Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisin ruokailukokemuksenne kylässä

Vierailija
31.08.2011 |

Eli kun teidät on kutsuttu syömään jonkun luokse (ei ravintolaruokailu), niin mikä oli kummallista esim. ruoka, tarjoilu, paikka.

Ja kaikki positiiviset ja negatiiviset kokemukset!

Kommentit (580)

Vierailija
421/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti...alueelliset erot. Tai otatte vissiin sitten myös muiden maiden perinteet huomioon, jos kerran vaikkapa sukujuuriltaan helsinkiläisen pitää alkaa noudattamaan karjalaisia tapoja? :) Sen ymmärrän, että lahjan vieminen kuuluu asiaan kun mennään vauvaa katsomaan, mutta että rotinoita...itse kysyn yleensä mitä tarvitsevat, suurin osa pyytää vaippoja. Vien sitten niitä, kukkia ja jonkun lelun vauvalle. En pullaa enkä piirakkaa, mutta eiköhän tuokin riitä. Oma kokemukseni joulupäivälliseltä pari vuotta sitten: anoppi aivan kireänä kun on "koko päivän valmistellut ruokia ja laittanut joulua". Pöydässä paljastuu totuus; 90% einesvoittoista ruokaa! Kireänä sitten äyski ja tiuski koko aterian ajan että syökää nyt kun hän on nähnyt vaivaa..joo-o. En minäkään laatikoita jaksa vääntää alusta loppuun ihan joka joulu, mutten myöskään tee numeroa siitä miten einesten lämmittely ottaa oman aikansa ;). Toinen kokemus: minut oli kutsuttu syömään lapsena (~ 10-vuotiaana) kaverini luo. Äitinsä tarjoili kalapuikkoja ja perunoita. Puikkoja sai kaksi per nenä, perunoita yhden. Perheen lapset olivatkin tikkulaihoja mutta isäpuolensa about 140kg järkäle nollan lihasprosentilla...hän veteli n. kilon edestä perunaa ja 20 kalapuikkoa. Maitoa oli pöydässä litra, mutta sekin oli varattu tälle ukolle :DD. Toisen kerran menin hiihtolomaksi kylään ja sen viikon aikana ainoa tuorepala oli yksi omena(!), jonka syömisestä äiti motkotti. Kuulemma "muksut söisivät omenia vaikka päivittäin"...että joo.

on tapana viedä vauvaperheeseen ruokatuliaisia. Rotina-nimen kuulin vasta paljon myöhemmin, meillä päin tapa on liittynyt ihan normaaliin huomaavaisuuteen: uutta vauvaa mennään katsomaan vasta kun vanhemmat sitä pyytävät ja tarjottavat tuodaan mukana. Toki monilla on tarjottavaa muutenkin. Minulla on myös käytösopas 50-luvulta ja siinä sanotaan, että vauvaa mennään katsomaan niin, että äiti on vuoteessa vauvan kanssa ja äidillä on erityinen mamma-asu päällä. Lapsen äidin mahdollisesti uuvahtanutta ulkomuotoa ei sovi kommentoida ja mukana tuodaan tarjottavia. Tämä oli siis ihan yleinen ohje, ei paikkakuntasidonnainen. Useimmat tavat ovat syntyneet käytännön huomaavaisuudesta.

Vierailija
422/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisiliassa syötyä pizzaa jossa oli päällä nakki sekä muutama ranskalainen!!!!:DD eli ei se ananas niin kamalan paha ole. mieluummin tietenkin ilmakuivattua kinkkua, rucolaa sekä artisokkaa..

Joo, mäkin söin kerran Sisiliassa pizzaa, missä oli juuston alla kärpänen selällään kintut pystyssä. Silloin suorastaan kaipasin ANANASTA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/580 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulais ukkeli tarjosi kalakeittoa, jossa siis pikkuiset järvikalat killluivat pestyjen, kuorittujen ja pilkottujen juuresten joukossa. Siinä irronneet suomut ja kalansilmät kelluivat pinnalla ruokahalua herättelemässä.

Oli kuitenkin sentään suolestanut ne kalat.

Olen myös syönyt kalakeittoa, jossa myös kalansilmiä (ei suomuja). Mietityttihän se hieman aluksi, mutta oli kyllä hyvää.

