Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kasvisruuassa kiehtoo teitä? Maku, keveys vai joku muu?

Vierailija
29.07.2025 |

Saa kertoa.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi eettisyys on aika - hm - tekopyhää. Monet kuitenkin käyttävät villavaatteita, nahkakenkiä ja laukkuja jne

Vegaanina en käytä, ja muutenkin on aika vaikea sanoa päälle päin, onko jonkun kengät nahkaa vai vegaanista keinonahkaa. Mutta siis eettiset syyt ovat ne tärkeimmät, sitten ekologiset ja humanitääriset. Toki kasvisruoat maistuvat myös hyvälle. Vuosikymmenien tottumuksella.

Niimpä, ja ruoka on kuitenkin se merkityksellisin koska sitä kulutetaan koko ajan. Ilokseni juhannusostoksilla pistin merkille miten paljon jengi valitsi ruokakoriinsa vege vaihtoehtoja! Sillä on oikeesti merkitystä kun ajattelee mitä sitä elämänsä aikana ihminen kerkee suuhunsa laittaakaan :)

Vierailija
42/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit on yksi pahimpia hihhulieta lajeja sama ne jotka uskovat jälleen näkimissin. Itse uskon sieluun ja historiaan sekä biologiaan.

Jotkut eläimet syövät eläimiä niinkuin olevat tehneet miljardeja vuosia tai vähintään miljoonia...jopa ennen ihmistä. mikä ihmisessä olIsi jotain erikoista?

luomkkunnan kruunu ja paskan marjat. Ainostaan ihminen on tehnyt tietoisesti tuhoa ja sitä tapahtuu nykyäänkin.

Ihminen voi kuitenkin eettisesti elättää eläimiä. Teurastuttaa eettisesti ja ruokkia lapsensa ilman mitään ideologeja. kuinkakohan monella vegaanilla on muuten lapsia? Yhden pariskunnan tiedän, kovin hentosia olivat. 80-luvulta.

Et osaa vastata kysymykseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleiden eläinten puuttuminen.

Vierailija
44/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan pysty syömään lihaa paljon. Tulee ähky olo. 

Vierailija
45/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä paskaa on kasvisruoka. Yäk.

Vierailija
46/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Erittäin pahaa.

Vierailija
47/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana nähdä näin paljon kasvissyöjiä! Toivon kaikkea hyvää teille <3

Vierailija
48/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit on yksi pahimpia hihhulieta lajeja sama ne jotka uskovat jälleen näkimissin. Itse uskon sieluun ja historiaan sekä biologiaan.

Jotkut eläimet syövät eläimiä niinkuin olevat tehneet miljardeja vuosia tai vähintään miljoonia...jopa ennen ihmistä. mikä ihmisessä olIsi jotain erikoista?

luomkkunnan kruunu ja paskan marjat. Ainostaan ihminen on tehnyt tietoisesti tuhoa ja sitä tapahtuu nykyäänkin.

Ihminen voi kuitenkin eettisesti elättää eläimiä. Teurastuttaa eettisesti ja ruokkia lapsensa ilman mitään ideologeja. kuinkakohan monella vegaanilla on muuten lapsia? Yhden pariskunnan tiedän, kovin hentosia olivat. 80-luvulta.

Et osaa vastata kysymykseen?

Syön kasvisruokia mutta en oikein  siedä vegaaneja koska niillä on joku maailmanparantamis ideologia vaikka eläimet ympärilläsi syövät toisia eläimiä. No ei kaikki. Vietän aikaa luonnossa, mökilleillä, etsin sieniä varon astumasta maa-ampiais mehiläis-pesiin. Sellanenkin tuli vastaan. Pulahtelen luonnon vesissä. suvussa on ollut eläimiä melkein joka sorttia. ja aika monelle se liha on kelvannut, mmuutakin on tarjottu. Että talaisin luontoon mutta nää vegaanit on niiiin vieraantuneet luonnosta ja yleensä löytyvät kaupunki-ympyröistä. TÄMÄ:.  Tykkään kasvisruuasta mutat en unohda lihaa. ja niin kauna kun elukat syö lihaa niin tämmännen ihmiselukka syö lihaa. Kohta varmaan tulee kaneettias kielioppivirheistä. kirjoitan kuten puhun ja nämä kun ovat keskustelupalstoja

Vierailija
49/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha on jotenkin epämääräistä/ epämiellyttävää. Kasvikset ovat hyviä, maistuvia, ei tarvi ketään tappaa niiden takia.

Eikö? Aika paljon pikkuotuksia kuolee kasvinviljelyn sivutuotoksena, puhumattakaan luonnosta ja sen monimuotoisuudesta

Tää. Nautaa olis mahdollista "tuottaa" hiilinegatiivisesti ja monimuotoisuutta lisäten, mikä ei taida kasvisten kohdalla olla mahdollista. Laiduntaminen on ympäristön kannalta melko olennaista.

Kahdeksalle miljardille ihmiselle? Miinus toki ne, joille nauta on pyhä.

Vierailija
50/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monipuolisuus. Kasvikunnan syötäviä on  todella paljon ja monenlaisia.   Maut ja makutuntuma. Se että saa kuituja ja vitamiinejä. 

Syön myös lihaa, kalaa ja äyriäisiä. 

Vierailija
51/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti väärässä ketjussa. Lue aloitus uudelleen ja mieti vastasitko siihen? Vai iskikö vain ahdistus, kun et jostain syystä itse tee ettisiä valintoja?

Vierailija
52/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ruokaa siinä missä mikä muu tahansa ruoka.

Ainoa ruokakriteeri minulla on, että ruoka ei saa olla pahaa tai mautonta. Tämä tosin karsii valtavan määrän puolituttujen kotikokkailuista pois, sillä valtaosa ihmisistä ei osaa tehdä ruokaa.

Vierailija
53/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vetoaa vastauksissaan eettisyyteen ja silti puputtaa talvikauden ulkomailta tuotuja kasviksia, joiden viljely tuhoaa ympäristöä, aiheuttaa kurjuutta lähiseutujen asukkaille ja on muutenkin hyvin arveluttavaa eettisyydeltään.

Itse en suoraan sanottuna välitä saati ole tekopyhä ja syön kevyin mielin avokadoja, Espanjan tomaatteja, erilaisia hedelmiä jne., vaikka tiedän minkälaista tuhoa ne saavat aikaiseksi

Vierailija
54/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on oksettavaa. En voisi syödä myöskään matoja, toukkia, kissanpentuja jne. Olen ollut lähes 30-vuotta kasvissyöjä ja jo lihan haju oksettaa mua. Kasvisruoka on ihanaa ja hyvää. Se on terveellistä, kaunista, hyväntuoksuista... sitä voi syödä paljon ja se on silti terveellistä.

Mun lemppareita on sieniruuat, raastekeitot, pizzat ja pastat. Tai ihan vaan pannulla paistetut rakuunaporkkanat, tuoreet mansikat/karpalot, vesimeloni, uuniperuna tuorejuustolla ja ruohosipulilla... ei tarvitse olla monimutkaista.

Vierailija
55/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maku ja eettisyys ynnä se, että kun syön kasvisruokaa, en tarvitse kolesterolilääkitystä. 

Vierailija
56/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen usein kasvisvaihtoehdon, koska olen lihan suhteen nirso ja minua ällöttävät tietynlaiset lihat, ts. niiden koostumus. Kasvisruoka on varma vaihtoehto. Kotona olen sekasyöjä, koska voin valmistaa lihat oman makuni mukaan. Valintani ei perustu ilmastosyihin, tietysti on vain plussaa etten syö eläintä.

Vierailija
57/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsen usein kasvisvaihtoehdon, koska olen lihan suhteen nirso ja minua ällöttävät tietynlaiset lihat, ts. niiden koostumus. Kasvisruoka on varma vaihtoehto. Kotona olen sekasyöjä, koska voin valmistaa lihat oman makuni mukaan. Valintani ei perustu ilmastosyihin, tietysti on vain plussaa etten syö eläintä.

Lihassa kieltämättä ällöttää jänteet ja suonet.

Vierailija
58/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha on jotenkin epämääräistä/ epämiellyttävää. Kasvikset ovat hyviä, maistuvia, ei tarvi ketään tappaa niiden takia.

Aikamoinen määrä hyönteisiä ja jyrsijöitä, liskoja, sammakoita tms. kuolee kasviksia viljeltäessä. Vai eivätkö nämä ole merkityksellisiä, kun eivät ole söpöjä?

Vierailija
59/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö? Aika paljon pikkuotuksia kuolee kasvinviljelyn sivutuotoksena, puhumattakaan luonnosta ja sen monimuotoisuudesta

Tää. Nautaa olis mahdollista "tuottaa" hiilinegatiivisesti ja monimuotoisuutta lisäten, mikä ei taida kasvisten kohdalla olla mahdollista. Laiduntaminen on ympäristön kannalta melko olennaista.

Kahdeksalle miljardille ihmiselle? Miinus toki ne, joille nauta on pyhä.

Oletko ikinä nähnyt, miten intialaiset kohtelevat näitä "pyhiä" eläimiään? Syövät raukat roskia henkensä pitimiksi ja ihmiset surutta ajavat autoilla yli, mutta koska eläin on pyhä, sitä ei voi lopettaa joten sitten kokee kaamean kuoleman tai kituu loppuelämänsä.

Vierailija
60/87 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä metsästävä sekasyöjä, joka syö suurimmaksi osaksi kasvisruokaa. Kotona kokataan sekasyöjäpuolison ja lasten kanssa usein ihan vegaanistakin sapuskaa. Olen oikeastaan aika ylpeä, että osaan nykyään laittaa hyvää kasvisruokaa. Mulle lihansyönti ei ole identiteettikysymys vaan syön kasviksia ilmasto- ja eettisistä syistä. Kasviksista tehty arkiruoka on myös edullista. Liha kuuluu meillä juhlapäiviin, ja silloin laitetaan ja nautitaan itse pyydettyä lihaa pitkän kaavan mukaan. Väitän että nöyryydellä pyydetty ja vaivalla ruuaksi käsitelty eläin tulee kunnioitetuksi ja arvostetuksi ihan eri tavalla kuin tehotuotannossa tapetut eläimet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan