Mietityttääkö jokin kysymys Raamatusta tai kristinuskosta?
Onko kysymyksiä joihin et ole saanut vastausta? Asioita joita on vaikea ymmärtää?
Kommentit (4702)
Toivottavasti ihmiset, jotka etsivät Jumalan valtakuntaa, eivät kovin tosissaan lue tällaisia anonyymien viisauksia.
Vuorisaarna:
Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, asia on lopulta hyvin hksinkertainen. Mitä tarkoittaa "kääntykää ja tehkää parannus"? Se on sydämen asenteen muutos.
Raamatussa näkee, että ei tarvita valtavia opintokokonaisuuksia laista ja säädöksistä ja opetuksista. Jumala näkee sydämen.
Jumalan tahto ei löydy omasta sydämestä vaan Raamatusta.
Olet puoliksi oikeassa, koska Raamatussa sanotaan myös, että Pyhä Henki avaa oikean ymmärryksen eli ymmärryksen mitä Jumala tahtoo.
"Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: Oppikaa tuntemaan Herra! Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. "
"Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. Minä annan henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan."
"Jos rakastatte minua, noudatatte käskyjäni. Pyydän Isää antamaan teille toisen rohkaisijan, joka on kanssanne ikuisesti. Hän on Totuuden Henki; maailma ei voi saada Henkeä, koska se ei näe eikä tunne häntä. Te tunnette hänet, koska hän pysyy luonanne ja on teissä."
"Isä lähettää teille minun nimissäni rohkaisijan, Pyhän Hengen. Hän opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne sen, mitä minä olen sanonut."
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ihmiset, jotka etsivät Jumalan valtakuntaa, eivät kovin tosissaan lue tällaisia anonyymien viisauksia.
Vuorisaarna:
Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.
Eivät tee sitä työtä, eivät ehkä ymmärrä miten kaikki hyvinvointi on edes mahdollista joidenkin ihmisten kohdalla. Vakavillakin asioilla pelleillään pilaa tehden, ei kovin viisaan ihmisen käytöstä sellainen.
Eläkäämme kuten opetamme ja antakaamme kuten vaadimme itsellemmekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun tärkein sanoma on ilmoitus Kristuksesta. Vanhan testamentin puolella lupauksena ja Uuden testamentin puolella täyttyneenä lupauksena. Sitä vasten voi arvioida kaikkea muutakin. Se tärkein sanoma on niin yksinkertainen, että sen ymmärtää lapsikin. Kuten Jeesus itse sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra. Ylistän sinua siitä, että salasit nämä asiat viisailta ja järkeviltä ja paljastit ne lapsenmielisille. Kyllä, niin sinä halusit sen olevan, Isä."
Tämä ilahduttaa minua. Mutta oliko se siinä sitten?
"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja mielestäsi. Rakasta häntä koko elämälläsi. Se on ensimmäinen ja tärkein käsky. Yhtä tärkeä on silti tämä: rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi. Näihin kahteen käskyyn kiteytyvät koko laki ja profeettHienoa, olet löytänyt olennaisen. Oletko toteuttanut sitä?
En ole. Harva pystyy ja kukaan ei pysty täydellisesti. Siihen pitäisi kuitenkin pyrkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, asia on lopulta hyvin hksinkertainen. Mitä tarkoittaa "kääntykää ja tehkää parannus"? Se on sydämen asenteen muutos.
Raamatussa näkee, että ei tarvita valtavia opintokokonaisuuksia laista ja säädöksistä ja opetuksista. Jumala näkee sydämen.
Olet puoliksi oikeassa, koska Raamatussa sanotaan myös, että Pyhä Henki avaa oikean ymmärryksen eli ymmärryksen mitä Jumala tahtoo.
"Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: Oppikaa tuntemaan Herra! Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. "
"Minä annan teille uuden sydämen ja teid
Loistavaa, nyt pääsimme mielenkiintoiseen aiheeseen. Kerro toki lisää. Mitä muuta siellä Raamatussa sanotaankaan Pyhästä Hengestä?
En ole. Harva pystyy ja kukaan ei pysty täydellisesti. Siihen pitäisi kuitenkin pyrkiä.
Oletko pyrkinyt? Oletko rukoillut lakkaamatta?
16Iloitkaa aina. 17Rukoilkaa lakkaamatta. 18Kiittäkää kaikesta. Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta. 19Älkää sammuttako Henkeä, 20älkää väheksykö profetoimisen lahjaa. 21Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää. 22Pysykää erossa kaikesta pahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen neuvonsa johtaisi todennäköisesti erilaiseen tulevaisuuteen neuvoa noudattavalle henkilölle kuin minun neuvoni.
Pidän mahdollisena, että tuon lain noudattaminen on ollut oikea asia. Kaikki on mahdollista.
Sinä siis tiedät yliluonnollisesti, että Jeesuksen ohjeita ja opetuksia tulee noudattaa. Onko väite "Jeesuksen ohjeita ja opetuksia tulee noudattaa" tosi? Jos on, onko se tosi aina ja kaikille?
Pidätkö mahdollisena, että tuon lain noudattaminen on ollut väärä asia?
Tulen iloiseksi siitä, että ymmärrät, mitä yritän sanoa. Jeesuksen ohjeiden ja opetusten noudattaminen on kaikille hyvä idea ja se on ollut hyvä idea ainakin ajanlaskun alusta alkaen. En ole perehtynyt Jeesusta edeltävään aikaan.
En kysynyt, onko se hyvä idea. Ole ystävällinen ja lue tarkemmin. Parannan vielä muotoiluakin, jotta et mitenkään voi enää väärinymmärtää.
Koet, että sinulla on yliluonnollinen tieto, jonka mukaan meidän tulee, siis pitää, siis täytyy noudattaa Jeesuksen ohjeita ja opetuksia - korjaa toki, jos ymmärsin sinut väärin. Jos ymmärsin oikein, niin tarkoittaako sinun tietosi sitä, että väite "meidän tulee, siis pitää, siis täytyy noudattaa Jeesuksen ohjeita ja opetuksia" on totta? Onko se totta kaikille, kaikkialla ja kaikkina aikoina?
En siis kysy, onko hyvä idea noudattaa tai seuraako noudattamisesta hyviä asioita, vaan että onko sinun yliluonnollisen tietosi mukaan faktuaalisesti oikein, että meidän täytyy, siis olemme velvollisia noudattamaan Jeesuksen ohjeita ja opetuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: Oppikaa tuntemaan Herra! Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. "<
Loistavaa, nyt pääsimme mielenkiintoiseen aiheeseen. Kerro toki lisää. Mitä muuta siellä Raamatussa sanotaankaan Pyhästä Hengestä?
Mun mielestä ainakin oleellista on se, että Pyhää Henkeä sanotaan totuuden hengeksi. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että jos ihminen/yhteisö elää jatkuvassa valheessa tehden jatkuvasti väärin, totuuden henki ei voi pysyä tälläisessä ihmisessä tai yhteisössä. Pitää olla myös halu elää totuudessa vaikka kukaan ei voi elää täydellisen oikein.
En kysynyt, onko se hyvä idea. Ole ystävällinen ja lue tarkemmin. Parannan vielä muotoiluakin, jotta et mitenkään voi enää väärinymmärtää.
Koet, että sinulla on yliluonnollinen tieto, jonka mukaan meidän tulee, siis pitää, siis täytyy noudattaa Jeesuksen ohjeita ja opetuksia - korjaa toki, jos ymmärsin sinut väärin. Jos ymmärsin oikein, niin tarkoittaako sinun tietosi sitä, että väite "meidän tulee, siis pitää, siis täytyy noudattaa Jeesuksen ohjeita ja opetuksia" on totta? Onko se totta kaikille, kaikkialla ja kaikkina aikoina?
En siis kysy, onko hyvä idea noudattaa tai seuraako noudattamisesta hyviä asioita, vaan että onko sinun yliluonnollisen tietosi mukaan faktuaalisesti oikein, että meidän täytyy, siis olemme velvollisia noudattamaan Jeesuksen ohjeita ja opetuksia?
Meillä kaikilla on velvollisuus valita, mitä teemme. Emme voi luovuttaa vastuuta siitä kenellekään muulle. Ja meillä on velvollisuus ottaa vastaan valintojemme seuraukset. Siis meidän täytyy ottaa vastaan valintojemme seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, onpa pelottavaa. Todellakin, sinun tulisi aina ja kaikissa tilanteissa punnita tekosi sen mukaan, mitä olet Raamatusta oppinut Jumalasta.
Voiko tuota oppia hakea myös VT:stä? Koska siellä Jumalalle ei ole mikään ongelma määrätä ka nsa nmu rhia, tapporuomioita polttopuiden keräämisestä sapattina, Daavidin vaimojen r ai sk au s rangaistuksena Daavidin synnistä, jne. Niin, ja tietysti se hääyönä verta vuotamattomien neitsyiden kivittäminen vanhempiensa kotitalon pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, onpa pelottavaa. Todellakin, sinun tulisi aina ja kaikissa tilanteissa punnita tekosi sen mukaan, mitä olet Raamatusta oppinut Jumalasta.
Voiko tuota oppia hakea myös VT:stä? Koska siellä Jumalalle ei ole mikään ongelma määrätä ka nsa nmu rhia, tapporuomioita polttopuiden keräämisestä sapattina, Daavidin vaimojen r ai sk au s rangaistuksena Daavidin synnistä, jne. Niin, ja tietysti se hääyönä verta vuotamattomien neitsyiden kivittäminen vanhempiensa kotitalon pihalla.
Kyllä näitäkin teemoja voi meditoida ja rukoilla. Mutta ei mikään osa raamatusta ole kirjaimellinen eikä niitä voi useinkaan soveltaa sellaisenaan nykypäivään.
VT opettaa jotakin jumalan luonteesta. Mutta jeesus opettaa mystiikkaa. Kukaan raamatussa ei opeta naiseutta.
Kristinuskoon ei tule suhtautua sen vakvammin kuin vaikkapa isäsi opetukseen. Tyhmempikin tajuaa, että vanhempi elää eri ajassa ja maailmassa, kuin lapsi. Sitä voi kuunnella ja kunnioittaa, tavallaan, mutta sen kaltaiseksi ei voi eikä kannatakaan pyrkiä tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tässä maailmassa noudata Raamattua kokonaan eikä elä, kuten siellä opetetaan. Ei kukaan. Ei. Kukaan. Missään. Et sinä eikä hän.
Ja ennen kaikkea. Eikä pidäkään!!JOS noudattaisi, olisi vankilassa ja syystä. Voitteko siis lopettaa tuon Jumalan Sana- toistelun. Se on epäuskottavaa ja epärehellistä.
Itse en ole missään vaiheessa kysynyt, onko kyseisten lakien noudattaminen hyvä asia nyt. Olen täysin tietoinen, että Paavalin mukaan VT:n lakeja ei tarvitse noudattaa, ja että tämän kristityt ovat hyväksyneet lopulliseksi totuudeksi, vaikka Jeesus olikin evankeliumin mukaan eri mieltä.
Olen kysynyt oliko näiden lakien noudattaminen hyvä asia joskus aiemmin, tarkemmin sanoen vanhan liiton solmimisen ja uuden liiton solmimisen välissä. Raamatusta itsestään löydät kovin vähän oikeaa tukea sille ajatukselle, että esim. verta vuotamattomien naisten kivityslaki olisi peräisin jostain muualta kuin Jumalalta. Paras "todiste" (lol) on oma toiveajattelusi.
Oikeastaan kivitystuomio voi olla ihmisiltä. Verrataan vaikka avioeroon, siis mikä tarkoitti tuohon aikaan, että mies yleensä hylkäsi vaimonsa. Mooseksen aikana mies sai hylätä vaimonsa minkä tahansa syyn tähden, vaikka sen takia että oli kyllästynyt. Jeesus sanoi, että tämä oli väärin, mutta Mooses salli sen koska miehet oli niin kovasydämisiä. Jeesus siis sanoi, että tämä ei ollut Jumalan antama "sääntö" vaan ihmisten kovasydämisyydestä johtunut tapa. Vaikka kuinka oli Mooseksen sallima asia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikilla on velvollisuus valita, mitä teemme. Emme voi luovuttaa vastuuta siitä kenellekään muulle. Ja meillä on velvollisuus ottaa vastaan valintojemme seuraukset. Siis meidän täytyy ottaa vastaan valintojemme seuraukset.
Vastaisitko mieluummin siihen kysymykseen, jonka esitin kuin kysymykseen, jonka erehdyksessä luulit tai oikein kovasti toivoit minun esittäneen.
Pyydän, että luet kysymyksen huolellisesti ja vastaat nimenomaan siihen.
Toisekseen kivitystuomioiden ynnä muiden tarkoitus on voinut olla pelotevaikutus, että ihmiset eläisi oikein. Eihän noita ole välttämättä pantu täytäntöön.
Mooseksen kirjoissa sanotaan myös, "Ette te oman kuuliaisuutenne ja rehellisyytenne ansiosta pääse ottamaan haltuunne niiden maita - - , sillä te olette uppiniskainen kansa."
Jos pidetään VT:n kertomuksia totena, Israelin kansa sai jatkuvasti kohdata ihmeitä, silti se kapinoi ja teki jatkuvasti typeryyksiä. Tälläinen on ihmisluonto. Sen ajan maailma oli hyvin erilainen ja hyvin raaka monella tapaa, ehkä siihen on sitten lätkäisty raa'alta kuulostavat säännöt ihmisten hillitsemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tässä maailmassa noudata Raamattua kokonaan eikä elä, kuten siellä opetetaan. Ei kukaan. Ei. Kukaan. Missään. Et sinä eikä hän.
Ja ennen kaikkea. Eikä pidäkään!!JOS noudattaisi, olisi vankilassa ja syystä. Voitteko siis lopettaa tuon Jumalan Sana- toistelun. Se on epäuskottavaa ja epärehellistä.
Itse en ole missään vaiheessa kysynyt, onko kyseisten lakien noudattaminen hyvä asia nyt. Olen täysin tietoinen, että Paavalin mukaan VT:n lakeja ei tarvitse noudattaa, ja että tämän kristityt ovat hyväksyneet lopulliseksi totuudeksi, vaikka Jeesus olikin evankeliumin mukaan eri mieltä.
Olen kysynyt oliko näiden lakien noudattaminen hyvä asia joskus aiemmin, tarkemmin sanoen vanhan liiton solmimisen ja uuden liiton solmimisen välissä. Raamatusta itsestään löydät kovin vähän oikeaa tukea sille ajatukselle, että esim. verta vuotamattomien
Jeesushan pelasti naisen, joka meinattiin kivittää, vetoamalla väkivallantekijöiden synnintuntoon. Aikamoista saivartelua ja tarkoitushakuista pahantahtoisuutta saa harrastaa, että rupeaa tätä vääntelemään.
Kristinusko nojaa jeesuksen oppiin ja esimrkkiin. VT taitaa olla sellaisenaan vain juutalaisten käytössä ja heilläkin taitaa olla lisäksi muitakin tekstejä ja tulkintoja.
Raamattu kuvaa jumalaa sellaisena kuin jumala on. Se pitää sisällään myös paljon karmeutta ja hirveyttä: ihan niinkuin ihmisyyteenkin mahtuu paljon karmeutta ja hirveyttä humaanin rakkauden sijaan. Joku voi elää 100% humaanissa rakkaudessa, mutta se ei tarkoita sitä, että koko ihmiskunta olisi tällainen. Yhtä lailla jumala on mitä se on siitä huolimatta, tuntuuko se kivalta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisitko mieluummin siihen kysymykseen, jonka esitin kuin kysymykseen, jonka erehdyksessä luulit tai oikein kovasti toivoit minun esittäneen.
En siis kysy, onko hyvä idea noudattaa tai seuraako noudattamisesta hyviä asioita, vaan että onko si
Ajanlaskun alun jälkeen, kyllä.
Ruumiin ylösnouseminen? Ruumis hajoaa tomuksi ja tuhkaksi, mutta uskontunnustuksen mukaan " minä uskon ruumiin ylösnousemiseen".. Kaikki miljoonat vainajat saisivat maallisen ruumiinsa takaisin, ja sitten ne, joitten nimi on taivaan kirjoissa, pääsisivät paratiisiin. Jumalalle mikään ei ole mahdotonta, mutta silti en käsitä, miksi ihminen ensin jättää maallisen ruumiinsa, ja ylösnousemuksen päivänä hänet kasattaisiin takaisin. Helpompi olisi uskoa, että sielu palaisi taivasten valtakuntaan.
Hienoa, olet löytänyt olennaisen. Oletko toteuttanut sitä?