Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisin ruokailukokemuksenne kylässä

Vierailija
31.08.2011 |

Eli kun teidät on kutsuttu syömään jonkun luokse (ei ravintolaruokailu), niin mikä oli kummallista esim. ruoka, tarjoilu, paikka.

Ja kaikki positiiviset ja negatiiviset kokemukset!

Kommentit (580)

Vierailija
441/580 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
442/580 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 00:22"]

Hmmm.... Miksi esim vegetaristeja pitää ehdottomasti ajatella ja yläpeukkuja sataa, kun ei heidän ruokavaliotaan käsitetä, mutta jos joku karppaaja uskaltaa valittaa, niin alapeukkusade on taattu? Aika monet ovat karppailleet ja vuosikymmenen ja karppiruokavalio on mielestäni vakiinnuttanut asemansa yhtenä tavallisimmista eriyisruokavalioista. Joten jos tietää, että ruokavieraat karppaavat, on mielestäni kohteliasta tarjota sellaita ruokaa, mitä hekin voivat syödä (edes osittain, ts ei sellaita ruokaa jossa on sekoitettu kaikki ruoka-aineet keskenään kuten vaikka joku makaronilaatikko). helppoja vaihtoehtoja on vaikka miten paljon, lihaa ja kasviksia, ei pitäisi olla mitenkään hankalaa. Tosin tuo ruokakermasta valittaminen oli jo vähän turhaa minustakin. 

Niinja en itse karppaa, muutama ystäväni kylläkin, eikä tulisi mieleenkään kutsua heitä ruokavieraiksi ja tarjota perunoita. Monilla karppaajilla on ihan yhtä hyvin perustellut näkemykset ruokavaliostaan kuin vaikkapa vegetaristeilla. Eli oltaisiinko tasapuolisia tässäkin. Peace. :)

[/quote]

Itse joudun noudattamaan erityisruoavaliota sairauden takia.

Kyläpaikkoihin mennessä en koskaan vaadi tai pyydä muistamaan minua  vaan otan omat eväät mukaan.

En vaan jotenkin pysty käsittämään ihmisiä, jotka noudattavat eritysruokavaliota vapaaehtoisesti ja olettavat, että kyläpaikoissa tulisi muistaa tämä ja osata valmistaa tätä erityisruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/580 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni sisko vanha täti siis teki lettuja vanhaksi menneestä maidosta siis sellaisesta kökköröisestä :D

Vierailija
444/580 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:48"]

Mummoni sisko vanha täti siis teki lettuja vanhaksi menneestä maidosta siis sellaisesta kökköröisestä :D

[/quote]

Nami, mahtoi olla makuelämys!

Vierailija
445/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:44"]

Hmmm.... Miksi esim vegetaristeja pitää ehdottomasti ajatella ja yläpeukkuja sataa, kun ei heidän ruokavaliotaan käsitetä, mutta jos joku karppaaja uskaltaa valittaa, niin alapeukkusade on taattu? Aika monet ovat karppailleet ja vuosikymmenen ja karppiruokavalio on mielestäni vakiinnuttanut asemansa yhtenä tavallisimmista eriyisruokavalioista. Joten jos tietää, että ruokavieraat karppaavat, on mielestäni kohteliasta tarjota sellaita ruokaa, mitä hekin voivat syödä (edes osittain, ts ei sellaita ruokaa jossa on sekoitettu kaikki ruoka-aineet keskenään kuten vaikka joku makaronilaatikko). helppoja vaihtoehtoja on vaikka miten paljon, lihaa ja kasviksia, ei pitäisi olla mitenkään hankalaa. Tosin tuo ruokakermasta valittaminen oli jo vähän turhaa minustakin. 

Niinja en itse karppaa, muutama ystäväni kylläkin, eikä tulisi mieleenkään kutsua heitä ruokavieraiksi ja tarjota perunoita. Monilla karppaajilla on ihan yhtä hyvin perustellut näkemykset ruokavaliostaan kuin vaikkapa vegetaristeilla. Eli oltaisiinko tasapuolisia tässäkin. Peace. :)

[/quote]

Itse joudun noudattamaan erityisruoavaliota sairauden takia.

