Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?

Vierailija
27.07.2025 |

Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.

Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.

Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.

En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.

Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta. 

Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua. 

Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.

Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"

Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?

Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.

Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.

Kertokaapa omista kokemuksistanne.

PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.

Kommentit (337)

Vierailija
41/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovako kaikki palstan naiset jotain latvakakkosia? Kevytkenkäiset naiset eivät koskaan ole psyykkisesti terveitä.

Minä ainakin olen. Koulutukseltani olen tekniikan tohtori ja teen vaativaa asiantuntijan työtä eli varmasti olen tyhmä kuin saapas. Miehiä ollut kaksi ja ikää 50 v. Moista kevytkenkäisyyttä sietää paheksua, hyi. Onneksi on kuitenkin sinunlaisia terveitä yksilöitä, jotka tasapainottavat tätä yhteiskuntaa 😚

Vierailija
42/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on hyvä tilanne kuitenkin, ettet ole riippuvainen lääkkeeseen, koska et käytä päivittäin. 

Minulla on ollut Opamox 15mg käytössä päivittäin jo vuosia. Ihan lääkärin määräyksestä ja syistä, jota en tässä viitsi tarkemmin avata. Reseptini on iteroitu eikä annokseni ole kasvaneet. 

Nyt kuitenkin näyttää vahvasti siltä, että lääkärit ovat lopettamassa lääkkeen seinään, koska enää ei saa näitä reseptejä uusia. Hieman pelottaa, koska lääkäri on myös sanonut, ettei lääkettä saisi seinään lopettaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida juurisyy kuntoon. On helpompaa turruttaa itsensä kun kohdata pelkonsa ja mennä niistä yli.

En tarkoita tällä, että pitää pysyä hakattavana tai kärsiä kpäisiä ihmisiä.

Normaalit tilanteet, mitkä liittyvät pelkoihin on hoidettavissa siedätyshoidolla ellei niiden takana ole esim. halu suojata itseään toisen vahingoittavalta käytökseltä, jolloin asiat on selvitettävä niin, että tilanne muuttuu/toisen käytös lakkaa. 

Kokous-ja esiintymistilanteet, aukean ja ahtaan paikan kammot on voitettavissa terapian avulla ja/tai toistuvilla harjoitteilla.

Minä en ymmärrä nykyaikana sitä, että elon pitäisi olla aina kivaa oloa tai miellyttävää.

Tässäkin ketjussa pyrit, ap, rajaamaan, kuka saa vastata ja miten. Voisit hakea apua myös tähän. Voi määrätä elämässä vain sitä, miten sinä vastaat tai reagoit. Toiset ihmiset eivät ole Sinun määräämisvaltasi alla. 

Vierailija
44/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa niitä katukaupasta. Fimea ja Valvira pitävät parempana, että niitä salakuljetetaan Itä-Euroopasta. Tällöin saa myös asiakas/potilas itse määrätä annostuksen sekä lääkityksen keston. Psyk.sh.

Ei meinaa katukaupastakaan löytyä virallista kotimaista apteekkituotetta. Ei enää tavara valu sinnekään. Ja jos löytyy, niin se on 8€/tabletti eli purkista 800€. Alle kympillä sai ennen apteekista 100 kpl purkin turvallista ja aitoa Opamoxia.

Nyt olisi jotain epämääräisiä serbitabuja, joihin ei uskalla koskea. Hävyttömän kalliita nekin.

Vierailija
45/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kirjoittavat vain Ataraxia. Vaikka sanon etten voi sitä käyttää, koska olen hiton kiukkuinen aina seuraavana päivänä. Diapam olisi paras, olen osastolla saanut, ei nukuta mutta stoppaa psykoosin rajamailla laukkaavat ajatukset (lääkärin arvio, ei omani). Sairastan vaikeaa ahdistuneisuushäiriötä, hermostoni on ollut ylivirittynyt vauvasta asti jolloin jouduin pahoinpidellyksi useita kertoja. 

Olen harkinnut vakavasti meneväni sinne Kurviin. 

Vai niin. Oikea syyhän on toki se, ettei Atarax "pärähdä".

Vierailija
46/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa niitä katukaupasta. Fimea ja Valvira pitävät parempana, että niitä salakuljetetaan Itä-Euroopasta. Tällöin saa myös asiakas/potilas itse määrätä annostuksen sekä lääkityksen keston. Psyk.sh.

Ei meinaa katukaupastakaan löytyä virallista kotimaista apteekkituotetta. Ei enää tavara valu sinnekään. Ja jos löytyy, niin se on 8€/tabletti eli purkista 800€. Alle kympillä sai ennen apteekista 100 kpl purkin turvallista ja aitoa Opamoxia.

Nyt olisi jotain epämääräisiä serbitabuja, joihin ei uskalla koskea. Hävyttömän kalliita nekin.

Oletko siis sitä mieltä, että apteekkitavaran pitäisi valua katukauppaan? Rauhoittavat, kuten bentsodiatpsepiinit, pitäisi kieltää kokonaan, koska niillä on liian suuri väärinkäyttöpotentiaali, niin kuin kirjoituksestasikin huomaa. Lisäksi ne vain ylläpitävät riippuvuuksia.

Vierailija
47/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain yksityiseltä yleislääkäriltä ja psykiatrilta. Olen myös saanut niiden lisäksi unilääkkeitä uselta eri lääkäreiltä. Minulle psykiatri nimenomaan sanoi, että riippuvuutta haitallisempi on henkinen paha olo ja unettomuus. 

Ja jos joku nyt vääntää, niin olen hoikka, absolutisti, harrastan liikuntaa ja käyn töissä. 

Ehei, narkkari sinä olet. Toivottavasti huomaavat ja katkaisevat turhan lääkityksen. 

Vierailija
48/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ensin kofeiini, sokeri, nikotiini ja alkoholi + käy päivittäin lenkillä, tämä jo poistaa 90% ahdistuksesta.

Hyviä keinoja kyllä hoitaa itseään. Mutta jos on taipumusta paniikkikohtauksiin, niitä saattaa terveestä elämästä huolimattakin tulla. Jokainen paniikkikohtaus kuormittaa terveydenhuoltoa. Asiakas pitää raahata päivystykseen, jossa hänelle sitten annetaan rauhoittava lääke, jonka hän olisi voinut ottaa itse kotonakin ja koko päivystysrumba olisi vältetty. 

Ei kai kukaan pelkän paniikkikohtauksen takia mene päivystykseen?

Vierailija
49/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opamoxeja saa, jos on kontakti päihdehoitajaan.

Minulle soitetaan kerran viikossa 10 min puhelu.

Valviran määräys.

Vierailija
50/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on hyvä tilanne kuitenkin, ettet ole riippuvainen lääkkeeseen, koska et käytä päivittäin. 

Minulla on ollut Opamox 15mg käytössä päivittäin jo vuosia. Ihan lääkärin määräyksestä ja syistä, jota en tässä viitsi tarkemmin avata. Reseptini on iteroitu eikä annokseni ole kasvaneet. 

Nyt kuitenkin näyttää vahvasti siltä, että lääkärit ovat lopettamassa lääkkeen seinään, koska enää ei saa näitä reseptejä uusia. Hieman pelottaa, koska lääkäri on myös sanonut, ettei lääkettä saisi seinään lopettaa. 

Onpa hyvä että lopettavat. Ihan oikein 👍 Opettele olemaan ihminen eikä pelkkä narkkari.

Vierailija
51/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo! Tää sama aloitus, juuri samalla tekstillä on ollut monta kertaa aiemminkin eikä oletettu ap edes kirjoita enempää ketjuun!

Mikähän tämän todellinen agenda lienee????

Vierailija
52/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile Peukkua. Sopisi sulle hyvin.

Vierailija
53/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavia saa lyhytaikaiseen käyttöön mutta ei enää pitkäksi aikaa koska se johtaa riippuvuuteen eli narkomaniaan. On se kumma kun aina halutaa vain lääkkeillä ratkaista mielen ongelmia ja muita keinoja ei haluta edes kokeilla.

Vierailija
54/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI-lääkkeet aiheuttavat myös riippuvuutta ja usein vaikeita sivuvaikutuksia. Olen elämässäni lopettanut masennuslääkkeet kuin bentsotkin. Masennuslääkkeen lopetus oli huomattavasti vaikeampaa ja olin työkyvytön 2 vuotta. 

Vierailija
55/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kokeilemaan alkoholia tai Ksalolia jota ainakin Piritorilta saa helposti.

Vierailija
56/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako lääkäri omaan unettomuuteensa ketipinorin vai bentson. Veikkaan bentsoa. 

Vierailija
57/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut työterveydestä sekä julkiselta. Burnout ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Nyt pidempään vaikea elämäntilanne. Tarvittaessa olen ottanut puolikkaan. 

Vierailija
58/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kirjoittavat vain Ataraxia. Vaikka sanon etten voi sitä käyttää, koska olen hiton kiukkuinen aina seuraavana päivänä. Diapam olisi paras, olen osastolla saanut, ei nukuta mutta stoppaa psykoosin rajamailla laukkaavat ajatukset (lääkärin arvio, ei omani). Sairastan vaikeaa ahdistuneisuushäiriötä, hermostoni on ollut ylivirittynyt vauvasta asti jolloin jouduin pahoinpidellyksi useita kertoja. 

Olen harkinnut vakavasti meneväni sinne Kurviin. 

Vai niin. Oikea syyhän on toki se, ettei Atarax "pärähdä".

Ataraxhan on antihistamiini, joka toisia vähän rauhoittaa/tekee uneliaaksi. Ei se minullakaan auta yhtään unettomuuteen ja on hyvin vaikea uskoa, että kukaan ahdistuneisuudesta kärsivä saisi siitä oikeasti apua. Mutta tätähän ne lääkärit tykkää määrätä ja lääkettä suoraan helvetistä eli mirtazapiinia.

Vierailija
59/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös. Lekuri ei muuten keksinyt muuta millä saa multa lääkkeen pois kun vaihtoi hoidettavaksi diagnoosiksi lääkeriippuvuus vaikka käyttö on alle reseptin salliman määrän. Paniikkikohtaukset ei kai sillä häviä, että toimiva lääke katkaistaan. Oon joutunut soittelemaan potilasasiamiehelle lääkärin takia.

Ai että. Mikä ihme niitä vaivaa?

Pidä puolesi ja rajoita itse lääkkeen käyttöä niin paljon kuin pystyt että ne riittää pidempään.

Vierailija
60/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sitä mieltä, että apteekkitavaran pitäisi valua katukauppaan? Rauhoittavat, kuten bentsodiatpsepiinit, pitäisi kieltää kokonaan, koska niillä on liian suuri väärinkäyttöpotentiaali, niin kuin kirjoituksestasikin huomaa. Lisäksi ne vain yl

Kuvasin vain tilannetta mihin on päädytty, kun oikeita lääkkeitä ei saa enää edes epävirallista reittiä. Ideaalitilanne olisi tietysti, että lääkkeitä tarvitsevat ja niitä asiallisesti käyttävät saisivat lääkkeensä, kuten aina ennenkin.