Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (5640)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtopäätöksesi on väärä. Oikea syy on, että en halua kertoa asiasta tällä keskustelupalstalla. Etkö ole lukenut aiempia viestejäni? Sinä et voi ymmärtää sitä, mitä oikea tieto on.
Minun käsitykseni on se, että kuka tahansa voi pelastua. Ei kai Jeesus muuten olisi kehottanut tekemään kaikkia kansoja Hänen opetuslapsikseen.
Niin, aivan kuten sinä et voi ymmärtää sitä, mitä on oikea tieto Zeta Reticulin asukkaista.
Jos harras muslimi elää elämänsä loppuun asti, täsmälleen siihen asti, kun hänen tietoisuutensa täydellisesti sammuu ilmaan mitään viime hetken "entä jos" -ajatuksia tai kuolinvuodekääntymisiä siten, että pitää kristinuskoa, oppia Jeesuksen ja Pyhän hengen jumaluudesta saastaisena, saatanallisena harhaoppina ja islamia ainoana oikeana totuutena, ja noudattaa elämänsä loppu
En tiedä, mitä hänelle tapahtuu.
Miksi et sitten sanoisi hänelle, että hänelle saattaa olla epäedullista se, että hän uskoo mitä uskoo? Sehän on totta, jos kerran et tiedä, että ei ole mahdotonta, että hänelle käy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä tarjoakaan sinulle sellaista keinoa.
Ja siksi ei ole pelkästään niin, että kenelläkään ei ole syytä ottaa sinua vakavasti vaan ihan jokaisella, mukaan luettuna sinä itse, on äärimmäisen hyvä syy olla ottamatta sinua vakavasti.
Vain sydämellä näkee hyvin. Tärkeimmät asiat ovat silmille näkymättömiä." --Kettu/Antoine de Saint-Exupéry
Toisaalta "petollinen on ihmissydän" lukee Raamatussa
Meillä on ilmeisesti erilainen ymmärrys asioista.
Muistuttaisin kuitenkin siitä että me tunnemme asioita, me tunnemme tarvetta tehdä asioita ja joskus se ei ole mieleemme mutta meidän on tehtävä niitä. Tämäkin on pakote Jumalasta esimerkiksi.
Pakottaminen ei ole aina negatiivista, joskus se on äärimmäisen pakollista jo elämisen kannalta.
Kyllä, meillä on erilainen ymmärrys asioista. Sinulla on henkimaailmasta saatu ymmärrys. Jumalalta ei tule tuollaista pakotetta tai mitään pakotetta. Valinnoista tulee seuraukset, mutta valinnan mahdollisuus on aina olemassa ilman pakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö jotain hyödyllistä tällä tiedolla vai keskitytkö vauvapalstalla pätemiseen
Jos tämä kommentti oli minulle, niin kyllä minä teen paljon muutakin kuin kommentoin tähän ketjuun.
Kuten?
Matteuksen evankeljumissa sanotaan, että "älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi".
Miksi kristityt ovat niin kovia tuomitsemaan, vaikka heitä ohjeistetaan olemaan tuomitsematta?
Miksi et sitten sanoisi hänelle, että hänelle saattaa olla epäedullista se, että hän uskoo mitä uskoo? Sehän on totta, jos kerran et tiedä, että ei ole mahdotonta, että hänelle käy huonosti.
Jos hän on harras muslimi, hän ei varmaankaan ole kiinnostunut minun mielipiteestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä tarjoakaan sinulle sellaista keinoa.
Ja siksi ei ole pelkästään niin, että kenelläkään ei ole syytä ottaa sinua vakavasti vaan ihan jokaisella, mukaan luettuna sinä itse, on äärimmäisen hyvä syy olla ottamatta sinua vakavasti.
Vain sydämellä näkee hyvin. Tärkeimmät asiat ovat silmille näkymättömiä." --Kettu/Antoine de Saint-Exupéry
Toisaalta "petollinen on ihmissydän" lukee Raamatussa
Kyllä, mutta se on eri asia. Yritin tuolla lainauksella kiinnittää huomion siihen, että tärkeimmät asiat ovat hienovaraisia, eivät ilmiselviä.
