Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallisin ruokailukokemuksenne kylässä

Vierailija
31.08.2011 |

Eli kun teidät on kutsuttu syömään jonkun luokse (ei ravintolaruokailu), niin mikä oli kummallista esim. ruoka, tarjoilu, paikka.

Ja kaikki positiiviset ja negatiiviset kokemukset!

Kommentit (580)

Vierailija
401/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä tekevät tosi hyvää ruokaa mutta kerran kun oltiin pitkä viikonloppu mökillä niin ihmeteltiin kun ei millään aterialla ollut mitään hiilareita!

No oli sitten anopin mies jollain ihme karppidietillä ja saatiin sitten koko suku nauttia tästä karppauksesta :D

muuten hyvä mutta olen ykköstyypin diabeetikko ja hiilarit on aika olennainen osa aterioita. Ja anoppi siis tietää tämän mutta jotenkin oli sitten vissiin unohtunut. Siinä sitten suoraan ekan aterian jälkeen suklaapatukat laukusta ja lähettiin 50km kauppaan ajamaan ja ostettiin mulle leipää ja muuta hiilaripitosta loppu lomaksi :D

Vierailija
402/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...on tapana käydä syömässä pitkien ajomatkojen jälkeen (tai aikana) enne juhlia! Jaksaa sitten juhlia, eikä koko ajan odota vain tarjoiluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, en voi muuta sanoo, kun että kyllä osaa olla herne syvällä nenässä joillain tällä palstalla. Varsinkin tuo vauvatuliaisaihe (anteeks, että palaan vielä). En mä tiedä, mikä ihmeen velvoite on ihmisillä tietää kaikenmaailman etiketit, joita kukaan kotopuolessa ei noudata. Meillä päin tuodaan vauvalle lahja. Ilmeisesti oon sit ollut törkee moukka, kun oon ostanu kalliita potkupukuja ja vastaavaa, enkä sen lisäks viel pullaa :) Toisekseen, eiks sen pitäs olla kiva asia, että kaverit tulee kylään? Miks ihmeessä vetää sekin asia ihan överiks, "yhyy et tuonu pullaa kui kehtaat". Luulis, että vastasyntyneen äiti ei ala nillittää mistään kaupan pullasta, jos se on ainut mitä sit kahvitellessa vedetään. Mitä hiton väliä? Vai meinaako porukka täällä ihan, että vieraan pitää väen väkisin alkaa leipomaan (vaikkei muuten ikinä)? Onneks en oo tienny tämmösistä etiketeistä, en varmaan olis ikinä uskaltanu mennä yhellekää vauvaantuneelle kylään siinä pelossa, että tulee nyrkkiä naamaan, jossei oo nisua :D Eiks ajatus oo tärkein, kaverit? Tai se kyläily itessään? Ei joillekin tuu ehkä mieleen välttämättä kaikki tollaset muutenkaan, vaikka olis ihan hyväntahtonenkin.

Täällä on myös tosi ihania kirjotuksia, esimerkiks tuo lidlin ankeeta teetä hörppineen kirjotus. Kun ei se oo oikeesti niin iso juttu, pääasia et on muuten mukavaa :)

En muuten vois ikinä kuvitella laskuttavani ketään sapuskoista. Ihan järkyttävää. Ellei sitten oo mitään jumalatonta sakkia ruokittavana, mutta sillonkin pitäs olla asiasta sovittu etukäteen. Noissa on jo tiettyä kusetuksen makua. Vähän niinkun diili johon et suostunut, mutta josta et kehtaa luikerrella irtikään (=oikeutetusti sanoo, että ei se näin mee).

Vierailija
404/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin luo vauvaa tirkistelemään ja tuodaan matkassa omat kakarat ja sitten odotetaan vielä täyttä palvelua. Voi herranen aika.....

Ei ihme, että moni vetää ovet lukkoon kun tulee sairaalasta kun näin moukkia vääntyy passauttamaan, vaikka äiti haluaisi vielä levätä

Huh huh, en voi muuta sanoo, kun että kyllä osaa olla herne syvällä nenässä joillain tällä palstalla. Varsinkin tuo vauvatuliaisaihe (anteeks, että palaan vielä). En mä tiedä, mikä ihmeen velvoite on ihmisillä tietää kaikenmaailman etiketit, joita kukaan kotopuolessa ei noudata. Meillä päin tuodaan vauvalle lahja. Ilmeisesti oon sit ollut törkee moukka, kun oon ostanu kalliita potkupukuja ja vastaavaa, enkä sen lisäks viel pullaa :) Toisekseen, eiks sen pitäs olla kiva asia, että kaverit tulee kylään? Miks ihmeessä vetää sekin asia ihan överiks, "yhyy et tuonu pullaa kui kehtaat". Luulis, että vastasyntyneen äiti ei ala nillittää mistään kaupan pullasta, jos se on ainut mitä sit kahvitellessa vedetään. Mitä hiton väliä? Vai meinaako porukka täällä ihan, että vieraan pitää väen väkisin alkaa leipomaan (vaikkei muuten ikinä)? Onneks en oo tienny tämmösistä etiketeistä, en varmaan olis ikinä uskaltanu mennä yhellekää vauvaantuneelle kylään siinä pelossa, että tulee nyrkkiä naamaan, jossei oo nisua :D Eiks ajatus oo tärkein, kaverit? Tai se kyläily itessään? Ei joillekin tuu ehkä mieleen välttämättä kaikki tollaset muutenkaan, vaikka olis ihan hyväntahtonenkin.

Täällä on myös tosi ihania kirjotuksia, esimerkiks tuo lidlin ankeeta teetä hörppineen kirjotus. Kun ei se oo oikeesti niin iso juttu, pääasia et on muuten mukavaa :)

En muuten vois ikinä kuvitella laskuttavani ketään sapuskoista. Ihan järkyttävää. Ellei sitten oo mitään jumalatonta sakkia ruokittavana, mutta sillonkin pitäs olla asiasta sovittu etukäteen. Noissa on jo tiettyä kusetuksen makua. Vähän niinkun diili johon et suostunut, mutta josta et kehtaa luikerrella irtikään (=oikeutetusti sanoo, että ei se näin mee).

Vierailija
405/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikaan olin liian kiltti ja päästin parin ensimäisen viikon aikana kaikki käymään. Olin muutenkin väsynyt ja alapää oli kipeä, mutta ei muuta kuin kata pöytää ja laita pöytää koreaksi ja tee välipalaa ja keitä kahvia ja tiskaa ja seurustele kahvipöydässä. En vain olisi jaksanut leipoa tai lähteä joka päivä kauppaan ostamaan vieraille keliakiapullaa ja maidotonta nisua ja karppivälipalaa.

Seuraavan kanssa en enää päästänytkään ketään kylään. Paitsi sen kaverin, joka toi tarjoomukset tullessaan ja ilmoitti sen soittaessaan etukäteen. Hän myös keitti itse kahvin ja kattoi minullekin ja passasi minulle pullat ja kahvit eteen.

Mutta sain tuosta yhdestä kirjoituksesta sellaisen käsityksen että kahvit kyllä tarjotaan ja tarjolle laitetaan jotakin hyvää. Mutta jos ei itse sitä hyvää tuo, saa tyytyä pelkkään kahviin? Tai sille voi sen jaffa keksin viskata kaapista. Koska hän ei tuonut mitään ruokaa tullessaan.

Rotinat on kyllä ihan kiva perinne yms. mutta itse en kyllä odota että ihmiset toisivat ruokaa kaappiini tms. Meillä se menee niin että vieraat tuovat jotakin vauvalle, hoitavat sillä välin kun vaikka minä rauhassa keittelen kahvit tai syön tms.

