Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?

Vierailija
27.07.2025 |

Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.

Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.

Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.

En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.

Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta. 

Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua. 

Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.

Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"

Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?

Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.

Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.

Kertokaapa omista kokemuksistanne.

PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.

Kommentit (337)

Vierailija
121/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varata ajan ihan tavalliselle lääkärille. Tuohon ei tarvita psykiatria. Olen saanut vastaavan lääkityksen myös terveyskeskuslääkäriltä, kun puhutaan 60-90 kpl rauhoittavia vuodessa.

Vierailija
122/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sulla nyt selkeä riippuvuus on. Todennäköisesti lääkettä menee sulla myös alkon kanssa viikonloppuisin kun pitää rentoutua. Hyvä ettei uusita. Laihduta ja aloita liikunta. Lihava olet ja sen vuoksi ahdistunut.

Onneksi olkoon! Sait juuri Päivän Ääliö -palkinnon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ei ole hyvä, että esim. Propalia määrätään nykyään kuin karkkia. Se laskee sydämensykettä, johon "rauhoittava" vaikutus perustuu; mutta sydänterveen työikäisen sykettä ei normaalisti ole mitään tarvetta laskea. Se voi mennä liian alas tai aiheuttaa ikäviä tilanteita esim. liikkuessa, kun keho ei pysty nostamaan sykettä. 

Vierailija
124/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat itse yksityisen psykiatrin. 

Lue alkuperäinen viesti. Pikaisella haulla löytyy vain sellaisia psykiatreja, jotka kertovat esittelyissään ETTEIVÄT KIRJOITA TAI UUSI RAUHOITTAVIA LÄÄKKEITÄ.

Vierailija
125/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttö on hyvin hallinassasi, en usko etteikö yksityisellä puolella yleislääkäri määräisi lääkettä tarpeeseesi. 

Vierailija
126/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet narkkari, et pysty kokouksiinkaan ilman. Vedä viikonloppuna perskännit, helpottaa.ehkä sinuakin. Vanha kunnon suomalainen tapa!

Vierailija
127/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citalopraami ei ole rauhoittava lääke, yleensä määrätään masennukseen.

Ja totta, vähän käytettynä joku diatsepam saattaa parantaa elänänlaatua/ unettomuutta.

Vierailija
128/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ensin kofeiini, sokeri, nikotiini ja alkoholi + käy päivittäin lenkillä, tämä jo poistaa 90% ahdistuksesta.

Poistaako myös esim. epileptise kohtaukset? Tuo oli hyvä kun mainitsit alkoholin. Etanoli on lyhytvaikutteinen anksiolyytti, eli ahdistuneisuutta vähentävä aine kuten bentsodiatsepiinitkin. Siinä on kuitenkin eräs ilkeä puoli. Metabolian seurauksena muuttuu ankiogeeniseksi, eli ahdistusta lisääväksi aineeksi. Sitten joutuukin "korjailemaan" jotta ahdistus poistuu. Mikäli bentsojen määrääminen lopetetaan kokonaan, lääkitsevät ihmiset itseään alkoholilla, salakuljetetuilla bentsoilla taikka jossain autotallissa väsätyillä tutkaribentsoilla. Toki myös muilla huumausaineilla. Psyk.sh.

Vierailija
129/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin nuorena Oxepamia aina ennen kokouksia. Myöhemmin myös Propralia. Lisäksi huomasin myöhemmin että niskavaivoihin kirjoitettu Dolan auttoi myös, sekä Sirdalud. Jossain vaiheessa kun paloin loppuun ja sain Venlafaxin lääkityksen, huomasin että se auttoi kaikista parhaiten. Olen käyttänyt sitä nyt 13 vuotta ja viime vuosina aloitusannoksella 37.5. Tämän jaan nykyään vielä kolmeen, eli 12.5 joka pv vei vihdoin koko jännittämisen.

Vierailija
130/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata aika pienemmälle yksityisklinikalle, jollekin tavalliselle lääkärille ja kertoa tilanne tai terveyskeskuslääkärille. Nuo isot paikat on nihkeimpiä. Kyllä lääkäri ymmärtää että työssä käyvä jännittäjä tarvii lääkkeen silloin tällöin kokoukseen ja näkee vanhat reseptit Omakannasta ja että niitä ei ole syöty kuin leipää.

Vierailija
131/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kirjoittavat vain Ataraxia. Vaikka sanon etten voi sitä käyttää, koska olen hiton kiukkuinen aina seuraavana päivänä. Diapam olisi paras, olen osastolla saanut, ei nukuta mutta stoppaa psykoosin rajamailla laukkaavat ajatukset (lääkärin arvio, ei omani). Sairastan vaikeaa ahdistuneisuushäiriötä, hermostoni on ollut ylivirittynyt vauvasta asti jolloin jouduin pahoinpidellyksi useita kertoja. 

