Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et ole uskovainen?

Vierailija
28.07.2025 |

Miksi sinä et ole etkä edes tahdo olla uskovainen?

Kommentit (357)

Vierailija
141/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti, totisesti: tulee aika ja se on jo nyt jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää, sillä Isä, elämän lähde, on tehnyt myös Pojasta elämän lähteen. Isä on myös antanut hänelle tuomiovallan, koska hän on Ihmisen Poika. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.

Pyydettiinkö sinulta saarnaa? Ei pyydetty, vaan ketjussa pyydettiin kaltaisiltani uskomattomilta syytä uskomattomuuteen.

Vierailija
142/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti, totisesti: tulee aika ja se on jo nyt jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää, sillä Isä, elämän lähde, on tehnyt myös Pojasta elämän lähteen. Isä on myös antanut hänelle tuomiovallan, koska hän on Ihmisen Poika. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.

Pyydettiinkö sinulta saarnaa? Ei pyydetty, vaan ketjussa pyydettiin kaltaisiltani uskomattomilta syytä uskomattomuuteen.

Lisäkysymys sinulle. 

Miten ajattelet maailman synnyn? Evoluutiolla? Tuoko se todella tyydyttävän vastauksen?

Miksi ihmisellä tulee huono omatunto kun se tekee väärin? Valehtelee, varastaa, tekee vääryyttä? Mistä se tulee? Miksi ja miten evoluutio/ sattuma saa sellaisen aikaan?

Eikö ihmiselämän tarkoitus/ merkitys kiinnosta? Miksi me olemme täällä? Mikä merkitys tällä kaikella on? Miksi maailma on täynnä pahuutta? Miksi valtiot sotii toisiaan vastaan, tuhotaan, varastetaan, tapetaan. Aina.

Onko se sen arvoista? Tässä hetken nautinnossa vain ottaa kaikki se mikä helposti saadaan maailmasta irti, omakseen iankaikkisen elämän hinnalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon evoluutioon. En usko Eevan syntymistä miehen kylkiluusta, en usko hyvän ja pahan tiedon puu-tarinaa käärmeineen. En usko, että kaikki ihmiset kärsivät kollektiivisesti Aatamin virheestä. En usko ikuiseen rangaistukseen elämän aikaisista synneistä. En ymmärrä,  missä vaiheessa ihmiselle tuli sielu, siis vanhemmilla ei ollut, mutta lapsella oli.

Uskontoa ei tarvita siihen, että ihmiset kohtelevat toisiaan hyvin ja moraalisesti, eikä varsinkaan rangaistuksella pelottelemista.

Aivan oikein,  hyvä ja kaikkivaltias Jumala ei ikinä antaisi omien lastensa kärsiä sairauksista tai väkivallasta, joka jotenkin johtuu kaukaisen sukulaisen yhdestä teosta.

Eivät ateistit tai muunuskoiset ihmiset mitenkään erikoisesti kieriskele ihanissa synneissä, miksi niin ajattelet? Käykö jotenkin kateeksi, odotatko vaikka niitä ihania paratiisin neitsyitä?

.

Vierailija
144/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten ajattelet maailman synnyn? Evoluutiolla?

Miksi ihmisellä tulee huono omatunto kun se tekee väärin? Valehtelee, varastaa, tekee vääryyttä? Mistä se tulee? Miksi ja miten evoluutio/ sattuma saa sellaisen aikaan?

Eikö ihmiselämän tarkoitus/ merkitys kiinnosta?"

Ei evoluutio liity maailman syntyyn mitenkään. Sen selittää Big Bang -teoria.

Ihmisellä on huono omatunto, koska on rikkonut OMAA moraaliaan. Moraali ei siis synny pyhiä kirjoituksia lukemalla, vaan se pitää itse sisäistää. Moraali ei myöskään tule evoluutiosta, koska meillä jokaisella on hieman erilainen moraalikäsitys.

Ihmiselämän tarkoituksenkin jokainen asettaa itse itselleen.

Vierailija
145/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon evoluutioon. En usko Eevan syntymistä miehen kylkiluusta, en usko hyvän ja pahan tiedon puu-tarinaa käärmeineen. En usko, että kaikki ihmiset kärsivät kollektiivisesti Aatamin virheestä. En usko ikuiseen rangaistukseen elämän aikaisista synneistä. En ymmärrä,  missä vaiheessa ihmiselle tuli sielu, siis vanhemmilla ei ollut, mutta lapsella oli.

Uskontoa ei tarvita siihen, että ihmiset kohtelevat toisiaan hyvin ja moraalisesti, eikä varsinkaan rangaistuksella pelottelemista..

Hei kiitos vastauksista, juuri tällaisia rehellisiä ajatuksia halusinkin kuulla. 

Tarina Eedenin hyvän ja pahan tiedon puusta on symbolinen ja hengellinen. Puut symboloi Jumalan tahtoa ja paholaisen tahtoa. Maailmassa ei ole kolmatta, ihmisen omaa tahtoa vaikka niin moni ajattelee. Toki, voi tarina olla samalla todellinenkin, mutta merkitys on tärkein. Paholainen houkutteli ihmisen eroon Jumalasta sillä että ihminen voisi olla Jumalan kaltainen, tietäen itse hyvän sekä pahan. Tässä vaiheessa ihmisen yhteys Jumalaan katkesi ja ihminen alkoi laittaa oman moraalin ja ymmärryksen hyvästä ja pahasta Jumalan tahdon edelle. Siksi maailmassa ei ole enää rauhaa, jokainen ihminen määrittelee itse. 

Sanot: "Eivät ateistit ym. mitenkään erikoisesti kieriskele synnissä". Olen samaa mieltä. Toki, kaikki me ollaan syntiä tehty ja kaikki samalla tapaa tuomion alaisia, mutta se että moni ateisti omaa hyvän moraalin ja oikeuden tajun - olen samaa mieltä. Mutta, meillä ihmisillä on taipumus taivuttaa oikeaa ja väärää oman etsimme nojalla. Ihmiset luottaa omaan ymmärrykseen, jokainen omalla tavallaan. Me ei anneta Jumalalle sitä valtaa määritellä oikea ja väärä vaikka hän maailman Luojana tietää mikä on meille parhaaksi. Jumala on nimittäin rakkaus. Se että määrittelemme itse, palvelee paholaisen tahtoa. 

Ikuinen rangaistus: Se on oikeastaan sitä mitä me jo tässä elämässä valitsemme. Elää erossa Jumalasta. Jumala vaikuttaa tässä elämässä myös sinunkin elämässä vaikka et siihen usko. Kaikki hyvä, rakkaus, valo ja rauha on Jumalasta. Viimeinen tuomio on se että pahuus hävitetään lopullisesti. Me ihmiset tässä ruumiissa ollaan tuhon omat ja tuomion alaisia. Synti vaatii sovituksen ja jokainen joka on ikinä syntiä tehnyt, tarvitsee Jeesuksen joka on lahja kaikille - se täytyy vain ottaa vastaan. 

Me olemme:

Ruumis

Sielu - Ajattelu, tunteet, muistot. Sielu on ihmisillä ollut aina. 

Henki - Henki on meissä se millä olemme yhteydessä Jumalaan. Jumala sanoi Eedenissä ihmisille, "sinä päivänä kun siitä (puusta) syöt,  olet kuoleman oma." Ihminen ei kuollut ruumiillisesti kuin vasta kun hänet karkotettiin elämän puun ääreltä. Ihminen kuoli hengellisesti sinä päivänä ja yhteys Jumalaan katkesi. Meille tuli perisynti ja ihminen syntyjään jopa vihaa Jumalaan. Kaikki hengellinen elämä meihin tulee rakentaa ulkoapäin, luonnollinen tila meissä kapinoi Jumalaa vastaan. 

Kun ihminen syntyy uskon kautta uudesti ylhäältä, eli saa Pyhän Hengen, yhteys Jumalaan palaa. Ei samanlaisena, mutta kuitenkin niin että jo tässä elämän ajassa pystymme kuulemaan Jumalaa ja elämään yhteydessä häneen. (Tätä ei monesti opeteta kirkossa, koska valta osa kirkon papeista ei ole uudestisyntyneitä ja heiltä puuttuu oma kokemus asiasta. "He ovat teologeja", osaavat kyllä Raamattua mutta ei yliopisto tee kenenkään henkeä eläväksi. Tällä paikkakunnalla tiedän että vain yksi lukuisista papeista on uudestisyntynyt).

Vierailija
146/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on huono omatunto, koska on rikkonut OMAA moraaliaan. Moraali ei siis synny pyhiä kirjoituksia lukemalla, vaan se pitää itse sisäistää. Moraali ei myöskään tule evoluutiosta, koska meillä jokaisella on hieman erilainen moraalikäsitys.

Riittääkö Big Bang teoria teille? Mitä se selittää? Tuliko kaikki tyhjästä? Tuliko aika tyhjästä? Miten tyhjästä voi tulla mitään, tai ellei ollut tyhjää vaan jotain muuta, mistä se tuli?

Koska tyhjästä ei tule mitään, ja jos jotain oli, kuka sen oli luonut?

Vierailija
147/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen suhtautumaan varauksellisesti sellaisiin henkilöihin, jotka kertovat pystyvänsä kuulemaan Jumalaa ja elämään yhteydessä häneen. Tämä on vain ystävällinen elämänkokemukseen perustuva huomio.

Vierailija
148/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun minulla on toimivat aivot niin en tarvitse uskoa mihinkään. 

Vierailija
149/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen suhtautumaan varauksellisesti sellaisiin henkilöihin, jotka kertovat pystyvänsä kuulemaan Jumalaa ja elämään yhteydessä häneen. Tämä on vain ystävällinen elämänkokemukseen perustuva huomio.

Jumalan ääntä ei kuulla korvilla, mutta Jumala puhuu ihmisille monin tavoin. Pääasiassa sanansa kautta mutta hyvin monin eri tavoin. 

Jumala ohjaa ja johdattaa tänä päivänä uskovia myös. Jumala on sama mitä hän oli Abrahamin, Mooseksen ja Joosefin aikaankin. Kyse on siitä kuinka lähellä häntä haluamme elää. 

Miten sinä uskovana näet? Että Jumala puhuu ihmisille vasta kuoleman jälkeen?

Vierailija
150/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen buddhalainen. M28

Vierailija
151/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnontieteet selvittävät vähitellen kuinka kaikki toimii. Joskus maailmaa ymmärrettiin niin huonosti, että salaman iskiessä ajateltiin että jonkun jumalolennon piti se heittää maahan. Sittemmin on ymmärretty paremmin ukkospilven ja sähkön yhteys. Kehitys on joskus hidasta, mutta hiljalleen tarvetta selitykselle "joku setä sen tekee," on vähemmän. Siksi en usko mihinkään uskontoon. Yhtä vähän kaikkiin lähi-idän uskontoihin (islam, kristinusko), intian hindulaisuuteen ja kaikenmaailman kristalleihin. Jos joku tulee onnelliseksi uskossaan, ihan vapaasti kunhan noudattaa Suomen lakeja noin muuten tekemisissään.

Vierailija
152/357 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole riittävästi uskoa olla ateisti.

Vierailija
153/357 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Raamatun. Siis kokonaan. Luin sen sydämellä ja järjellä. Sen jälkeen mietin miten sen vaikuttaa tosielämässä. Laitoin kirjan pois, vapautuneena epävarmuudesta. Ei, maailmassa ei ole jumalia. Eikä enkeleitä tai paholaista. Teen hyvää koska haluan, en koska joku taho pakottaa siihen.

Vierailija
154/357 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii kyllä jo aika sokeaa uskoa että voi vakavalla naamalla sanoa että universumin verran materiaa pölähti täysin tyhjästä ilman kummempaa tarkoitusta ja sen jälkeen elämää syntyi elottomasta materiasta sattumalta 😅

Vierailija
155/357 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö Big Bang teoria teille? Mitä se selittää? Tuliko kaikki tyhjästä? Tuliko aika tyhjästä? Miten tyhjästä voi tulla mitään, tai ellei ollut tyhjää vaan jotain muuta, mistä se tuli?

Koska tyhjästä ei tule mitään, ja jos jotain oli, kuka sen oli luonut?

Tuo tyhjästä ei voi tulla mitään -ajattelu on naurettavaa uskovaisilla, koska luotiinhan maapallokin tyhjästä. "Alussa jumala loi taivaan ja maan".

Ja aina kiistetään myös se, että tyhjästähän jumalakin on tullut.

156/357 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö Big Bang teoria teille? Mitä se selittää? Tuliko kaikki tyhjästä? Tuliko aika tyhjästä? Miten tyhjästä

Jos kaikella pitää olla joku luoja, niin Jumalallakin pitää olla luoja.

Vierailija
157/357 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontoa ei tarvita siihen, että ihmiset kohtelevat toisiaan hyvin ja moraalisesti, eikä varsinkaan rangaistuksella pelottelemista.

Aivan oikein,  hyvä ja kaikkivaltias Jumala ei ikinä antaisi omien lastensa kärsiä sairauksista tai väkivallasta, joka jotenkin johtuu kaukaisen sukulaisen yhdestä teosta.

Eivät ateistit tai muunuskoiset ihmiset mitenkään erikoisesti kieriskele ihanissa synneissä, miksi niin ajattelet? Käykö jotenkin kateeksi, odotatko vaikka niitä ihania paratiisin neitsyitä?

Paratiisin neitsyitä?

Vierailija
158/357 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole riittävästi uskoa olla ateisti.

Nyt tuli ehkä ketjun kryptisin kommentti :)

Tuossa ei ole mitään tolkkua. Ateismi ei vaadi uskoa lainkaan. Kulunutta vertausta käyttääkseni postimerkkien keräilemättömyyskään ei ole aktiivista toimintaa, eikä se edellytä "harrastajaltaan" edes tajuissaan olemista.

159/357 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rangaistuksella pelottelemista..

Hei kiitos vastauksista, juuri tällaisia rehellisiä ajatuksia halusinkin kuulla. 

Paholainen houkutteli ihmisen

Miksi Jumala on luonut paholaisen? Miksi hän antoi paholaiselle kyvyn nousta kapinaan? Miksi ei Jumala tuhoa paholaista? 

Vierailija
160/357 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin Raamatun. Siis kokonaan. Luin sen sydämellä ja järjellä. Sen jälkeen mietin miten sen vaikuttaa tosielämässä. Laitoin kirjan pois, vapautuneena epävarmuudesta. Ei, maailmassa ei ole jumalia. Eikä enkeleitä tai paholaista. Teen hyvää koska haluan, en koska joku taho pakottaa siihen.

Hyvä että luit. Mielestäni on jopa syvä sivistyksen puute jos kristityssä maassa asuva kristitty, ei ole koskaan lukenut Raamattua. Sinulla jäi kuitenkin koko ydin sanoma sieltä lukematta. 

Mikä taho pakottaa hyvän tekemiseen? Ei kukaan pakota. Eikö sanoma ollut se että Jeesus jo täytti lain, eikä kukaan ihminen pysty omaa ruumista saamaan taivaskelpoiseksi hyviä tekoja tekemällä? Uudesti syntyneillä rakkaus kirjoittaa lain sydämeen, ja ihminen noudattaa sitä rakkaudesta, ei pakosta.