Mutta aina minä tarjoan kahvit ja pullaa vaikka siiihen päälle jos vieraita on tullut vauvaa katsomaan.

Vierailija
406/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin ksytään, sopiiko käydä eikä tätäkään kysytä kovin pian kotiutumisen jälkeen (me yleensä odotetaan 2-3 vk ellei kyseessä ole oma sisko tms). Jos sopii, viedään kukkia ja vauvalahja. Viivytään hetki (äidin jaksamisen mukaan), jos kahvia tarjotaan niin kiva, mutta me ollaan niin moukkia ettei edes odoteta sitä vaan se on vaan bonusta...

Niin ja täällä ei ole rotinaperinnettä. Jos joku on yksin vauvan kanssa niin silloin viedään jotain pikkupurtavaa, muuten ei.

äidin luo vauvaa tirkistelemään ja tuodaan matkassa omat kakarat ja sitten odotetaan vielä täyttä palvelua. Voi herranen aika.....

Ei ihme, että moni vetää ovet lukkoon kun tulee sairaalasta kun näin moukkia vääntyy passauttamaan, vaikka äiti haluaisi vielä levätä

Vierailija
407/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erään kaverini seurana jonkin hänen tuttavansa luokse kahville. Tämä tuttava oli sellainen viimeisen päälle "juntti" peräkammarin poika, joka oli juuri muuttanut omilleen. Kämppä oli hirveässä sekasotkussa ja siinä sitten ruvettiin kahville. Kaveri ei juo kahvia ja pyysi, että saisko vaikka teetä. Tämä tuttava siihen että joo, otti mukin, avasi hanan ja otti sieltä kuumaa vettä. Kaveri yritti sitten hämmentyneenä opastaa, että teevesi täytyy keittää ensin...

Vierailija
408/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikaan olin liian kiltti ja päästin parin ensimäisen viikon aikana kaikki käymään. Olin muutenkin väsynyt ja alapää oli kipeä, mutta ei muuta kuin kata pöytää ja laita pöytää koreaksi ja tee välipalaa ja keitä kahvia ja tiskaa ja seurustele kahvipöydässä. En vain olisi jaksanut leipoa tai lähteä joka päivä kauppaan ostamaan vieraille keliakiapullaa ja maidotonta nisua ja karppivälipalaa.

Seuraavan kanssa en enää päästänytkään ketään kylään. Paitsi sen kaverin, joka toi tarjoomukset tullessaan ja ilmoitti sen soittaessaan etukäteen. Hän myös keitti itse kahvin ja kattoi minullekin ja passasi minulle pullat ja kahvit eteen.

Mutta sain tuosta yhdestä kirjoituksesta sellaisen käsityksen että kahvit kyllä tarjotaan ja tarjolle laitetaan jotakin hyvää. Mutta jos ei itse sitä hyvää tuo, saa tyytyä pelkkään kahviin? Tai sille voi sen jaffa keksin viskata kaapista. Koska hän ei tuonut mitään ruokaa tullessaan.

Rotinat on kyllä ihan kiva perinne yms. mutta itse en kyllä odota että ihmiset toisivat ruokaa kaappiini tms. Meillä se menee niin että vieraat tuovat jotakin vauvalle, hoitavat sillä välin kun vaikka minä rauhassa keittelen kahvit tai syön tms.

Mutta aina minä tarjoan kahvit ja pullaa vaikka siiihen päälle jos vieraita on tullut vauvaa katsomaan.

Etkö yhtään ajatellut ettei niitä kahveja ole pakko keittää ;) Aika idiootteja tuttavia sinulla jos niin olettavat :)

Ei kukaan oleta että minäkään keittäisin vastasynnyttäneenä. Mutta itse olen kokenut helpottavana että joku muukin jaksaa kanniskella vauvaa ja olen itse saanut tehdä edes pieniä arkisia askareita kahdella kädellä :D Minulla jo 3 lasta ja jokaisen kohdalla olen heidät päästäneet. Sektion jälkeenkin tuli porukkaa mutta enpä keittänyt kahveja eikä kuulkaas vieraat siitä suuttuneet :) Jaksamisen mukaan tuonkin kanssa hölömöt.

Vierailija
409/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa oli punertavia viiruja. Pyyhki hetkeä aiemmin poikansa nenäveriä ja käsipesu ilmeisesti ei kuulunut hyveisiinsä.

Vierailija
410/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjosin kaikille vauvaa katsomaan tulleille. Myös appivanhemmille, jotka singahtivat käymään tunti sen jälkeen, kun kotiuduin sairaalasta esikoisen synnyttyä. Sitä en muista, oliko tarjolla muuta kuin pakastepullaa.

Vierailija
411/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vieläkin etoaa, tuli näitä lukiessa mieleeni. Aikoinaan kävin työharjoittelussa siivoamassa vanhusten luona. Eräs mummeli tarjosi kahvit ja oli valmistanut kivan näköisiä leipiä, salaattia ja tomaattia ja juustoa päällä. Maku kuitenkin oli pikkaisen kellarista, ja kurkkasin leivän alapintaa. Siellä oli pari vihreää 2-eurosen kokoista vihreää homelänttiä. Hiki otsalla mietin, miten tästä selviän. Kilttinä ihmisenä päätin vaan ajatella isänmaata ja niellä leivän loppuun, ettei mummolle tule paha mieli.

Olin raskaana, ja appi sitten jostain syystä päätti passata minua (oltiin kahdestaan paikalla) ja teki voileivän. Haukkasin ison haukun ja ihmettelin tosiaan sitä maakellarin makua ja kurkkasin leivän alle. Koko alaosa leipää oli täysin homeessa. Minä vain en ollut kiltti vaan kiljuin ja kävin sylkemässä leivän roskiin ja hyökkäsin heidän leipäkaapilleen ja heitin loput leivät roskiin (kaikki täysin homeessa).

Toinen epämiellyttävä kokemus oli eräässä kahvilassa. Otin siskoni kanssa isot jätskiannokset, päällä oli kermavaahtoa ja suklaakonvehteja. Aloitimme annosten syömisen, mutta jo ekan lusikallisen jälkeen huomasin, miten suklaakonvehdista oli tippunut murusia kermavaahdolle. Ja ne muruset liikkuivat... Koko konvehti oli täynnä pienenpieniä matoja! Olisin saanut uuden annoksen mutta jostain syystä en halunnut. Ja siskonikin jätti oman annoksensa kesken.

Vierailija
412/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ystäväni on loistava leipomaan. Heillä on vaan aina niin saastaista, että ällöttää syödä heillä. Keittiön kaikki pinnat notkuu likaisia astioita ja kissat kiipeilee niitä nuolemassa. Roskis haisee ja tursuu jätteitä. Lattia on tahmea. Sen lemun keskellä tuntuu inhottavalta syödä mitään, varsinkaan, kun kaapeista kaivellaan viimeisiä puhtaita astioita ja tyhjennetään niistä ensin kuolleet kärpäset pois... Olen aina yrittänyt koventaa luontoni, hymyillä, kehua leivonnaisia, olla huomaamatta saastaisuutta ja ajatella, että vastustuskyky vaan vahvistuu. Enpä ole vielä saanut ruokamyrkytystä.