Olen harkinnut vakavasti meneväni sinne Kurviin. 

Vai niin. Oikea syyhän on toki se, ettei Atarax "pärähdä".

Siis miten yksi mieto opamox "pärähtää"?

En ole ikinä saanut mitään oloja siitä, ainoastaan lievän rauhoittumisen ja unen joihin se on määrättykin. Ja ihan itse olen tajunnut että vaikka paketissa lukee "1 päivässä" niin sitä ei tarvitse ottaa.

Opamox ei pärähdä mitenkään vaikka söisit kourallisen ja joisit olutta päälle. Silti se vain lamaannuttaa. Muistin ja paikantajun se kombo kyllä vie..

Vierailija
132/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsojen määrääminen on todella kiven alla, vaikka miten oikein olisi käyttänyt. Ei ihme, että kadulla pyörii aivan valtavia määriä ulkomaalaista tuontitavaraa, hyvinkin halvalla saa. Jos ei lääkäristä saa, on tuo ainoa vaihtoehto. Tai sitten olla ilman.

Vierailija
133/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bentsojen määrääminen on todella kiven alla, vaikka miten oikein olisi käyttänyt. Ei ihme, että kadulla pyörii aivan valtavia määriä ulkomaalaista tuontitavaraa, hyvinkin halvalla saa. Jos ei lääkäristä saa, on tuo ainoa vaihtoehto. Tai sitten olla ilman.

Joo on valitettavan tuttua työni kautta. Ksalolia ja Rivotrilia pyörii todella paljon katukaupassa. Psyk.sh.

Vierailija
134/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin hätätilanteessa yksityiselle, maksoin 375 euroa ja sain pienen purkin opamoxia. Työelämässä oli kireä tilanne, selvisin sen avulla. Nyt olisi taas tarve, mutta en kyllä maksa lähes 400 siitä purkista. 

Vierailija
135/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin hätätilanteessa yksityiselle, maksoin 375 euroa ja sain pienen purkin opamoxia. Työelämässä oli kireä tilanne, selvisin sen avulla. Nyt olisi taas tarve, mutta en kyllä maksa lähes 400 siitä purkista. 

Huh aika suolanen hinta. Mulla tais olla yksityisellä viiskymppiä. Ja sain reseptin.

Vierailija
136/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tätä bentsojen määräämisen pelkoa, kun niiden käyttöä voi nykyään valvoa helposti. Reseptit voi iteroida ja Kannasta näkee selvästi, kuinka paljon potilas niitä käyttää. 

Bentsot ovat halpoja ja haittavaikutuksia niillä ei juuri ole. Masennuslääkkeet maksavat paljon enemmän, niitä pitää käyttää joka päivä ja haittoja on paljon enemmän. 

Vierailija
137/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä bentsojen määräämisen pelkoa, kun niiden käyttöä voi nykyään valvoa helposti. Reseptit voi iteroida ja Kannasta näkee selvästi, kuinka paljon potilas niitä käyttää. 

Bentsot ovat halpoja ja haittavaikutuksia niillä ei juuri ole. Masennuslääkkeet maksavat paljon enemmän, niitä pitää käyttää joka päivä ja haittoja on paljon enemmän. 

Ja masennuslääkkeiden teho alkaa vasta joskus kuukausien päästä jos silloinkaan. Muutenkin outoa määrätä masennuslääkkeitä ihmiselle joka ei ole masentunut.

Vierailija
138/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit varata ajan ihan tavalliselle lääkärille. Tuohon ei tarvita psykiatria. Olen saanut vastaavan lääkityksen myös terveyskeskuslääkäriltä, kun puhutaan 60-90 kpl rauhoittavia vuodessa.

Ihanko tänä vuonna, vai vuosia sitten?

Vierailija
139/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pätee juuri se suomalainen tapa, että pienen vähemmistön takia laitetaan kärsimään kaikki muutkin. Eli ei anneta kenellekään, koska joku kuitenkin käyttää väärin.

Vierailija
140/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä saan edelleen opamoxia, mutta mulla onkin aika rankat diagnoosit ja olen psykin asiakas. Olen saanut sitä monta vuotta. Annostus 1-3 tbl/päivä. Ennen oli jopa temesta mutta halusin vaihtaa sen opamoxia ja se onnistui. Toki mulla on muitakin lääkkeitä käytössä.