Kyläpaikkoihin mennessä en koskaan vaadi tai pyydä muistamaan minua  vaan otan omat eväät mukaan.

En vaan jotenkin pysty käsittämään ihmisiä, jotka noudattavat eritysruokavaliota vapaaehtoisesti ja olettavat, että kyläpaikoissa tulisi muistaa tämä ja osata valmistaa tätä erityisruokaa.

[/quote]

Minä en oleta missään saavani ruokaa, edes vanhemmillani. Osaan laittaa ruokaa itsekin. Mutta jos minut kutsutaan syömään ja olen jo sataan kertaan aiemin kertonut olevani lakto-ovo-vegaani, joka syö myös kalaa, niin jotain vikaa pitää olla ihmisen päässä, jos yhä edelleen tarjoo liharuokia ja aina pitää aloittaa se valittaminen ruokavaliosta. Miksi kutsua sellaista ihmistä syömään, kahvi kelpaisi sellaisenaan aivan mainiosti! En ikinä itse kehtaisi käyttäytyä niin, että varta vasten kutsun ihmisen luokseni päivälliselle ja väkisin tekisin kasvissyöjälle liharuokaa, tai pähkinäallergiselle pähkinäkastiketta, maitoallergiselle maitopohjaista ruokaa, sieniruokaa ihmiselle, jonka tiedän vihaavan sieniä jne. Ei minua ole pakko ruokkia, osaan ruokkia itse itseni, mutta jos minut kutsutaan syömään, oletan saavani sellaista, mitä myös pystyn syömään varsinkin jos olen etukäteen kertonut ruokarajoitteistani. Ihan todellako minun pitäisi kanniskella eväät mukana joka paikkaan, jonne minut kutsutaan syömään, jossa vielä erikseen kysytään ruokarajoitteista, tai jos ihminen tietää jo etukäteen ruokarajoitteeni?

Vierailija
446/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan kylään viikonlopuksi ja ruokaa ei juuri tehdä ja vieras osallistunut kauppareissuihin.

Vierailija
447/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:00"]olen jo sataan kertaan aiemin kertonut olevani lakto-ovo-vegaani, joka syö myös kalaa[/quote]

Hassu termi tuo lakto-ovo-vegaani, joka syö myös kalaa. Sellainen syö siis maitotuotteita, kananmunia ja kalaa, mutta ei käytä nahkaa, villaa ja turkista?

Vierailija
448/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaaksi oli pakastettua kesäkurpitsaa ilman lisukkeita, eikä kurpitsanpalat olleet edes sulaneet vielä kunnolla. Sillon meni PALJON vettä, että sain aterian syötyä! (Kyseessä ei siis ollut varsinainen kutsu kenenkään luokse syömään, vaan isäntäperheessä "nautittu" lounas ulkomailla.)

Vierailija
449/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:00"]olen jo sataan kertaan aiemin kertonut olevani lakto-ovo-vegaani, joka syö myös kalaa[/quote]

Hassu termi tuo lakto-ovo-vegaani, joka syö myös kalaa. Sellainen syö siis maitotuotteita, kananmunia ja kalaa, mutta ei käytä nahkaa, villaa ja turkista?

[/quote]

Ei vaan näille lukemattomille variaatioille ei vain ole keksitty mitään omaa nimitystä kullekin. Tuo sopii parhaiten ja on helpoiten selitettävissä. Jotain aikoinaan ostettuja nahkavaatteita on, joita käytän, koska en voi sietää tavaroiden ja vaatteiden pois heittämistä (jos ovat käyttökelpoisia). Uutena en ostaisi varmaan enää, ellen tiedä, ettei se nahka ole taas jostain kidutetusta tuotantoeläimestä.

Viljeltyä lohta en haluaisi syödä enkä kananmunia, mutta pakko on ollut toistaiseksi tehdä joku kompromissi muiden ihmisten takia, kun muuten saisi kuulla vielä pahempaa valitusta ruokavaliosta, jos en söisi edes näitä. Kotiin ostan kotimaista kalaa, en ikinä tonnikalaa, norjan lohta tai muuta vastaavaa.

Vierailija
450/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metripizza.

Vierailija
451/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:05"]

[/quote]

Ei vaan näille lukemattomille variaatioille ei vain ole keksitty mitään omaa nimitystä kullekin. Tuo sopii parhaiten ja on helpoiten selitettävissä. Jotain aikoinaan ostettuja nahkavaatteita on, joita käytän, koska en voi sietää tavaroiden ja vaatteiden pois heittämistä (jos ovat käyttökelpoisia). Uutena en ostaisi varmaan enää, ellen tiedä, ettei se nahka ole taas jostain kidutetusta tuotantoeläimestä.

Viljeltyä lohta en haluaisi syödä enkä kananmunia, mutta pakko on ollut toistaiseksi tehdä joku kompromissi muiden ihmisten takia, kun muuten saisi kuulla vielä pahempaa valitusta ruokavaliosta, jos en söisi edes näitä. Kotiin ostan kotimaista kalaa, en ikinä tonnikalaa, norjan lohta tai muuta vastaavaa.

[/quote]

Semivegetaristi tai peso vegetaristi.

Vierailija
452/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:14"]

[/quote]

[/quote]

Vegaanius kumoaa maidon ja munien käytön. Et voi olla lakto-ovo ja vegaani yhtä aikaa. Näillä tiedoilla olet pescovegetaristi (vegetaristi ei välttämättä myöskään käytä nahkaa ym eläintuotteita). Ehkä jopa fenno-pescovegetaristi olisi tarkempi ilmaisu, jos haluat selventää kalan alkuperää.

Vierailija
453/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä särähti korvaan tuo "lakto-ovo-VEGAANI", yleensähän käytetään termiä lakto-ovo-vegetaristi. :) Jos joku haluaa mun ruokavalioni tietää, sanon syöväni kasvisruokaa, kalaa ja riistaa. Mitään hyvää termiä en ole keksinyt, ja lakto-ovo-pesco-riista-vegetaristi nyt kuulostaa ihan paskapuheelta.

No, mennään asiaan. Eräässä kyläpaikassa oli lounaaksi maitorahkaa. Siis suoraan lusikalla purkista, ilman mitään lisukkeita.

Vierailija
454/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:14"]

[/quote]

[/quote]

Vegaanius kumoaa maidon ja munien käytön. Et voi olla lakto-ovo ja vegaani yhtä aikaa. Näillä tiedoilla olet pescovegetaristi (vegetaristi ei välttämättä myöskään käytä nahkaa ym eläintuotteita). Ehkä jopa fenno-pescovegetaristi olisi tarkempi ilmaisu, jos haluat selventää kalan alkuperää.

[/quote]

Miksi sitten koulussa opetetaan lakto-ovo-vegetarista, että vegaaninen ruokavalio, joka sisältää maitotuotteita ja munia. Internettiin kun kirjoittaa sanan lakto-ovo-vegetaristi, saa lukemattomia linkkejä täynnä samaa informaatiota. http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Page.aspx?id=1048162

En ole koskaan kuullutkaan noin monimutkaisista sanayhdistelmistä ja jos minä en ole kuullut, tuskin kukaan lihansyöjäkään, joten ovat entistä enemmän pihalla. Paljon yksinkertaisempaa sanoa olevansa lakto-ovo-vegetaristi, joka syö myös kalaa.

Vierailija
455/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:41"]

Lähinnä särähti korvaan tuo "lakto-ovo-VEGAANI", yleensähän käytetään termiä lakto-ovo-vegetaristi. :) Jos joku haluaa mun ruokavalioni tietää, sanon syöväni kasvisruokaa, kalaa ja riistaa. Mitään hyvää termiä en ole keksinyt, ja lakto-ovo-pesco-riista-vegetaristi nyt kuulostaa ihan paskapuheelta.

No, mennään asiaan. Eräässä kyläpaikassa oli lounaaksi maitorahkaa. Siis suoraan lusikalla purkista, ilman mitään lisukkeita.