Vierailija
413/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis, että vastasyntyneen äiti ei ala nillittää mistään kaupan pullasta, jos se on ainut mitä sit kahvitellessa vedetään. Mitä hiton väliä? Vai meinaako porukka täällä ihan, että vieraan pitää väen väkisin alkaa leipomaan (vaikkei muuten ikinä)? Onneks en oo tienny tämmösistä etiketeistä, en varmaan olis ikinä uskaltanu mennä yhellekää vauvaantuneelle kylään siinä pelossa, että tulee nyrkkiä naamaan, jossei oo nisua :D Eiks ajatus oo tärkein, kaverit? Tai se kyläily itessään? Ei joillekin tuu ehkä mieleen välttämättä kaikki tollaset muutenkaan, vaikka olis ihan hyväntahtonenkin.

eiks se ole kavereille vähän ekstraa kun menee tapaamaan uutta tyyppiä ? et voisj jotenki juhlistaa. Ja sit ku sillä sun kamulla on vähä raskasta , ei esm saa kauheesti nukkua öisin, vosit vähä jeesata ja piristää vaikka sillee et veisit jotain syötävää mukaan.

Vai mitä meinaat ?

Vierailija
414/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni lähti vuodeksi ulkomaille ja kutsui sukulaiset läksiäisiin. Tarjolla oli pataruoka, johon hän oli tyhjentänyt kaapista kaiken mahdollisen, mausteista alkaen. Sapuska oli niin tulista, ettei oikein pystynyt syömään. Samoin kaikki viinakset oli kaadettu yhteen saaviin booliksi. Erikoisen makuista.

Hemmetin kätevää! :D

Vierailija
415/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä pakko se oli leipoa? Kaupan pulla olisi saanut kelvata. Vai onko se tämä suomalainen ajatusmaailma, että kaikki pitää tehdä itse vaikka hampaat irvessä, apua ei pyydetä eikä väsymystä myönnetä.

Jos huomaa, ettei jaksakaan vieraita, niin aina voi sanoa lopuille kylään haluaville, että nyt pidetään viikon (tai kahden) tauko, kun on univelkaa yms.

Niinpä. Minä meinasin todella uuvahtaa näiden vauvavieraiden vuoksi

Vierailija
416/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraiden varalle. Näin me teimme. Meille on tärkeää, että vieraat saavat meillä jotain syödäkseen. Pidän tosi nolona sitä, jos ei ole mitään tarjottavaa. Eihän vierailun tarkoitus ole olla vieraiden kasvatustilanne.. Huhhun! Mutta mä asunkin Espoossa.

liekö kotoa opittua karjalaista perinnettä, mutta en ikinä mene pikkuvauvaperheeseen ilman omia eväitä. Ja joka kerta ne omat tuomiset siellä sitten syödään. Itse asiassa kun oma (toinen) vauvani syntyi, kävikin yksi vähän nolo juttu. Miehen veli perheineen tuli vauvaa katsomaan, ja meillä ei ollut oikeastaa mitään kahvipullaa varattuna (kun kuitenkin kaikki tuovat rotinoita). No, tämäpä perhe ei tuonut. Onneksi pakastimessa oli pussillinen karjalanpiirakoita ja jääkaapista löyty juustoa ja kinkkua. Niillä mentiin.

Siis ihanko tosi nykyään tämä vanha perinne on loppunut? Kun mennään vauvaperheeseen kylään, ei odoteta, että vastasynnyttänyt äiti passaa teille välipalaa. Perheeseen on tapana viedä rotinoita eli vieraat auttavat näin äitiä lapsivuodeaikana ja vievät pullaa ja muuta tuliaisiksi. Moni tuo vuokaruokia yms. Mutta yleisesti viedään pullaa ja piirakoita. Olisi kyllä kamalan noloa mennä passauttamaan itseään vastasynnyttäneelle äidille.

tarjosi jäätelön kanssa herneitä, kun ei pakastimessa ollutkaan marjoja. Mielenkiintoinen makuyhdistelmä! Toinen tarjoiluun liittyvä juttu tapahtui tässä taannoin, menimme katsomaan lähisukulaisten vauvaa, veimme lahjan ja kukkakimpun, mutta emme mitään tarjottavaa itse, olisi kai pitänyt. Vähän siinä odottelimme kahvia, mutta kun ei sitä alkanut kuulumaan, enkä kehdannut itse kysyä, voinko keittää, vaikka niinkin kai vauvaperheessä voisi tehdä, niin aloimme sitten tehdä lähtöä. Olin vähän mielessäni ajatellut, että lapset saisivat siellä välipalakseen jotakin kahvipöydästä, olimme kuitenkin noin 60 km:n päästä ajelleet. No, kun melkein olimme takit päällä ovella menossa, niin talon isäntä sanoi, että juodaan nyt ihmeessä kahvit ja kaivoi esiin jotain kaupan kakkua pakastimesta ja esitteli sivupöydältä, mitä syötävää jotkut toiset vieraat olivat tuoneet. Tuli vähän nolo olo ja siinä vaiheessa kun tajusin, että meidän lapsille ei ole aikomustakaan tarjota mitään, niin kumosin äkkiä kahvini ja sanoin, että meidän pitää lähteä. Omat lapsensa pyysi välipalalle samaan aikaan. Huhhuh.

Olenko sitten pieni poikkeus? :O Minä en ole koskaan odottanut että vieraiden pitäisi tuoda jotakin syötävää kun vauvaa tulevat katsomaan. Jos ovat tuoneet, se on laitettu tarjolle ja siitä ovat saaneet syödä myös ne jotka eivät tuoneet mitään. Minusta on noloa ottaa lahja vastaan mutta sitten ei edes tarjota mitään kahvin kanssa. Vaikka kuinka olen vastasynnyttänyt, en sektionkaan jälkeen jättänyt vieraita kuivin suin :) Tai jättänyt tarjoamatta pullaa tms. Niitä nyt teen aina pakkaseen varmuuden vuoksi. Noloa jättää tarjoamatta. Kertoo jo paljon isäntäperheestä jos eivät tarjoa mitään vain sen takia koska ei vieraat huomanneet tuoda omia pulliaan mukana...

Vierailija
417/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton emäntä kehtasi sitten sanoa, että olisi heillä suklaakeksejäkin, mutta ei viitsi antaa ettei lapset sitten sotke joka paikkaa... oliko pakko mainostaa niitä keksejä, jos ei aio tarjota?

Kai niille kakaroille nyt pelkät kaurakeksitkin riitti, ehkä tämä emäntä ei tajunnut tehneensä vuoden suurinta etikettivirhettä kun sattui ohimennen mainitsemaan suklaakeksit?

Huoh, kun mikään ei riitä...

Vierailija
418/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epäkohteliasta mennä kylään ilman tarjottavia

Jos ne rotinat EI OLE tapana, ts. ei ole kuullutkaan mistää rotinoista (mä vasta täällä), niin miten se on epäkohteliasta? En minä pitänyt vauvaa katsomaan tulevia vieraitani epäkohteliaina, kun toivat "pelkän" lahjan, kun en osannut edes odottaa että toisivat syötävää. Ymmärrätkö, kaikilla ei ole samoja tapoja kuin sinulla...

Vierailija
419/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme sopineet että me ostetaan muut ruoat mutta tämä toinen pariskunta ostaisi salaatin. (siis ajattelin että salaattia, tomaattia. kurkkua ym. mitä voisi sitten syödä aamiaisellakin leivän päällä) No, kun he saapuivat he toivat pienen rasiallisen kaupan lihatiskiltä ostettua valmista salaattia.

Yleensä kai "salaatilla" tarkoitetaan ruoan kanssa syötävää valmissalaattia (valmista joko ostettaessa tai sitten ainekset > valmistetaan), leivänpäälliset on leivänpäällisiä?

Vierailija
420/580 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ananasta pitsassa, aurajuustoa joka paikassa ja vuohenjuustoa (kun se Suomeenkin on rantautunut ja kuulemma on muodikasta). Oma tuttavapiirimme ei onneksi tarjoa tällaisia mauttomuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän