Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?
Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.
Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.
Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.
En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.
Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta.
Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua.
Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.
Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"
Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?
Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.
Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.
Kertokaapa omista kokemuksistanne.
PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain on jotain vikaa jos lääkettä määrätään vuodesta toiseen. Olisiko aika miettiä muita hoitomuotoja eikä tehdä ihmisistä narkomaaneja tai lääkeriippuvaisia.
Jos ihminen pysyy toimintakykyisenä lääkkeen voimin, mitä haittaa on riippuvuudesta toimivaan lääkkeeseen? Laillisesti lääkärin kautta määräämä lääke on hieman eri asia kuin laittomat huumeet > narkkaus.
Tämä tätä narkkarin selittelyä itselleen. Ihan sama määrääkö lääkäri vai haetko Piritorilta. Olet silti riippuvainen lääkkeestä = narkkari
Vierailija kirjoitti:
Saa niitä katukaupasta. Fimea ja Valvira pitävät parempana, että niitä salakuljetetaan Itä-Euroopasta. Tällöin saa myös asiakas/potilas itse määrätä annostuksen sekä lääkityksen keston. Psyk.sh.
Miten se katukauppaosto oikein tapahtuu? Asun Oulussa, niin kertokaa mihin pitää mennä ja mistä tunnistan myyjän. En tiedä enkä tunne ketään, joka myisi. Kukaan, jolla on oma resepti, jota suuresta armosta vielä uusitaan, niin ei satavarmasti myy eikä lahjoita. Ohjeita odottaa hermoheikko lähes 70-v, joka on myös aikoinaan saanut avun Opamoxista, nyt kieltäytyi lääkäri kirjoittamasta reseptiä, jota käytin täysin ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa niitä katukaupasta. Fimea ja Valvira pitävät parempana, että niitä salakuljetetaan Itä-Euroopasta. Tällöin saa myös asiakas/potilas itse määrätä annostuksen sekä lääkityksen keston. Psyk.sh.
Ei meinaa katukaupastakaan löytyä virallista kotimaista apteekkituotetta. Ei enää tavara valu sinnekään. Ja jos löytyy, niin se on 8€/tabletti eli purkista 800€. Alle kympillä sai ennen apteekista 100 kpl purkin turvallista ja aitoa Opamoxia.
Nyt olisi jotain epämääräisiä serbitabuja, joihin ei uskalla koskea. Hävyttömän kalliita nekin.
100 kpl purkista suuri osa menee myyntiin kun moni käyttäjä on huomannut keinon ansaita helppoa rahaa. Jossain oli lopetettu Subutex lääkkeen antaminen kotiin ja moni käyttäjä oli raivoissaan kun keino ansaita helppoa rahaa loppui. On jo
Harvoin menee kun reseptin haltijat tarvitsevat lääkkeet itse. Sähköinen resepti teki mahdottomaksi kiertää lääkäreitä hankkien useita reseptejä. Lisäksi noita väärennettyjä lääkkeitä on runsaasti kaupan, joten reseptilääkkeiden katukaupan loppuminen ei välttämättä vähennä väärinkäyttöä, nyt se on vain käyttäjille entistä haitallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sekotatte päätänne pillereillä koska pelkäätte omia lajitovereitanne niin kertokaapa mitä pahaa ne ihmiset teille tekevät koska ette uskalla kohdata niitä muuten kuin mömmöissä?
Ihminen on laumaeläin, ei elämietkään tarvitse mömmöjä laumassa toimiakseen eikä totta vie tarvinneet luolamiehetkään kun yhdessä toimittiin.
Ei työyhteisö ole oma lauma, tuntemattomista ihmisistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se katukauppaosto oikein tapahtuu? Asun Oulussa, niin kertokaa mihin pitää mennä ja mistä tunnistan myyjän. En tiedä enkä tunne ketään, joka myisi. Kukaan, jolla on oma resepti, jota suuresta armosta vielä uusitaan, niin ei satavarmasti myy eikä lahjoita. Ohjeita odottaa hermoheikko lähes 70-v, joka on myös aikoinaan saanut avun Opamoxista, nyt kieltäytyi lääkäri kirjoittamasta reseptiä, jota käytin täysin ohjeiden mukaan.