Vierailija
424/580 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruna, joka on tarjoiltu vetisen italianpata-kastikkeen kanssa. Emäntä vielä tuskaili kattilan ääressä, että onpas sakeaa kastiketta ja kaatoi hanasta reilusti vettä päälle. Kastikkeena siis Knorrin italianpata-ainekset.

Samassa osoitteessa olen myös nauttinut hernekeittoa ja pitsaa. Hernekeitto oli vihreää vettä, muutama herne ja riekaleinen luunpala jossa lähinnä läskiä. joulukinkun jämistää keitelty. Pellilliseen pitsaa oli käytetty kasiikkeksi 2 rkl ketsuppia, pieni kourallinen kinkkua, pari makkaransiivua ja 4 viipaletta juustoa. Kuiva pohja oli älyttömän suolaista.

Tässä talossa ei myöskään tarjoilla limsaa kuin huoneenlämpöisenä, koska muuten tulee kurkku kipeäksi. Jääkaappikylmästä maidosta ei onneksi kuitenkaan.

Vierailija
425/580 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin hän soitti että voinko tuoda mansikoita kaksilitraa tullessani, ja kohta perään kyseli toisinko kermaakin..

menin siis kylään syömään kakkua jonka ainekset olivat itse hankkimiani..

sellasta ei ole koskaan aiemmin tapahtunutkaan :)

meilläkin kävi vauvaa katsomassa porukkaa ilman rotinoita, mielestäni se on törkeää! :(

Vierailija
426/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat vähän hienommat juhlat sillä kertaa. Kerroin ketokarppaavani etukäteen, ettei tulisi hankalaa tilannetta. Ruokana oli valkosipuliperunoita pihvin kera. Ja se pihvi oli haudutettu RUOKAKERMASSA, yök. Salaattiin oli tungettu paahdettuja leivänpalasia. En pystynyt syömään kuin muutaman salaatinlehden ja hiukan tomaatteja. Jälkiruokanakin oli jotain suklaasörsseliä. Kohteliasta olisi ottaa huomioon kaikkien ruokavaliot.

Jokainen ketokarppaajakin olisi syönyt pihvin vaikka olisi haudutettu ruokakermassa....

Vierailija
427/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vidduun tästä ketjusta. Kaikkien ei ole pakko päästä sanomaan sitä JO SANOTTUA näkemystään rotinoista tai karppauksesta, ihan vain siksi kun kaikki muuuuuuutkin on päässeet inttämään.

Sovitaanko että jotkut tuovat vauvaperheeseen tuliaisia koska se on kohteliasta, ja jotkut vastasynnyttäneet tuntevat olonsa epämukavaksi elleivät he nimenomaan saa passata vieraita.

Ja sitten voidaan myös sopia että karppaajat ovat epäkohteliaita ja itsekeskeisiä, mutta heille voi silti joku kohteliaisuuttaan tehdä karppiruokaa.

Niin ja rapujuhlaperinteeseen on kuulunut muidenkin ruokien syöminen kuin rapujen, vaikka kyseessä onkin rapujuhlat.

Noniin.

Serkulleni sattui kerran ravintolassa jäätelöannos jossa oli lasinsiruja joukossa. Hän luuli niitä jäähileiksi ja kauhaisi annoksesta lusikallisen. Onneksi ei ehtinyt niellä. Tarjoilija pahoitteli ja tarjosi uutta jäätelöannosta. Ei tainnut enää maistua.

Itseä hävettää kun tulee yllättäen kavereita eikä minulla ole koskaan kaapissa maitoa. Meillä saa myös vain teetä tai pikakahvia, edellistä en edes tarjoa sillä se on niin kamalaa, ja kaapissa ainoastaan pitämään silmäni auki kun työskentelen. Onneksi kaverit juovat teetä, ja sitä minulla on aina ihan joka sorttia.

Vierailija
428/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton emäntä kehtasi sitten sanoa, että olisi heillä suklaakeksejäkin, mutta ei viitsi antaa ettei lapset sitten sotke joka paikkaa... oliko pakko mainostaa niitä keksejä, jos ei aio tarjota?

Kai niille kakaroille nyt pelkät kaurakeksitkin riitti, ehkä tämä emäntä ei tajunnut tehneensä vuoden suurinta etikettivirhettä kun sattui ohimennen mainitsemaan suklaakeksit?

