Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?

Vierailija
29.07.2025 |

Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?

Kommentit (6938)

Vierailija
6381/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti! Syömme muutenkin pois kaikkea turhaa, siivoamme myös pois asioita ihan fyysisestikin.

Maapallokin hajoittaa ja tuhoaa itseään, ilmakehä puhdistaa itseään jne.

Jumalakin puhdistaa lopulta ihmisen kotiin.

Ihmisen täytyy itse tehdä puhdistuminen.

Puhuin kuolemisesta. 

Elämässä kyllä täytyy puhdistautua mutta joskus Jumala pakottaa siihen.

Käytit sanaa puhdistaminen. Se on eri asia kuin kuoleminen.

Jumala puhdistaa ihmisen kotiin eli siivoaa ihmisen elämästä pois. Ottaa hengen kotiin. 

Asioista voi puhua monella eri tavalla. Pahoittelen että olin epäselvä sinulle.

Epäilemättä asioita voi sekoittaa monella tavalla.

Vierailija
6382/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoollinen on yhteysateria, liittoateria, muistoateria .Joka syö ja juo sitä väärin, tekee sen tuomioksensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6383/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että jumala on kaikki, eli sinänsä jumala syö koko ajan itseään joka puolelta - ei vain ihminen, vaan myös eläimet, hyönteiset, kasvit, bakteerit... Jos tämän kummempaa merkitystä tuolla ei ollut niin sitten asia on selvä kuin pläkki

Minä en tiedä muusta merkityksestä. Jos joku muu tietää, niin sellainen henkilö voi varmaankin kertoa lisää. Se, että viini on liiton merkki tarkoittaa sitä, että liitto Kristuksen kanssa on ihmisille mahdollinen. Jumala on kaikessa ja Jeesuksen myötä voimme olla hänen kanssaan liitossa uudella tavalla, jos uskomme (eli uskomme, mitä Jeesus sanoo eli noudatamme hänen opetuksiaan).

Ihmetyttää vaan tuo, että jos tuo on ainoa merkitys, sillä tuo on niin ... no, ehkä se ei ole kaikille itsestäänselvää. Jos kokee dualismia, erillisyyttä maailmasta ja jumalasta.

Vierailija
6384/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti! Syömme muutenkin pois kaikkea turhaa, siivoamme myös pois asioita ihan fyysisestikin.

Maapallokin hajoittaa ja tuhoaa itseään, ilmakehä puhdistaa itseään jne.

Jumalakin puhdistaa lopulta ihmisen kotiin.

Ihmisen täytyy itse tehdä puhdistuminen.

Puhuin kuolemisesta. 

Elämässä kyllä täytyy puhdistautua mutta joskus Jumala pakottaa siihen.

Käytit sanaa puhdistaminen. Se on eri asia kuin kuoleminen.

Jumala puhdistaa ihmisen kotiin eli siivoaa ihmisen elämästä pois. Ottaa hengen kotiin. 

Asioista voi puhua monella eri tavalla. Pahoittelen että olin epäselvä sinulle.

Onneksi tässä kuitenkaan en ollut sekoittanut mitään vaan olin sinulle epäselvä. Onneksi asia selvisi ja voimme jatkaa elämäämme.

Vierailija
6385/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että jumala on kaikki, eli sinänsä jumala syö koko ajan itseään joka puolelta - ei vain ihminen, vaan myös eläimet, hyönteiset, kasvit, bakteerit... Jos tämän kummempaa merkitystä tuolla ei ollut niin sitten asia on selvä kuin pläkki

Minä en tiedä muusta merkityksestä. Jos joku muu tietää, niin sellainen henkilö voi varmaankin kertoa lisää. Se, että viini on liiton merkki tarkoittaa sitä, että liitto Kristuksen kanssa on ihmisille mahdollinen. Jumala on kaikessa ja Jeesuksen myötä voimme olla hänen kanssaan liitossa uudella tavalla, jos uskomme (eli uskomme, mitä Jeesus sanoo eli noudatamme hänen opetuksiaan).

Ihmetyttää vaan tuo, että jos tuo on ainoa merkitys, sillä tuo on niin ... no, ehkä se ei ole kaikille itsestäänselvää. Jos kokee dualismia, erillisyyttä maailmasta ja jumalasta.