Niin siitä tietoisuudesta joku kyseli mutta ei ole enää kommentoinut aiheeseen.
Eli:
Sielu ja tietoisuus ovat käytännössä sama asia. Sielu ja tietoisuus ovat henkemme, henki meissä.
Katsomme maailmaa tietoisuutemme valossa täysin yksilöinä.
Meillä jokaisella on omanlainen sisäinen maailma ja tietoa erilaisista asioista.
Meillä jokaisella on omanlainen elämä, omanlainen tehtävä elämässä ja oma suojelusenkeli sekä omat oppaat jotka auttavat meitä elämässämme myös hyvin käytännönläheisesti.
Tästä kaikesta koostuu sielumme, sekin osuus joka ei ole läsnä meissä.
Voisi siis sanoa että kaikki yhdessä on sielumme eli henkemme.
Tietoisuutemme käsittää lähinnä meidät itsemme ja elämämme mutta se olemme kuitenkin me itse joten siksi ilmaisin asian niin että voi sanoa sielun ja tietoisuuden olevan sama asia.
Otan vastaan kommentteja jos haluatte kommentoida asiaan tai kysyä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on harras muslimi, hän ei varmaankaan ole kiinnostunut minun mielipiteestäni.
Sanoit sinä niin minullekin, luuletko, että minä olen kiinnostunut mielipiteestäsi (kun se esitetään ilman todisteita)?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ilmeisesti erilainen ymmärrys asioista.
Muistuttaisin kuitenkin siitä että me tunnemme asioita, me tunnemme tarvetta tehdä asioita ja joskus se ei ole mieleemme mutta meidän on tehtävä niitä. Tämäkin on pakote Jumalasta esimerkiksi.
Pakottaminen ei ole aina negatiivista, joskus se on äärimmäisen pakollista jo elämisen kannalta.
Kyllä, meillä on erilainen ymmärrys asioista. Sinulla on henkimaailmasta saatu ymmärrys. Jumalalta ei tule tuollaista pakotetta tai mitään pakotetta. Valinnoista tulee seuraukset, mutta valinnan mahdollisuus on aina olemassa ilman pakkoa.
Anteeksi nyt vain mutta minä olen ihminen jolla on ymmärrys. Tämän lisäksi minulla on yhteys henkimaailmaan. Jos tämä asia on sinulle näin vaikea ymmärtää ja käsitellä niin suosittelen keskittymään muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö jotain hyödyllistä tällä tiedolla vai keskitytkö vauvapalstalla pätemiseen
Jos tämä kommentti oli minulle, niin kyllä minä teen paljon muutakin kuin kommentoin tähän ketjuun.
Kuten?
Miksi kertoisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on harras muslimi, hän ei varmaankaan ole kiinnostunut minun mielipiteestäni.Sanoit sinä niin minullekin, luuletko, että minä olen kiinnostunut mielipiteestäsi (kun se esitetään ilman todisteita)?
Tämän ketjun aiheena on kysymykset Raamatusta ja kristinuskosta, ja sinä olet itse halunnut osallistua tähän keskusteluun. Se on minusta vähän eri asia kuin se, että menisin kertomaan mielipiteitäni jollekin satunnaiselle ihmiselle. Keskustelupalstalla on kuitenkin tarkoitus kommentoida muiden viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun aiheena on kysymykset Raamatusta ja kristinuskosta, ja sinä olet itse halunnut osallistua tähän keskusteluun. Se on minusta vähän eri asia kuin se, että menisin kertomaan mielipiteitäni jollekin satunnaiselle ihmiselle. Keskustelupalstalla on kuitenkin tarkoitus kommentoida muiden viestejä.
Minä kysyin sinulta hyvin spesifin kysymyksen: miksi juuri sinun subjektiivinen "ymmärryksesi" olisi se, joka oikeasti tavoittaa todellisuuden luonteen? Se, että uskomukseni saattavat olla minulle epäedullisia ei liity kysyttyyn asiaan yhtään millään tavalla. Ei niin kerta kaikkiaan yhtään mitenkään, vaikka miten päin katsoisi - sen kirjoittaminen vastaukseesi johtui 100% saarnaamishalustasi (tarkemmin uskoville yleisestä pakkomielteestä kostona uhkailla ja pelotella niitä, jotka eivät suostu nielemään purematta heidän perusteettomia väitteitään) ja 0% siihen, että sinulla oli syytä olettaa minun olevan kiinnostunut näkemyksestäsi tätä koskien. Myöhemmin muslimiin viitatessani myöskään kysynyt, että "menisitkö varta vasten jonkun muslimin luo kertomaan hänelle pyytämättä ja yllättäen, että hänen uskomuksensa saattavat olla hänelle epäedullisia". Esitetyn kysymyksen kontekstin perusteella on itse asiassa itsestäänselvää, että mitään tuollaista skenaariota ei tarkoitettu, vaan puhuttiin yleisesti.
Jos joku, joka uskoo ja tietää 100% samat asiat kuin sinä, ja sinä tiedät hänen uskovan ja tietävän 100% samat asiat kuin sinä kysyy sinulta: "voiko minulle olla epäedullista se, että uskon mitä uskon?", niin mitä vastaisit?
Jos harras muslimi, joka pitää kristinuskoa, oppia Jeesuksen ja Pyhän hengen jumaluudesta saastaisena, saatanallisena harhaoppina ja islamia ainoana oikeana totuutena, ja noudattaa täsmälleen Koraanin ohjeita siitä, miten ihmisen tulee elää ja olla kysyisi sinulta: "voiko minulle olla epäedullista se, että uskon mitä uskon?", niin mitä vastaisit?
Jos joku, joka uskoo ja tietää 100% samat asiat kuin sinä, ja sinä tiedät hänen uskovan ja tietävän 100% samat asiat kuin sinä kysyy sinulta: "voiko minulle olla epäedullista se, että uskon mitä uskon?", niin mitä vastaisit?
Vastaisin, että voit vain tehdä parhaasi ja toivoa, että se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin, että voit vain tehdä parhaasi ja toivoa, että se riittää.
Jos harras muslimi, joka pitää kristinuskoa, oppia Jeesuksen ja Pyhän hengen jumaluudesta saastaisena, saatanallisena harhaoppina ja islamia ainoana oikeana totuutena, ja noudattaa täsmälleen Koraanin ohjeita siitä, miten ihmisen tulee elää ja olla kysyisi sinulta: "voiko minulle olla epäedullista se, että uskon mitä uskon?", niin mitä vastaisit?
Vastaisin, että jos todella olet harras muslimi ja vilpittömästi toimit parhaan kykysi mukaan siten kuin uskontosi opettaa siksi, koska se on oikein etkä siksi, että joku käskee sinun tehdä niin, niin minun käsitykseni mukaan todennäköisesti sinulle käy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin, että jos todella olet harras muslimi ja vilpittömästi toimit parhaan kykysi mukaan siten kuin uskontosi opettaa siksi, koska se on oikein etkä siksi, että joku käskee sinun tehdä niin, niin minun käsitykseni mukaan todennäköisesti sinulle käy hyvin.
"Oikein"? Tarkoitatko "oikeasti oikein" vai "uskot lujasti sen olevan oikein"?
Vierailija kirjoitti:
Ehtä jos ateisti viilpittömästi toimii parhaan kykynsä mukaan vaikkapa Kantin imperatiiveja noudattaen, siksi, että katsoo niiden olevan seurauksiltaan parhaat mahdolliset moraalisäännöt eikä siksi, että joku käskee tehdä niin, niin mitä hänelle käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikein"? Tarkoitatko "oikeasti oikein" vai "uskot lujasti sen olevan oikein"?
Tarkoitan sitä, mikä ihmisen parhaan ymmärryksen mukaan on oikein oikeudenmukaisuuden vuoksi. Sehän tietysti vaihtelee, että mikä on, mutta sillä ei ole paljon merkitystä. Tärkeintä on (yleensä) se, että ihminen vilpittömästi ajattelee sen olevan oikein. Poikkeuksena tähän kuitenkin sellaiset teot, jotka ovat aivan selvästi väärin. Sen arviointiin, mikä on aivan selvästi väärin, voi käyttää suuntaviivoina esimerkiksi kymmentä käskyä (muissa uskonnoissa on varmaankin jotain vastaavia ohjeita).