille ihan hyvä vaihtoehto. Se tekee sen että kotona on harvoin hetkiä etteikö jompi kumpi vanhemmista olisi kotona. Jos tulee jotain mieleen, niin kysy 🙂