Ouluhan on rappiotiktokkaajien mekka! Kaikki siellä vetää aineita. Ei muuta kuin känni päälle ja tiktok tulille. Verkostoidu vastaavien venkuloiden kanssa niin voit olla opamox -tutkalla 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittavia saa lyhytaikaiseen käyttöön mutta ei enää pitkäksi aikaa koska se johtaa riippuvuuteen eli narkomaniaan. On se kumma kun aina halutaa vain lääkkeillä ratkaista mielen ongelmia ja muita keinoja ei haluta edes kokeilla.
Tämä on täyttä hölynpölyä. Ei tuollainen käyttö johda riippuvuuteen. Monista hyvistä aineista pelotellaan että voi johtaa ja sitten niitä pihtaillaan.
Lääkkeet on hyvä keino jos ne riittävät. Miksi pitäisi ottaa elämäntehtäväksi muut keinot ja käyttää kaikki aika ja energia niihin? Hirveä taistelu ja tulos on silti epävarma. Silloin tällöin nappi naamaan ja asia kunnossa, helposti.
Nappi naamaan ja sillä ongelmat ratkeaa👍 Säälittävää. Vähän kuin alkoholisti sanoisi että kossupullo naamaan ja homma hoituu. Samanlaisia epäihmisiä molemmat
Oletan että et käytä edes särkylääkettä tarvittaessa?
Saan 60 tablettia vuodeksi, eli noin 1 viikossa terveydkeskusläökäriltä. En halua enempää.Varmasti saat tuon verran ap,jos et käytä muita keskushermostoon vaikuttavia mömmöjä.
Yksityiset saattavat määrätä tuosta tekstistä huolimatta, jos tuntevat potilaan. Uusille eivät tuosta vaan määrää.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset saattavat määrätä tuosta tekstistä huolimatta, jos tuntevat potilaan. Uusille eivät tuosta vaan määrää.
OmaKannasta näkyy paljonko olet lääkettä apteekista reseptillä ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OmaKannasta näkyy paljonko olet lääkettä apteekista reseptillä ostanut.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Jos ammattilainen katsoo, ettet sitä tarvitse, sitten sitä on vähän mahdoton saada. Luulisin että lääkettä määrätään vasta kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole.
Tämä on aivan järjetön logiikka. Miksi määrättäisiin vasta kun muuta vaihtoehtoa ei ole? Kuulostaa kidutukselta. Pitää ja kannattaa määrätä heti kun siitä voi olla hyötyä. Siksi lääkkeitä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Oikea syyhän on toki se, ettei Atarax "pärähdä".
Eipä pärähdä kuule se pamikaan. :D Atarax on kuin nukutuslääkettä vetäisi, vanha antihistamiini ja paketissa kolmio kyljessä!
Nämä "pärähtäjät" ei ole koskaan edes kokeillet mitään ja luulevät jonkun päihde-sanan ja propagandan perustella että kaikki aineet vaan sekoittaa pään. Itse käytän amfetamiinia ja vaikutus on ihan muuta kuin sekoittaa pään.
Vierailija kirjoitti:
Onko muo ongelmat joku pahoinvointialueen lessufundamentalistivaikutus? Olen kuullut että laittomat huumetestit olisi myös suosiossa?
Vierailija kirjoitti:
Harvoin menee kun reseptin haltijat tarvitsevat lääkkeet itse. Sähköinen resepti teki mahdottomaksi kiertää lääkäreitä hankkien useita reseptejä. Lisäksi noita väärennettyjä lääkkeitä on runsaasti kaupan, joten reseptilääkkeiden katukaupan loppuminen ei välttämättä vähennä väärinkäyttöä, nyt se on vain käyttäjille entistä haitallisempaa.