Huoh, kun mikään ei riitä...

No ois ne suklaakeksit meille aikuisellikin maistuneet. Se on vähän sama, kuin tarjoaisit eineslihapullia, ja kehuisit että ois tuolla kaapissa kokolihapihvejäkin, vaan eipä anneta.

Vierailija
429/580 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälissään olemisesta: joskus aikoinani kärsin vieraskoreasti killjuvasta nälästä, kun isäntäväki ei tarjonnut mitään. Nykyään lähden hankkimaan ruokaa. Sanon siis suoraan, että nyt on nälkä ja missä on lähin ravintola/kauppa/kioski/huoltis. Ei aikuisen ihmisen tarvitse hävetä sitä, että häntä pidetään nälässä. Eikä käytöksessäni ole mielestäni mitään loukkaavaa, ihan sama kuin tiedustelisi vessan sijaintia. 

Vierailija
430/580 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon nälissäänolemiseen liittyen niin muutin teininä asuntolaan enkä tajunnut ostaa sinne ruokia vaan ajattelin että käyn myöhemmin kaupassa. Tämä asuntola sijaitsi kutenkin useamman kilometrin päässä lähimmästä kaupasta enkä kehdannut pyytää keneltäkään ruokaa kun en omaa nolouttani tajunnut niitä mukana tuoda, joten kun viimeksi olin syönyt koulussa siinä 11-12 aikaan ja kämppis lähti ajelemaan uusien tuttavuuksien kanssa niin varastin häneltä niinmonta sipsiä kun kehtasin avonaisesta pussista ottaa. :D Voi luoja. Ei muuten kyllä ole tapana varastella mutta siinä tilanteessa nälkä alkoi olla jo niin kiljuva että suorastaan syöksyin pussille kun ovi pamahti kiinni.

Vierailija
431/580 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan, mutta linkitän tähän myös oman jankkausketjun rotinoista edelleen jauhaville jos senjälkeen keskityttäisiin niihin kummallisiin kokemuksiin. Myöskin noille dieettitrolleille voin tarvittaessa perustaa keskustelun.

http://www.vauva.fi/keskustelu/3847478/ketju/mita_mielta_rotinaperinteesta

Vierailija
432/580 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa isäntäväki halusi tarjota illallisen ja samalla yöpaikankin eli kyseessä oli loma-asunto. Mentiin sinne tuliaisten ja juomien kera, ja järkytys oli suuri kun ruokana oli tosiaan vain rapuja. Meidän lapsethan ei niitä mahan täydeltä osanneet syödä, joten mättivät paahtoleipää. Itsellekin jäi vähän omituinen olo, kun ei ollut alku-, ei pää- eikä jälkiruokaa, vaan pelkkiä rapuja. Eikä ollut koko iltana muutenkaan. Yöllä meidän molempien vatsa kurni ja mietittiin, että kehtaako mennä hipsimään jääkaapille. Aamulla aamupala sitten maistui erittäin hyvin koko meidän perheelle :-)

Vierailija
433/580 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään kamalaa kokemusta. Aina on tarjottavat kelvanneet. Muistan ainoastaan erityisesti jotain ekstrahyviä juttuja. Isoäidin lihapullat ja munkit, voi kun olisin saanut reseptit niihin!

Kerran kaveri joka tietää minun olevan teen ystävä touhotti innoissaan miten oli ostanut jotain huipputeetä. Hän itse ei juo teetä usein, mutta koska oli löytänyt jotain niin mainiota niin minun kanssa halusi sen jakaa. Kävi ilmi että kyseessä oli Lidlin halpistee jossa jotain vaniljaa mausteena. Se oli ihan hirveää mutta join sen sillä ystäväni oli niin onnellinen jakaessaan kokemuksen jonkun kanssa jonka arveli arvostavan sitä. Minusta se oli mukavaa, vaikka kurkussa karvasteli. :D

Vierailija
434/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis, että vastasyntyneen äiti ei ala nillittää mistään kaupan pullasta, jos se on ainut mitä sit kahvitellessa vedetään. Mitä hiton väliä? Vai meinaako porukka täällä ihan, että vieraan pitää väen väkisin alkaa leipomaan (vaikkei muuten ikinä)? Onneks en oo tienny tämmösistä etiketeistä, en varmaan olis ikinä uskaltanu mennä yhellekää vauvaantuneelle kylään siinä pelossa, että tulee nyrkkiä naamaan, jossei oo nisua :D Eiks ajatus oo tärkein, kaverit? Tai se kyläily itessään? Ei joillekin tuu ehkä mieleen välttämättä kaikki tollaset muutenkaan, vaikka olis ihan hyväntahtonenkin.

eiks se ole kavereille vähän ekstraa kun menee tapaamaan uutta tyyppiä ? et voisj jotenki juhlistaa. Ja sit ku sillä sun kamulla on vähä raskasta , ei esm saa kauheesti nukkua öisin, vosit vähä jeesata ja piristää vaikka sillee et veisit jotain syötävää mukaan.

Vai mitä meinaat ?

Sit kun viet jotain pullaa, niin kohta on joku täällä valittamassa, että helvettiäkö ne aina sitä pullaa ja makaronilaatikkoo tänne on tunkemassa, mihin mä sen kaiken tungen, yhyy ;D

Ihan oikeesti. En mä odottais, että kaikki hiffaa, varsinkaan, jos ei ite oo synnyttäny. Siinä vaihees kun on paikal ja jos huomaa, et kaveri on väsyny, eikä safkaa oo on tietysti (en oo mikään sosiopaatti kuitenkaan) asiallista sanoo, et mees päikkäreille, mä vahin vauvaa. Ja tehä vaik jotain sapuskaa.

Huom, en tod odottais, että mua palvellaan, jos meen kattomaan jonkun vastasyntynyttä. Se on ihan sen synnyttäneen omaa neuroottisuutta, jos maha aukivedettynä ja puolikuolleena alkaa skitsoomaan toisten palvelemisesta. Miksei vois olla vaan ihan chillisti, yleensäkin vierailujen ei tartte kauheeta jäykistelyy ja stressausta olla.

Takas asiaan ->

Vierailija
435/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus 15 vuotta sitten.Jonkinlaisen avustusmatkan ruokatarjoilu jossain paikallisessa toimipaikassa. Harmi, etten pysty kertomaan tarkemmin, koska en muista kunnolla muuta kuin että se oli kauheaa. Jotain melko kylmää liharuokaa, jota en saanut syötyä. En usko, että mikään näistä omituisuuksista voittaa sitä. (Jos ei oteta huomioon noita maksu- yms. käyttäytymisasioita.)

Vierailija
436/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaivaa keksipaketti kaapista. Kukaan ei ole odottanutkaan sen kummempaa tarjoilua.

Lisäksi tuttavamme ovat ymmärtäneet senkin, että jos jotain on kahvin kanssa ollut, se on hankittu kaupasta valmiina. Niin, siellä kaupassakin on jouduttu käymään melkein päivittäin muutenkin ja samalla voitu napata pullatiskistä pullat, jos joku on ollut tulsosa. En ole kokenut tällä passaavani röyhkimyksiä, jotka tulevat meille "vaatimaan, että syöttäisin heidän kakaroitaan".

En tajunnutkaan, että tästäkin olisi pitänyt saada ongelma ja loukkaantua. Saati, että jonkun ystävän olisi pitänyt syyllistyä ajatuksesta, että ihan uhrauduin hänen eteensä kun laitoin muutaman viinerin kaapista tarjolle.

Vierailija
437/580 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa omakin lusikka Rotina-soppaan :) Äitini on Karjalasta kotoisin, joten rotinat ovat tuttuja jo lapsuudestani ja itse vien aina tarjottavaa vieraillessamme vastasyntyneen kotona. Kyseessähän on kaunis ele. Muistan kun tätini toivat pikkuveljeni syntymän jälkeen meille herkkuja ja passasivat äitiäni :)

Mutta, kun sain oman lapsen, en odottanut vieraiden noudattavan/tietävän tätä perinnettä (asumme pääkaupunkiseudulla) vaan varasin pöytään aina jotain tarjolle. Suurin osa taisi rotinat tuoda ja osa jätti tuomatta. No hard feelings! En edes muista kuka jätti tuomatta :)

Vierailija
438/580 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanimmat rotinat on tuonut oma äitini. Hän toi tullessaan tortilla-ainekset salaatteineen kaikkine tykötarpeineen. Mukava oli katsella uutta vauvaa (toinen lapsemme) ja syödä yhdessä kolmen sukupolven voimin. Kiirettä ei ollut mihinkään ja mielettömän kiva muisto jäi meille kaikille.

Itse olen vienyt kavereilleni esim. makaroonilaatikon tai kinkkukiusauksen rotinoiksi. Lisäksi jotain kahvileipää, vaikka en odottaisikaan saavani niitä kahveja paikan päällä. Minusta on ihana ajatus, että viemäni ruuat antavat tuoreille vanhemmille pienen helpotuksen arkeen ja he saavat senkin ajan nuuskutella uutta tulokasta.

Vierailija
439/580 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja juttuja! Itselläni ei mitään pöyristyttävää, mutta pari tapausta tuli mieleen. 

Opiskeluaikoina oltiin muutaman opiskelukaverin kanssa kaupungilla joku päivä jostain syystä ja joku sitten keksi että hei tulkaa meille illalla käymään, laitetaan yhdessä ruokaa. Hän ostaa poikaystävänsä kanssa ainekset. No, en syö lihaa ollenkaan ja kyseinen kaveri sen kyllä tietää, niinpä en tullut erikseen maininneeksi. Arvaattekin jo varmaan että kun mentiin illalla paikan päälle niin ostettuna oli ainekset kanakastikkeeseen, riisiin ja perussalaattiin (jäävuorisalaatti, kurkku, tomaatti). No ei siinä auttanut muu kuin syödä sitten kuivaa riisiä ja salaattia ilman kastiketta. Sinänsä ok mutta kun yhdessä tehtiin sapuskaa niin olisi luullut että tehdään sitten kaikille sopivaa, ja jos oikeasti oli ruokavalioni päässyt unohtumaan niin olisivat sitten kaivaneet vaikka kaapista leipää tai jotain.. no, en tainnut loppujen lopuksi maksaa lystistä mitään joten sikäli ok. 

Toinen tapaus, vähän samanlainen kuin jollain muulla aiemmin ketjussa oli muutama vuosi sitten kun mentiin mieheni kanssa kavereiden rapujuhliin. Oltiin sovittu etukäteen mitä kukin tuo ja se, että jaetaan sitten kustannukset kaikkien kesken (isäntäpari osti logistisista syistä esim kaikki juomat). Ilta meni hyvin, ruoka ja juoma olivat hyviä ja niitä oli riittävästi. Kaikkea jäi hirveästi yli ja yllättäen isäntäpari ei tehnyt elettäkään jakaakseen niitä poistuvien vieraiden mukaan, siis edes jotain viinipulloja joita siis jäi useita. Lasku seurasi sitten perässä, se oli yli 100 euroa per naama ja kaikilta sama, riippumatta kuinka paljon kukin söi tai joi (esim raskaanaolevat). Tuolla porukalla ei sitten samanlaisia juhlia enää olekaan pidetty.. 

Niin ja yksi tuli vielä mieleen, n. 10-vuotiaana olin luokkakaverin synttärijuhlissa, ja kun tarjoilun aika tuli kannettiin pöytään yksi kpl täytekakkua, mehua eikä sitten muuta. Vieraita oli kuitenkin n. 15 ja kyseessä oli tunnetun ja työllistetyn näyttelijän lapsi, asuivat hienolla alueella hulppeassa talossa joten rahanpuute ei varmaankaan ollut syynä. Ehkä sitten kasvatukselliset syyt, mutta kyllä muistan lapsuudestani että ne karkit ja sipsit nyt vaan kuuluivat synttärijuhliin, tai olisi nyt edes ollut sitä kakkua tarpeeksi. 

Vierailija
440/580 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 20:29"]

Erityisruokavalio?
Ilmoitan, että olen vegetaristi.
Kun tulen paikalle, minulle on varattu broileria.
Kun en syö sitä, ehtoisa emäntä loukkaantuu...

[/quote]

Tämä johtunee siitä, että iso osa "kasvissyöjistä" syö kanaa ja kalaa. 

Itse olen kyllä oppinut jo kysymään, että mitäköhän kenenkin vegetarismi sattuu tarkoittamaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme