Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (5603)
Totuuden etsijä
Lensi aattehet aroilla
niinkuin raisut villiratsut
en niitä tavannut kiinni.
Keinuivat kuvien sarjat
Intian ikilehoissa,
virran vienon lainehilla
olivat uinuttaa minutkin.
Entäpä Egyptin maasta
löytäisin salasanani?
Matkusti matematiikka
mittoinensa, muotoinensa
haudoilla entisen Egyptin
sit oli kotona kyllin.
Synagoganko sylistä
löydän varman vastauksen,
Galilean laaksoloista,
ristin kultaisen kuvusta?
Jehova jyrisi siellä
niinkuin pitkän pilven ääni,
värisi veriset uhrit,
vavahteli kaikki kansa
alla Abramin Jumalan,
Isakin ja Jakobinkin:
itse vaati ihmis-uhrin
isä poialta omalta,
kuolon kurjan ristinpuussa
vuoksi herjan ihmisheimon.
En ma löydä etsimääni.
Menen sieluni sisälle,
oman rinnan onkaloihin,
löydän luottehen lujimman,
jolla torjun turmat kaikki.
Eino Leino
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen. Saattaako sinulle itsellesi olla epäedullista se, että uskot mitä uskot?
Minä en usko, vaan minä tiedän.Et vastannut edelleenkään kysymykseen. Tieto on uskon erityistapaus, vrt. uskon istuvani tällä hetkellä tuolissa tietokonepöytäni ääressä.
Saattaako sinulle itsellesi olla epäedullista se, että uskot mitä uskot?
Tieto ei ole uskon erityistapaus. Yritätkö saada minua vastaamaan, että minulle saattaa olla epäedullista se, mitä minä uskon? Miksi? Joudun valitsemaan, mitä uskon, kuten sinäkin. Mutta lisäksi minä tiedän jotain, mitä sinä et tiedä.
Voitko tietää sellaisen asian, jota
Kiva huomata että on toinenkin jolla on tietoa ja ymmärrystä, jotakin jota muilla ei ehkä ole vaikka kaikki tarvittava onkin jo yleisesti tiedossa.
Olen myös yrittänyt kertoa tietoani mutta ei minua ole kuunneltu. Sivusta.
Kiva huomata että on toinenkin jolla on tietoa ja ymmärrystä, jotakin jota muilla ei ehkä ole vaikka kaikki tarvittava onkin jo yleisesti tiedossa.
Oliko niin, että sinun tietosi ovat peräisin jostain henkimaailman tietolähteestä ja tietoa oli esimerkiksi se, että sielu on sama asia kuin tietoisuus?
Vierailija kirjoitti:
Minua pohdituttaa miksi raamatulla mielipiteitään perustelevat eivät ole sisäistäneet lukemastaan olennaista. Vai ovatko lukeneet vain ne muiden näyttämät kohdat, jotka sopivat muiden tuomitsemiseen?
Ehkä tuohon liittyen, esim. USA:n presidentti yrittää olla niin kristitty, esiintyy raamattu kädessään ym., mutta kaikki puheet toisinajattelevien julmaa mustamaalausta ja solvaamista. Onko ohittanut raamatun tutkimuksissaan kohdan "joka itsensä alentaa, se ylennetään, ja joka itsensä ylentää, se alennetaan". Vai eikö tuo enää pädekään?
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin, että sinun tietosi ovat peräisin jostain henkimaailman tietolähteestä ja tietoa oli esimerkiksi se, että sielu on sama asia kuin tietoisuus?
Kyllä vain. Henkimaailmasta me kaikki saamme tietomme.
Puhun nyt henkimaailmasta koska käytit sitä ja se on oikein, voi myös puhua jumaluudesta, Jumalasta, universumista, lähteestä, korkeimmasta voimasta tai mistä nyt ikinä haluaakaan puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka päättää mikä tulkinta raamatusta on oikein? Ja miksi?
Mikä on mielestäsi tulkinnanvarainen asia? Pääkohdat ovat selvästi kirjoitettu,eikä niitä mitenkään tulkita.
Eri
Kun sinä luet jonkin tekstin ja käsität sen jollain tavalla, se on sinun tulkintasi. Joku toinen voi lukea saman tekstin ja saada eri käsityksen siitä, mitä tekstissä sanotaan. Se on hänen tulkintansa. Joku ihminen voi vuosien kuluttua saman tekstin luettuaan käsittää sen eri tavalla. Silloin hän on huomannut, että hän voi tulkita samaa tekstiä useilla eri tavoilla.
Jatkan vielä tätä kommenttia. Onko joku kiinnostunut siitä, mikä sitten on tulkinnoista riippumaton totuus? No, siit
Hyvä puhe, työtä on tehtävä vaikka ilman kiitosta. Kiitos tulee sisäisesti. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Puhun sellaisesta tiedosta, josta tavallisella ihmisellä ei ole mitään käsitystä. Tavallinen ihminen ei tiedä mitään. Minä tiedän jotain. Sitä ei voi verrata tavalliseen niinsanottuun tietoon tai uskoon. Joku tässä ketjussa jo sanoi, ettei hän usko, että sellaista tietoa olisi olemassa. Ei se minua haittaa, mutta on ajantuhlausta silloin jatkaa keskustelua.
Miksi teet oletuksia siitä, mitä minä tekisin? Se ei ole kohtelias tapa keskustella. Ja miksi sanoisin mitään itselleni? Minä ajattelen itsekseni ja puhun muille ihmisille. En käy dialogia itseni kanssa. Se olisi minusta kovin outoa.
Kerrotko esimerkin asiasta, jonka tiedät, mutta jota et usko?
Sanoisitko hartaalle ja uskossaan täydellisen vakuuttuneelle mu sli mille, että hänelle saattaa olla epäedullista se, mitä hän uskoo?
Jatkan vielä tätä kommenttia. Onko joku kiinnostunut siitä, mikä sitten on tulkinnoista riippumaton totuus? No, siitä minä yritän teille kertoa. Mutta kuunteleeko kukaan? Ei vaikuta siltä. Aika paljon vihaa ja syytöksiä vain tulee. Ja kaikille teille, jotka epäilette sitä, ettei totuus voisi löytyä vauvapalstalta: Miksi ei? Jumalalla on ilmeisesti huumorintajua. Olen tosin usein ajatellut, että meillä ei ole samanlainen huumorintaju. Että minua ei naurata. Mutta jatkan silti Jumalan palvelemista, koska kaikesta huolimatta valitsen sen. Joskus kuitenkin saan jotain mitä toivon ja kestän taas vähän aikaa paremmin. Minä välitän syvästi teistä kaikista ja tulen hyvin surulliseksi tästä vihasta ja ilkeydestä.
Tähän siis tuo kommenttia hyvästä puheesta.
Vierailija kirjoitti:
Siihen auttaisi, että kykenisit tarjoamaan jonkun syyn, miksi puheesi pitäisi ottaa vakavasti. Maailma on väärällään hörhöjä, jotka ovat täysin varmoja, että juuri heillä on hallussaan Täydellinen Totuus Jumalasta, kummituksista, isojalasta, avaruusolioista jne. Niin kauan kun meillä ei ole mitään muuta kuin sinun sanasi, että "ihan varppina mulla on extra special tietoa henkimaailmasta!!!!" ei kellään ole mitään syytä tehdä mitään muuta kuin kohauttaa olkiaan ja jatkaa matkaa.
Jos et kykene tarjoamaan syytä, miksi kenenkään muun pitäisi ottaa sinut vakavasti niin sinun olisi syytä pohtia, että onko sinulla itselläsikään syytä ottaa itseäsi vakavasti? Vai olisiko mahdollista, että olet yksi tuosta valtavasta joukosta ihmisiä, jotka ovat täysin vakuuttuneita omasta 100% oikeassa olemisestaan ja varmasta tiedostaan, mutta jotka tosiasiassa ovat väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin, että sinun tietosi ovat peräisin jostain henkimaailman tietolähteestä ja tietoa oli esimerkiksi se, että sielu on sama asia kuin tietoisuus?Kyllä vain. Henkimaailmasta me kaikki saamme tietomme.
Puhun nyt henkimaailmasta koska käytit sitä ja se on oikein, voi myös puhua jumaluudesta, Jumalasta, universumista, lähteestä, korkeimmasta voimasta tai mistä nyt ikinä haluaakaan puhua.
Ei ole kovin selkeää puhetta käyttää ihan mitä tahansa sanoja mistä tahansa. Sellainen sekoittaa ajatuksia ja estää sen, että voisi ymmärtää mistään mitään.
Olen käsittänyt asian niin, että Jumala ei aseta kenellekään velvollisuutta vaikuttaa muihin ihmisiin.
Kyllä voi asettaa, voidaan antaa tehtäviä ihmisten äärellä, sanaa voi joutua saattamaan ja vaikuttamaan ihmisiin.
Jokaisen velvollisuus koskee omaa toimintaa.
Lähtökohtaisesti kyllä eikä ole tarkoitus vaikuttaa ikävästi muihin ihmisiin.
Toisin sanoen, jos olen kertonut sen, mikä minun mielestäni on oikein kertoa, olen täyttänyt velvollisuuteni.
Kyllä.
Se, mitä muut ihmiset siitä ajattelevat tai sen jälkeen tekevät, ei ole enää minun asiani.
Kyllä mutta vastuu kaikesta tekemisestämme on kuitenkin meillä itsellämme myös jatkossakin ja on vastuullista ottaa kantaa työnsä hedelmiin.
Oma toimintani on minun vastuullani, mutta muiden ei.
Tämä on kyllä totta.
Minun ei tarvitse saada ketään ajattelemaan tai tekemään mitään.
Kyllä jos koet tehtäväsi olevan sellainen jossa tämä ei ole tarpeellista.
Halusin ottaa kantaa kommenttiin ja liitin väliin tummalla kommenttejani asioihin.
Hyvä puhe, työtä on tehtävä vaikka ilman kiitosta. Kiitos tulee sisäisesti. Sivusta.
Työtä on tehtävä vain, jos haluaa. Ja siinä tapauksessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, minkä eteen oikeastaan työskentelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun sellaisesta tiedosta, josta tavallisella ihmisellä ei ole mitään käsitystä. Tavallinen ihminen ei tiedä mitään. Minä tiedän jotain. Sitä ei voi verrata tavalliseen niinsanottuun tietoon tai uskoon. Joku tässä ketjussa jo sanoi, ettei hän usko, että sellaista tietoa olisi olemassa. Ei se minua haittaa, mutta on ajantuhlausta silloin jatkaa keskustelua.
Miksi teet oletuksia siitä, mitä minä tekisin? Se ei ole kohtelias tapa keskustella. Ja miksi sanoisin mitään itselleni? Minä ajattelen itsekseni ja puhun muille ihmisille. En käy dialogia itseni kanssa. Se olisi minusta kovin outoa.
Sanoisitko hartaalle ja uskossaan täydellisen vakuuttuneelle mu sli mille, että hänelle saattaa olla epäedullista se, mitä hän uskoo?
En viitsi.
En sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen auttaisi, että kykenisit tarjoamaan jonkun syyn, miksi puheesi pitäisi ottaa vakavasti. Maailma on väärällään hörhöjä, jotka ovat täysin varmoja, että juuri heillä on hallussaan Täydellinen Totuus Jumalasta, kummituksista, isojalasta, avaruusolioista jne. Niin kauan kun meillä ei ole mitään muuta kuin sinun sanasi, että "ihan varppina mulla on extra special tietoa henkimaailmasta!!!!" ei kellään ole mitään syytä tehdä mitään muuta kuin kohauttaa olkiaan ja jatkaa matkaa.
Jos et kykene tarjoamaan syytä, miksi kenenkään muun pitäisi ottaa sinut vakavasti niin sinun olisi syytä pohtia, että onko sin
Olen ollut läsnä palstallakin ja kertonut kaiken mahdollisen, vastannut kysymyksiin ja kyseenalaistamisiin, taas kertonut ja selittänyt.
Olen keskustellut monen kanssa paljon, luulisi että edes joku olisi saanut koppia ja ymmärtänyt jotakin. Yksin en pysty mahdottomuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin, että sinun tietosi ovat peräisin jostain henkimaailman tietolähteestä ja tietoa oli esimerkiksi se, että sielu on sama asia kuin tietoisuus?Kyllä vain. Henkimaailmasta me kaikki saamme tietomme.
Ei ole kovin selkeää puhetta käyttää ihan mitä tahansa sanoja mistä tahansa. Sellainen sekoittaa ajatuksia ja estää sen,
Aivan, tottakai. Miten selkeästi haluat ja minkä asian? Voin kokeilla esittää asian sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä tätä kommenttia. Onko joku kiinnostunut siitä, mikä sitten on tulkinnoista riippumaton totuus? No, siitä minä yritän teille kertoa. Mutta kuunteleeko kukaan? Ei vaikuta siltä. Aika paljon vihaa ja syytöksiä vain tulee. Ja kaikille teille, jotka epäilette sitä, ettei totuus voisi löytyä vauvapalstalta: Miksi ei? Jumalalla on ilmeisesti huumorintajua. Olen tosin usein ajatellut, että meillä ei ole samanlainen huumorintaju. Että minua ei naurata. Mutta jatkan silti Jumalan palvelemista, koska kaikesta huolimatta valitsen sen. Joskus kuitenkin saan jotain mitä toivon ja kestän taas vähän aikaa paremmin. Minä välitän syvästi teistä kaikista ja tulen hyvin surulliseksi tästä vihasta ja ilkeydestä.
Tähän siis tuo kommenttia hyvästä puheesta.
Skeptismi todistamattomia väitteitä kohtaan ei ole vihaa eikä syytöstä, eikä kriittisten kysymysten esittäminen liioin. Ymmärrän, että koet oman uskomuksesi Totuudesta äärimmäisen vahvasti. Mutta ymmärrätkö sinä, että et ole tarjonnut minulle mitään keinoa, jolla voisin erottaa sinut ihmisestä, joka on aivan yhtä vakuuttunut Zeta Reticulin asukkaat ovat matkustaneet maahan avaruuksien halki pelastaakseen ihmiset ydinsodalta tmv.
Vierailija kirjoitti:
Työtä on tehtävä vain, jos haluaa. Ja siinä tapauksessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, minkä eteen oikeastaan työskentelee.
On myös töitä jotka on pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko hartaalle ja uskossaan täydellisen vakuuttuneelle mu sli mille, että hänelle saattaa olla epäedullista se, mitä
En viitsi.
En sanoisi.
Jos et kerran "viitsi", niin en voi tehdä mitään muuta johtopäätöstä kuin sen, että tajusit minun olevan tässä asiassa oikeassa, etkä vain halua myöntää sitä, mikä tietenkin on hyvin tyypillistä nettikäyttäytymistä. Se, mikä tilanteessa on ironista on se, että sinä luultavasti kuvittelet, että se heikentäisi uskottavuuttasi, vaikka kriittisen ajattelijan näkökulmasta tehokkaampaa tapaa uskomattomia väitteitä esittäville suolata oma uskottavuutensa ei olekaan kuin kieltäytyminen vastaamasta kysymyksiin.
Oletko siis sitä mieltä, että harras mu sli mi voi pelastua, vaikka pitäisi kristinuskoa, väitettä Jeesuksen jumaluudesta tai pyhästä hengestä saastaisena harhaoppina ja eksytyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et kykene tarjoamaan syytä, miksi kenenkään muun pitäisi ottaa sinut vakavasti niin sinun olisi syytä pohtia, että onko sin
Kiitos näkökulmastasi. Olen nyt kuullut sen.