[/quote]

Hups, kirjoitinko minä vegaani...? Siis lakto-ovo-vegetaristi oli tarkoitus kirjoittaa. Univelkaa alla jo yli puolen vuoden ajalta, niin ei aivot enää pelaa kunnolla :D.

Vierailija
456/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:41"]

[/quote]

Hups, kirjoitinko minä vegaani...? Siis lakto-ovo-vegetaristi oli tarkoitus kirjoittaa. Univelkaa alla jo yli puolen vuoden ajalta, niin ei aivot enää pelaa kunnolla :D.

[/quote]

Miksi kukaan ei tullut edes ajatelleeksi, että tietenkin tarkoitin päivänselvää vaihtoehtoa? Hulluahan se olisi puhua lakto-ovo-vegaaniudesta! Kukaan ei edes kysynyt, että tarkoitit varmaan lakto-ovo-vegetaristia, vaan heti alettiin piilovittuilemaan ja saivartelemaan...ihana av-palsta. Minä olin ihan pihalla, että mikä ihme ihmisiä nyt vaivaa :D.

Vierailija
457/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju vaan paranee vuosi vuodelta. Odotan jo vuotta 2025 ja viimeisiä hassunhauskoja päivityksiä.

Vierailija
458/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 01:45"]

Tämä ketju vaan paranee vuosi vuodelta. Odotan jo vuotta 2025 ja viimeisiä hassunhauskoja päivityksiä.

[/quote]

MIksi ihmeessä sitten luet tätä?

Vierailija
459/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Yo. oma kommenttini sai siis tähän mennessä 15 alapeukkua. Voisiko siis näistä alapeukuttajista joku ystävällisesti kommentoida, miksi? Ihan aidosti haluaisin tietää, onko jonku mielestä moukkamaisempaa tarjota esim kasvissyöjälle lihaa, kuin karppaajalle perunaa? Jos siis oletus on, että vieraat ihan varta vasten kutsutaan syömään, ja erityisruokavaliot kysytään? Ja perusteluksi ei mielestäni riitä se, että se nyt vaan on tyhmää olla syömättä perunaa ja leipää. Kuten sanottu, moni karppaaja käsittääkseni noudattaa ruokavaliotaan ihan terveyssyistä. Eli ihmettelen, mitä eroa on käskeä a) kasvissyöjän onkia lihakeitosta perunat ja porkkanat, b) karppajan onkia niin ikään lihakeitosta ne lihanpalaset. Koska ainoastaan tämä oli kommenttini pointti. :D

Ja anteeksi, ei ole tarkoitus pilata hauskaa ketjua, mutta jäi jotenkin häiritsemään tämä erityisruokavalioiden eriarvoistaminen. 

Vierailija
460/580 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoka tarjoiltiin anoppilassa pahvilautasilta. Muuten kyllä käyttävät aina ihan tavallisia posliiniastioita ja ovat suureperheenä ovat tottuneet isoon ihmismäärään, eikä meitä jouluna tainnut olla normi-sunnuntailounasta enempää syömässä.

Se on muuten kans paikka, missä ei koskaan syödä mitään tuoretta, siis hedelmiä tai vihanneksia tms. Jouluna minä ostin salaattitarpeet ja kalat, kun ei heillä sellasia ole tapana edes jouluna tarjota. Anoppi on joskus ihmetellyt kasvipainotteista ruokavaliotani sanomalla: "En kyllä ymmärrä miten jollain on varaa syödä se suositeltu 500 grammaa kasviksi päivässä." Tuun itse köyhästä perheestä, mutta kyllä meillä vaan aina oli jotain "vihreää" kaapissa, yleensä tosin niitä halvimpia eli tomaattia, kurkkua, omenoita ja appelsiinia.

Muutenkin käyttävät tosi paljon anoppilassa valmisruokia ja pussiaineksia. Synttärikakuista lähtien kaikki on kaupan kamaa. Tein kerran alusta asti miehelleni yllärinä synttärikakun ja hyvä ettei itkuun purskahtanut, kun oli kuulemma eka kerta, kun joku on ihan leiponut hänelle kakun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä