Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?
Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi.
Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vain murto-osassa parisuhteita nainen tienaa enemmän kuin mies. Mikähän näissä parisuhteissa saa naisen asumaan vauvapalstalla ja vastaamaan näihin "työnjako perheissä" -keskusteluihin. Ainakin vapaa-aikaa tuntuu riittävän, joten työuupumusta ei ole. Joku huonommin asioista tietävä voisi veikata valehtelua, mutta miksi joku haluaisi valehdella anonyymillä palstalla. Palstamammat ei koskaan valehtele. Korkeintaan silloin tällöin kun pääsee mukaan haukkumaan miehiä vaikka itsellä ei edes sellaista ole. Onhan se tärkeää tukea siskoja ja kuulua porukkaan.
Aika paskapuhetta. Vaimoni tekee 80 tuntista viikkoa, mutta on myös vapaalla sen pari viikkoa. Ja tienaa paremmin kuin minä. Pitäisiköhän sunkin tutustua eri työaikakäytäntöihin?
M58
En ennen yhteenmuuttoa luvannut miehelle tehdä mitään kotitöitä. Miksi siis tekisin, kun mies ei etukäteen asiaa minulta varmistanut?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo yksi nyt oikeasti on joku kimiräikkönen, joka tekee oikeasti massia niin paljon ettei ole huolta huomisesta ikinä, ni ehkä joo siinä tapauksessa mielestäni kotitöiden skippaaminen on ok. Hän maksaa tietenkin siivoojat ja kokit.
Lastenhoito tosin ei pitäisi olla kauppatavaraa. Rikkaankin isän tulisi kyllä kyetä olemaan läsnä lastensa elämässä.
Se on tappi-inkkeli, työtön luuseri. Vässyttää täällä 7-23.
Mä tienaan enemmän, teen pidempiä työpäiviä ja matkustan töiden vuoksi paljon joten mies tekee valtaosan kotitöistä. Kun olin lasten kanssa kotona hoitovapaalla tein about kaikki. Aikansa kutakin.
Minä ainakin autan miestäni kotitöissä niin paljon kuin jaksan.
Miten mulla on sellainen olo, että nämä tasajakopirkot elävät ylhäisessä yksinäisyydessään. Ehkä ovat parisuhdetta kokeilleet, mutta eihän siitä tuollaisella kiihkoilulla mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan enemmän, teen pidempiä työpäiviä ja matkustan töiden vuoksi paljon joten mies tekee valtaosan kotitöistä. Kun olin lasten kanssa kotona hoitovapaalla tein about kaikki. Aikansa kutakin.
Onhan se 50/50 tavallaan tuokin
Vierailija kirjoitti:
Miten mulla on sellainen olo, että nämä tasajakopirkot elävät ylhäisessä yksinäisyydessään. Ehkä ovat parisuhdetta kokeilleet, mutta eihän siitä tuollaisella kiihkoilulla mitään tule.
Sinähän se yksiöläävässsi yksin istut. Kitiset täälläkin naista itsellesi aina heti aamuseiskalta😂😂😂😂
Vastaan miehenä, vaikka naisilta kysyttiinkin.
Meillä on vaimon kanssa diili että hän hoitaa kodin siivoamisen, tiskin, pyykit. Ja jos tarkkoja ollaan niin mun ei edes anneta niitä juurikaan tehdä kun en tee niitä oikein. Mutta se ei nyt ollut pointti.
Vaan se että mulle sen sijaan lankeaa se nurmikon leikkuu kesällä 4-5 päivän välein (vie jo kauemmin kuin siivoaminen), sekä koiran ulosvienti aina muulloin paitsi iltavuorossa. Myös saattaa olla että kun tulen klo 23.30 iltavuorosta, saattaa olla lappu pöydällä että fillaristani puhkesi kumi, paikkaatko aamuksi kun lähden töihin. Ja minähän lähden autotalliin tunniksi paikkaamaan vaikka kuinka väsyttäisi. Ja en valita. Kerran myös jouduin keskellä yötä samaan hommaan kun tulin baarista työporukan huveista.
Roskat vien ja joskus astianpesukoneen tyhjennän, vaimo hoitaa muut kodin sisällä, minä ulkona.
Tämä on meillä työnjako ollut nyt 19 vuotta ja se sopii molemmille oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tasajaon pitäisi mennä ihan luonnostaan. Se, joka näkee jotain tehtävää, tekee sen. Silloin homma toimii eikä esimerkiksi puolison äkillinen sairaalaan joutuminen saa aikaan kaaosta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma siinä tasajaossa on? Pitäisikö saada maata sohvalla sillä aikaa, kun toinen tekee kaikki kotihommat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn. Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran.
Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin.
Ompele verhot. Edes kerran, edes yhden ainoan kerran. Mankeli lakanat ja pese ikkunat ja sauna, edes kerran kai se edes kerran onnistuu. Putsaa myös se nukkasihti kun pyykkiä peset ha pese samalla lattiakaivo
Mitä ihmettä? Onko joku nainen joskus puhdistanut lattiakaivon?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vaimon kanssa diili että hän hoitaa kodin siivoamisen, tiskin, pyykit. Ja jos tarkkoja ollaan niin mun ei edes anneta niitä juurikaan tehdä kun en tee niitä oikein. Mutta se ei nyt ollut pointti.
Vaan se että mulle sen sijaan lankeaa se nurmikon leikkuu kesällä 4-5 päivän välein (vie jo kauemmin kuin siivoaminen), sekä koiran ulosvienti aina muulloin paitsi iltavuorossa. Myös saattaa olla että kun tulen klo 23.30 iltavuorosta, saattaa olla lappu pöydällä että fillaristani puhkesi kumi, paikkaatko aamuksi kun lähden töihin. Ja minähän lähden autotalliin tunniksi paikkaamaan vaikka kuinka väsyttäisi. Ja en valita. Kerran myös jouduin keskellä yötä samaan hommaan kun tulin baarista työporukan huveista.
Roskat vien ja joskus astianpesukoneen tyhjennän, vaimo hoitaa muut kodin sisällä, minä ulkona.
Tämä on meillä työnjako ollut nyt 19 vuotta ja se
Eli vaimosi tekee tässä sadussa 95 prosenttia ja sinä 5 prosenttia.
Numerot ei taida olla vahvin lajisi, inkkeli!
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala, että ihan 4-5 päivän välein joutuu nurmikkoa leikkaamaan kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn. Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran.
Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin.
Ompele verhot. Edes kerran, edes yhden ainoan kerran. Mankeli lakanat ja pese ikkunat ja sauna, edes kerran kai se edes kerran onnistuu. Putsaa myös se nukkasihti kun pyykkiä peset ha pese samalla lattiakaivo
Mitä ihmettä? Onko joku nainen joskus puhdistanut lattiakaivon?
Sehän on ihan vakio kylppäriä pestessä. Onko muka joku mies joskus tehnyt sitä?
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin kuule. Me olemme hyvinkin onnellisissa ja tasapainoisissa suhteissa. Vastaus otsikon kysymykseen: emme vaadi. Meidän miehet älyää jotain itsekin.
Ehkä tosiaan ne jotka ovat joutuneet vaatimaan, ovat onnellisesti yksinään. Siinä saatat olla oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin autan miestäni kotitöissä niin paljon kuin jaksan.
Wow, miehesi on varmasti onnellinen ahkerasta vaimosta. Kaikki miehen kaveritkin on kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi vaimoni. Olisihan se hullua, kun teen puolet pidempää työviikkoa kuin hän, eli en ole myöskään kotona sotkemassa ja siivoamassa yhtä paljon. Maksan toki vastaavasti enemmän perheemme kuluista.
Miksi sinun pitää saada sluibailla kotitöistä vain siksi että saat tehdä uraa ja kerryttää eläkettä?
Teeppä itse kahta työtä, 140% työviikkoja ja tule sitten kertomaan, minkä verran paukkuja riittää kotitöihin.
Toki teen kotitöitä, mutta en yhtä paljon kuin vaimoni. Hänelle ei tilannetta ole edes tarvinnut rautalangasta vääntää, kuten nyt sinulle.
Miksi teet kahta työtä? Hyötyykö vaimosi siitä taloudellisesti?
Totta kai hyötyy. Ja lapset harrastuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaas ihan piruuttanne joskus osia. Voi olla avartava kokemus molemmille.
Siis oikeesti, miten tuollaista miestä voi kunnioittaa. Mahtaa olla hyvä s*ksielämä. Epäilen.
Toivottavasti tää edes sit tienaa paremmin ja hoitaa enemmän niitä kuluja.
Jos tuo yksi nyt oikeasti on joku kimiräikkönen, joka tekee oikeasti massia niin paljon ettei ole huolta huomisesta ikinä, ni ehkä joo siinä tapauksessa mielestäni kotitöiden skippaaminen on ok. Hän maksaa tietenkin siivoojat ja kokit.
Lastenhoito tosin ei pitäisi olla kauppatavaraa. Rikkaankin isän tulisi kyllä kyetä olemaan läsnä lastensa elämässä.