Tuon takia on hyvä mitä enemmän oikeita lääkkeitä valuu katukauppaan. Osallistun talkoisiin valuttamalla noin viidesosan ADHD-lääkkeistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ouluhan on rappiotiktokkaajien mekka! Kaikki siellä vetää aineita. Ei muuta kuin känni päälle ja tiktok tulille. Verkostoidu vastaavien venkuloiden kanssa n
Kuka normaali, lääkettä tarvitseva ihminen haluaa ystävystyä tuollaisten kanssa?!
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittavia saa lyhytaikaiseen käyttöön mutta ei enää pitkäksi aikaa koska se johtaa riippuvuuteen eli narkomaniaan. On se kumma kun aina halutaa vain lääkkeillä ratkaista mielen ongelmia ja muita keinoja ei haluta edes kokeilla.
Mitä keinoja suosittelet minulle? Minulla on ollut 2 kertaa vaikea masennus, kärsin ajoittaisesta ahdistuksesta ja pitkäaikaisesta unettomuudesta.
Olen hoikka ja syön terveellisesti. En käytä alkoholia. Käyn töissä ja harrastan säännöllisesti liikuntaa. Minulla on perhe ja ystäviä, joille voin puhua. Olen saanut unettomuuten yhtä ja toista neuvoa lähtien mindfulnessista loppuen ns. unisanan toistamiseen. Lisäksi olen kokeillut Ataraxit, Mirtazapiinit, melatoniinit, propralit, yms. "sallitut" lääkkeet. Nämä on ollut täysin hyödyttömiä.
Olen käynyt psykologilla useita kertoja, käynyt lyhytpsykoterapian ja nyt 2 vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa. En koe, että 1 krt viikossa asiosta puhuminen muuttaa tilannetta juurikaan. Psykologin pitäisi ehkä olla paikalla juuri silloin, kun ahdistua tulee. Luonteeltani olen herkkä, empaattinen, rauhallinen ja tunnollinen ts. ihanne ihminen kaikille muille paitsi itselleni.
Mitä siis suosittelet? Muutkin lääkkeiden vastustajat saa ehdottaa lääkkeettömiä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ammattilainen katsoo, ettet sitä tarvitse, sitten sitä on vähän mahdoton saada. Luulisin että lääkettä määrätään vasta kun mitään muuta mahdollisuutta ei ole.
Tämä on aivan järjetön logiikka. Miksi määrättäisiin vasta kun muuta vaihtoehtoa ei ole? Kuulostaa kidutukselta. Pitää ja kannattaa määrätä heti kun siitä voi olla hyötyä. Siksi lääkkeitä on olemassa.
Koska ei haluta myötävaikuttaa päihdeongelman kehittymiseen.
Täällä on monia älyltään keskenkasvuisia kommentoijia, jotka ovat todennäköisesti kaikki pojankloppeja, tai peräkammarin aikamiespoikia, joilla ei ole oikeasta elämästä mitään hajua.
Teidän logiikallanne siis yksikin saunakalja viikossa tekee juopon. Vesi vanhin voitehista, vai kuinka?
Pahan ripulin iskiessäkin todennäköisesti ohjeistaisitte vain pidättelemään. Se kasvattaa luonnetta, eikö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Oikea syyhän on toki se, ettei Atarax "pärähdä".
Eipä pärähdä kuule se pamikaan. :D Atarax on kuin nukutuslääkettä vetäisi, vanha antihistamiini ja paketissa kolmio kyljessä!
Nämä "pärähtäjät" ei ole koskaan edes kokeillet mitään ja luulevät jonkun päihde-sanan ja propagandan perustella että kaikki aineet vaan sekoittaa pään. Itse käytän amfetamiinia ja vaikutus on ihan muuta kuin sekoittaa pään.
Kyllä amfetamiini pärähtää, kun ottaa kunnon vedot ja on kunnollista. Suosittelen vetämään hihaan, niin taatusti pärähtää.
Jos ihminen pysyy toimintakykyisenä lääkkeen voimin, mitä haittaa on riippuvuudesta toimivaan lääkkeeseen? Laillisesti lääkärin kautta määräämä lääke on hieman eri asia kuin laittomat huumeet > narkkaus.