En usko, että on kovin yleistä kokea olevansa yhtä Jumalan kanssa. Se ei varmaankaan ole kaikille itsestäänselvää, että Jumala on kaikessa. Mutta sitten toisaalta erillisyyskin on totta. Olen käynyt läpi erilaisia todellisuuden kokemisen vaiheita ja voin kertoa, että erilaiset keskenään ristiriitaisilta vaikuttavat kuvaukset voivat olla kaikki totta, mutta eri tasoilla. 

Vierailija
6386/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://en.wikipedia.org/wiki/Transubstantiation

Tavallaan ymmärrän tuon myös sen kautta, että olet mitä syöt. Ja kristitty haluaa siksi syödä jeesuksen, jotta tulee tämän kaltaiseksi. Uskon myös transmutaatioon fyysisenä ilmiönä, mutta ihan symbolisenakin se voi olla mullistava kokemus, kokea sellainen uhraus tiedostavana. Mitä ei ehkä koe, jos syö eläintä, mutta jos syöt ihmistä joka uhriutuu asiasta, se voi avata jonkinlaista ymmärrystä. Jaa-a, en tiedä.

Vierailija
6387/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee

-Raamattu

Vierailija
6388/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Raamattu

Tästä syystä en kysele keneltäkään mutta en jaa kyllä enää neuvojakaan. Ellei kysytä.

- Köökkifilosofi

Vierailija
6389/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua mietityttää ehtoollinen.

Sanotaan, että ehtoollinen on jeesuksen lihaa ja verta, ja katolisen perinteen papisto ja esimerkiksi äiti teresa nostivat tämän todella korkealle. Uskon, että tähän liittyy jokin sellainen mystinen tai miksei maallinenkin merkitys, jota en vielä ihan täysin käsitä. Miksi haluaisin syödä jeesuksen lihaa ja verta? Yritetäänkö kristityistä kouluttaa maa-ravintoa syömättömiä paaston ja ehtoollisen avulla, kuten jeesus sanoi? Onko ehtoollisviinissä joku tietty sienilaji, joka halutaan istuttaa kristittyjen kehoon?

Mikä tuossa on siis taustalla.

Ehtoollinen kuvastaa sitä, että kun syömme ja juomme, se on Kristuksen ruumista ja verta. Ei siis vain ehtoollisella syöty ja juotu, vaan kaikki ruoka ja juoma.

Raamatusta:

26Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsil

Onko tämä siis se kohta, minkä päälle ehtoollinen on rakennettu? Vai perustellaanko sitä jollain muullakin?

Vierailija
6390/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Raamattu

Raamatun mukaan oikeaa tietoa on olemassa. Olen selittänyt, että se on erilaista kuin tavallinen tieto.

Vierailija
6391/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;

Vierailija
6392/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Raamattu

Tästä syystä en kysele keneltäkään mutta en jaa kyllä enää neuvojakaan. Ellei kysytä.

- Köökkifilosofi

Silloin kun kysytään, on erilaisen voiman hallinnassa kuin silloin, kun vaan tietelee menemään omin päin.

Vierailija
6393/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Raamattu

Raamatun mukaan oikeaa tietoa on olemassa. Olen selittänyt, että se on erilaista kuin tavallinen tieto.

Kannattaa huomioida myös tuo luulee tietävänsä -ilmaus. Minä en luule tietäväni, vaan minä tiedän. 

Vierailija
6394/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun kysytään, on erilaisen voiman hallinnassa kuin silloin, kun vaan tietelee menemään omin päin.

Minä en ole minkään voiman hallinnassa.

Vierailija
6395/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Raamattu

- Köökkifilosofi

Niin niin, kai se niinkin on.

Vierailija
6396/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensäkorottaja kerskaa tiedoistaan, vaikkei edes Paavali kerskannut kuin rististä

Vierailija
6397/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsensäkorottaja kerskaa tiedoistaan, vaikkei edes Paavali kerskannut kuin rististä

Minä kerron teille siitä, mitä tiedän. Jos se on sinusta kerskaamista, niin en voi sanoa muuta kuin, että sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

Vierailija
6398/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen, sillä Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.

Vierailija
6399/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka itsensä ylentää, se alennetaan.

Vierailija
6400/6938 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka itsensä ylentää, se alennetaan.

Aamen